Recenze: Winx Club – něco pro děvčata

Hry zaměřené na dívčí publikum tu tak moc často nemáme. Leč Winx Club přesně takovým titulem je. Zajímalo by vás, jak by vypadala škola Harry Pottera plná mladých vílích slečen řešících typické dívčí problémy? Máte možnost, magická akademie má právě den otevřených dveří.

Karel KališPlatforma: PS 2 (PC, GBA)
Paměťová karta: 148 kB
Analogové ovládání: páčky
Vývojář: Konami
Distributor: Konami
Distributor v ČR: CD Projekt (

Psaní recenzí má jednu zajímavou vlastnost, dost často se vám dostanou do rukou hry, jež by vás jinak minuly o půl světelného roku. Nedokážu si totiž představit, že v obchodě sáhnu pro hru se sladce růžovým obrázkem plným roztomile kreslených střapatých děvčat na obalu. Věkové omezení 7+ plus navíc boří jakékoliv případné nápady, že by se mohlo jednat o nějakou čuňačinku s odhalujícími se holčinami. I když název Winx Club by mohl nabádat k podobnému dojmu. Každopádně jsem zapátral lehce po internetu a zjistil, že mám tu čest s herní podobou úspěšného kresleného seriálu určeného pro náctiletá děvčata. Takže žádná krev, vyhřezlé vnitřnosti a pekelní kozli. Pěkně móda, první nevinná romantická dobrodružství a všeobecně problematický školní život dospívajících holčin. Ach jo, to jsem to dopracoval.

Tak kde visí ten Orlando? * Máte něco od Lovecrafta? * Chodba, to jste nepoznali, co?

Předsudky stranou, i když do cílové skupiny pro tuto hru nepatřím ani v nejdivočejších snech, logo Konami na obalu skýtá určitou naději, že po ryze herní stránce by se mohlo jednat o povedenou zábavu.Takže pro vcítění se do role jsem lehce prolistoval nějaké to Bravíčko, nalepil si na stěnu plakáty s Orlandem Bloomem, Bradem Pittem, vedle sebe posadil růžového plyšového králíčka a ze své bujné kštice vytvořil něco jako culík po průletu zdivočelým kombajnem. Sukni ani žádné podobné sexy dívčí oblečení jsem si nebral, přeci jen, to už by se těžko vysvětlovalo. Už tak to vidím, že za tyhle představy o světě dospívajících dívek by mě kterákoliv z nich na počkání hodila z vysoké skály do bezedné propasti věčného zatracení. Dost ale planého pindání, nastal čas se přesunout do tajemného světa Magix.

Vzhůru do školy

Ve hře, stejně jako v seriálu, sledujete osudy šestnáctileté Blooom, která při jedné návštěvě parku se svým králičím kamarádem Kiko v sobě odhalí skrytý magický talent. Se svými silami se jí podaří zachránit vílí dívku jménem Stella před děsivým trollem. Za což byla odměněna odhalením existence kouzelného světa Magix a pozváním studovat do školy pro víly. Kdo by takové pozvání odmítl, že? Po krátkém rozloučení s rodiči, které kupodivu nepřekvapilo, že jejich dcera je víla, už následuje přesun vstříc školním radovánkám v akademii Alfea. Tam na ní čekají nové kamarádky Stella, Tecna, Flora a Musa, se kterými prožije nejedno strhující dobrodružství, jaká jen může přinést studium na škole pro víly.

Ideální místo na pařby * Víla v akci * Na můj vkus lehce kýčovité

Winx Club po herní stránce přináší klasickou plošinovku se sbíráním různých srdíček a hvězdiček a s lehkou kapkou adventurních prvků, to celé v pohledu třetí osoby. Celá hra by se dala rozdělit na dvě fáze, v jedné pobíháte po roztodivných úrovních, ve kterých překonáváte veškeré nástrahy, po cestě likvidujete příšery a na konci si to pěkně rozdáte na férovku s bossem. Další část hry vás zase nechává v klidu odpočinout od většiny nebezpečí a dává důraz na zmiňované adventurní prvky. Nejedná se o nic jiného, než pasáže v magické škole Alfea. Právě odsud vyrážíte na každé další dobrodružství a sem se i vracíte. Školní prostory jsou plné vašich spolužaček a učitelů, s kterými můžete prohodit nějaké to slovíčko.

Tu máš za Petera Parkera! * Před pikolou za pikolou... * Bloom má rytmus v těle

Čas od času vás někdo požádá o pomoc ve formě nepovinného úkolu, který vás zavede do již splněné úrovně, jindy stačí nalézt ztracený předmět v prostorách školní budovy. Ale kromě práce ve škole najdete spoustu různých miniher a další volitelné drobnosti. Třeba získání některého z široké palety různých oblečků a šatů, ovšem musíte švadleně nejdříve donést nějaký předmět pro inspiraci. V knihovně si zase můžete za nastřádané hvězdičky, na které narazíte v průběhu celé hry, odemknout různé sběratelské kartičky ze světa Winx Club.

Poskakování v magickém světě

Ovládání je jednoduché a intuitivní, Bloom kromě skákání a běhání zvládne i některé akrobatické prvky, které jako by odkoukala od Lary Croft – chytání se útesů, ručkování či opatrný postup po úzkých římsách. Jen k likvidování protivnické havěti nepoužívá zatraceně velké bouchačky, ale neméně účinnou magii. A když se na scénu přiřítí nějaká obzvlášť nebezpečná stvůra, využije hlavní hrdinka svoje magické schopnosti a promění se roztomilou, ale o to víc nebezpečnou vílu. Boje s bossy se od běžného pobíhání po úrovních docela liší. Všechny se totiž odehrávají v omezené kruhové aréně a pohyb vpřed/vzad vystřídá vznášení se nahoru/ dolů, Bloom totiž narostou ve vílí podobě křídla dokáže létat, což dokáže vždy osvěžit od předchozího stylu hry.

To nevypadá na obyčejné světlo * Grafika je vážně roztomilá * Sůl kamená, nebo ne?

Naštěstí na všechny problémy není hlavní hrdinka není sama, ale dost často pomohou i její kamarádky. Ať už jen v podobě nějaké rady, či v překonávání jinak nezdolatelných překážek. A výpomocnou ruku rády podají i při soubojích se závěrečnými strážci úrovní. Každá z víl dokáže Bloom usnadnit boj svojí magickou silou, ovšem pouze jednou. Některé dokáží používat mocná útočná kouzla, jiná víla hlavní hrdinku uzdraví atd. Narazíte i na drobé RPG prvky v podobě sbírání zvláštních brouků, kteří zvýší magický potenciál hlavní hrdinky.

Winx Club nabízí spoustu zajímavých herních nápadů a solidní hratelnost, ovšem celou zábavu degraduje několik problémů. Za prvé se jedná o kameru. Sice se dá korigovat pravým analogem, ale to zcela pochybně a značně nepohodlně. Ve velkých, otevřených prostranstvích problém není, ale nastavit si správný úhel kamery v chodbách je na zabití. A třeba ve škole se chodbami nešetří…  Za zcela fatální nedostatek považuji bugy, kterých je tu na konzolovou hru nějak moc. Ne jednou se mi stalo, že jsem skočil někam, odkud se nedalo dostat a vše vyřešilo načtení pozice, což vzhledem k systému checkpointů znamená si dát celou pasáž znovu. Rovnou si můžu postěžovat i na nerovnoměrné rozházení ukládacích míst, občas narazíté na savepoint na každém druhém rohu, jindy ho budete hledat marně snad půl hodiny.

Víly vily věnce

Na druhou stranu, grafická stránka hry si zaslouží pochvalu, tedy, do určité míry. Příběh vypráví animované pasáže zřejmě vystřižené ze seriálu a výtvarná a technická stránka hry je tomuto stylu přizpůsobena do posledního detailu. Kterými ovšem hra občas příliš neoplývá, prostředí je někdy až moc strohé, ale díky použití pastelových barev a světelných efektů vypadá naprostou kouzelně i v těchto chudším momentech. Sice na můj vkus je tu až trochu moc růžové, ale vzhledem ke stylu seriálu a cílové skupině se nedá nic namítat. Což ovšem neplatí o často kolísajícím frame-ratu. Zvuky a dabing se povedly, ale hudební složka není příliš výrazná. Po pravdě si ji skoro vůbec nepamatuji.

• Věrné seriálu
  • Spousta miniher
  • Sympatická grafika
  • Kollísající frame-rate
  • Bugy
  • Nic vyjímečného
  • Kamera

Je naprosto jasné, že Winx Club je cílený na fanynky stejnojmenného seriálu. Ovšem absolutně netuším, kolik jich u nás je. Pokud se povzneseme nad mudrování o cílové skupině a podíváme se na samotnou hratelnost, dostaneme zábavné dílko, které nijak nevyčnívá, ale naopak ho několik zmiňovaných tristních nedostatků dost degraduhe. Osobně bych dal přednost některému z podařenějších titulů tohoto herního žánru, na druhou stranu nevím o žádném, který je přímo zaměřen na mladé dívky a jejich svět, jako právě Winx Club. Tak a teď Bravo raď, nebo jak se to přísloví říká.

Zvuk: 8/10
Hudba: 6/10

Další z řady plošinovek podle kresleného seriálu. Tentokrát zvláštní svým cílením na dívčí publikum, ovšem po herní stránce se o žádný zázrak nejedná.