Recenze: Warhammer: Mark of Chaos - ve znamení války

Warhammer je svět válek, kde lidský život je jen plamen svíčky v bouři zášti a zabíjení. Nastal temný věk, čas krve, kdy silní vládnou slabým. Je to věk dobyvatelů, čarodějů a hrdinů. A nyní přišla doba, kdy se do boje můžete zapojit i vy.

Typ hry: RTS
Výrobce: Black Hole Entertainment
Vydavatel: Namco
Distributor v ČR: Cenega
Minimální konfigurace: procesor 2,4 GHz, 512 MB RAM, 3 GB HDD, 128 MB grafická karta, rozlišení 1024x768
Doporučená konfigurace: procesor 3,2 GHz, 1 GB RAM, 256 MB grafická karta, rozlišení 1280x1024
Datum vydání: 14. listopad 2006
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Orkové a elfové? RTS? Warhammer? Nekopíruje tu někdo Warcraft, co říkáte? I když by se to na první pohled mohlo zdát, není to pravda; a zlí jazykové by dokonce mohli tvrdit, že mnohem spíš Warcraft kdysi zkopíroval myšlenky Warhammeru. Jak je to možné?

Warhammer je totiž stolní desková fantasy strategie z roku 1983, kde se armády složené z malých (a hráči barvených) figurek střetávají v epických bitvách. Mezi počítačovými hráči je ale známější její sci-fi obdoba, Warhammer 40,000, který se dočkal již řady herních předělávek; zejména v poslední době zazářila RTS W40k: Dawn of War a její datadisky a pozornost poutá i připravovaná MMORPG Warhammer Online: Age of Reckoning.

Takto vypadá stolní Warhammer, když to někdo umí s barvičkami

Ale zpět ke klasickému Warhammeru. Celý herní svět i jeho pozadí působí jako mix středověku, renesance, Tolkiena a dark fantasy. Může ale nabídnout neuvěřitelně propracovaný příběh, legendy i pravidla a zejména na západě (ale i u nás) už dokázal uchvátit obrovské davy hráčů, kteří se po večerech malují s figurkami a o víkendech svádějí obrovské bitvy.

Příběh MoC se snaží zapadnout do oficiální historie Warhammeru a časově je zasazen těsně po dobytí Praag armádami Chaosu a jejich následnou porážkou armádami vedenými Magnusem Pobožným. Hra se tedy odehrává něco po roce 2300 Říšského kalendáře a předchází „současnosti“ tohoto světa o zhruba 320 let. Pokud nevíte, o čem je tu řeč, nezoufejte; pro hru a její příběh to není až tak důležité.

Zápletka je totiž prostá: Zatímco bojovníci Chaosu se snaží znovu sjednotit a najít nového vůdce, který by je vedl do boje proti lidem a jejich spojencům namísto drobných potyček mezi sebou samými, Říše se snaží po svém vítezství rozprchnuvší se Chosáky vyhladit a zabránit jim tak v dalších útocích. Oba příběhy se dále rozvíjejí, celkově ale od nich nelze čekat nic propracovaného a světoborného. Svou úlohu ale plní dostatečně.

Postupný zoom na drobnou potyčku Skavenů s Elfy

Když vojska táhnou

Ve hře jsou dvě kampaně – jedna za lidskou Říši a její spojence, Vznešené elfy; a druhá za zrůdy (a jinou pakáž) Chaosu a jejich spojence z řad humanoidních krysích Skavenů. Obě frakce začínají zhruba ve stejné situaci, ale jejich zájmy jsou protichůdné; a oba příběhy se postupně rozvíjejí jinými směry.

Přitom kampaně jsou absolutně lineární a jediné volby, které před vás mapa světa postaví, je zda si zabojujete i v několika nepovinných bitvách, či zda je prostě vynecháte. Ovšem mapa světa naštěstí není to jediné, co vás mezi samotnými bitvami čeká. Samotné boje jsou totiž „jen“ střetnutím dvou armád, bez základen a podobných vymožeností. Celá administrativa se odehrává mimo ně.

Jsou zde totiž města, která vám umožňují najmout si nové jednotky (je jich ale velmi málo), doplnit bitvami ztenčené stavy těch stávajících, dokoupit různé velitele či magické předměty nebo si prostě nechat požehnat do příští bitvy. A nebo si sehnat lepší výbavu pro své hrdiny. To vše samozřejmě za peníze, které budete vydělávat. A protože peněz není nikdy dost a nahrazování padlých je nákladné, budete mít skoro pořád na co dalšího šetřit.

Jdou krysy kanálem... * Trocha kýčovitých záběru nikdy neškodí * Takže... Kdo vlastně vyhrál?

Ale ani to není vše. Každá bitva je totiž omezena počtem hrdinů, jednotek a válečných strojů, které můžete nasadit. Proto vždy musíte předem uvážit, jakou taktiku proti soupeři použijete. Nasadíte více lučištníků, nebo se raději spolehnete na pěchotu? Bude lepší rychlá jízda, nebo pomalí těžkooděnci? Bude výhodnější použít ničivé dělo, nebo raději plamenomet? A nasadíte raději již vytrénované jednotky, které se ale nemohou dále zlepšovat, nebo nováčky, kteří jsou sice slabší, ale časem se vyplatí mít víc veteránů? Takováto a podobná rozhodnutí dokáží ovlivnit průběh i obtížnost každé jedné bitvy a vážnější chyba v této fázi bude mít za následek klidně i nutnost celou bitvu ukončit a rozjet znovu.

Když se voják kácí

Na bojišti se celá hra mění v jednoduchou „zabij, nebo budeš zabit“. Ale i ze platí, že nic není tak prosté, jak se na první pohled zdá. Kromě klasických věcí jako je síla jednotek a počet vojáčků v nich zde totiž vstupuje do hry další element – morálka.

Celkový pohled na bojiště... * ... a takto to vypadá v detailu. Prostě krása, ne?

Ta v boji klesá v závislosti na mnoha elementech; a mimo boj naopak dorůstá. Pokud ale kdykoli klesne pod určitou hodnotu, jednotka všeho nechá a dá se na bezhlavý útěk. Pokud ji necháte, tak se možná vzpamatuje a vrátí se zpět do boje, ale je zde i možnost, že prostě uteče pryč z bitevního pole a už ji neuvidíte. Pokud ale bude nepříteů prchající jednotku pronásledovat, pak nejspíš dlouho nepřežije – vojáci totiž padají jak slamění panáci, pokud je nepřítel dožene. Připomíná to klasickou hru na babu - koho chytí, ten jde ze hry ven.

S morálkou se tak dá kalkulovat – své jednotky můžete vybavovat magickými předměty či speciálními veliteli, kteří snižují rychlost klesání morálky; nebo naopak předměty, které zrychlí klesání morálky nepřátelských jednotek. A pak jsou zde i zvláštní postavy, které samy o sobě vzbuzují strach a pouhá jejich blízkost snižuje morálku nepřátel. Ono na rovinu – kdo by se chtěl dívat, jak na něj běží rozběsněný patnáctimetrový obr?

Není konverze jako konverze

V MoC narazíte na spoustu věcí, které jsou pro „běžného“ hráče zcela v pořádku, ale fanouška stolního Warhammeru v lepším případě zarazí a zamrzí, v tom horším pak zhnusí. Jistě, mnoho z těchto úprav pravidel a mechanismů tahové stolní hry má v RTS své logické opodstatnění; ale mnoho z těchto úprav žádné nemá.

Před bitvou nastoupit..! * Krysí generál to rozbalil * Sigmarovi fanatičtí kněží na své křížové výpravě multiplayerem;-)

Například pochopím, že se zde trochu jinak řeší rychlost útoků a střelby. Smysl má i to, že zde děla a jiné stroje při střelbě (s jistou pravděpodobností) neselhávají – vzhledem k tomu, že hrajete kampaň, by to byl jen nesmyslný důvod k loadingu. Svůj smysl má i jiné řešení morálky jednotek – namísto systému fixní hodnoty a náhodného čísla ze stolní verze je zde mnohem lépe působící systém procentuálního vyjádření morálky, která klesá/roste rychlostí úměrnou oné základní hodnotě ve stolní hře. Dokonce zde bych řekl, že tento systém využívající možností počítače předčí původní systém papíru a kostek.

Co již zamrzí jsou ale například souboje jednotek, které namísto aby držely formace tak, jak tomu má být, se při střetu s nepřítelem roztáhnou a rozbřednou a prolnou do sebe. Na první pohled jen detail, ale vzhledem k dopadu útoků zboku a zezadu na morálku jednotky dokáže tato „drobnost“ zcela zničit základní stavební kámen strategie ze stolní hry. Systém morálky se tak z maximálně využitelného nástroje, z něhož šikovný hráč dokázal vytěžit neuvěřitelné divy, změnil na jednoduchou featurku, která je ve hře téměř navíc a jejíž taktická využitelnost je v boji mizivá. Navíc formování jednotek do různých formací se tím stává spíš kosmetickou záležitostí než herním elementem.

Podobně zamrzí i magie, která se z mocné, ale ne zcela spolehlivé síly, proti níž se tak dá bojovat, změnila v téměř akční záležitost; sice ne slabou, ale rozhodně ne mocnou. Čarodějové kouzlí doslova ve velkém a soupeř s tím prakticky nic nenadělá.

A takto by se dalo pokračovat ještě dlouho. Střelba skrz vlastní jednotky, trpasličí žoldáci ochotní bojovat pro elfy a gobliní zase pro Skaveny... Ne, nechci MoC hanět, hra je to dobrá; ale v mnoha ohledech autoři doslova zahodili potenciál předlohy a namísto propracovaného a léty prověřeného systému sáhli po jednoduchých prvcích téměř z Člověče, nezlob se.

Života bído, přece tě mám rád

To, v čem MoC rozhodně vyniká, je grafická prezentace. Na první pohled, když necháte kameru daleko od bojiště, vypadá vše „jen“ hezky. Ale pokud si najedete blíž... No, uznávám, v boji tohle příliš nevyužijete. Stejně ale věřte, že čas od času vám to nedá, abyste si tu orčího hrdinu, tamhle trpasličího velitele, onde zas Skavení kanón klidně i uprostřed bitvy nezačali prohlížet, protože za to rozhodně stojí.

Grafika navíc hře vdechuje atmosféru, díky které si jí opravdu užijete. Budte z mít ten správný pocit zla a rozpadu, když budete bojovat s válečníky Chaosu; Skaveni s sebou přinesou nádech šílenství a Elfové zase majestátu a arogance. V multiplayeru, kde máte možnost si „dobarvit“ jednotky podle svých představ, vás ta čeká doslova pastva pro oči. Navíc vše je přehledné a jednoduché; a v kombinaci s intuitivním ovládáním i rychle zvládnutelné. Hra běží dost pomalu na to, abyste zvládli vše organizovat a sledovat; ale zase dost rychle na to, abyste se nenudili (uznávám, kromě pár misí, kde hrdina hledá své ztracené jednotky).

• Skvělá a atmosférická grafika
  • Stolní Warhammer (skoro) jako živý
  • Jdou krysy kanálem... aneb konečně Skaveni
  • Chytlavý multiplayer
  • Lineární singleplayer kampaň
  • Multiplayer nehratelný přes internet bez (dosud nevydaného) patche
  • Často zbytečné změny pravidel stolního Warhammeru

Mark of Chaos je hra, která má velký potenciál. Bohužel lineární kampaň nenabídne příliš velkou znovuhratelnost; a multiplayer trpí kruciálními problémy s padáním; což ale doufejme opraví nějaký brzký patch. Hra nabízí „jen“ čtyři hratelné strany, každou ve třech rozdílných vaiacích; ale předpokládám, že v ne až tak vzdálené době se dočkáme datadisku, který toto číslo dále rozšíří i o další rasy z Warhammerovského universa. Ale do té doby se rozhodně máme čím bavit.

Dobrá a zábavná hra. Škoda jen, že singleplayerová kampaň až tak dlouho nevydrží a bez (dosud neexistujícího) patche si multiplayer zahrajete leda po LAN.

Žánr: Strategie | RTS
Výrobce: Black Hole Entertainment | Webové stránky hry