Redaktoři Doupěte komentují Doom 3

Protože názory na nejočekávanější hru naší doby, která právě dorazila na pulty českých obchodů, se stále různí, rozhodli jsme se doplnit naši recenzi komentářem jednotlivých redaktorů Doupěte, kteří už Dooma 3 hráli a neutekli nám zrovna z redakce na dovolenou. Pokud vás zajímá názor, že "Doom 3 oceníme až za pár let" a další, přečtěte si komentáře redaktorů Doupěte!

Kamil Gric aneb jak to vidí šéfredaktor

Bez mučení přiznávám; Doom 3 byl mým černým koněm v letošní akční nabídce i perlou letních měsíců. Nebyl jsem o nic méně náročný než milióny dalších hráčů, kteří od třetího dílu očekávali kvalitu hodnou legendy. Zklamal mě výsledek několikaleté práce id Software? O něčem podobném samozřejmě nemůže být řeč; nový Doom je stejný jako jeho předchůdci, stále nabízí pro mnohé stereotypní mise, tvořené jednoduchý systémem samostatných místností s pečlivě uschovanou skupinkou nepřátel. Koncept zůstal nezměněn - ale kdo vlastně něco podobného po tvůrcích chtěl?

  

Doom 3 nabízí tmu * procházku v přírodě * a kamarády do nepohody

Doom 3 je takový, jaký je - stejný jako jeho starší bratříčci a přesto jiný. Moderní technologie mu ubraly na kráse (a ne, nekritizuji grafiku jako takovou), stejně jako z něj učinily dospělejší zábavu s atmosférou, o které si mohly první dva díly nechat zdát. Nedočkali jsme se revoluce, ale povedeného pokračování, které si své místo na slunci jistě bez potíží najde. Přesto se tvůrci hluchých míst nevyvarovali a vražedné hardwarové požadavky také nejsou způsobem, jak na hráče pozitivně zapůsobit. Doom 3 mě tedy nezklamal, ale ani nijak nepřekvapil. Proto tedy "jen" osm a půl.
Hodnocení: 8,5/10

Honza Morkes

DOOM 3 je v mých očí rozporuplná hra. Nikdo jí neupírá úžasnou atmosféru, doplněnou parádní hrou světel a stínů. Nicméně abych se přiznal, trochu se mi zajídá ono hype, které ji předchází a nyní obklopuje. Když se z pozice zpravodajce každý den dozvídáte o DOOMu informaci na úrovni „CD budou mít černý podklad“, začnete přemýšlet o kolika jiných hrách se toto dovídáte. Odpověď je jednoduchá – o žádné.

DOOM je kult, kult s jedenáctiletou tradicí, který kolem třetího dílu vytvořil atmosféru nerealistického očekávání a z něj vyplývající zklamání. Na internetu se dalo najít spousta nadšenců, kteří hovořili o revoluci v herní zábavě, ta však při vší úctě nepřišla. Spíše naopak, najednou tu je v době volnosti Far Crye hra, která vás zavře do komplexu chodeb a chodbiček jako za starých časů. Střílení, zabíjení a hledání klíčů do dalších levelů si s revolucí opravdu netyká. Neříkám, že to není zábavné, ale nebylo to tu už tolikrát?

A tak tu opět sklouzáváme k problému čistě technologickému – grafika. Stačí skvělé technické zpracování vykoupené krvavými HW požadavky k vytvoření hry aspirující na nejvyšší mety? Na to si musí odpovědět každý ve svém nitru sám. Osobně zastávám názor, že řemeslně dobře zvládnutá hra ještě neznamená absolutní vrchol. Takže pro mě „jen“ .... 80%.

David Sláma

Teď ode mne asi čekáte, že vám řeknu, jaký je nový Doom. Ale já to neudělám – jistě to udělají jiní. Místo toho vám povím, jaký Doom 3 může být, ale až za malou chvíli; nejdřív se podívejme na to, co rozpoutal mezi hráči celého světa. Samozřejmě se hned po vydání této nejspíš nejočekávanější hry (nejen) letoška strhla ohromná lavina diskuzí a slovních přestřelek mezi příznivci a odpůrci nového dítka kultovního id Softu. Každá strana tvrdila něco jiného a nezainteresovaný člověk vůbec netušil, co má od Dooma čekat. Pojede mu ta hra nebo ne? Má atmosféru, že by se nedala krájet ani motorovou pilou, nebo je to bezduchá střílečka beze špetky invence? Předhodili chlápci z id lidem HRU, která bude figurovat na „playlistu“ progamerů ještě několik let, prostě předpokládali, že když je to Doom, tak hráči sežerou cokoli? Tyto a ještě mnoho dalších otázek čekají na zodpovězení – vždyť snad jediné, na čem se všichni, kdo Doom 3 hráli shodli, bylo konstatování o bezchybném ozvučení. Takže jak?

  

Pán se praštil do hlavy, pomozte mu! * Teď jsem tu podlahu vytřel:-( * V Pekle mají pěkné sochy

Jedni řeknou, že tahle hra je ZLÁ, nahání jim husí kůži, vstřebává je do útrob svých potemnělých chodeb a oni se nemůžou bránit. Uchvacuje je každý centimetr nového místa a nemůžou navzdory únavě přestat jít dál. A mají pravdu, protože přesně takový Doom 3 umí pro někoho být. Jiní řeknou, že přeumělkovaná grafika zbavená hávu temnoty by nikoho příliš nezaujala, že hra je repetitivní, beze špetky pořádného příběhu, a jen frustruje neustálým nesmyslným a nevysvětleným přepínáním mezi baterkou a zbraní; o naskriptovanosti úplně všeho ani nemluvě. A mají pravdu, protože i takový Doom 3 umí pro někoho být. Jakákoli objektivita je ta tam ve stínu téhle hry, takže já vám řeknu jediné: Není atmosféričtější hry, která by i člověka normálně se vyhýbajícímu tomuto žánru dokázala pro tento aspekt nadchnout. Není lépe ozvučené hry, jež by svedla několika nenápadnými samply vytvořit z hory polygonů živoucí místa. Není lépe vypadající hry, což se minimálně do příchodu Half-Life 2 či S.T.A.L.K.E.R.a nezmění. Není více fascinující vize pekla než tady. Všechno ostatní není důležité.

Ladislav Nosákovec

Ať už jsem od třetího Dooma očekával cokoliv, s takovým překvapením jsem opravdu nepočítal ani v těch nejtajnějších představách. Pokud máte dostatek volného času, doporučuji obrátit si den naruby. Většinu dne prospat, večer při setmění spustit, lehce pootočit knoflíkem na repráku a v "klidu" se do té strašlivé (v dobrém slova smyslu) atmosféry ponořit. Takovou nejistotu jsem zažil naposledy před několika lety při večerním hraní PlayStationové verze Residenta Evila 2. Dnes už se to ale nedá srovnávat, tady se strachy třesete prostě pořád! Narozdíl od mnoha jiných bezduchých stříleček má Doom 3 jednu velikou výhodu, jednoduše baví a za žádnou cenu nepustí po celou dobu jeho hraní. A není to jen bezchybnou grafikou, skvěle nahranými zvuky nebo hromadou nepřátel, které snad navrhoval nějaký citově labilní psychopat. Je to něco, co se snad ani slovy pospat nedá. Něco co má jen Doom a nikdo jiný... Peklo je konečně tady, a na vás je nyní rozhodnutí zda do něho vstoupit nebo ne.

Martin Demiger

Byla tma. V celku typická letní noc až na jeden malý detail – po několika dlouhých dnech, dost možná i týdnech, konečně pršelo. Ne, ono vlastně nepršelo. Lilo jak z konve. A navíc se ještě přidala silná bouřka… Probudilo mě to. Ještě rozespalý jsem zapnul počítač: „Všichni jsou off-line, jdu spát“ a s těmito slovy jsem počítač téměř vypnul. Jenže pak to přišlo – mou pozornost si zasloužilo CD s nápisem „Doom 3“. „Teď je ten správný čas“ řekl jsem si a vložil hru do mechaniky…měl jsem radši jít spát….

  

Hm, tady ta grafika za moc nestojí * To už je lepší! * Rotační kulomet dodá pocit sucha a jistoty

Po nekonečném čekání než se hra nainstaluje (nedivte se mi, bylo po chvíli po půlnoci), se mi konečně dostalo kýžené možnosti vydat se do pekel. Samozřejmě mi chvíli trvalo, než jsem se dostal přímo tam, ale i první pasáže tak očekávané hry mi dávaly tušit, že lidé z id Software jen neslibují, ale i skutečně konají. Mírně diskutabilní AI nepřátel je snad jedinou pihou na celé té kráse. O grafice snad nemusím mluvit a tolik propíraná hratelnost mi nevadila. Normálně jsem náročný – oželím klidně grafiku, hlavně když se skvěle bavím, ale tentokrát to bylo přesně naopak. Doom mě ve svém třetím pokračování prostě nadchl. Ani v tom nejhorším snu jsem si nepředstavoval peklo tak děsivé…Všechna má očekávání byla splněna. Do puntíku. Kdo neuvidí, neuvěří…

Tomáš Vrána

Možná jsem jediným člověkem na této planetě, kterého vlna Doom 3 nikterak převratně nezvedla ze židle, možná nedokáži docenit to ohromné množství práce, možná… Nad touto dlouho očekávanou hrou všichni žasnou, což docela chápu. Po dlouhých letech slibů tu máme konečně hmatatelný důkaz toho, že autoři nelhali. Grafika je precisní, atmosféra bombastická, hratelnost skvělá. Asi jsem blázen, ale Doom 3 je až moc dobrou hrou, na níž – dle mého šíleného názoru - nejsme ještě dostatečně připraveni. A to zrovna nemám na mysli přehnaně vysoké hardwarové nároky. Není to jen hra, je to svým způsobem kult, který v plné síle okusíme až v příštích letech v době, kdy budeme umět docenit všechny ty geniální myšlenky a patřičně je také využít. Prozatím to je pro nás „jen“ vynikající hra, jež se teprve chystá vyklubat na mistrovské dílo.

Diskuze (22) Další článek: Warcraft 3 a spol. nefungují s WXP: SP2?

Témata článku: , , , , , , , , , ,