Recenze: WRC: Rally Evolved – evolucí k dokonalosti

Virtuální závodníci se v poslední době rozdělili na dva tábory. Na příznivce arkádovitějšího pojetí (série Colin McRae Rally) a vyznavače ultrarealistického stylu (Richard Burns Rally). Dneškem se ale vše mění. Přichází totiž zlatá střední cesta v podobě WRC: Rally Evolved.

Platofrma: PS2
Žánr: závody
Multiplayer: ano
Výrobce: Evolution Studios (
http://www.evos.net/)
Vydavatel: Sony
Distributor v ČR: Sony Czech (
www.playstation2.cz)

Nejsou to pouze série od EA Sports, se kterými se pravidelně vídáváme. Konzolisté se mohou každý rok těšit na přírůstek série WRC, kterou letos rozšiřuje pokračování nezvykle bez čísla v názvu, zato s podtitulem – Rally Evolved. Jak již název napovídá, nejde o klasické pokračování plné kosmetických změn s nulovou přidanou hodnotou. WRC: Rally Evolved se řadí po bok velikánů žánru a dokazuje, že série WRC ještě ani zdaleka neřekla poslední slovo.

  
Všechno lítá, co kola má * Hoříme, hasíme... * Školka na projížďce

Vše při starém? Kdepak...

Po prvních minutách hraní vás rozhodně nenaplní pocit, že autoři od posledního dílu kromě aktuální licence změnili i něco jiného. Opak je pravdou, a tak vás bude trápit podobné menu a dokonce totožný výběr herních módů.

Tahounem hratelnosti je, stejně jako minule, světový šampionát. Nejde o nic jiného než celý světový podnik – postupně procházíte všemi zeměmi, vyhráváte a sbíráte trofeje... Tedy teoreticky. Praxe je úplně jiná: jakmile vyjedete, okamžitě zjistíte, kde byl zakopán pes.

Závodění je letos mnohem, mnohem obtížnější. Pakliže necháte všechny asistenty vypnuté, čeká vás podobný zážitek jako v Richard Burns Rally. Každý kámen je nutné objet. Stromy se mají objímat, ne do nich narážet. A s fyzikálními zákony se vyplatí kamarádit... Podobný však neznamená totožný; i když je posun vpřed zřetelný na první dotyk, ke stoprocentnímu realismu hře pořád trochu schází. Hlavním viníkem je prapodivný fyzikální model vozu, který se sice na jednu stranu tváří jako realistický, na straně druhé vás však ani jednou nepustí do smyku. Opravdu, za celou dobu hraní se mi to ani jednou nepoštěstilo. A když už se k nějakému přece jen schylovalo, pokaždé jsem zatáčku záhadně vybral a projel ji bez nejmenších problémů.

  
Grafika je... jedním slovem úžasná

Nakonec ale možná budete i rádi, že se ke slovu smyky nedostanou. WRC se totiž pyšní destrukčním modelem, který na PS2 nemá konkurenci. Na vašem motorovém miláčkovi se projeví každá nerovnost terénu a sebemenší zaváhání se rovná nejen ztrátě vedení, ale dost možná také urvaným dveřím, spoileru či minimálně poškrábanému podvozku. Pojem „opatrná jízda“ zde nabírá nových rozměrů a více než kdy jindy se vyplatí dojet do cíle na horších pozici, než riskovat, útočit na prvenství a napálit to do nejbližšího stromu.

Aspoň něco zůstalo

Nemusíte se ovšem bát, že by to autoři nějak přehnali. Obtížnost je sice nesrovnatelně vyšší, pořád ale na přijatelné úrovni, s níž si běžný smrtelník po pár hodinách tréninku poradí. Nic to ale nemění na faktu, že musíte být stejně obezřetní, jako když sedíte za volantem skutečného auta. To by mohlo, hlavně ze začátku, odradit méně zkušené závodníky. Naštěstí si na své přijdou i oni; stále se totiž nevytratila možnost nechat si od počítače vypomoct například s bržděním.

Jízda s asistenty má jednu obrovskou nevýhodu. Auto má tendenci brzdit dříve, než je to nutné, a tak budete v zatáčkách ztrácet drahocenný čas. Podobně je na tom zatáčení. Kola se začnou točit ještě daleko před zatáčkou a než si na to zvyknete, párkrát si užijete pohledu na svůj podvozek. Připadá mi totiž logické, že když začne počítač zatáčet, vyžaduje se to samé i na hráčovi. Auto se však začne na zatáčku připravovat s velkým předstihem, což se budete podvědomě snažit vyrovnávat. Tím ale situaci jenom zhoršíte – a nejednou se celá věc skončí tragicky. Proto se vyplatí strávit tréninkem ježdění hodně času. S jízdními asistenty nastavenými na maximum totiž ani zdaleka nemáte vyhráno. Znatelná výpomoc se sice koná, stejně tak výrazně (rozuměj: negativně) se ovšem promítne do listiny výsledků.

  
Tohle v reálu asi neuvidíte * Charakteristickým rysem série WRC je daleký dohled * Závodiště si vybírat nemůžete, jede se prostě všude, kde nejsou lidi :-)

Co na asistentech naopak musím vychválit, je široké spektrum možností. I když si narozdíl třeba od letošního ročníku Formula One můžete nechat vypomoct pouze s brzděním, kontrolou trakce a zatáčením, nebudete si stěžovat. Jednotlivé prvky si totiž může každý přizpůsobit k obrazu svému. Můžete si tak z WRC udělat arkádu, kdy nebude prakticky možné ani se vybourat, nebo všechny asistenty úplně vypnout a zkusit štěstí na vlastní pěst.

Příjemnou změnou prošly tratě. Podobně jako u PSP verze hry (recenze, 8/10) jsou delší a už zpočátku máte jasně daný limit, pod nějž se musíte dostat. Slabší hráči tím pádem mnohdy ani nedojedou do cíle, natož aby mohli uvažovat o pozicích nejvyšších. Jak už jsem se ale zmínil výše – vše je pouze otázkou času. Za chvíli už budete suverénně projíždět zatáčky maximální rychlostí, pomýšlet na stupně vítězů a dlouhé tratě vám budou připadat jako váš skrytý triumf. Každá z tratí se totiž pyšní v průměru dvěma kritickými body, na nichž se s prakticky stoprocentní jistotou vybouráte. Vzhledem k prodloužení erzet potom ale není problém ztrátu dohnat...

  
Zimní tratě patří k nejkrásnějším * Překrásné venkovské scenérie * "Juchůůůůů...."

Vizuální hody

Velkou předností série WRC vždy bylo grafické zpracování. U Rally Evolved tomu není jinak, takže se můžete těšit pořádnou pastvu pro oči. Modely vozů zůstaly sice nedotčeny, přesto vám nejednou zůstane otevřena pusa úžasem. A co teprve při pohledu na okolí trati! Každý kámen, každý strom a dokonce každá kaluž – vše věrně zpracováno. Nezaostávají ani efekty počasí: v zimě se můžete těšit na sněhový poprašek, v parném létě vás zase „potěší“ zrnka písku.

Velkým a upřímně řečeno dost nečekaným zklamáním je audio stránka. Vrčení motorů, narážení do stromů, podřazování... to vše je věrně zpracováno a nemám k tomu nejmenších námitek. Kámen úrazu ovšem tkví ve spolujezdci. Hlášení zatáček je totiž vyřešeno dost nešťastně; nejsou výjimkou situace, kdy vám navigátor zahlásí zatáčku úplně špatně a vy, v očekávání, že přijde dlouhá levotočivá, se samozřejmě budete tahat do leva... Ale za horizontem vás bude čekat lehká pravotočivá! Ani bohaté možnosti nastavení si s tím bohužel neporadí. Dá se sice ovlivnit, s jakým předstihem budete o přicházející zatáčce informováni, ani jednou však nejde o úplně ideální řešení. 

Světlé stránky hry
  • Každý si nastaví svou obtížnost
  • Grafické zpracování
  • Licence
  • Delší tratě
  • Realistický destrukční model
  • Vydrží opravdu dlouho
Temné stránky hry
  • Spolujezdec nezná trať :-)  
  • Smyky

WRC: Rally Evolved je pro mě příjemným překvapením. Prakticky vzato se jedná o „pouhé“ pokračování, vzhledem k počtu vylepšených prvků je ale krok autorů (vynechat obvyklé číslování a dát přednost podtitulu) vcelku pochopitelný. Úžasná grafika, nekončící hratelnost a hlavně obtížnost, kterou si každý upravuje podle svých schopností a zkušeností, dávají dohromady více než povedený titul.  

Grafika: 9/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 8/10

Povedený mix simulace a arkády. Pro milovníky rally povinnost, pro ostatní dobrý způsob, jak se s rally seznámit.

Celkové hodnocení: 8,5/10

Diskuze (8) Další článek: GALERIE: SiN Episodes : Emergence

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,