Recenze: Tourist Trophy - Gran Turismo 4 na dvou kolech

Žánr: závody
Multiplayer: ano (2 hráči split screen)
Platforma: PS2
Výrobce: Polyphony Digital
Vydavatel: Sony Computer Entertainment
Homepage hry:

I když by název této hry mohl napovídat, že se jedná o simulaci poháru Klubu českých turistů, po svých se v ní pohybovat nebudete. Naopak, budete se řítit až několika set kilometrovou rychlostí, a to na tucet způsobů. S oponenty, v kvalifikaci do dalšího závodu, o soupeřův stroj nebo kvůli pokoření vlastních rekordů… iniciativě se meze nekladou. Zní to povědomě? Hráčům jakékoli závodní hry na světě bezpochyby ano. Jakmile ale TT i uvidíte, více než jiná závodní arkáda se vám vybaví série Gran Turismo a ze všeho nejvíc její čtvrté pokračování. Jednak proto, že TT je produktem Polyphony Digital, výrobce Gran Turisma - a také protože TT používá přímo engine GT4.

Série GT se za dobu svého trvání stala nekorunovaným monarchou na poli playstationového automobilového soutěžení, takže její přechod do oblasti jednostopého závodění by měl proběhnout hladce a beze všech problémů. To se dá ovšem říct jen o některých jejích stránkách. Například rozhraní herního menu, jeho ozvučení nebo všechny tratě jsou do puntíku převzaté z GT4. Mezi dráhami tedy nechybí okruhy z New Yorku, Soulu nebo Tokya, a setkáte se i s klasikami jako jsou Grand Valley nebo Laguna Seca. Na pár místech teď sice najdete šikany, umístěné na trať čistě kvůli motocyklovým závodům, ale tou hlavní změnou těchto pár nových překážek určitě není.

V Replay nebo Photo Modu vidíte závody takhle… * ale většinou takhle * nebo takhle

Podstatný zvrat spočívá v redukci počtu kol závodních mašin ze čtyř na dvě. Na výběr pochopitelně máte z řady zástupců nejfajnovějších současných značek, od Hondy a Yamahy přes Kawasaki a Ducati po BMW všech tříd, váhových kategorií a kubatur. Každý model je individuální nejen po stránce vzhledu, ale má i své speciální nároky, co se týká řízení. Ostřílení automobiloví závodníci, kteří jezdili GT4 klidně poslepu, se tak možná nevyhnou rozčarování, pokud ani po deseti pokusech netrhnou na svém oblíbeném okruhu časový rekord. Kromě toho, že pro jízdu na motorce platí pro známé dráhy úplně jiné rozložení break pointů, je třeba zvládnout jízdu na každém stroji také po technické stránce.

Řízení i toho nejzákladnějšího fichtla totiž vyžaduje intenzivní trénink, během kterého se budete učit stroj ovládat a reagovat na všechny okolnosti, jež se za jízdy můžou vyskytnout. Především je tu fakt, že každá motorka v TT má nezávisle brzděné přední a zadní kolo. Toho je třeba využít hlavně ke zvládnutí smyku, který umožňuje rychlejší projíždění ostrými zatáčkami. Princip přetočení je stejný jako v autě, ale jeho průběh je opačný. Zatímco v autě ustřelíte zadek přidáním plynu v zákrutě, na motorce tohoto výsledku docílíte trhnutím za přední brzdu. Další věc, se kterou musíte počítat, je náklon jezdce, ovládaný levou analogovou páčkou. Pokud se nezačnete pokládat dostatečně brzo, zatáčku už možná nevyberete. Přitom ale musíte udržovat dostatečnou rychlost, jinak se vykutálíte stejně, jako byste začali zatáčet příliš pozdě.

Výcvikové lekce vás učí kličkovat mezi kužely * řítit se s větrem o závod * a předjíždět soupeře

Zvládli jste jízdu a zatáčení na jedné motorce? Gratulujeme! Zbývá jich vám už jen něco přes dalších dvacet. Zážitek z jízdy se liší stroj od stroje a detailů, v nichž se jednotlivé značky, ale i třídy liší, je nespočet. Honda je stabilnější při vysokých rychlostech, zatímco udržet stabilní BMW nad 170 kilometrů je otázkou jemné ruční práce. Lehčí biky se s rostoucím tempem třesou jak ratlíci, ale jsou obratnější při vybírání zatáček. Se strojovým zázemím TT zkrátka nevstupujete dvakrát na stejnou trať.

Ostatně na to přijdete velmi rychle sami. Stačí si kterýkoli z nabízených strojů vybrat v Arkádě a zkusit si jej na libovolném okruhu. Nebudete muset kvůli tomu mít odehrány desítky hodin a vydělány miliony peněz v Career módu, v Arkádě jsou všechny mašiny i tratě ihned k dispozici. Můžete si je otestovat obvyklými způsoby v závodech jeden na jednoho, proti časomíře nebo dalším třem soupeřům v módu Race. Race ovšem nezačíná pevným startem z lajny jako GT, ale průběžným rozjezdem z posledního místa. Na vedoucího účastníka tak od začátku ztrácíte 20 vteřin, a šance, že byste v průběhu závodu viděli něco jiného než jeho záda, je prakticky nulová.

Barva kombinézy * okruhu * a motorky by měla ladit

Rozpačitým dojmem působí i hlavní kariérní mód pro jednoho hráče s příznačným názvem Tourist Trophy Mode. TT Mode představuje běžnou sérii závodních událostí s různými podmínkami kvalifikace. Pro vstup do závodů TT musíte absolvovat určitou část výukových lekcí, obdoby motorkové autoškoly, a v garáži mít bike požadované značky, třídy nebo obsahu. Protože v TT už nevyděláváte peníze na nákup tracků a motorek, stroje můžete získat plněním výzev v Challenge módu TT kariéry. To jsou zásadně závody jeden na jednoho, v pokročilejší fázi hry jeden na tři, s úkoly typu "dojeď do cíle první" nebo "udrž se před soupeřem aspoň 10 vteřin". Vzhledem ke složitosti ovládání a tomu, že kdykoli vyjedete mimo trať nebo nedej bože na trávu, je závod prakticky prohraný, prokousáváte se výzvami s podobným vypětím, jako nakonec celou kariérní hrou. Lidi navyklí kupovat nové přírůstky do své garáže a věnovat péči jejich upgradům budou tuto možnost postrádat, protože hra je v podstatě postaví před hotovu věc.

• Engine GT4 vypadá dobře i s motorkami

• Detailní modely biků

• Animace závodníků

• Závody kariéry nemají pevné starty
  • Komplikované ovládání strojů
  • Absence obchodu a vydělávání na upgrady
  • Loading při přechodu mezi obrazovkami

TT tak představuje podivného hybrida s výbornou grafikou, detailními modely motorek, věrným zvukovým designem motorů a animací závodníků, který módy pro jednoho hráče osekal o ty nejzábavnější prvky GT4. Přičtěte k tomu složité (čti hovadské) ovládání, a výsledkem je hra pro skalní motorkáře, kteří vydrží i pětivteřinové nahrávání mezi obrazovkami jednotlivých menu.

Zvuk: 8/10
Originalita: 4/10
Atmosféra: 7/10
Hratelnost: 5/10

Z jakého důvodu Polyphony změnilo kariérní mód na to, co prezentuje v TT, je ve hvězdách. Pokud chtělo udělat hru jen pro tvrdé jádro motorkářů, vykročilo správnou cestou, ale víkendoví závodníci zůstanou u svého Gran Turisma. Tak snad příště.

Celkové hodnocení: 6/10

Diskuze (4) Další článek: Co budeme poslouchat při hraní Flatout 2

Témata článku: , , , , , , ,