Recenze: Tiger Woods PGA Tour 09 - Na greenu nic nového

Charizmatický zaprodanec firmy Gilette opět zaštítil simulaci hry pro milionáře od EA Sports. Ročníku 09 však nedělá dobré jméno.

To máte tak. Když je někdo nemehlo a nemá na to, aby hrál normální hokej, vymyslí hokejbal, pozemní hokej, florbal a v nejhorším případě třeba golf. Nechutně bohatý pán si přizve pár dalších pánů a řeknou si, že už je ten věčný pokr o stodolarovky štve. V pánském klubu s doutníkem v ruce a knírem namočeným v brandy pak dají vzniknout hře, která je divná, ale díky obrovským dotacím turnajů nakonec prorazí.

Ne snad proto, že by ta hra byla opravdu dobrá, ale proto, že jsme ovce a rádi kopírujeme životní styl úspěšnějších, bohatších a slavnějších. Hrát golf je v módě, stejně jako nepohodlné přiléhavé svetříky a tesilky označované jako "golf sport fashion". Stejně prapodivnou záležitostí jako samotný golf je i jeho simulace zaštítěná ikonou v tomto oboru, Tigerem Woodsem.

Trénink kuliček s odborníkem

Hned takto na úvod si řekněme, že TW 09 nepřináší od loňského ročníku prakticky nic nového, až na pár drobností, které si popíšeme níže. Celá hra tak poněkud kazí více než kladný dojem z celé sportovní série EA Sports v tomto roce, kdy se povedl jak skvělý Madden, tak i FIFA, Nascary a nastavenou laťku se podařilo udržet i u NHL a NBA. Minimálně jako oslavu vítězství Ameriky nad Evropou po sedmi letech v prestižním Ryder Cupu by si Tiger Woods PGA Tour 09 zasloužil větší péči.

Zřejmě největší novinkou, a dost možná také více méně jedinou, je přítomnost trenéra, který vám bude k dispozici a nápomocen po celou dobu vašeho kariérního postupu.

Hrát golf je v módě, stejně jako nepohodlné přiléhavé svetříky a tesilky označované jako "golf sport fashion"

Nebyli by to EA, kdyby opět nesáhli po licenci, díky čemuž se dočkáte Hanka Haneyho v reálu trénující samotného Woodse. Přítomnost trenéra však pocítíte velice málo. Jedinou jeho úlohou ve hře je totiž, to že vám po zápase nabídne trénink jedné ze čtyř dovedností, kterou si pak můžete vylepšit.

Ano, do hry přibyly velice zjednodušené RPG prvky, konkrétně tedy čtyři, které vám rostou, případně klesají, s každým odehraným turnajem. Na již zmíněném tréninku je pak možné některé z nich dále vylepšit. Vylepšování těchto statistik pak probíhá podobně, jako tomu bylo například u tenisového Virtua Tennisu 3. Ke slovu se dostávají různorodé minihry, přičemž Hank Haney do toho brblá a poskytuje občasné rady. Tím jeho úloha končí.

Stará hratelnost s novou výzvou

Koncept a styl hry zůstaly naprosto nezměněny - co také chcete na golfu měnit, že? Stále tedy máte na výběr čtyři herní módy, z nichž každý nabízí něco jiného. Rychlý zápas ani minihry jistě nepotřebují delšího komentáře a ani mód Challenge není ničím neobvyklým: prostě vyzvete největší golfové osobnosti a snažíte se jim ukázat, kdo má větší... hůl a odpal. Standardně nejvíce zajímavým módem je režim kariéry, kdy postupně putujete turnaji od těch menších po ty věhlasné s tučnými prize money a i za pomocí zmíněných RPG prvků se snažíte vyhrávat.

Stále stejné ovládání bere obě analogové páčky, jež ovládají hůl, sílu střely a samozřejmě další nezbytnosti jako rotaci míčku atp. V tomto směru určitě nelze nic vytknout, vše je dotaženo k naprosté dokonalosti. Co však změnit na zažitém konceptu "střel to co nejblíže k jamce a pak to doklepni" za pomocí určité série úderů a holí? V EA do toho zapojili komunitu a světe div se, docela to funguje.

Každý hráč vlastnící hru může své údery na daném hřišti a dané jamce nahrát na centrální EA server. Jiný hráč hrající kdekoliv jinde na světě si pak může jeho údery, resp. pozici míčku na jamce po úderu, stáhnout k sobě na disk a snažit se ho překonat.

Nic vám nebrání vyrobit svojí podobiznu a natřít to všem těm bílorukavičkářům

Princip je velice podobný například závodním hrám, kdy se v časovce snažíte předjet ducha své předchozí jízdy. Věřte mi, že tento motivační systém funguje dokonale a dokud nedáte lepší úder pod par než nějaký z internetu stažený pepegolfer233, nepůjdete spát. A když ano, klidné spaní mít rozhodně nebudete.

S vylepšením přichází i multiplayer. Ne snad, že by přišel s nějakou dechberoucí novinkou, ale vylepšil stávající systém k obrazu komfortnímu. Hrát můžete s až čtyřmi golfisty zároveň, to je pořád to samé, avšak dříve jsme vždy museli čekat jako v tahové strategii na to, až protihráč (nebo protihráči) dohraje své kolo a až poté přišla řada na nás. V aktuální verzi už však můžete hrát, stejně jako ve skutečnosti, všichni zároveň - každý na jiné jamce. Skvělá věc.

Nový hráč ano, starý na vážkách

I po odstrašujícím úvodu je nutné říci, že nový Tiger Woods je poměrně solidní hrou na odreagování a dokáže uspokojit i vašeho sportovně-soutěživého ducha. Věčné snílky navíc dokáže vtáhnout přímo do děje, protože tradičně nabízí možnost vytvořit si vlastního golfistu, jehož editace zachází do těch nejtiternějších detailů a nic vám tak nebrání vyrobit svojí podobiznu a natřít to všem těm bílorukavičkářům ve všech existujících turnajích.

Do hry vás vtáhne i skvělé ozvučení, které ve vás probudí ten pravý pocit, že se právě procházíte po greenu, kde šumí listy stromů a cvrlikají ptáčci. Grafika sice v některých detailech nabízí rovněž skvělý zážitek, někdy však naprosto nelogicky předvede něco hrozného a v dnešní době nevídaného. Od strašných textur až po divné animace. V rámci neustálého stále většího cílení her (a zvláště v případě EA) na casual publikum je hra navíc poměrně lehká.

Pokud patříte mezi ty hráče, kteří s Tigerem prozatím neměli tu čest, můžete ročník 09 zkusit a věřím, že se skvěle pobavíte. Ti ostatní, znalí předchozích dílů, mohou dát směle ruce pryč, tedy až na opravdové fandy, kteří chtějí komunitně zápolit až do úmoru. Za cenu 599 Kč by to bylo jiné kafe, ale takto nevím nevím. K dispozici je ale i poměrně slušná PSP verze, díky čemuž můžete hrát kde chcete. Pokud chcete tip na lepší golf, který sice nesází na realičnost, ale zábavu, zkuste třeba Hot Shots Golf nebo Everybodys Golf.

Dostupné pro: X360, PS3, Wii, PSP, iPhone
Žánr: Sportovní | Golf
Výrobce: EA Tiburon | Webové stránky hry