PC | Recenze | RPG

Recenze SW: Knights of the Old Republic - zapomeňte na Morrowind!

Kacířské pocity závisti mě přemáhaly při vzpomínce na hru Star Wars: KOTOR, kterou si ještě donedávna plnými doušky vychutnávali pouze majitelé Xboxu. To vše se změnilo! Zatímco v případě akce Halo jsme měli o kvalitách konverze pochybnosti, tentokráte jde veškerá nejistota stranou. Star Wars: Knights of the Old Republic je nejlepším RPG roku! A co více, na kolena sráží i pověstný Morrowind.

Typ hry: RPG
Minimální konfigurace: Procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 3,5 GB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1,6 GHz, 512 MB RAM, 3,5 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 3,5 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Homepage hry: (
Výrobce hry: Bioware (
Vydavatel hry: LucasArts (
Distribuce v ČR: Cenega (

O jisté skutečnosti si nedovolím ani na moment zapochybovat. O čemž že to mluvím? Mezi mnohými z vás, kteří se srdnatě probojováváte prvními řádky mé recenze, se najdou notoričtí odpůrci světa Star Wars. Fenoménu, který nám George Lucas servíruje po malých porcích již po dlouhá léta. Star Wars: Knights of the Old Republic však vnáší do zatuchlých dálek galaktické republiky nový vítr. Není jen procitnutím, nýbrž skutečnou změnou, po které jsme drahná léta bezútěšně toužili. Poprvé se tak rytíři Jedi a příslušníci temného řádu Sithů vydali na cestu, jež překvapivě nevrcholí čistokrevnou akční hrou. Na jejím konci vás totiž čeká první RPG ze světa Hvězdných válek, na nějž se z mnoha rozličných důvodů hned tak nezapomene. A nemusíte být fanoušek Star Wars, abyste na vlastní kůži pocítili kouzlo této báječné hry.

Okouzlující svět Hvězdných válek

Letošní podzimní a zimní sezóna je neskutečná. S otevřenými ústy žasnu nad přílivem nových her, tu a tam výjimečných, tu a tam stavících na klasických principech, ale společně se pyšnících jediným prvkem - nadprůměrnou kvalitou! V odborných herních magazínech se to hemží vysokým hodnocením, pochvala střídá pochvalu, nadšené reakce se ozývají ze všech koutů naší planety. A nepotěším vás - ani v případě SW: KOTOR se nedočkáte zdrcující kritiky. Proč bych měl také rozsápat RPG, které mě svou atmosférou a návykovou hratelností pohltilo jako žádná jiná hra tohoto žánru v minulosti.

Okouzlující budovy rozmanitého světa Taris * Chcete-li, můžete se proslavit coby zápasník v ringu! * Přísun lékárniček a dalšího materiálu je nezbytný a tak oceníte každého prodejce na vašich cestách

Mnozí z vás budou tento fakt brát jako přednost, mnozí jako zápor. Bez mučení se však přiznám - nejsem člověk, který by hltal každou zmínku o Hvězdných válkách, neustále vás přesvědčoval o nadprůměrné kvalitě posledních filmových snímků (naopak, spíše o jejich vadách a nedostatcích) a musel ve vás vzbudit marnou představu, že tento kult nabízí něco zhola nepředstavitelného. Přesto si však po zkušenostech s SW: KOTOR nedovedu představit herní prostředí, které by modernímu RPG lépe sedělo. Rozmanité planety, architektonicky skvostné lokace, panenská příroda - nad vším tím budete žasnout. Obrovské komplexy budov a mrakodrapů tak s ladností střídají starobylé chrámy a ruiny, abyste se na závěr přesunuli ze zatuchajících končin podzemí do prosluněných oblastí planety Tatooine. SW: KOTOR nabízí k bližšímu prozkoumání mnohé planety galaxie. Navíc v době, které předcházely vzniku Impéria i prvním filmovým snímkům z prostředí Star Wars. V otázce příběhu není třeba dlouho chodit okolo horké kaše - samozřejmě, čelit budete opět nebezpečí v podobě sílící temné strany síly.

Po malých krůčcích rytířem Jedi

Stejně jako k čistokrevným akčním řežbám neodmyslitelně patří hektolitry realistické krve, je i pro RPGčka charakteristická tvorba postavy. Nebojte se - svého hrdinu si pro cesty galaktickými světy řádně připravíte. Jako vždy tak vše započíná volbou „vizáže“ a pokračuje výběrem základních skillů, atributů a všeho, co k tvorbě postav zkrátka již po dlouhá léta patří. SW: KOTOR v tomto ohledu nepřináší žádnou významnou novinku. Je však vůbec potřeba? Zásadní změna totiž přichází později - v době, kdy rozpletete první nitky příběhu a vaše schopnost vnímat sílu z vás učiní jednoho ze studentů proslulé akademie na planetě Dantooine.

Čeká nás bitka nebo jen menší slovní přestřelka? * To druhé, jak se zdá * Rakghoul je poměrně sympatická příšerka

SW: KOTOR je v mnoha ohledech neuvěřitelně komplexním RPG - nabízí silný a nevídaný příběh, který je v této míře pro žánr jako takový nezvyklý, a přesto vám dává relativní pocit svobody v možnosti plnit desítky vedlejších questů. Jedním z prvních úkolů, které vás po havárii vašeho letounu na samém počátku hry čekají, je nezbytný únik z nepřáteli okupované planety Taris. Můžete se samozřejmě zaměřit na plnění hlavních úkolů a ponechat planetu i její obyvatelstvo svému osudu - buďte si však jisti, že na každém kroku potkáte o pomoc žadonící, nebohé a utlačované občany. Snad proto jsem zvolil trnitější a zajímavější cestu a ve snaze o plnění takřka každého vedlejšího questu strávil na povrchu i v podzemí planety až přespříliš času. A již první hodiny mě přesvědčili o tom, že pro poctivé milovníky RPG nebude SW: KOTOR záležitostí několika večerů.

Síla příběhu

Síla příběhu tkví v jeho efektivním podání a výpravě - a snad právě z tohoto důvodu se neodvážím veřejně prezentovat byť jen jediný spoiler související s velkolepou zápletkou, jejím řešením i finálním vyvrcholením. Vězte však, že zdůrazněny jsou schopnosti kolektivu a postav, které vás hrou provází. Tvůrci postavili po váš bok skupinku skutečných individualit, osob, s nimiž budete diskutovat a řešit jejich problémy, které se stanou vašimi skutečnými přáteli a s nimiž budete aktivně prožívat jejich nelehké osudy. Ale o nich ještě později. SW: KOTOR je pak mimo jiné hrou, která otráví veškeré odpůrce zdlouhavých rozhovorů - těch je ve hře obrovské množství a snad i proto bude zajímavé sledovat, zda-li se s nelehkým úkolem jejich překladu popere některý z amatérských (a povětšinou velmi schopných) tvůrců češtin. Nechejme se překvapit.

Nevěřili byste, kolik nepřátel se dá najít v kanálech :-) * Další hlídač, kterého jsem poslal na pravdu boží * Napíchnutí se na počítač a vyřazení obranných systému vám může ulehčit práci

Při pohledu na obrázky jste již mohli sami vypozorovat zdánlivou odlišnost titulu SW: KOTOR od ostatních her žánru. Je to pouhé zdání? Nikoliv. Výjimečná RPG posledních let těží z nepředpokládaných a nečekaných změn. Morrowind ji přinesl zakomponováním pohledu z vlastních očí, SW: KOTOR nás staví do pozice osoby třetí, tzv. pozorovatele. Na veškeré herní scenérie tak vzhlížíte z pohledu, který tak důvěrně známe ze sérií Tomb Raider, Max Payne či Hitman. A snad i proto je poslední výtvor studia Bioware tak podobný klasickým akčním hrám. Nemusíte se však bát, prvky RPG si ponechává v hojné míře a právem je tak řazen právě do škatulky role-playing games.

Postavy po vašem boku

Pohodlí hráče je podřízeno takřka vše. Snad právě proto SW: KOTOR nenabízí obvyklou porci pěti- i vícečlenné skupinky postav a po boku vámi vytvořeného hráče (a ústřední postavy) hry mohou stát maximálně dva pomocníci. Číslo to není vysoké, přesto z mnoha rozličných důvodů opodstatněné. Výběr spolubojovníků je navíc v praxi vždy a všude na vás, složení týmu lze díky snadno dostupné položce v menu hojně a především pohodlně měnit. A věřte mi - volba to nebude mnohdy jednoduchá. Po vaší pravici stanou úctyhodné individuality tělem i duší, s hlavním hrdinou myšlenkami i osudy spojení lidé, stejně jako prostí žoldáci. V boji proti vyzrálé technice pak jistě nepohrdnete silnými droidy.

Přítelkyně a kolegyně v jednom padá k zemi mrtvá * Nebudete jen bojovat, ale také závodit! * První Jedi, kterého na svých cestách potkáte – a bude to setkání osudové

Ptáte se, proč považuji číslo pouhopouhých dvou postav po vašem boku za opodstatněné či dokonce oprávněné? SW: KOTOR se v mnoha ohledech vymyká standardům klasických RPG, ať již svým hlubokým příběhem, detailním zpracováním či zvoleným pohledem třetí osoby, který (a řekněme si to popravdě) nemusí být pro RPG zrovna ideální. Přesto vám situaci nikterak nekomplikuje a to zejména díky vychytralosti tvůrců, kteří na nás vypouštějí nepřátele o malém počtu a velké síle. Za odměnu je vám pak dána možnost ovládat veškeré činy kolegů ve zbrani - mezi třemi herními postavami lze libovolně přepínat, měnit jejich výzbroj i atributy při postupu na další level. Tomuto systému je přizpůsoben také společný inventář a pro pohodlí a spokojenost hráče je to jen a jen dobře.

Náš výlet okouzlujícím světem nejlepšího letošního RPG ani zdaleka nekončí! V následující a zároveň poslední kapitole článku si tak užijete daru volnosti, kterou tato výjimečná hra nabízí, budete žasnout nad výborným bojovým systémem, krásou grafiky, efektní hudbou. A nakonec přijde i kouzelník se svým závěrečným hodnocením. Čtěte druhou kapitolu naší recenze!

Žánr: RPG
Výrobce: Bioware | Webové stránky hry
  • Napínavý příběh plný zvratů