Recenze: Tiger Woods PGA Tour 10 – čím dál tím stejně

Rok se s rokem sešel a na pultech začínají pučet nové kopie sportovních her. Nový obal, nová póza a obnovená licence, i to je nový Tiger Woods.

Muž, který má díky Gilette Fusion Power zaručeně tu nejhladší tvář na světě, sice tento rok na greenu už tolik neexceloval, na našich křemíkových kamarádech se mu však daří každoročně poměrně dobře. Aby také ne, vždyť skrze všemožné platformy si zahrajeme pouze všelijaké fantasy variace golfu, kde hodně směšně vyhlížející panďulák odpaluje z fairwaye pádlem a v letu si pomáhá míčkem prdícím pytlíkem, který mu bílou tvrdou kuličku dostrká třeba až… však vy víte kam. A i když už je dnes skutečný golf masovou a cenově přístupnou zábavou, my lenoši z herního doupěte stejně raději budeme odpalovat vše na gamepadu a pak u televize dělat hrozné chytráky.

Tiger Woods je evergreenem na skutečném greenu, ale i na tom virtuálním, i když jeho forma v obou případech dávno není tím, čím bývala. Recenzi na letošní ročník jsem chtěl shrnout zhruba do dvou krátkých odstavců s tím, že popíši co je nového a odkážu vás na recenzi ročníku loňského.

My lenoši z herního doupěte stejně raději budeme odpalovat vše na gamepadu a pak u televize dělat hrozné chytráky

Jenže,  když jsem si ji zpětně pročítal, zjistil jsem, že i minulý rok jsem musel neskutečně mlžit a rozčilovat čtenáře divokými teoriemi o tom, co je vlastně ten golf za sport. Takže znova.

Novinky, novinky… počkejte, už to mám

V Elektronických Uměních se při jedné velice tajné poradě kdesi v oblasti 51 dohodli, že Tiger Woods už má tak silné herní mechanismy a základy, že jediné, co bude potřeba dodělávat, je jakési napojení na skutečný sport. Tedy, aby se při hraní člověk cítil jako ve sportu nejen díky simulaci onoho odpalování míčků, ale posléze i ve statistikách a propojení se světem. No a vskutku se tohoto nastaveného pravidla drží.

Ten úplně nejvíc wow efekt z nového ročníku je ten, že hra reflektuje skutečné počasí tam někde venku. K tomu, abyste mohli tuto funkci využít, stačí připojit konzoli k internetu a hra se pak sama o vše postará. Napojí se na servery EA, jenž podle lokace posílají údaje o počasí k vám domů a podle toho se pak virtuální krajina řídí. Rozhodně však nečekejte variace počasí popsané ve všech kýčovitých poetických básních, užijete si pouze slunečna, zatažena, mírného deště a pořádného slejváku, kdy žížaly vylézají z děr.

tiger woods pga 10 01.jpg tiger woods pga 10 02.jpg

No a počasí, to má samozřejmě vliv na fyziku hry a nutno dodat, že to jde opravdu znát. Při krásném slunečném počasí, případně i s mráčky, vás čekají ideální podmínky co se povrchu týče. Deštíky už dokáží potrápit cestu bílého míčku ke splnění jeho stále stejné mise, povrch totiž klade větší odpor a to jak fairway, tak samotný green. Je s tím potřeba počítat a volit silnější údery atp.

Na fyziku hry však nemá vliv pouze podnebí, ale i větry. Tedy, ne větry šéfredaktora jednoho herního webu (však ony tě ty humory při pohledu na autoráky přejdou - pozn. šéfredaktor), ale taková ta studená severní fronta a další. Silný vítr opět brzdí (nebo urychluje) váš míček, dokáže ho ve vzduchu vychýlit z původně plánované trasy a vůbec si s ním dělá co chce. Zde je pak nutné volit údery, které počítají s proudem silného vzduchu a dokonce je možné toho využít. Leckdy se například dá obstřelit strom díky pěkně točenému odpalu s tím, že vítr dokáže nepříjemnou překážku obelstít.

tiger woods pga 10 07.jpg tiger woods pga 10 08.jpg

Odpalování sice na PS3 a X360 není tak rádoby realistické jako na Wii, využity však jsou analogové páčky. Odpdl do nebeských výšin probíhá tak, že si vyberete hůl, jednou páčkou stanovíte rotaci, promyslíte okolní podmínky a levou páčku pak táhnete k sobě. Tím se zvolí nápřah, a jakmile budete spokojeni, rychle posunete páčku od sebe. Tím se zvolí síla a směr úderu. Je proto nutné být v této činnosti opravdu přesný, i minimální odchylka může znamenat to, že dráha míčku nepovede do jamky, ale rozbijete sousedovi okno. Při troše štěstí a umu se pak může stát, že vašemu golfistovi neprasknou kalhoty na inkriminujícím místě, ani mu nelupne v kříži, ale trefí pár ran pod PAR.

Důraz na online hraní a statistiky

Kariéra je u hry typu golf určitě důležitá. Zde však není moc co popisovat, prostě si založíte svého frajírka ve flanelové košili, vyberete mu oblečení, sponzory a další drobnosti a vyrazíte na posekané trávníky celého světa válcovat světová esa. Ovšem, za předpokladu, že si na to vyděláte v podřadnějších soutěžích. Novinkou je, že do režimu kariéry bylo začleněno i populární US Open, takže se opět můžete cítit o něco více jako ve skutečných kláních.

tiger woods pga 10 04.jpg tiger woods pga 10 06.jpg

Spojení se skutečným golfem je zde znázorněno i jinou machrovinkou. Ta se jmenuje Play The Pros a porovnává vaše statistiky v PGA žebříčku hned vedle aktuálních statistik skutečných hráčů. Někomu to možná přijde jako hodně fantasy nesmysl, věřím však, že některým jedincům to rozhodně udělá hodně dobře na čůrání.

tiger woods pga 10 09.jpg tiger woods pga 10 10.jpg

RPG prvky, jestli se tomu tak dá říkat, se více méně táhnou celou hrou jako smrad za týden nemytými končetinami, což celkově podkresluje atmosféru skutečného komplexního golfového simulátoru. Co tomu však rozhodně nepomáhá je neskutečně ošklivá grafika.

Prostě si založíte svého frajírka ve flanelové košili, vyberete mu oblečení, sponzory a další drobnosti a vyrazíte na posekané trávníky celého světa válcovat světová esa

Paňáci i okolní příroda vypadají jako hry před pěti lety, textury prakticky postrádají detaily a jsou rozmazané jako pohled týpka po hrsti lysohlávek v jogurtu. Opravdu nevím, co je zrovna na takto nenáročné hře za problém udělat několik dokonale vymodelovaných stromů, tyček, diváků a částí těl hráče. To snad i na Wii Tiger letos vypadá lépe.

tiger woods pga 10 03.jpg tiger woods pga 10 05.jpg

Doporučit, nedoporučit. Pokud hry zásadně kradete, asi není co řešit. Jestliže si hry kupujete za plnou původní cenu a vlastníte loňský ročník, počkejte si, až cena klesne na polovinu. No a zájemci o virtuální golf, kteří ho ještě neměli tu možnost vyzkoušet, dostávají mé požehnání, protože Tiger Woods PGA Tour 10 od loňského roku sice příliš nevyrostl, celkově se však jedná o nejlepší golfovou hru současnosti.

Dostupné pro: X360, PS3, Wii, PSP, iPhone
Žánr: Simulátory | golfový simulátor
Výrobce: Electronic Arts | Webové stránky hry