Recenze: Townsmen Racing - kopýtka místo kol

V řadě za sebou, tři čuníci jdou. Ťápají si v blátě, cestou necestou. Kufry nemají, cestu neznají. Vyšli prostě do světa a vesele si zpívají... Ptáte se, co má tenhle kvikot společného s novým počinem z dílen německých Handy Games? Překvapivě hodně.

Martin DemigerŽánr: závodní
Platforma: Java MIDP 1.0
Testovací hardware: Nokia N70
Výrobce: Handy Games (

Handy Games nám už nejednou představili originální titul: stačí vzpomenout třeba na nedávno vydaný titul Flitzer, v němž se hráči ujali role exhibicionisty a běhali po fotbalovém hřišti, jak je pánbůh stvořil. Nenechte se zmást známým slovem v názvu – Townsmen Racing originalitou také nešetří. A nejen proto, že se slavná série přesouvá z žánru strategií do závodů. Důvodem je provedení samotného měření sil na závodní ploše... Nejde totiž o soupeření na autech či motorkách. Utkají se obyčejní vepři.

Townsmen Racing je v jádru obyčejná závodní hra. Stále jde o co nejlepší čas, v jakém se dostanete přes cílovou pásku. Běh za vítězstvím vám navíc budou komplikovat protivníci a v neposlední řadě také design tratí, který počítá s různými překážkami a pastmi. Prostě klasika.

Jezdíme. Zn: Do roztrhání těla

Výběr módů asi také pro nikoho překvapením nebude. K dispozici je buďto klasický trénink, nebo turnaj. Trénink vám dokonale poslouží k nácviku jízdy a zaryje vám ovládání takříkajíc pod kůži. Naučíte se zatáčení, základním trikům i speciálním dovednostem, které zvládají všechna prasata. Samotné ovládání prasátka obtížné není: prakticky si vystačíte se dvěma tlačítky. Problém nastává v momentě, kdy se vám pod kopýtka připlete nějaká překážka. Tu je nutné přeskočit, nebo v krajním případě obejít. Pokud se vám nepovede ani jedno, budete se muset smířit s výraznou ztrátou: přejetí překážky se rovná zastavení a nutnosti rozběhnout čuníka zpátky do optimální rychlosti... což trvá setsakra dlouho.

Vynechat tutoriál se rovná jisté sebevraždě. Ovládání se sice na první pohled jeví jako jednoduché; pravdou je však přesný opak. Než zvládnete s prasátkem bezpečně jezdit, vyhýbat se překážkám a ještě čas od času přejet nějakého toho protivníka, uplyne pěkných pár minut.

A to ještě nedošla řeč na další činnosti, které se svým čuníkem můžete vykonávat! Townsmen Racing totiž není jen o závodění, ale také o oblíbené unfair činnosti – házení bomb a jiných libůstek, díky nimž můžete nepříteli osladit život. Bohužel musím v tomto případě kritizovat – daleko lépe bych si dovedl představit, kdyby se hratelnost omezila na pouhé zavodění a vynechala zákeřnou část plnou nekalých praktik. Mezi tím vším manévrováním, skákáním a předbíháním se totiž čas pro likvidování nepřátel hledá jen těžko. Respektive se hledá tak obtížně, že se najde jen ve vzácných, ba přímo výjimečných chvílích, kdy vám momentálně nikdo nedýchá na krk a vy se můžete v relativním klidu vyřádit.

Už po pár desítkách minut hraní sami zjistíte, že klid nebudete mít nikdy. Tratě jsou relativně malé, a tak se od protivníků nemůžete dost dobře vzdálit. Oni vás proto neustále atakují a není jediné sekundy, kdy by vám dali vydechnout. Uznávám, že se jejich útokům dá s trochou píle a odhodlanosti ubránit, ovšem oplácet stejnou mincí? Ani náhodou. Ne že by tato možnost nebyla lákavá a efektní. Ne že by čas od času nebyla možná... ale v praxi ji využijete jen tak zřídka, že by se bez ní dalo obejít, aniž bychom museli zamačkávat jedinou slzu.

Jezdíme. Zn: Dlouho!

Druhým herním módem je turnaj. Také klasika jak se patří – procházíte sérií po sobě jdoucích závodů a postupně se prokousáváte přes lehčí protivníky až k těm nejlepším z nejlepších. I tratě nenápadně posouvají laťku obtížnosti směrem nahoru, takže se již po chvíli klidná honička promění v nervy drásající souboj na život a na smrt.

Hratelnost jako celek působí skvělým dojmem. A to především díky faktu, že se na displeji pořád něco děje. Žádné statické úseky, jen čistočistá akce. Kdykoliv vaše prsty spočinou na klávesnici, nezastaví se. Neustále se před nimi bude objevovat nová výzva, další level k dobytí. Nebo noví nepřátelé, další oběti na dlouhém seznamu pokořených & zesměšněných.

K mání je celkem deset tratí. To sice není bůhvíjak závratné  číslo, musíte však počítat s tím, že ze sedla každého čuníka pro vás budou tratě vypadat úplně jinak. Konkrétně na vás čeká šest hratelných prasat, tedy prakticky šedesát různých tratí...

Odlišnost prasat spočívá jak ve vzhledu, tak v dovednostech. Každé prasátko je jinak rychlé a jinak... vynalézavé. Někdo výš skáče, někdo je lepší v likvidaci protivníků. Prostě a jednoduše: na své si přijde každý. A především pak ti jedinci, kteří vyžadují dlouhotrvající hratelnost. Než vyzkoušíte všechna prasátka, všechny tratě a každý z bonusů, uplyne několik hodin.

Dojezdili jsme...

Grafika i zvuky jsou na tom dobře. Přehled o kvalitách vizuálního zpracování si můžete udělat z okolních obrázků – tratě jsou detailní, stejně jako samotní čuníci, na něž je radost se koukat. Zvuky jsou oproti tomu mírným zklamáním, protože je můžeme zařadit jen do lehkého nadprůměru. Ale nemusíte se bát – rozhodně nejsou špatné a dokonce se k dění na displeji natolik hodí, že jsem je po čas hraní ani jednou nevypnul, jak to dělám v případě drtivé většiny ostatních titulů.

• Hratelnost
  • Prasátka
  • Dlouhá hrací doba
  • Zbytečná vsuvka s likvidací nepřátel

Co říci závěrem? Townsmen Racing mohu bez okolků vřele doporučit. Jde o nadmíru zábavný titul, i když určitě není dokonalý a v některých ohledech by si zasloužil pár vylepšení. Hlavně v otázce obtížnosti, která nepočítá s tím, že by hráč nezvládal dokonale ovládání a neměl aspoň čtyři ruce.

Originalita: 8/10
Atmosféra: 8/10

Originální prasečí titul. Hratelnost je fajn, grafika je fajn, zvuky jsou fajn... hrací doba dlouho vydrží. Co víc si přát?