Recenze: The Sims 3 – reparát ze života

Kolem Sims opět vypukla mánie, přišlo jejich plnohodnotné pokračování. Pojďte zjistit, zda vám má proti The Sims 2 a armádě datadisků co nabídnout.

Pro odpůrce celé rodiny „Sims-her“ je snadné nalézt celou řadu důvodů, proč ostatním tyto hry vymlouvat a hanět. Vydávání dlouhých řad datadisků, přídavků, bonusů a podobných, samozřejmě zpoplatněných drobností přece nepochybně ukazuje na nenasytnost vydavatele a jeho touhu vyždímat z vašich peněženek i finance, které v nich nikdy nebyly.

Stejně tak je vrcholně nesmyslný samotný princip celé hry: celý den chodíte do školy/práce, věnujete se domácím povinnostem a řešíte další životní, někdy existenční starosti, abyste se pak „zabavili“ u hry, kde musíte chodit do práce, plnit domácí povinnosti a potýkat se s životními starostmi? Jak bláznivé!

Přesto, nebo vlastně spíše právě proto, si The Sims našli ohromné množství fanoušků, stali se historicky nejprodávanější hrou a co víc, dokázali ve velkém oslovit i skupinu lidí videohrami zpravidla nedotčenou – ženy a dívky. Bez nadsázky je můžeme označit za současný etalon sandboxových her, tedy her, které nemáte dohrát, ale prostě jen hrát a bavit se u nich. The Sims 2 se všemi dodatky vytvořili už vysoce komplexní, a přeci tolik zábavný simulátor života, zahrnující mnoho rozličných aspektů: od bydlení a zaměstnání přes studium, randění a noční život až po chování zvířátek a zahradničení. S čím tedy vlastně chce přijít třetí díl, když klidně zkraje mohu prozradit, že si co do obsahu viditelně nechává mnoho vrátek pro budoucí rozšíření?

Simschologie

V celé hře si při bedlivém pozorování všimnete, že autoři vybrali několik stěžejních bodů, a ty následně více či méně výrazně změnili tak, aby ve výsledku stvořili The Sims, z jakých budete mít často úplně jiný pocit než dříve. A přitom ten pocit bude více než dobrý.

TIP: Nesnažte se hned využít všech možností, jaké hra nabízí – žádná se vám pak nebude dařit pořádně a ani vás tolik nezabaví.

První věc zaznamenáte při tvorbě svých simíků, konkrétně se týká jejich osobnosti. Přestože jsem byl při hraní The Sims vždycky spíše samotář, případně usedlý rodinný typ, nemohu ignorovat prostý fakt, že v celé hře je socializace jednou z klíčových a hlavních činností. Systém vlastností v The Sims 3 se chce výrazně zasadit o to, aby váš dojem ze setkávání s ostatními, počítačem řízenými simíky (i jen z pouhého jejich pozorování) byl mnohem realističtější a komplexnější.

Uspokojování potřeb

Když princip The Sims zjednoduším, jde vlastně o kolotoč naplnění potřeb vašich simíků, kteří se vám pak odvděčí tím, že do virtuálního rozpočtu pravidelně přispívají výplatou, takže můžete pořizovat lepší vybavení, pozemky, domy atd. A protože The Sims jsou hra a u hry se máte především bavit, je to nyní s potřebami trochu jednodušší, rychlejší a zábavnější.Sims 3

Potřeb lehce ubylo a fungují malinko odlišně. Jejich extrémní hodnoty, stejně jako různé události v životě simíků nebo jen věci v jejich okolí, vytváří více či méně trvalé bonusy, či naopak postihy. Slovníkem hráčů MMORPG, (de)buffy. Pokud se příjemně nají, bude mít váš simík na pár hodin o něco lepší náladu, naopak necháte-li jej řádně vyhladovět, klidně bude celý den mrzutý, přičemž tato rozmrzelost pochopitelně „nakrmením“ zmizí.

Vy výsledku je pro vás mnohem přehlednější sledovat věci, které mají vliv na náladu simíků, a stejně tak je snazší se zasadit o to, aby se virtuální človíčkové měli dobře. Podobně příjemně fungují i aktuální přání – vypadly obavy, naopak vždy až čtyři přání můžete uložit pro budoucí splnění (a také je smazat, aby uvolnily místo dalším). Za utržené body štěstí opět můžete kupovat moře bláznivých věcí, koncem potřeby chodit na toaletu počínaje a teleportem konče.

Slouží k tomu jednoduchý nástroj: každý simík má pět z celkem zhruba šedesáti charakterových vlastností s obvykle výrazným dopadem na hru. Kouzelné je, že mezi jednoznačně pozitivní vlastnosti, jako je přátelskost, jsou zařazeny i vlastnosti negativní (můžete být jednoduše zlí) nebo neutrální, třeba odpor k výtvarnému umění nebo bytí knihomolem. Současně řada vlastností má rub i líc – pořádkumilovný simík v podstatě nepotřebuje uklízečku, ale zato mu sebemenší trocha nepořádku kazí náladu jako zákaz vycházek rozdováděnému teenagerovi.

Stejně tak je vrcholně nesmyslný samotný princip celé hry - život. Jak bláznivé!

Podle zvolených rysů dostanete na výběr mezi několika životními cíli, z nichž jeden přijmete za svůj a při hře se jej pak můžete snažit dosáhnout a vzít to za jakési naplnění smyslu virtuálního života svého simíka. Mnohem důležitější je však vliv zvolených vlastností na hru samotnou: řada z nich vám rozšiřuje možnosti interakce s prostředím a jinými simíky. Tento vliv je dokonce tak silný, že skutečně vytváří z digitální postavičky „živoucí“ osobnost s vlastními zájmy a potřebami.

Free Bird

Mimo jiné i proto, aby se rozšířené možnosti socializace mohly naplno uplatnit, doznalo v The Sims 3 výrazné revize samotné sousedství. Dříve jste žili uzavřeni v bublině svého domu, přestože existovaly jisté možnosti, jak z ní aspoň na chvíli uniknout. Nicméně i tak docházelo k zvláštním situacím, kdy jste se svou novou postavičkou vytvářeli divoký milostný trojúhelník s párem, s nímž jste hráli před tím, přičemž jste se snažili nějak se vypořádat s faktem, že stárnou jen simíci, s nimiž zrovna hrajete. Na to vše teď zapomeňte.

Při každém uložení zachytíte stav kompletního sousedství, máte tedy před sebou vyvíjející se město jako celek. Současně bublina kolem vašeho domu definitivně splaskla a bez jakýchkoli načítacích obrazovek se nyní můžete volně pohybovat, kde se vám zlíbí. Jistěže jako správný samotář (ani tato vlastnost ve hře nechybí) můžete být zalezlí doma, vydělávat třeba psaním románů a nevystrčit nos dál než k poštovní schránce, ale současně máte možnost trávit drtivou většinu času ve společnosti.

Vzdělávat a bavit se čtením knih můžete v knihovně, na oběd pak pochopitelně zajdete do nedalekého bistra; následně nemůže chybět návštěva zápasu na místním stadionu a odpolední piknik si klidně zpestříte veřejným kytarovým koncertem pro náhodné kolemjdoucí. Jednu ze slečen jistě zaujmete dostatečně, aby přijala pozvání do kina následované společnou večeří a procházkou po pláži při západu slunce. Teď si jen vzpomenout, jestli jste ráno ustlali a uklidili ze stolu ten umaštěný talíř od toastů.

Pořádkumilovný simík v podstatě nepotřebuje uklízečku, ale zato mu sebemenší trocha nepořádku kazí náladu jako zákaz vycházek rozdováděnému teenagerovi

Interakce s okolním prostředím jde však ještě dál. Opět na vás budou hned ze začátku dotírat návštěvychtiví sousedé, je však již naprosto samozřejmé, že jim návštěvy oplatíte. Jestliže se spřátelíte, odhalíte jejich dovednosti a povahu a oni zase vaše – to může vést například k situacím, kdy vás soused poprosí, abyste mu opravili myčku, zatímco on vám bude pečovat o zahrádku. Přestože jste ve městě jediným žijícím hráčem, ze spousty věcí budete mít příjemný pocit, pramenící z toho, jak rozličné malé detaily přispívají k přirozenosti a uvěřitelnosti virtuálního světa.

Na vlastních nohách

Ačkoliv dosavadní popis zní idylicky, začátek hry takový tak úplně není. Do začátku dostanete méně peněz, než bývalo zvykem dříve, přitom náklady na živobytí jsou místy diametrálně odlišné. V minulých dílech bylo běžným postupem vytvořit dům s aspoň jednou věcí pro uspokojení každé základní potřeby simíka, po nastěhování objednat uklízečku, najít si práci podle chuti a pak už jen rozšiřovat a vylepšovat majetek.

V The Sims 3 tohle nefunguje. Uklízečka si vezme na den pomalu víc, než si vyděláte, nákup potravin na týden hravě zhltne celodenní výplatu, knihy pro vylepšování dovedností je potřeba přikupovat, o cenách například nových receptů ani nemluvě. Po několika herních dnech snadno zjistíte, že jste se zasekli v podivném kolotoči: práce, rychlé vyřešení potřeb, které nesnesou odklad, spánek, snídaně, hygiena, chvilka na zábavu a trénování dovedností, práce…

TIP: Když nestihnete včas odjet do práce, nezoufejte a prostě vyrazte po svých, nebo třeba na kole – zpravidla se nic zásadního nestane.

Vytrváte-li však, postoupíte výše na kariérním žebříčku a stejně jako dříve dostanete více peněz za méně dní v práci. Najednou budete mít k dispozici spoustu času a prostředků na užívání si všeho, co nová hra nabízí. A snad to je důvodem poněkud pomalejšího rozjezdu – nových činností a možností je opravdu výrazně více a na citelně delší dobu, takže se v pokusu vyzkoušet a stihnout vše v rané části hry snadno ztratíte. Mimochodem, i čas samotný běží v The Sims 3 o něco pomaleji, zatímco vypořádat se s potřebami simíků je jednodušší; dokonce můžete ovlivnit délku simího života, nebo stárnutí zcela vypnout.

Mezi rozšířenými možnostmi rozhodně zaslouží také zmínku kontextová nabídka u některých činností. Nemusíte už jen prostě být v práci – můžete dřít víc, klábosit s kolegy, podlézat šéfovi atd., přičemž každá z možností se nějak projeví. Přesčasy vašeho simíka vyčerpají, ale zvýší šanci na postup v zaměstnání nebo prémie, klábosení s kolegy možná kdovíjak neposílí váš kariérní růst, ale zajistí vám nové přátele, které potřebujete tak jako tak. Navíc celou dobu, co jste v práci, vidíte na jednoduchém ukazateli, zda směřujete k povýšení, nebo nikoli. Ani pozdní příchod, nebo rovnou absence v práci, není tak fatální jako dříve, jen jednoduše o něco srazí ukazatel výkonnosti.

Žánr: Simulátory | Simulační strategie
Výrobce: Electronic Arts | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 2. června 2009