Recenze: Zdarma: Cardhalia - český dungeon roku?

Cardhalia je vynikající český dungeon ukazující, že freewarové tituly zasahují bolestné rány i komerčním hrám. Má velkou naději stát se nejlepším free titulem za uplynulý rok. O jeho kvalitách totiž není pochyb.

Platforma: PC
Typ hry: Dungeon / RPG
Multiplayer: Ne
Minimální konfigurace: Pentium II 500MHz, 64MB RAM, 8MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Pentium II 1GHz, 256MB RAM, 16MB grafická karta
Testovací konfigurace: Pentium 4 1.6GHz, 768MB RAM, 128MB grafická karta
Výrobce: Calimero Industries
Vydavatel: Calimero Industries
Homepage:
http://www.volny.cz/the_p

Spousta z nás odrostlo na osmi či šestnáctibitových strojích. Právě v dobách, kdy světu vévodily tyto mašinky, byly položeny první základy RPG her. Řeč je o takzvaných dungeonech, což jsou prakticky jejich předchůdci a vlastně sami o sobě jedno a totéž. Nicméně samotné dungeony v sobě skrývají nepochybné kouzlo, které zkrátka jejich mladší RPG bratříčci bohužel nemají a nejspíš ani nikdy mít nebudou. Je škoda, že tento typ her dnes již prakticky vymizel a v komerčních sférách se do něj nikdo nevrhá. Alespoň tedy ne v tak originálním podání, jaké nám přinesla dnes recenzovaná Cardhalia a řada jiných dílek před ní. Dnes však může spousta fanoušků těchto her zapět vítěznou píseň, vybrat si týden dovolené, popřípadě se hodit marod a ihned se vrhnout do světa, který vám s nostalgií připomene staré dobré časy. Do světa plného magie, tvrdých bojů ale také do světa ovládaného různými nekalými stvořeními, která usilují o jeho ovládnutí. Osobně jsem se bál, že Cardhalia bude pouze jedna z těch, co se snaží vnést do tohoto již zaběhlého, ale netradičního typu her něco nového. Naštěstí se tak nestalo, a proto se můžeme společně vydat vstříc této skvěle podané hry. Vítejte v Carhalii!

  

Vůbec se mi nelíbíš, chcípni * Vida, oběd je tu * Ale ne že se zase opiješ jako včera, Pepo!

Zlaté časy dungeonů jsou zpět

Dungeony samy o sobě vyházejí z principu prohledávání všem možných i nemožných katakomb, jeskyní, labyrintů, lesů a měst. To vše je zde pochopitelně obsaženo přesně tak, jak má být a nic tomu prakticky nechybí. Ihned ze začátku jste vrženi do příběhu. Váš známý - kouzelník Villigen - byl jednu noc přepaden přímo ve svém domě temným stvořením pocházejícím odněkud z temného lesa, načež byl ihned zabit. Vám tedy nezbývá, než se vydat do města k jeho známému pro pomoc, abyste se poté dozvěděli, co nepěkného se v poslední době děje ve velikém světě nesoucím jméno Cardhalia. Příběh sám o sobě není nijak zvlášť zbytečně složitý. Nicméně mě zprvu trošku překvapila scéna, ve které hlavní postava stojící prakticky v čele celé hry nucena svést nelehký boj. Ta postava, kterou jako první ovládáte a jako první si ji i navolíte, svolá ihned na pomoc další členy ze všech koutů světa. V tomto okamžiku jsem byl trochu udiven naivní jednoduchostí dialogů - jak se dané postavy mezi sebou dohadují, proč se zde vlastně ocitly a jak lehce svůj úkol přijaly. Také jsem se tak trochu bál celkové úrovně všech rozhovorů, které by v průběhu hry mohly následovat. Je to však, věřte nebo ne, pouze malinkatý nešvar, kterým vůbec nechci hanit jinak povedené dílko. Nutno podotknout, že v průběhu dalšího hraní mi jinak právě ony dialogy přišly vcelku vydařené.

Postupem hry se budete muset vypořádat s různými úkoly, probloudit se zarostlými lesy a také podzemními bludišti. Pod vaši moc se vám dostane celkem ze čtyř členů tvořící jednu družinu, které si můžete pěkně plynule při začátku hry navolit dle libosti. Na výběr je z poměrně velkého množství bojovníků. Dobré je však postavy volit s rozvahem, jelikož je ve vaší malé skupince potřeba tvrdý a nelítostný bojovník stejně tak dobře, jako kvalitní mág či člověk schopen si trochu přivydělat krádežemi. Pokud ale čekáte nějaký složitý systém RPG prvků s tunami voleb vlastností postav, tak vás bohužel zklamu. Veškeré atributy postav jsou zjednodušeny, což ale mně osobně právě převelice vyhovovalo. Ono přeci takové přicházení na to, co k čemu je a jak toho dosáhnout bývá mnohdy nudné a zdlouhavé. Cardhalia se tomu, jak je vidno, elegantně vyhnula.

  

Slečno, jaký používáte deodorant? * Však já vám to tu vymaluji! * Kámo, zkus Fit and Slim od Haliny Pawlowské

Vše souvisí se vším  

Hned za začátku ale pochopíte, že hraní zase tak jednoduché nebude. Dovolil bych si tvrdit, že se v tomto dílku podařilo autorům nastavit rozumnou laťku obtížnosti. Při brouzdání světem se mi nestalo, že by byly určité úseky extrémně obtížné na zvládnutí a jiné zase dětinsky lehké. Mimo zabíjení nepřátel, kterých potkáte opravdu hodně, vás také čeká řešení lehčích logických úkolů, což je ve hrách tohoto typu samozřejmě na denním pořádku. Tudíž například při bloudění zatuchlou jeskyní budete nuceni otevřít určité dveře pákou na přesně opačné straně mapy, poté se na uvolněné místo vrátit a vzít označený předmět. Ten je následně třeba vložit do jiné díry ve zdi, aby se vám dále otevřely další masivní dveře a vy jste se tak mohli dostat k vytyčenému cíli. Zkrátka žádný příznivec dungeon her není ochuzen o žádný z jejich aspektů.

Určitě jste si také všimli grafického zpracování. Je opravdu solidní a kompletně ručně kreslené; a právě to představuje jednu z částí, která dělá ze hry dungeon jak se patří. Totiž, příliš bych si ji nedokázal představit v kompletním 3D provedení. Potom by značně ztrácela na svém kouzlu, kterým naštěstí Cardhalia jednoznačně oplývá. Princip vašeho pohybu probíhá jakoby sekvenčně, kdy se pokaždé pohnete jen o určitý pravidelně daný úsek. Přechod tedy mezi těmito jednotlivými grafickými úseky probíhá zcela plynule a nevšiml jsem si jakéhokoliv nešvaru. Hra totiž není plně 3D, jak už jsme se zmiňoval a jak může řadě lidí připadat. V samotném hraní ale působí trojrozměrně, což skvěle doplňuje porce hezkých 2D kreseb.

Masakrózní řežba? 

V průběhu hraní musíte sbírat různé věci, včetně léčivých lahviček, magických předmětů, brnění či obuvi a zejména zbraní, které tvoří nedílnou součást hry. Bez těch byste se cítili asi jako alkoholik bez vodky. Zprvu budou vaše postavy obdařeny pouze malou dýkou, v pozdější fázích však přijde řeč na různé šavle (mám namysli zbraň, nikoliv postalkoholický syndrom), meče či jiné těžké zbraně. Sice toho v boji zprvu mnoho nezmůžete a není tak od věci mít ve své skupince i mága, kterýžto s takovým malinkatým kouzlem mnohdy svede daleko více, než člověk s těžkým mečem. Máte tak zajištěno, že dané bojové kouzlo nějaká zranění způsobí vždy, což u manuálních zbraní zrovna dvakrát neplatí. Kouzla vám sami přibývají postupem času, přičemž si jejich intenzitu můžete zvyšovat přidáváním bodů ve vlastnosti kouzlení. Zbraně si naopak můžete buďto poshánět různě v průběhu bloudění, nebo si také zajít někam do kovárny a obstarat si je za nějaký ten finanční obnos, popřípadě rovnou ukrást. Krádeže ale mají jednu velkou nevýhodu. V případě, že se vám nepovede a budete při tomto činu přistihnuti, totiž daný obchodník značně zvedne svoje ceny. Když se vám takhle třeba desetkrát nepodaří ukrást nějaký objekt, ceny vzrostou třeba i o sto procent, což nikoho asi příliš nepotěší. Naštěstí je vždy po ruce funkce save a load…

  

To je jak výbava "protitechnářské" policejní jednotky * Kdepak je asi Brno? * V mládí jsem se učil hrobařem...

Jinak po stránce technického zpracování není takřka co vytknout. Hra za celou dobu testování nespadla ani jednou. Dokonce jsem dokonce nenarazil na žádný bug, respektive jsem si žádného nevšiml. Načítání ani ukládání není dlouhé, škoda jen, že titul nedisponuje alespoň výraznějšími animacemi. Například v interiérech domů, které tvoří jen jednu obrazovku a v niž se nemůžete jinak pohybovat by rozhodně seděli. Velkým záporem hry je ale bohužel absence hudby, která ji vcelku zbytečně ubírá na celkovém hodnocení. Autoři ale už slibují, že hudbu přidají v pozdějším patchu, který hodlají v brzké době vydat. Takže asi nezbude nic jiného, než si jako vždy počkat. Zato po zvukové stránce vše skvěle ladí a zapadá do sebe; občas jsem sice zaregistroval pár oposlouchaných zvuků, nicméně, jak jsem již řekl, tohle jsou jen malé vady na kráse – tedy až na zmiňovanou absenci hudby.

Dlouho jsem přemýšlel nad tím, jaké hodnocení hře vlastně udělím. Jedno je však jisté – takový kvalitní počin je zde jen jednou za čas a opravdu by si jej žádný dungeon / RPG fanoušek neměl nechat ujít. Zábavnost je samozřejmostí a to se málokdy stává, že bych se k daném titulu vrátil i po dopsání této recenze. U Cardhalie to však jistojistě udělám. Vstupte tedy do světa plného kouzel a magických stvoření a nechte se unášet proudem bitev. Cardhalia se přeci neodmítá!

Grafika: 9/10
Hudba: Chybí
Zvuky: 8/10
Hratelnost: 9/10

Famózní dílko perfektně zvládnuté po všech směrech zajištující zábavu na dlouhou dobu. Nic takového zde dlouho nebylo a zřejmě ani dlouho nebude. Škoda jen té absence hudby, jinak vřele doporučuji!

Celkové hodnocení: 9/10

(Výše hodnocení zapadá do světa freeware her, proto nečekejte, že nabízený titul je lepší než například Fable či Dungeon Siege 2. V něčem však tyto hry přeci jen předhaní - v konečné ceně, kterou za ně zaplatíte.)

!HRU SI MŮŽETE ZCELA ZDARMA STÁHNOUT ZDE (36MB)!

David Marák, redaktor a korektor serveru FreeHry.cz

Diskuze (5) Další článek: Podrobnosti o Resident Evil na NDS

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,