Recenze: The Legend of Zelda: Phantom Hourglass – dokonalost do kapsy

Čas od času vyletí z dílen Nintenda nový titul, který nechává ubohé recenzenty se ztrapňovat ve snaze vymyslet perex alespoň vzdáleně hodný dokonalosti jejich počinu. Nebudu se snažit. Nová Zelda dorazila, nechte se opájet jedinečností.
Objednejte si na shop.doupe.cz
The Legend of Zelda: Phantom Hourglass
  • NDS: 1299 Kč
  • Platforma: NDS
    Žánr: akční RPG
    Výrobce: Nintendo (
    Vydavatel: Nintendo
    Distributor v ČR: Conquest

Vytrpěli jsme si svoje. Dlouhé, nesnesitelné, mučivé čekání, které mu by se nevyrovnalo ani pomalé škvaření pěkně od palců od noh v léta přepáleném a žluklém oleji. Trvalo roky, než se povědomá špičatá silueta zhmotnila na náramném dvoudisplejovém stroječku alias NDS. Vážně, možná jste si to ani neuvědomili, ale už jsou to téměř tři roky, co se objevil nový handheld od Nintenda a po celou tu dobu trpěl akutním nedostatkem zelených čepicí. Ale je to tu, vzrušení dosáhlo vrcholu, stylusy vztyčit do pozoru – nová Zelda dorazila.

Nekonečná modř

Těžko říct, zda si tím vývojáři v Nintendu říkají o zaslouženou dovolenou někde na tropických ostrovech, ale nový přírůstek do vavříny oceněné série se vrátil na širý oceán, tu nekonečnou modř brázděnou jen vesele skotačícími delfíny. Phantom Hourglass totiž přímo navazuje na gamecubáckého Wind Wakera a tím opět na stůl vynáší karty, které určité skupině fanoušku byly jen pramálo pochuti. Ale k tomu později.

To jsou ony, legendární Phantom Hourglass  * Ha, na Linka ani s přesilou nemáte * S bumerangem si užijete spoustu zábavy

Příběh zastihuje našeho ušatého hrdinu na palubě pirátské lodi, kde společně s Tetrou a její bukanýrskou cháskou pátrají po pokladech. Jeden takový se má prý nacházet i v podpalubí tajemstvím opředené lodi duchů. Jako na zavolanou se ektoplazmou nasáklý škuner zjevuje v oblacích mlhy husté tak, že by ani Rákosníček nenašel svůj rybníček a Tetra se neohroženě vrhá na palubu mystické bárky. Jenže pak se tradičně vše pokazí – loď fuč, posádka v háji, Tetra pryč a Link vykašlává z plic zbytky slané vody kdesi na písčité pláži jakéhosi bohem zapomenutého ostrova.

Dějová linka jako obvykle staví na léty provařeném a osvědčeném motivu záchrany princezny a nakopání temného pána do jeho neméně temného pozadí, ale to absolutně nevadí. Tvůrci mají v rukávu pár zajímavých zvratů a odhalení a hrstku sympatických postav, díky kterým je radost dějovou linku sledovat, ale hlavně – tohle je Zelda. A ta porcuje nebohé hráče na tupě slintající trosky hladově vyžadující další životodárného fetu v podobě dalších hodin zábavy jinými zbraněmi, než filozoficky-epickou story. Krystalická esence extatického vytržení, mana nebeská a kámen mudrců herního světa, prostě hratelnost, čistá a nefalšovaná, přímo prýští z každičkého póru hry a vystřeluje Zeldu nad většinu herní produkce.

Proškrábané displeje

Phantom Hourglass představuje ryzí extrakt Zeldy. Přináší tradiční akční RPG (či akční advneturu, záleží na vás), ve kterém prozkoumáváte rozsáhlý svět, překonáváte nástrahy jeho bezpočtu dungeonů a řešíte nápadité a brilantně vyvážené hádanky, abyste poodhalili další dílek skládanky. Stálý fanouškové série poznají většinu kulis a propriet stále znovu a znovu používaných v každé nové inkarnaci, ale jako obvykle to ničemu nevadí, protože: za prvé vše do sebe perfektně zapadá a za druhé nechybí nový impuls, který to vše zase jednou posouvá krůček dál.

Seznamte se: Lineback, váš nový kapitán * Jasně, vzhůru! * Námořnická idylka

Novým krokem kupředu se stalo samotné ovládání, jež bych se nebál nazvat revolučním. Už celá řádka titulů pro NDS se snažila využít kombinace stylus a dotykové obrazovka, ale teprve Zelda ji představila ve smysluplné a hlavně perfektně využitelné podobě. Stejně jako v chystaném Ninja Gaidenu totiž prakticky nepotřebujete ke hraní akční tlačítka ani směrový kříž a ke většině akcí postačí stylu. Kombinací ťukání a kreslení rychlých čar a dalších obrazců se ve hře pohybujete, bojujete a provádíte spoustu dalších zásadních úkonů.

Na začátku hry je vám sice vše přehledně vysvětleno, ale ovládání je natolik intuitivní, že byste obešli i bez tutoriálu. Chcete seknout mečem? Jednoduše nakreslíte rychlou čáru, jak má úder být úder veden. Chcete se pohnout? Ťuknete na displej a Link už se tím směrem vydá. Tvůrci i využili mapy daleko víc, než je zvykem a tak se tak stává nejen průvodcem, abyste nezabloudili, ale i řešením hádanek. Takřka kdykoliv si můžete mapu přehodit na spodní obrazovku a kreslit si do ní a psát poznámky. Ať už se jedná třeba o trasu, kombinaci pák či cokoliv dalšího. Funguje to perfektně a dodává hře zcela jedinečný pocit.

Pff, taková čudla * Tradiční útoky nechybí * Hrajeme si na cirkusáky?

Tvůrci tradičně sypou z rukávu jeden nápad za druhým (třeba navádění pohyblivých min kreslením tras), takže se vysloveně třepete na každý dungeon a novou pomůcku, jenž vám usnadní jejich procházení. Jak jsem zmiňoval, valná většina jich je využitá z předchozích dílů (luk, bomby, bumerang…), ale díky novému ovládání si s nimi znovu užijete spoustu legrace. Ostatně i dungeony využívají tradiční témata jako ohňový dungeon, větrný, zemní atd. ale opět díky novým nápadům a novému stylu ovládání vám to absolutně vadit nebude.

Po moři křížem krážem

Možná až na jednu výjimku v podobě ústředního dungeonu a důvodu, proč se hra jmenuje Phantom Hourglass. Hlavní motiv hry se totiž točí okolo prastarých mystických hodin naplněných písky času. Díky nim se můžete po určitý čas bez obav pohybovat v hlubinách chrámu Krále oceánu, kde by vás jinak smrticí síla vysála jako jahodový koktejl. A na tom tvůrci postavili hlavní herní linku. V tradičních dungeonech se přes tradiční sbírku hádanek a dotěrných potvor probujete k tradičně nápaditému a zábavnému boji s bossem, po jehož nevyhnutelné demisi získáte i něco dalšího písku do hodin a možnost bloudit chrámem Krále oceánu zase o něco déle.

Hra se tak skládá z kolotoče procházení určité části hlavního dungeonu, abyste našli mapu k dalšímu dungeonu, na jehož dně najdete písek a pomůcku k překonání dalších pater chrámu Krále oceánu, kde zase obdržíte mapu… Tvůrci sice do ústředního chrámu vložili spoustu vtipných zkratek, které se postupně odhalují, jak získáváte nové předměty, stejně je ale nutnost vracet se zpět postupem času docela otravná.

Stejně jako s tím související neustálé plavení tam a zpět. Už ve Wind Wakerovi si část hráčů stěžovala na nutnost dlouhého a nudného plavení se mezi jednotlivými ostrovy, jimiž je svět tvořen a ve Phantom Hourglass se mohou "těšit" na to samé. Sice si tentokrát stoupnete (ve své podstatě) za kormidlo parníku, takže se vyhnete čachrům s větry, ale možná o to je to tentokrát nudnější. Stačí vytyčit na mapě trasu, dát Go a loďka se sama vydá vstříc cíli. Během jízdy už nemůžete měnit směr, jen ovládat kanón a sestřelovat mořské příšery.
    Pravda, oceán je tentokrát daleko menší a je opět porcován správně umístněnými teleporty zkracujícími v pozdějších fázích cestování, ale stejně se možná stereotypu na širém moři nevyhnete. A na tom nic nemění ani možnost si loď po vzoru závodních her „vytunit“, ani minihra při lovení pokladů z hlubin. Ale to je jen naprosto nicotný výskyt nudy v nekonečném oceánu zábavu.

Jak z komiksu

Dalším prvkem převzatým z Wind Wakera je grafické zpracování. Ve své době byl v něm využitý cel-shadeing považován za nejlépe zpracovaný ve hře a i po létech a na hardwarově slabším handheldu něco do sebe. Do určité míry záleží na vkusu každého, zda mu spíš nesedne temnější a realističtější Ocarina či Twilight Princess, ale po technické a výtvarné stránce se jednoduše nedá nic vytknout a Phantom Hourglass vypadá jedním slovem kouzelně. Všemu navíc přidává i perfektní soundtrack stavějící na mixu starších i zcela nových melodií. Ústřední hudební téma pochopitelně nesmí chybět a musím přiznat, že mi zase při jeho zaslechnutí přesprintoval mráz po zádech.

• Perfektní ovládání
    • Využití možností DS
    • Skvělé zpracování
    • Tuny výborných nápadů
    • HRATELNOST
    • Stopový výskyt stereotypu
    • Jinak nic, je to přeci Zelda, ne?

The Legend of Zelda: Phantom Hourglass je i před drobné výtky perfektní hra, která vás dokáže zabavit na dlouhé hodiny a jasně dává najevo, proč patří mezi korunní klenoty Nintenda. Chcete-li si zahrát jednu z nejlepších her pro NDS současnosti…zatraceně, jednu z nejlepších her nejen pro NDS všech dob, sáhněte po Zeldě, nebudete litovat.

Zvuk: 9/10

Nová Zelda, chcete vědět snad něco víc? No dobře, naprosto brilantní koktejl perfektních nápadů, fantastického ovládání, pohlcující hratelnosti a dechberoucího zpracování, který zažene žízeň po dobré hře na pěkně dlouho.

Celkové hodnocení: 9,2/10

Dostupné pro: 3DS
    Žánr: Akce, RPG