Recenze: Wipeout HD – Hodně Drsné závodění budoucnosti

Wipeout patří k Playstationu jako railgun ke Quakovi nebo figurky herních postaviček na páně šéfredaktorův stůl. Jak dopadl na Playstationu 3?

wipeouthd_09.jpgNa začátku si to urovnejme, aby bylo jako hned jasno: Chceš hrát na Playstation? Máš Wipeout (2097/3/Fusion). Chceš hrát na PSP? Máš Wipeout Pure a Pulse. Prostě to tak je, a jestliže to u vás neplatí, pak jste se uklikli při prohlížení článků – s výjimkou situace, kdy byste chtěli do kultu kolem Wipeoutu zasvětit, nebo byste byli jednoduše zvědaví. Zběsilé futuristické závody nechutně rychlých vznášedel jsou jednou z vlajkových lodí Playstationu a současně jedním z důvodů, proč i sebevětší Sony-skeptik, má-li být objektivní, musí uznat, že na tuto platformu existují sakra dobré hry.

Nicméně ve své rozmazlenosti musím přiznat, že dnes už bych se většinou z titulů z Wipeout série svést nenechal. Grafika Playstation 2 už není ani previous-gen a přes nespornou hratelnost můžeme dnes ze hry přeci mít víc než několik kostiček.

Donedávna pro lepší požitek byly jen dvě možnosti: vzít si do kapsy Wipeout Pure nebo Pulse na PSP. Teď trápení končí, můžeme hrát Wipeout v HD rozlišení v děsivě plynulých 60 fps třeba na pořádné plasmové televizi se skoro třímetrovou úhlopříčkou, jakou má Leoš Mareš z letošního Invexu. Nezapomeňte si pevné sáčky a moc před jízdou nejezte.

Snídaně šampionů

První dojmy? Pohodlně sedíte v křesle, vybíráte kampaň a noříte se do prvních závodů, sbíráte první loayality body a snažíte se u toho moc neblinkat. No, trochu přeháním, zpočátku rozhodně není tak divoko, navíc první wipeoutovská scéna útočící na žaludek nebohých hráčů přichází až tak někde ve čtvrté trati. Navíc první dojmy se zásadně odvíjí od vašeho obeznámení s PSP verzemi hry: Wipeout HD je totiž ve skutečnosti jakousi kompilaci „kapesních“ dílů s několika příjemnými bonusy navíc.

Pokud důvěrně znáte poslední dva přírůstky do série, poznáte ve Wipeout HD spousty věcí, zejména zde najdete stejné lodě na stejných tratích. Více méně. Ale to rozhodně není důvod na PS3 verzi hry předem zanevřít. Díky výkonu PS3 vám tento Wipeout nabídne dosud nevídaný zážitek, kterému nemohou PSP verze sahat ani po levou dolní trysku.

Vybíráte kampaň, noříte se do prvních závodů a snažíte se u toho moc neblinkat

Wipeout HD si skutečně vychutnáte v rozlišeních až po 1080p na 60 fps, přičemž dokonalá plynulost hry není jen vizuálním požitkem, ale projevuje se především i v perfektně citlivém ovládání, jež je s frameratem svázané. Pochopitelně můžete i využít pohybového senzoru Sixaxisu, nicméně přesnost analogových páček ve spolupráci s tlačítky L2 a R2, ovládajícími air brakes, je k nezaplacení.

Kariéra pro opravdové piloty

Základem hry je (překvapivě) kampaň, zahrnující osm závodních událostí s rostoucím počtem závodů a bodů nutných k postupu dál. Je to snadné: například ze šesti závodů z první sady musíte posbírat aspoň 10 z možných 18 bodů, abyste se pohnuli dál. Závody jsou seřazeny do jakési hexové mřížky, kde se po bodování v závodu odemkne možnost soutěžit v těch sousedících.

TIP:
Využívejte pilotní asistenci: umí vás odstrkovat od stěn tak dobře, že můžete projet trať bez nárazu jen s plynem zmáčknutým na podlahu. Využít se toho dá zvlášť v úzkých pasážích, kde potřebujete stabilizovat loď po projetí ostřejší zatáčky. V Zone módu tohle pochopitelně nefunguje.

Hra tak vyvolává jemný dojem jisté nelinearity a dává vám volnost v tom, kde a s jakým úsilím potřebné body posbíráte.

Začátek je snadný – bez většího úsilí ulovíte zlaté medaile, a to jak z různých časovek, tak i z bratrovražedných závodů proti ostatním. Časem ale notně přituhuje, zrychlují se hráči, zrychluje se hra, i ten míč je kulatější a branka hranatější... No dobře, nechejme reklamy chudých reprezentačních fotbalistů být. Skutečností je, že rychlost vznášedel roste, časové limity se propadají pomalu do záporných čísel a agresivita oponentů dosahuje vášně chorvatských rowdies v centru Prahy.

Agresivita oponentů dosahuje vášně chorvatských rowdies v centru Prahy

První závody si jen vcelku v klidu kličkujete od jedné akcelerační plošinky ke druhé (přičemž polovinu bez větších následků minete) a oponenty porážíte jen na svoji rychlost a obratnost, časem však odpočinková atmosféra mizí jako redaktoři pod stoly při rozdělování dětských her k recenzi. V časovkách se neodpouští ani jedna chyba, musíte si naplánovat i přesné použití jednoho boostu, který máte na každé kolo, a v závodech proti soupeřům je nutné si sakra dobře rozmyslet, jestli zbraň použijete k útoku, nebo k opravě štítů. A adrenalin vám teče i ušima.

Dostupné pro: PS3
Žánr: Závodní | simulátor pekelně rychlých vznášedel
Výrobce: SCEE | Webové stránky hry