Recenze: Thief: Deadly Shadows - velkolepý návrat krále zlodějů

Co si budeme namlouvat, báli jsme se. Báli jsme se, že skončí podobně rozporuplně jako Deus Ex: Invisible War, ale nestalo se tak. Mladý zlodějíček Garrett nám už potřetí dokázal, jak vypadá středověká stealth akce s brilantní atmosférou. Same Fishere, je nám líto, ale nejlepší stealth akce může být jen jedna.

Typ hry: stealth akce
Minimální konfigurace: procesor 1,5GHz, 256MB RAM, 64MB grafická karta, 3GB HDD, Windows 2000 nebo XP!
Doporučená konfigurace: procesor 2GHz, 512MB RAM, 128MB grafická karta, 3GB HDD
Testovací konfigurace: P4 2,4 GHz, 256MB DDRAM, GeForce 3 Ti 128MB, 3GB HDD
Výrobce: Ion Storm (
Distributor: Eidos (
Distribuce v ČR: Cenega (

Od ohlášení třetí hry série Thief se sympatickým Garretem (v podání Stephena Russella) v hlavní roli (Thief Gold nepočítám) se všem příznivcům žánru honily hlavou tuny rozpačitých otázek. Bezesporu je vynikající, že se Garrett vrací, ale jak to dopadne? Časy hard-core titulů, jež trápily hlavy a nervy hráčů mnoho bezesných nocí, jsou už dávno pryč. Nebudeme však ronit marné slzy nostalgie - dnes je prostě jinak. Bohužel ono "jinak" už dovedlo některým hrám pořádně ublížit; v souvislosti s Warrenem Spectorem můžeme zmínit třeba právě Deus Ex, jehož pokračování Invisible War se setkalo s rozporuplným přijetím.

Skočit nebo neskočit - to je, oč tu běží * Teď vím, co jsem potřeboval a cesta k pokladu je volná * Chudák, kdyby věděl...

Ze všeho nejnebezpečněji asi zněla zpráva o současném vývoji hry pro konzoli Xbox - PCčkáři na své miláčky dopustit nenechají, ale především takovýto krok je obvykle spojen se zoufalým ořezáním a zjednodušením hry právě i na PC. Obavy z toho všeho spojené ještě se strachem z mainstreamovosti, do níž by Thief mohl spadnout, aby se lépe prodával, byly veliké, zcela pochopitelné, avšak - a to je nejdůležitější - takřka zbytečné.

Nový, ještě trošku tmavější kabát

Začnu trošku netradičně tím, čím se obvykle končí - grafickým zpracováním. Za prvé je to první, čeho si na novém Thiefovi (TDS) všimnete, za druhé vás tak budu ještě chvilku napínat (i když jistě už stejně tušíte, jak to s celkovým dojmem bude) a za třetí proč ne. Obrázků už bylo hodně, a proto nějakou představu jistě máte. Autoři upustili od enginu stařičké původní hry (mimochodem ani druhý díl ve své době příliš grafikou neohromil) a přichází s modifikovaným enginem z Deux Ex, okořeněném vychytávkami jako pixel shader, stínování v reálném čase, normal mapping pro pohyb postav, Havok engine pro realistickou fyziku (ačkoli zrovna tady to není tak slavné - rozeberu dále).

Až bude procházet dveřmi, střelím do rámu, voda se rozprskne - a tma! :-D * Před pikolou za pikolou... * Tohle nepovolené shromáždění za chvíli rozpustím

Celkově tomu můžete rozumět tak, že to celé vypadá moc hezky. Brilantně nadesignované prostředí spolu s překrásnou, místy až neuvěřitelnou hrou světla a stínu, vás naplno vtáhne do ponuré atmosféry zkaženého středověkého města. Budete si vychutnávat krásu měšťanek, které okradete o měšec, stejně, jako budete mít řádný respekt z oblud, jež potkáte. Konečně si také díky možnosti přepnout se do pohledu třetí osoby vychutnáte postavu Garretta i s jeho charismatickým mechanickým okem, jež matně zeleně svítí do noční tmy (a vám umožňuje černobílé nepříliš kvalitní noční vidění i s efektním zoomem).

Chtělo by se mi říct, že grafice nic nechybí, ale je tomu tak jen z pohledu atmosférického. Fakticky při ne až zas tak podrobném zkoumání zjistíte, jak nevelké rozlišení má většina textur, nebo jak by celé hře slušel lepší anti-aliasing. Potíž je, že i tak si Thief 3 vybírá nepěkné daně v podobě HW nároků - na testovací konfiguraci jsem slevil v rozlišení až na 800x600 při většině detailů, než jsem dosáhl kýžené plynulosti. Za zmínku stojí nezbytnost pixel shaderu, jinými slovy se vám hra nerozjede například s velice rozšířenou grafickou kartou GeForce 4 MX; moje GeForce 3 Ti však nemá problém. Nu a když už jsme u kompatibility, tak nezapomeňte na systém Windows 2000 nebo XP, jinak si se strážemi moc nezašpásujete.

Jó holt když si někdo blbě stoupne... * Tady je na mě nějak moc světla * Tak a zde hra začíná (tutorial nebudeme počítat, ano?)

Proč jdeme znovu do ulic?

Prvních několik misí působí zvláštně - jakoby byly jen rozcvičkou před tím, co přijde za chvíli, bez jasně dané spojitosti s ponurým dějem, jež před vámi TDS rozehraje jako temně zkažený orchestr děsivou symfonii. Opět se setkáme s pobožnými Hammerity, uznávajícími svého boha a své pokrokové technologie a vynálezy. Opět tu jsou Strážci (Keepers), kteří se snaží nad veškerým děním bdít a vyrovnávat nejisté jazýčky vah ve hře o osud světa. K tomu všemu tu jsou pohané (Pagans), snažící se o život v souladu s přírodou, čímž jsou v přesné opozici k Hammeritům. Mezi tyto frakce jako mezi mlýnské kameny spadne i Garrett a je do značné míry na vás, jak ho z vírů střetů zájmů dostanete.

Hra totiž už není jen putováním z mise do mise s jednou brífinkovou obrazovkou mezi nimi. Po dokončení prvního samostatného úkolu (nepočítaje povedený tutoriál) se vždy dostanete do města, kde na černém trhu prodáváte uloupené předměty a u obchodníků kupujete tolik potřebné vybavení, potkáváte ne vždy nepřátelsky naladěné NPC, vkrádáte se do domovů v sousedství, kde můžete přijít k nějakému tomu subquestu. Zde se také hraje na reputaci u jednotlivých frakcí - je tedy opravdu jen na vás, ke komu se nakonec přidáte, či jestli půjdete jiráskovsky "proti všem".

Pssst... * Ze šmírování jsem měl taky jedničku * Netrefil, netrefil!

Nápad s městem je vskutku zajímavý a dodává celé hře trošku jiný a příjemnější ráz, než na jaký jsme byli zvyklí z předchozích dílů. Musím však v této souvislosti přiznat, že to celé putování po všech čtyřech velkých částech města (plus rozdělení na dílčí lokace) je díky častým loadovacím obrazovkám trošku zdlouhavé - přechod mezi místy se totiž řeší deusexovsky takovými zvláštními modrými "teleporty". Město však také přináší jednu výhodu, hráči je tak dán poměrně velký prostor pro vlastní seberealizaci bez limitů konkrétní mise. Přestože všechny lokace jsou k dispozici až koncem celé hry, složené z deseti velkých misí (každá v průměru aspoň na hodinu), je to příjemná změna oproti striktní lineárnosti předchozích dílů.

Hratelnost jak zamlada

Přiznám se - také jsem se o Garrettův osud obával. Z nedávno uvolněného videa mi bylo jasné, jak báječně ta hra bude vypadat a znít, o hratelnosti ale ten krátký snímek příliš nevypovídal. Jestliže jsem ale už před chvílí řekl, že TDS má atmosféru hutnou tak, že by se ani motorovou pilou z Texasu nedala krájet, bylo asi jasné, že za to nebude moct jen grafika. Nový Thief mi vskutku připomněl chvíle strávené nad Temným projektem, stejně jako okamžiky, kdy jsem se proklínaje arcikýč jménem Inquisition dovolával aspoň hodinky se starým dobrým cynikem Garrettem. Opravdu nevím, jak se to Spectorovi podařilo, ale celá hra se hraje stejně dobře jako první díl, a troufám si říct, že v některých ohledech dokonce lépe - lepší grafika i ozvučení jednoduše udělají svoje a uspokojí rozmlsané smysly hladových hráčů.

Teď zakřičím "Uááá!" a tou dýkou ho rozpůlím... A nebo taky ne * Protahuje se - určitě se mu chce spát ;-) * Teď hlavně potichu - takže jako vždycky

K dispozici máme v podstatě nezměněné vybavení, jen pro zloděje zbytečný meč nahradila sympatická dýka. Kromě ní Garrett proti nepřátelům využívá obušek a luk se známým šípovým arzenálem - šípy jsou obyčejné, ohnivé, plynové, mechové, vodní a způsobující hluk. Jestli vám ve výčtu chybí šíp s lanem, tak vězte, že zde ho nahrazují jakési rukavice, díky kterým je možné šplhat po kamenných stěnách - osobně to za přínos moc nepovažuji, ale výrazný nedostatek to také není. Kromě tohoto si ještě užijeme dalších kousků jako je třeba "Flash Bomb" (způsobuje záblesk a chvilkové ochromení protivníka), nášlapná mina (pozor, ať si na ni nešlápnete sami), plynová bomba apod.

Oproti předchozím dílům si autoři rovněž vyhráli s častým páčením zámků. Celý systém funguje podobně jako třeba ve Splinter Cell, tj. musíte najít správnou kombinaci šipek a je to. Zde je konkrétně zámek reprezentován několika kruhy (tři až šest), jež postupně překonáváte. Občas ale jen šipky nestačí a pak po kruhu jedete myší, až podle chvění zámku najdete tzv. "sweet spot", u něhož setrváte dokud kruh nepřekonáte. Příjemné je, že to stojí nějaký ten čas, kdy jste velmi zranitelní a asi by vás nikdo neměl vidět ;-).

Na bezchybnost se nehraje

Tak, jako se při troše štěstí nic neděje, když v roli Garretta uděláte nějakou tu chybičku, asi lehce benevolentně přistupovali autoři k některým aspektům hry. Na začátku jsem říkal něco o Havok enginu pro realistickou fyziku. Asi je vám jasné, jak to ve výsledku vypadá. Interakce s okolím je podobně nepřirozená jako v Max Payne 2, přestože tolika předměty jako Max Garrett hýbat nebude. Nejhorší je asi dojem z pádů postav, jež ve většině případů vyvolají maximálně úsměv na rtech, avšak rozhodně ne dojem nějaké realističnosti. Nicméně je potřeba si i říct, že toto zrovinka není něco, kvůli čemu bychom mohli TDS zavrhnout.

Dynamické stínování v akci * Tak tady asi jeden šíp stačit nebude * Některé lokace jsou fakt nádherné... Nebo spíš skoro všechny lokace jsou nádherné

Tato část recenze měla být původně (a vidíte to i podle podnadpisu) o chybách, jenže kromě drobných a řídce se objevujících problémů se zasekáváním apod. je Thief 3 vlastně poměrně dost vychytaný, takže si pojďme raději stručně něco povědět o charakterech lokací, do kterých se podíváte. Kromě exteriéru města a tradičních měšťanských obydlí nebudou chybět chudší či naopak bohatší části města - tedy klasické kombo, jaké bychom čekali. Jako bonus tu ale jsou přemechanizované lokace Hammeritů, děsivé podzemní komplexy s pohany a jejich nemrtvými společníky, o již teď slavném sirotčinci, v němž zažijete možná nejpůsobivější momenty hry, ani nemluvě.

Nu a když už jsme tuto kapitolku tak rozrůznili, tak v tom můžeme pokračovat a říct si, že celý face hry precizně dokreslují zvuky, u nichž je bezesporu potřeba výrazně vyzvednout dabing. Kromě svých a Garrettových očí se můžete bez starostí opřít i o vše, co slyšíte. A poslouchat vskutku stojí za to. Vyslechnutí cizího hovoru je nejen zábavné, ale nezřídka to vede i k zisku nějakého toho vedlejšího úkolu a tím i dalších peněz na vybavení. Mnohdy se také pobavíte nad rozpačitou samomluvou strážných, kterým zhasnete pochodeň v ruce, aby vás o chvíli později děsily nepřirozené zvuky monster ze stok. Horší je to ale s hudbou; sice působí v celé audiovizuální koláži stejně kvalitně jako ostatní součásti, jenže zaznívá poměrně málo a to je rozhodně škoda. Jisté nedostatky však měrou vskutku bohatou vynahradí filmečky před každou misí, které připomínají atmosféru prvního Thiefa, jinými slovy vás překrásně uvedou do děje, navnadí na další misi a nedovolí vám pří hraní ani chvíli vydechnout.

• audiovizuální zpracování, zvláště dabing
  • tradiční arzenál, v němž snad nic nechybí
  • vychytaný layout všech lokací
  • působivý příběh
  • možnost volného pohybu po městě
  • takřka dokonalá AI
  • atmosféra, na kterou se nezapomíná
  • fyzika není tak realistická, jak se tváří
  • trošku moc loadovacích obrazovek
  • nepodpora některých grafických karet a takřka všech operačních systémů

Naschle příště, chlape!

Outro vyvolá nemálo otázek a mezi nimi i tu nejtradičnější, tu o pokračování. Přestože to nemusí být tak jednoznačné, já budu patřit k těm optimistům, kteří se budou těšit na Thiefa 4. Tedy až potom, co celou hru pokořím na obtížnost expert a se sto procenty "lootu". A pak budu mít tu správnou přípravu na další Garrettova dobrodružství a budu velmi zvědavý, co si na mne Warren Spector vymyslí příště. Každopádně už teď vím, že stejně jako teď se budu moci spolehnout na fascinující a dech beroucí atmosféru, přitažlivé audiovizuální zpracování, AI přesně takovou, jakou bych si přál, s nepřáteli reagujícími tak, jak bych čekal, a mnoho dalších atributů, které nám před dlouhými šesti lety učarovaly v Thiefovi stejně, jako v Thiefovi 3 teď.

Zvuky: 10/10
Ovládání: 8/10

Thief: Deadly Shadows je pravým králem FPS (First Person Sneaker) a strčí díky své atmosféře do kapsy i nový Splinter Cell, který u mne ještě nedávno hrál v žánru prim.