Martin Nahodil - minimalistická překvapení
Loňská E3 pro mě byla docela zklamání a od té letošní jsem nic moc neočekával. Už pár týdnů před samotným začátkem veletrhu oznámilo několik studií, že tam ani nebudou mít stánek a třeba takovou novinku od Rocksteady bych už opravdu uvítal. No, tak snad příští rok. Po konferencích velkých firem jsem ale byl mile překvapen.
Pomineme fakt, že EA v porovnání s ostatními naprosto pohořelo a jejich streamy překonaly hranici nudy prezentace z minulého roku. E3 jako takovou tedy vykopl Microsoft, od kterého se toho čekalo hodně, protože bez Sony měl většinu prostoru jen pro sebe. Jistě se i v dojmech kolegů objeví Cyberpunk 2077, který dle mého byl tím nejlákavějším, co jsem na letošní E3 viděl. Na této konferenci mě ale hlavně potěšilo to, že se u spousty her odhalilo i jejich datum vydání. Třeba takový Ori and the Will of the Wisps už je na E3 potřetí, takže už bylo na čase. Mohl bych pokračovat s daty vydání třeba pro Gears 5 nebo The Outer Worlds.
Teaser na novou konzoli a jejich xCloud mě bohužel nijak extra neuchvátil. Vesměs mi to přijde velmi podobné, jako nový PlayStation, takže tomu už chybí ten wow moment efekt.
Zbylé konference pro mě už byly celkem na podobné úrovni. PC Gaming Show je sice v té nižší části žebříčku, ale třeba takový Ubisoft mě opět zaujal. Jen si tedy mohli odpustit tu jejich Tom Clancy’s mobilní hru. Gods & Monsters ale na druhou stranu vypadají hezky a ani koncept nových Watch Dogs nezní špatně.
PC Gaming Show je sice v té nižší části žebříčku, ale třeba takový Ubisoft mě opět zaujal
Square Enix také překvapil. Místo her to ale bylo tím, že letos opět zvolili klasickou konferenci místo předtočeného videa, jako tomu bylo loni. Datum vydání remaku Final Fatasy VII považuji za highlight jejich prezentace a představení Avengers pak za naprosté zklamání. Neříkám, že to bude katastrofa, ale po těch letech, kdy tento projekt byl teasován jako něco obrovského, jsem zkrátka očekával víc. Navíc mi ani nepřišlo, že by z toho byla cítit ta superhrdinská atmosféra, jako tomu je u komiksů a filmů.
O zakončení se již tradičně postaralo Nintendo a jakožto jejich dlouholetý fanoušek jsem se opravdu těšil, až odhalí své plány. Letos se zase objevilo Super Smash Bros., ale už s ním nezabrali tři čtvrtě Directu jako loni. Prostor dostala spousta titulů a mezi mými favority rozhodně nesmí chybět Astral Chain, což je novinka od PlatinumGames.
Ne, že bych byl úplně natěšený, ale opravdu mě zajímá, jak na Switchi poběží třetí Zaklínač. Zato remake Link’s Awakening si zahraji s chutí. No a samozřejmě na závěr nesmí chybět pokračování The Legend of Zelda. Stačil krátký teaser a už se rozpoutaly stovky diskuzí ohledně toho, co zase bude Link řešit.
Za mě se letošní E3 docela povedla, rozhodně více než ta loňská. Už tady ale byly lepší ročníky a absence některých velkých herních studií je zkrátka znát.
Martin Havel - hity se vybarvují
Letošní E3 rozhodně nepatřila k těm nejsilnějším ročníkům, a ačkoliv nechci nijak pochlebovat Sony, myslím si, že to hodně bylo ovlivněné právě absencí PlayStationu na veletrhu. Přece jen v posledních letech vždy představil nějakou parádu, která se zařadila do špičky veletrhu. Ze všech konferencí se neobjevilo kromě Cyberpunku v podstatě nic, z čeho by se člověk opravdu posadil a zůstal koukat s otevřenými ústy.
Když už jsme u Cyberpunku 2077, zmíním ho jako první kousek z mojí TOP 5 pro letošní E3. Nerad příliš brzy nasedám na "hype trainy" a většinou se na hry dívám spíše s odstupem. V případě Cyberpunku ale v podstatě není možné necítit nadšení. Hra vypadá po grafické stránce naprosto fantasticky, až se nechce věřit, že je opravdu designovaná pro současnou generaci. Vývojáři navíc slibují dynamický svět a úkoly, které budou vždy mít vlastní příběh. Sečtěte to s tím, že na CD Projekt Red je spoleh a máte jasno. Keanu Reeves je pak jenom třešničkou na dortu.
Už od loňské E3 si dávám pozor na další hru ve svém výčtu – Dying Light 2. Parkourová akce v nemrtvém městě sice žánrově není stoprocentně můj šálek kávy, ale i v tomto případě mají vývojáři velké ambice. Slibují dalekosáhlé následky vašich rozhodnutí a ukazují, že ani zombie žánr nemusí být tak přímočarý a jednosměrný, jak se často tváří. Nepůjde jen o boj o přežití, ale o akci, ve které bude nutné neustále myslet dva tahy dopředu. Tvůrci navíc mají v rukávu ještě trumf v podobě rozvíjející se infekce. Pokud jí podlehnete, nevíme ještě co se stane, ale odpověď „nechme to tak, že je to konec hry“ vybízí k zamyšlení, jestli nás čeká i hraní za přeměněnce v nemrtvého. Taková hloubka se mi líbí a snad nezklame.
Třetí titul, který mě zaujal je nový díl Watch Dogs s podtitulem Legion. Možnost získávat do svých řad kteréhokoliv občana Londýna a využívat ho v moderním boji proti tyranskému státnímu zřízení v dystopické Anglii, to zní samo o sobě hodně lákavě. V kombinaci s příběhy a péčí, kterou má každá postava dostat se dá jenom doufat, že Ubisoft dokáže dostát svým slovům a naplní pozitivní očekávání. Hodně se mi líbí také systém, ve kterém své postavy můžete ztrácet a v ukázaném gameplayi na to reagovala i cut-scéna. Doufám, že podobného prvku se dočkáme i ve zbytku hry.
I konference, které neměly tolik očekávaných titulů přinesly zajímavé kousky a jedním z nich pro mě jednoznačně bude Remnant: From the Ashes. Akční apokalyptická jízda od autorů Darksiders vypadá opravdu nabušeně a design monster působí ďábelsky. Větší nepřátelé trošku připomínají styl Souls her. Osobně sice preferuji hry se souboji na blízko, ale v tomto případě nepohrdnu ani pořádným střelným arzenálem v kombinaci se snahou o přežití.
U páté hry mě trošku tížilo menší dilema ohledně rozhodnutí, jestli zvolit zajímavý titul 12 minutes, nebo poněkud mainstreamovější FIFA 20. O 12 minutes toho ale zatím moc nevíme, a tak se do výčtu vejde honba za kulatým nesmyslem. Sportovní hra, která vychází každý rok. Normálně bych asi jako většina přešel fotbálek od EA s tím, že se stejně dá hra soudit až když vyjde a pořádně si ji osahám. To sice platí, ale v době PS2 jsem si zamilovat FIFA Street a proto nemohu mírnit svoje nadšení z nového režimu Volta. Jenom si přeji, aby Volta byla podobnější dílům z druhé generace Playstationu než FIFA Street 3. Zároveň bych byl rád, kdyby se podařilo doladit mechaniky a bugy, které v loňském ročníku dělaly hráčům na čele vrásky a stojí za nejedním rozbitým ovladačem.
Ladislav Novák - Microsoft se vytáhl
Letošní E3 sice nenabídla tolik velkých konferencí, jako tomu bylo v minulých letech, i tak rozhodně bylo na co koukat. A kdo tvrdí opak, je ignorant. Osobně jsem byl nejvíce nadšený z konference věnované Xboxu. Nejsem zarytým fanouškem této konzole, a přestože jí pravidelně využívám, začínal jsem poslední dobou pochybovat. Sám jsem toho od konference příliš nečekal, přestože bylo dlouho avizováno, že půjde o velkou parádu. A také že ano. To, co Phil Spencer a spol. během svých sta minut představili, bylo vskutku omračující. Xbox je zpět a pevně věřím, že nadobro.
Co se herních novinek oznámených na E3 týče, jsem překvapen spíše středními či přímo menšími tituly. Velice lákavě vypadá například mix Falloutu, Bioshocku a No Man's Sky s názvem The Outer Worlds, mimochodem hra bude dostupná v den vydání pro majitele Xbox Game Pass. A to je oč tu běží!!!
Jako milovník hororů jsem okouzlen tituly Blair Witch polských Bloober Team či Ghostwire Tokyo pod taktovkou Shinji Mikamiho. Naopak velmi rozporuplně na mě zapůsobila prezentace Ubisoftu, která byť byla nabušená až po okraj, nepřinesla žádná větší překvapení. Pokračování Watch Dogs bylo zřejmé již dříve a značky s přívlastkem Tom Clancy až tak šokující také zrovna nejsou. Asi jsem čekal trochu více. Ve finále tak jasně vítězí Gods & Monster, což bych před konferencí asi nečekal.
Přestože nejsem zrovna velkým fanouškem Avangers, mám pocit, že nový projekt z dílny Crystal Dynamics bude velkolepé dílo. Očekávám jeden z trháků první poloviny příštího roku. První místo v herních žebříčcích má totiž již předem zarezervovaný Cyberpunk 2077 studia CD Projekt RED, a to přesto, že odhaleno zatím nebylo příliš. Jenže právě tato marketingová strategie v kombinaci s jmenovkou studia funguje výtečně.
Na druhé straně je třeba také vyjmenovat nějaká ta zklamání. Dlouhodobě se nemohu srovnat s chystaným Wolfenstein: Youngblood, kterému se asi vyhnu velkým obloukem. Čím dál více mě bohužel přestává zajímat také Code Vein. Tím největším zklamáním ovšem jednoznačně byla absence konference věnované Sony. Přestože byla tato informace avizovaná dlouho dopředu, nemohu se s tímto přístupem vyrovnat. Vše mohlo být jinak, kdyby… Takhle je králem letošní E3 Microsoft.
Vojtěch Matušinský - show čtyř společností
E3 považuji za jednu z nejvýznamnějších částí roku. Herním průmyslem žiju, je to můj životní styl a dokonce i zdroj příjmů. Každý rok se těším na to, až se v tomto krátkém období dozvím vlastně většinu toho, na co se mám těšit. A proto jsem rád, že letošní E3 rozhodně nezklamala... i když.
Nutno sklonit hlavu a říct, že i když oznámení bylo hodně, zdrojem byly zejména konference čtyř společností – Microsoft, Bethesda, Ubisoft a Nintendo. SONY na E3 totiž úplně chybělo, konference EA byla katastrofou a dobře, Square Enix úplně katastrofální nebyl, ale naše české prostředí ve výsledku zajímají hlavně Avengers.
Říct, že EA byla na E3, je trochu rozporuplné. EA Play není součástí E3, jen se odehrává ve stejné době a na stejném místě. I tak je to pro EA hlavní částí roku na herní oznámení. Ta tady ale chyběla! Vyloženě nový titul nebyl žádný (sportovní hry, které vychází opakovaně každý rok, jako vyloženě nové hry neberu) a většina konference se táhla v duchu oznámení rozšíření do již vyšlých her. Ano, Pacifik do BFV je velké rozšíření, zbytek jsem v podstatě zapomněl.
Konference přinesla hlavně gameplay Star Wars Jedi: The Fallen Order. Konečně víme, jak to asi tak bude vypadat a i když jsem žertoval, že je to takový Star Wars Uncharted Force Unleashed: Titanfall Edition, vypadá to celkem dobře. Singleplayerové Star Wars zaměřené na příběh nám hodně chybělo, stejně tak akční RPG, ve kterém pobíjíte nepřátele s laserovým mečem v ruce.
Jelikož Microsoft hostí na pódiu i společnosti a studia, která pod něj nepatří, patří konference Microsoftu klasicky k těm nejbohatším. Samozřejmě tím vznikají úsměvné situace, jako ta, že E3 v podstatě vyhrál Keanu Reeves poté, co bylo oznámeno, že bude v Cyberpunku 2077 a zakřičel: "You're breathtaking!" Na druhou stranu toho Microsoft přinesl hodně.
Když se nad tím člověk zamyslí, tak většinu konference se „pouze“ připomínalo, co již bylo dávno oznámeno. Příkladem je The Outer Worlds, Battletoads nebo Ori and the Will of the Wisps. Nicméně nové tituly jako Minecraft Dungeons, Microsoft Flight Simulator a Bleeding Edge rovněž vykouzlily úsměv na tváři.
Mě osobně zaujaly zejména vlajkové lodi Microsoftu. LEGO rozšíření do Forza Horizon 4 mám již stažené a mé vnitřní dítě je z toho nadšené. Gears 5 oznámilo nový herní mód Escape, ve kterém musíte v časovém omezení utéct z líhně Swarm a připomněl, že příběh bude pořádně temný. Největší bombou byl však samozřejmě Xbox Scarlett a Halo Infinite.
Co si budeme říkat, Xbox Scarlett je velkou neznámou a víme o něm jen neblíže specifikované fráze: „Bude čtyřikrát výkonnější než Xbox One X.“ Přesto slova o tom, že chtějí zejména zkrátit nahrávací časy, zní hrozně dobře. Stabilní a plynulá hra je dle mého důležitější než vizuál. Halo Infinite pak bylo oznámeno jako startovací titul, první známá hra pro Xbox Scarlett. Dočkali jsme se prvního traileru s náznaky příběhu a i když toho moc neřekl, o příjemný hype se postaral.
Jedno zklamání tu však je. Před E3 se vyrojila spousta spekulací o Fable IV, hra se však na E3 neukázala. Škoda. Série Fable patří k mým nejoblíbenějším sériím.
Konference společnosti Bethesda byla rozhodně parádní. Samozřejmě je pravda, že většinu konference se pouze připomínaly známé hry a většinu času jsme se dívali na hry jako Doom Eternal, Wolfenstein Youngblood nebo The Elder Scrolls Online – Elsweyr. Nová IP ale nechyběla.
Hororovka GhostWire Tokyo, ve které vyšetřujete mizení lidí, je rozhodně velmi zajímavá. Nejvíc mě ale zaujala akční hra Deathloop. Sice o ní moc nevíme, jen to, že budete v časové smyčce a bojovat se svým rivalem. Ale díky tomu, že na ní pracuje studio Arkane a má být kladen důraz na různé možnosti postupu, si myslím, že kvalita je v podstatě zaručena.
Bethesda ve výsledku zklamala pouze tím, že TES VI a Starfield, chystaná RPG, na které jsme byli nalákání minulý rok, se vůbec neukázala. Jen bylo v rychlosti zmíněno, že se na nich stále pracuje.
Svou nejsilnější zbraň nasadil Ubisoft hned na začátku a příjemné věci dodával dál. Watch Dogs Legion ukázal zajímavé prostředí autoritativně řízené Anglie po Brexitu, ve které vedete povstání. Každý z povstalců je hratelnou postavou a má vlastní historii, schopnosti a cut-scény a navíc, povstalcem může být kdokoli. To zní úplně úchvatně a je jen otázkou, zda si Ubisoft neukousl až moc velké sousto.
Oznámeno bylo víc her, a to Rainbow Six Quarantine, Roller Champions a Gods and Monsters. Zatímco Roller Champions jsme si již mohli dokonce vyzkoušet, o zbylých hrách toho moc nevíme. Nové Rainbow Six však vypadá více než dobře a i když Gods and Monsters působí spíš jako napodobenina Zeldy, nemusí to být špatné. Ostatně tvoří to zkušení lidé, kteří předtím vytvořili Assassin's Creed.
Velkým oznámením bylo Ubisoft+. Jakožto dlouhodobý předplatitel EA Access jsem rád, že Ubisoft vydá něco podobného. Mít k dispozici hromadu her za měsíční poplatky je skvělé, jelikož za rok mohou měsíční poplatky dosáhnout cenu jedné hry, ale vy si těch her vyzkoušíte mraky. Služba startuje v září.
Nechci urážet fanoušky Final Fantasy, ale mě na konferenci Square Enix zaujali jen chystaní Avengers. Internet se do nich sice pustil a hře nadává, ale myslím si, že hlavním důvodem je to, že to nejsou hrdinové z MCU. Já osobně oceňuji kombinaci akce a humoru, možnost zahrát si hru s přáteli a slib přídavného obsahu, který bude zdarma.
U Nintenda mi přijde vtipné, že nejvíc se těším na to, co Nintendo samo nevyrábí. Často se nachytám, že si hru nekoupím a čekám na Switch verzi. Hodně her se dočkalo oznámení, že vyjde na Switch a jasně převládá Zaklínač 3 a Alien Isolation. Nejsem si sice jist, zda jsou to hry, které si rád zapnu v autobusu. Minimálně si je však rád zapnu třeba v hotelu, až budu v létě na horách.
Nintendo ale chystá i hezké vlastní hry. Nové Luigi's Mansion vypadá dobře, stejně tak jako Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020. Nintendo pak přihodilo pár rozšíření do známých her a... oznámil nové The Legends of Zelda!
Mé krátké shrnutí zabralo dvě strany a napsal jsem jen zlomek z toho všeho, co mě zaujalo. Herní svět se zase rozjíždí a snaží se nasytit všechny. Nechybí singleplayer ani multiplayer, nechybí střílečky ani RPG. A člověku nezbývá nic jiného, než si všechna data napsat do kalendáře a zabít trochu času, než mu jeho dlouho očekávané tituly vyjdou.