PC | Recenze | RPG

Recenze: The Temple of Elemental Evil – co dělá dobré RPG?

Martin Boček při recenzování této hry prošel zajímavým rozdvojením osobnosti. Různé jeho priority se pomíchaly a v důsledku toho si nebyl jistý, který element je pro pořádné RPG důležitější: příběh? Boje? Vývoj postav? Grafika? Záznam konverzace jeho rozdvojeného já vám nyní nabízíme jako mimořádně živou recenzi očekávaného RPG titulu.

Platforma: PC
Typ hry: RPG
Multiplayer: ano, 2 hráči
Minimální konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 1,1 GB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 1,7 GHz, 256 MB RAM, 1,1 GB na HDD
Výrobce: Troika Games
Distributor: Atari Europe S.A
Distributor v ČR: Seven M (
www.sevenm.cz)

...roztmívačka, vidíme studentský pokojík na vysokoškolských kolejích, evidentně patřící informatikovi; jinými slovy je to malá místnost plná jedné postele, jednoho počítače s 27“ monitorem a futuristicky vypadající kabeláže. Pokoj nese jisté známky pokusu o úklid – všechno špinavé prádlo je naházené na jedné hromadě a neuměle zakryté několika časopisy pochybného obsahu. Zpoza této hromady se vztyčí komentátor – student oblečený v roztrhaném tričku a šortkách s poněkud přihlouplým úsměvem na tváři. Papírem, který na chvíli ukáže na kameru, nás informuje, že jeho jméno je Pepek:

Tak teda jako vítejte v našem pořadu, ve kterým se teda jako zabýváme tím, co teď teda jako letí v herním tentonoc…. Světě. A když opominu, že teďka teda jako letí tento… Lara a podobný pr… Éééé.. Hezky stavěný slečny, tak teďka letí eR Pí Gží gamesy. A my si dneska teda jako vezmeme na paškál jednu z nich – Thé Tempél of Elementál Evíl!

  

Ve hře se střídá den a noc... * ...což vám ale v podzemí bude jedno * Tahle mapa je sice hezká, ale podzemí je jen jedno...

...kamera se švunkne dveřmi na chodbu, ve zrychleném záběru jí proběhne, následuje zpomalený záběr otvíraných dveří, pak opět zrychlený záběr vjezdu do pokoje ne nepodobného předchozímu, jenže tentokrát jsou v něm mladíci dva. Nápisy, které někdo strčí do záběru nás informují, že se jedná o „Alda a Káju, naše zlaté hochy“

Alda: Zdravím, zdravím! Dovolte mi, abych se představil! Jsem Alda a budu vám povídat vo tom, jak je Tempel bóži hra! Jinak abyste měli představu, mojí oblíbenou hrou je Icewind Dale 2 a od éR Pí Gží očekávám, že tam bude spousta bitek a milióny potvor – no prostě řácká akce! Takže Tempel…

Kájík: Hele, mírni se, nejsi tady sám!

Alda: Nepovídej?“ (udiveně se rozhlíží kolem)

Kájík: Hele, já to uvádím s tebou, ty…ééé…tlamo!

Alda: (udiveně povytáhne obočí) Nepovídej?
Kájík: Si piš! Takže… Ééé… Já jsem Kájík a budu vám povídat o tom, jak je Tempel o ničem. Fakt, nebude vás vůbec bavit! Nemá cenu ho vůbec… AU! Nekop mě!

Alda: (nevině se rozhlíží kolem a něco si píská)

Kájík: No dobře. Takže abych se…ééé…představil i já, tak já sem Kájík a vod pořádnýho RPG očekávám, že bude mět pořádnej příběh, logický hádanky a… Ééé… No prostě něco navíc… Proti bitkám nic nemám, ale nemusí bejt pořád, že? Hra má bejt prostě vo něčem jiným – no a právě proto je Tem…

Alda: Hele, hele… Má to bej vobjektivní, ne? Takže k tomu mám co říct i já! Tempel je úplně božáckej, víte, lidičky, von…

(hlas spoza kamery, nejspíš Pepek): Hele, klucí… Nic proti, ale neměli byste napřed našim divákům tedy jaksi přiblížit, vo čem ta hra tedy jaksi vůbec je? Jak tedy jaksi vypadá, jak se hraje a podobně, ne? Máte to ve scénáři! Takže koukejte mluvit

O hře jako takové

Alda: No jó, nó… (na Kájíka) Tohle řeknu já! (do kamery) Tak teda… Tempel je hra postavená na D&D 3,5 edice. A nepřeřek sem se, je to skutečně D&D! Od poněkud známějšího AD&D se trochu liší, ale pokud znáte jedno, tak se v tom druhém zorientujete během slabé hodinky!. A Tempel of Elemental Evil je naprosto typický DýEndDý dobrodružství. Malá partička dobrodruhů vleze do velkýho podzemí plnýho potvor a kydlej a mlátěj. Na začátku sou to suchaři, ale postupem času sílej a sílej…

Kája: Teď já! Takže správně, sílej. Na začátku máte partičku pěti charakterů na první úrovni. Postavy si můžete vzít buďto předdefinovaný, nebo si je…ééé…vytvoříte sami. Autoři se ale věrně drželi papírové předlohy pravidel nejen ve hře samotné, ale i tady. Takže si postavu musíte poctivě naházet. A žádný přesouvání bodů, pěkně narolujete a buď berete nebo znova… Ovšem na tvorbě družiny je zajímavý jiný aspekt. Na začátku si totiž vyberete přesvědčení vaší družiny – což má docela vliv na celou hru. Protože jednak ovlivňuje to, které postavy můžete do družiny přibrat a které ne; ale především se podle toho odvíjí celej příběh. Teda příběh…

Alda: (nevinně se kouká na Káju, pohrávaje si při tom v ruce s motýlkem)

  

První větší bitva ve hře... * ...ovšem zdaleka ne největší... * ...ani nejtěžší

Kája: Éééé… O tom raděj až později, ano? No, takže podle toho přesvědčení se pak odvíjí, co ve hře budete dělat – s dobrou družinou půjdete ten chrám zla vymýtit, jako zlouši naopak budete záporňákům pomáhat…

Alda: Ano, ano. To je přeci skvělé, ne? Ale k ději jako takovému… Na začátku si můžete projít pár zbytečností jako dvě města, ňáký ty ruiny a tak – ale to je jen chvíle. Pak konečně vlítnete do podzemí – a už z něj nevylezete!

Kájík: No právě… Příběh je prakticky nulovej – prostě se dozvíte, kde leží nějakej chrám zla a že se tam shromažďujou armády – a tak tam prostě vyrazíte… A to je šecko! Finíto kapíto! Tímhle příbeh končí…

Alda: No a co? Vo co ti jako de? Komu to cpeš? Hra je to výborná, tak co máš?

Kájík: Výborná, jo? Kdybys nekecal… Blbost – to je to!

(hlas spoza kamery): Pánové, pánové…

Kájík: No jo, no… Když von si začíná… No ale dobře. Celá hra stojí a padá na bitkách – protože ty jsou jejím základem. Souboje jsou zcela podle pravidel D&D – tahové. Na začátku se vygeneruje iniciativa – a pak už se jen střídáte, kolo za kolem… Samozřejmě téměř zásadně bojujete proti nějaké přesile - jedno jestli početní či silové. Ještě štěstí, že je možný během bitek sejvovat a loudovat a že to jde celkem rychle, jinak by tahle blbost byla už úplně nehratelná.

Alda: Símtě, tomu vůbec nerozumíš! Ty bitky sou boží! A to ukládání – vzhledem k tomu, jak sou těžký je to jaksi nezbytnost… Taková průměrná slušná bitka vám bude trvat tak hoďku, dvě… Slyšíte to? No to je nářez!

Kájík: Dyk to je vo ničem! Hodinu se bitkuješ, pak posbíráš předměty, koukneš, jestlis nepostoupil a deš do další místnosti. A tam to celý znova!

Alda: Ale to je právě vono! Prostě pořádná akce! Co jinýho bys chtěl dělat? Bloudit prázdným podzemím a hledat pasti a koukat do truhel? To je vo ničem! Tahle hra, to je prostě pořádná akce…

Kájík: No, podle mě je to prostě blbina. Ale moudřejší ustoupí… TAKŽE POVIDÁM, JE TO BLBINA!

Alda: Si trhni. Ale dál. Teď je na pořadí… (tázavý pohled kamsi za kameru)

(hlas spoza kamery):

Grafika

Alda: Jojó… Grafika celkem ujde.

Kájík: Ale sou tam určité mouchy…

Alda: Mušky…

Kájík: Ale kdepak, mouchy. Teda vono to nejni jen v grafice, v ní především. Tak například – když stojí potvora za dveřma a chceš na ni zaútočit, tak se ti zobrazí akce na zavření dveří a musíš pracně hledat, kde z ní něco vyčuhuje.

Alda: No tak jó, nó… Ale to vopraví páčem, ne? Se rozumí, že vopraví. A jinak je grafika super.

  

Zaútočila na mě...  želatinová kostka? * Chrám živelného zla v plné kráse * To je ale "hezoun"

Kájík: To zase jo, hezká je. Ale to ovládání…

Alda: Co proti němu máš?

Kájík: Nezdá se ti trochu těžkopádný? Vezmi si, když chceš udělat něco jinýho než standardní akce jako chození nebo sekání… Musíš kliknout pravou myší abys otevřel menu, pak levou na otevření podmenu – při výběru útoků pak ještě jednou na pod-podmenu – pak vybrat, co chceš udělat a ještě kliknout kde se to má udělat…

Alda: No, na tom možná něco bude. Ale mě to zas až tak moc nevadilo. Proč by taky, nějak to vyřešit museli a tohle není zas až tak špatnej nápad.

Kájík: A pak ta mapa…

Alda: (zmateně kouká)

Kájík: No normální je, že když v mapě někam klikneš, tak se ti tam přesune celá obrazovka. Ale tady né – klikej si kam chceš, ale v herním okně si tam musíš doskrólovat sám...

Alda: Detail… Rejpale…

(hlas spoza kamery): Hele, pánové, je čas zmínit...

Problémy nad problémy

Alda: (nevinný výraz) Jaký?

Kájík: Však ty výš…

Alda: (zmatenost sama) Néééééé…

Kájík: Tak třeba potvory, co se ti objeví ve stěně. Nemůžeš pak na ně útočit – a protože bitka neskončí, dokud nezabiješ šecky potvory a dokud neskončí bitka, nemůžeš prakticky nic, znamená to, že se musíš vracet k nejbližšímu sejvu před bitkou. A to někdy může být i celkem dávno…

Alda: (kouká do zemně) Ale to se moc nestává, ne?

Kájík: No třeba já díky tomuhle nedohrál závěrečnou bitku. A sejva sem měl docela dost dávno – a na začátku boje, ale to už byl šmejd ve zdi. Ale to není zdaleka všechno. Někdy se stává, že když nalouduješ hru, tak se změní pořadí lidí v bitce, protože se ti to divně uložilo. A protože je ta hra blbá, tak to znamená, že nemůžeš táhnout a zase loadovat kdovíjak zpátky…

Alda: (vyskočí) Tak pozor, blbá ta hra není! Je super!

Kájík: (sarkasticky) Jó, jasněééé… Jen jsem ještě nezmínil pár dalších detailů – jako třeba že se na zemi dají zvýraznit jen předměty jako takové, ale ne sudy, truhly a podobně… Nebo že některé věci jsou tak malé, že s té země prostě NEJDOU sebrat. Nebo že…

Alda: Dobře, dobře! Ňáký chybky tam teda sou, no! Ale na to šecko vyjdou páče a pak to bude v pohodě, tak co?

Kájík: Ale já ještě nezmínil, že třeba… (Alda výhrůžně vstává a souká si rukávy)

(hlas spoza kamery): Hele, kluci, nechte toho… Tlačí nás čas, tak sem hoďte nějakej

Verdikt

Alda: (honem se otáčí do kamery držíc Kájíka v kravatě, aby nemohl mluvit) Tuhle gamesu mi nezbývá než doporučit… Pro všechny příznivce Icewind Dale a pořádné akce je to jasná volba!

Světlé stránky hry
  • spousta bojů
  • asi nejvěrnější převedení D&D do
  • počítačové podoby
  • dobře se na to kouká
Temné stránky hry
  • spousta (navíc dlouhých) bojů
  • hromada chyb a bugů
  • absence pořádného příběhu

Kájík: (dostane se z kravaty a srazí Aldu na zem judistickým chvatem) Nevěřte mu ani slovo! Ta hra nemá skoro žádný příběh a kromě hromady bitek prakticky nic nenabízí! Všichni přeci víme, že pořádný RPG stojí a padá s příběhem – takže zpátky k Baldur‘s Gate a na Temple of Elemental Evil raději zapomeňte…

Alda: (podtrhává Kájíkovi nohy a na zemi jej zalehává) To je ale blbost! K čemu příběh? My si chceme zahrát! Takže Temepl je jasná…

Kájík: (Podaří se mu setřást Aldu) NE! Je to ta největší… Kam dete?

(kamera se rychle prosmýkne kolem obou bojujících, prolétne dveřmi a bez zbytečných efektů se vrací do první místnosti, kde už stojí nachystaný komentátor)

Pepek: A to je teda jako pro dnešek vše… Nashledanou u příštího dílu našeho seriálu Gámééé Páááágéééééééé!

(stmívačka, klapka, konec)

Grafika: 8/10
Zvuk: 6/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 5/10

Jste-li příznivci Icewind Dale 2, přičtěte si k hodnocení 2 body. Pokud jste naopak jejím odpůrcem, 2 body si odečtěte.

Celkové hodnocení: 6/10

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG
Výrobce: Troika Games | Webové stránky hry
  • spousta bojů
  • asi nejvěrnější převedení D&D do
  • počítačové podoby
  • dobře se na to kouká
  • spousta (navíc dlouhých) bojů
  • hromada chyb a bugů
  • absence pořádného příběhu
Diskuze (14) Další článek: Minuta záběrů akce Unreal Tournament 2004

Témata článku: , , , , , , , , , , ,