Recenze: Warhammer 40.000: Dawn of War: Dark Crusade – Smrt vpřed

Výrobce: Relilc Entertainment
Vydavatel: THQ (
Distributor v ČR: CD Projekt (
Předpokládané datum vydání: 9. října 2006
První dojmy:
Objednat na shop.doupe.cz

Když jsem před dvěma lety recenzoval Warhammer 40.000: Dawn of War, netušil jsem, jak daleko to tato hra dotáhne. V současné době vychází již druhý datadisk, který ukazuje, jak tato strategie založená převážně na hře více hráčů byla úspěšná. Ostatně, titul Hra roku 2004 nezískala od Doupěte jen tak pro nic za nic. Zavítejme ale raději z herní historie na planetu Kronus, kde se sedm národů snaží o vyhlazení všech ostatních.

Dvě nové rasy

K pětici stávajících ras se totiž přidala dvojka věčných nepřátel. Protože planeta Kronus, na níž se hra odehrává, je domovem prastaré mechanické rasy Nekronů, je nasnadě, že se s nimi setkáme. A pokud jste se ptali, proč že je v titulku psáno smrt vpřed, nejspíš tyto zabijáky neznáte. Někteří z nich byli dříve mezi živými, ale mocná síla z nich udělala neumírající bojovníky, snažící se vyhladit veškerý život ve vesmíru známém i neznámém.

Ano, mám to pod kontrolou * Jsou úplně všude! * Vylízají ze země, sbírají je jejich stroje, zachovejte paniku

Nekroni s sebou do hry vnesli nejeden nový faktor. Běžné armády se soustředí na dvě suroviny – rekvizici získávanou ze strategických bodů po mapě a energii dodávanou elektrárnami. Oproti tomu Nekroni rekvizici vůbec neuznávají a zajímá je jen pro ně životodárná (a nebo smrtidárná, kdo ví) energie. Strategické body však urychlují produkci jednotek, takže je jejich obsazení stejně klíčové jako u jiných ras. Ze samotné podstaty Nekronů však vyplývá, že je velmi obtížné je zabít. A pokud se to už povede, není jisté, že se za chvilku prostě neseberou a nebudou pokračovat v bitvě. To jsem se přitom nezmínil o jejich smrtících počtech, které sice nepředčí Orky, ale i tak mají jejich protivníci o střelecké cíle postaráno.

Přichází Ghost Busters, teda Tau Empire * Heavy Weapon team v akci * Leman Russ vyčistil džungli od kacířů

Opačným extrémem jsou pak síly Tau Empire. Jejich počet je nízký, ale schopnosti úžasné. I když i se nejedná o klasickou armádu, ale rovnou dvě složky u jedné strany. Tau Empie si totiž s sebou nebere jen své elitní bojovníky se zbraněmi dalekého dosahu, ale do přímého kontaktu s nepřítelem posílají predátorské Krooty. Tato rasa na pomezí divé zvěře je chována v říši Tau a jejich lovecké instinkty jsou ideální pro boje na Kronu. Poprvé se také setkáváme s nutností výběru, kdy není možné postavit prostě všechna vylepšení. Dvě velitelská střediska se vylučují a každé z nich přinese vaší armádě jiné výhody. Výběr je jen na vás.

Jedna nová kampaň

Stejně tak je na vás výběr protivníka. Oproti čistě příběhově zaměřeným kampaním z původní hry a prvního datadisku zde nacházíme strategickou mapu planety, rozdělenou na jednotlivé sektory. Vy, jako nejvyšší velitel vámi vybrané armády, pak obsazujete tato území v tahovém režimu a přitom samozřejmě bojujete s protivníky na nich sídlícími, to zase klasicky v reálném čase. A abych nemátl, občas si protivníci vyberou i vaše území.

Průzkumníci se snaží uprochnout Nekronům * Světlo na konci neživota * Věčný souboj Tau a Nekronů

Soutěž o lízátko

Společně s prvními dojmy z Drak Crusade vznikla nenápadná soutěž o lízátko za nejdelší název hry. Jen pro pořádek, název dnes recenzovaného titulu má sedmatřicet znaků, ovšem vítězný titul The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II: The Rise of the Witch-King má znaků pětašedesát. Tímto bych rád pogratuloval Bravemanovi a pokud mi pošle svoji adresu, dostane ono slíbené lízátko.

Abychom ale netruchlili za příběh, váže se ke každému území historie, která ovlivní bitvu na něm. Jednotlivá teritoria pak přinášejí různé výhody, ať už se jedná o jednotky, které se k vám přidají, nebo různá strategická vylepšení vaší armády. Vesmírný přístav umožňuje napadat libovolné území bez ohledu na vaši současnou pozici, Khornovy oltáře vyvolávají zuřivost a umožní vám napadnout dvě území za kolo, další oblasti přidávají rekvizici, budovy a vylepšení do začátku. Nejdůležitější pro vás však budou sídla vašich protivníků, jejichž zničením vyřadíte danou rasu z boje o ovládnutí planety. A váš velitel si přitom udělá pěkný zářez na rotomeči.

Ha, velitel, vaše alter ego. Protože na planetě můžete mít pouze jednu armádu, je tato reprezentována svým velitelem. Sžijte se s ním, bude vás provázet celou kampaní a proto si jej budete hýčkat. Pokud dosáhne nějakého výraznějšího úspěchu, jako je třeba dobytí určitého počtu území, dostanete dokonce možnost vylepšit jeho výbavu. Vznikne vám tak hrdina hodný tohoto označení, který je sám schopen srovnat se zemí menší armádu protivníka ještě před odpoledním čajem a k večeři přidá i jeho základnu. V útoku vždy vede vaše armády a při obraně vašich území bude nejspíš první jednotkou, kterou se budete snažit na bojiště dostat. Pomocí vám bude, že na obsazených územích zůstávají vaše budovy, takže nezačínáte od nuly.

Spousta nové zábavy

Už jsem naznačil, že jednotlivá území ovlivňují druh bitvy, který se na nich odehraje. Většinou se jedná o klasické vyhlazení protivníka, u zvláštních území však narazíte na speciální mise. Tu se jedná o zničení všech orčích budov jen za pomoci startovních sil, jinde zase o položení bomby doprostřed nekronské základny. To vše zpestřuje už tak chytlavou a akční náplň jednotlivých bitev. Můžete nadávat, že oproti stolní hře jde všechno až moc rychle, ale jakmile si zvyknete, nebudete chtít jinak. Zapomeňte na několikahodinové bitvy, někdy už není za pár minut po nepříteli ani slechu.

Monolith se probudil a dělá strašáka * Tohle nepřežije ani Nightbringer * Ka-boom!

Dvojnásob to platí ve hře s živými soupeři. Jako ostřílení veteráni mnoha bitev jsme se rozhodli s kolegou generálem zkusit vymýtit Imperiální gardu našimi silami Nekronů - a než jsme se nadáli, byly obě nepřátelské základny v troskách. To samé se samozřejmě může stát při troše nepozornosti i vám, zvláště pak při hře za Nekorny. Tato rasa je v současné době velmi oblíbená, avšak velmi náchylná na rychlý útok zezačátku. Pokud se vám podaří nápor ustát, je správně vedená neživá armáda k nezastavení. Proti všemu se však časem nacházejí zbraně a dá se předpokládat, že v brzké době se počty hráčů u Tau a Nekronů zase sníží a rovnoměrně rozdělí i mezi starší rasy.

A jdeme vylepšovat našeho hrdinu * Orčí stan neodolá diamantovým drápům * Kampaň ještě v počátcích, jen o jednu rasu méně

Ty také nezůstaly ochuzeny o nová vylepšení, každá z nich získala po jedné jednotce, která je pro ni typická. Třeba již zmíněná Imperiální garda byla vylepšena týmy s těžkými zbraněmi. Ty se dokáží opevnit na místě, vytáhnou svoji zbraň a kdo se přiblíží, nepřežije. A v případě těžkého laseru je i pojem přiblížit se relativní, když dostřelí dál než generálské oko dohlédne. Spolu s novými jednotkami se národy dočkaly ještě dalších drobných úprav v rámci vyrovnanosti, takže i veteráni se mají na co těšit.

Skvělá nová cena

U datadisků se předpokládá, že již máte za sebou původní hru. Dark Crusade je však hratelný i bez originální hry, i když v multiplayeru jste omezeni pouze na dvojici nových ras. Na druhou stranu, za dvě stovky si můžete pořídit původní hru a dohromady za osm set máte úžasný příval zábavy. A to jsem se ještě nezmínil, že CD Projekt opět přichystal českou verzi celé hry, takže budete rozumět bez problémů každému slovu.

Leckdo by tvrdil, že dva roky stará hra nemůže mít pěknou grafiku. Stačí se ale proletět nad bojištěm, zabrouzdat níže, podívat se do tváří velitelů nebo obyčejných vojáků, a uvidíte, že i po technické stránce se hra posunula dále. Navíc různorodá prostředí misí přispívají svojí troškou do mlýna a třeba v džungli tak můžete očekávat pořádný liják. Stejně tak i zvuky fungují na jedničku, lasery znějí tak, jak by lasery podle všeho zněly, kdyby měly jakýkoliv zvuk (tady je třeba zapojit trochu představivosti, ale všichni známe zvuk světelného meče, že?), hudba povzbuzuje bojovou náladu, prostě válečná idylka.

• Skvělá cena
  • Dvě nové rasy s novými herními přístupy
  • Tahová kampaň za ovládnutí Kronu
  • Příběh v kampani
  • Warhammer 40.000
  • Stále chybí pár ras
  • Pro někoho příliš akční

Ať už jste nebo nejste příznivci světa Warhammer 40.000, máte jedinečnou příležitost se do něj ponořit v největší kvalitě. Já si teď jdu dát ještě jednu dvě provincie, stejně ale vím, že za úsvitu jich budu mít za sebou slovy dvanáct. A potom případně nanovo za další rasu, za kterou jsem to ještě nedohrál.

Další výlet do světa Warhammer 40.000, který se sice nedrží věrně deskové předlohy, ale je neskutečně chytlavý. Navíc se skvělým poměrem cena/zábava je jasnou volbou pro stratégy.

Celkové hodnocení: 9/10

Žánr: Strategie