Reportáž: Game Developers Session 2004 – tak jaká byla?

Druhý ročník Game Developers Session se uskutečnil tento víkend a my jsme u toho samozřejmě nesměli chybět. Pokud si myslíte, že tato akce, která si vybudovala i přes své relativní mládí velmi slušnou pověst, je pouze pro skutečné free herní harcovníky, jste na hlubokém omylu. Ze širokého spektra přednášek si mohl vybrat doslova každý, koho zajímají počítačové hry a jejich vývoj obecně.

Game Developers Session 2004 prošel vcelku příjemným liftinkem. Změnil se přístup pořadatelů, jenž oproti loňsku dosáhl o dost profesionálnější úrovně, stejně jako samotné jádro celé akce, což jsou odborné přednášky pyšnící se pro letošní rok oním slůvkem „odborné“ právem, neboť jejich podání je ve srovnání s prvním ročníkem naprosto suverénní. Inu, roli hrál také fakt, že administrátoři serveru ČeskéHry.cz, pořadatelé této akce, měli o dost více času celé GDS zinscenovat přesně podle svých představ. Měli také dostatečné finanční zázemí, které poskytl vlivný Microsoft jakožto sponzor tohoto setkání nezávislých herních vývojářů.

  

Přípravy jsou v plném proudu * záběry z vietnamské džungle * početné publikum

Možná budete trochu udivení, že nebudu do detailu popisovat každičkou přednášku. Dle mého názoru je to takřka nemožné díky jejich paralelnosti ve dvou sálech, a navíc budou v brzké době k dispozici oficiální videa, která byla tentokráte zajištěna profesionálními kameramany - vida, další z mnoha vylepšení oproti loňsku. S tímto tempem se, dámy a pánové, bude příští rok jednat o jednu z těch prestižnějších akcí v České republice. Ovšem nepředbíhejme událostem a vrhněme se raději na celkové dojmy z toho, co se událo v rozmezí 5.3. – 7.3. 2004 v tzv. moravské Silicon Valley, městě Brně.

Pátek – zahájení, překvapivě úspěšná diskuze

Na slavnostní zahájení jsem dorazil na poslední chvíli, avšak i přesto mi zbylo hodně času, abych se nechal u uvítacího výboru od krásných slečen „označkovat“ štítkem s popiskem press. Již u dveří jsem poznával staré známé tváře, ať již z loňského roku či kamarády, které potkávám častěji. Ani jsme se nenadáli a už začal proslov plný nadějného optimismu z nadcházejících dvou dnů. Následovala kratičká pauza, při níž jsme se mohli opět ponořit do počáteční euforie z příchodu. Jídlo i pití bylo k překvapení všech zdarma, tudíž se hodovalo, seč všem močové měchýře a žaludky stačily.

  

Anakreon a jejich Berušky 2 * pan Klíma – v GDS již ostřílený hráč * pojednání o Poslu Smrti

I když byl program vzorně vyvěšen na jednom z mohutných dřevěných sloupů, každý dychtivě očekával, co bude dál. Samozřejmě se pokračovalo dle osnovy, a sice nášupem představování očekávaných freeware her, ale obeznámeni jsme byli i s takovými klenoty jako životopis UFO Aftermath nebo v poslední době ve všech pádech skloňovaný Vietcong. Člen týmu Pterodon na pódiu odvedl slušnou práci, takže jsme se mohli díky kvalitní obrazové technice kochat videi z poutě do dalekého Vietnamu, množstvím in-game animací, atd. Dokonce se nám dostalo i stručné historie samotného projektu Vietcong. Věděli jste například, že měla jít hra původně ve stopách slavného Ramba plenícího své nepřátele po stovkách jakožto slavný akční hrdina?

  

Panelová diskuse sklidila nevídaný úspěch * jedlo se, pilo se, hrálo se * malý sál v plném provozu

Tak nebo onak, jedno je jisté. Po následující zajímavé přednášce o vojenských simulátorech strhla oči všech přihlížejících pozornost tzv. panelová diskuse s profesionálními vývojáři. Já osobně ji považuji za zlatý hřeb celého GDS, poněvadž byla vskutku zajímavější, lákavější, trefnější, atd. než cokoliv předtím. Škoda, že jí věnovali pořadatelé tak málo času.

Sobota - přednášky více i méně odborné

Sobota byla po zuby nabitá od rána až do večera. Už v devět hodin se začalo hezky zostra paralelními přednáškami, k čemuž posloužili oba sály kulturního domu Rubín. V takzvaném malém sále probíhaly zhruba do půl sedmé profesionální přednášky týkající se konkrétních věcí, nebyly tedy tolik objektivní jako ty, jež se uskutečnily ve stejné době v prostorách velkého sálu. K vidění byly například tipy triky pro program 3D Studio Max, Blender či Lightwave. Zaujala mě také přednáška o umělé inteligenci, která byla doprovázena odbornými ilustracemi, díky nimž by tuto problematiku měl pochopit i méně ostřílený programátor. Pořadatelé nezanevřeli ani na majitele čím dál tím více rozšířenějšího PocketPC, o němž heslovitě poreferoval Petr Hubáček.

  

Publikum napínavě pozoruje zajímavé kreace * Jan Šeda o Microsoftu * i PocketPC má své místo

Martin Babarík (http://www.digitalmonks.net) přispěl svou trochou do mlýna, což představovala fundovaná přednáška o story development, česky řečeno vývoji velice důležitého příběhu, neboť kde by byla v současné době hra bez chytlavého děje? Jelikož je Microsoft sponzorem celé akce, i on si musel samozřejmě přihřát polívčičku, na což si dva pánové z této renomované firmy vyhradili celé dvě hodiny. V jejich průběhu jsme se dozvěděli o .NET aplikacích, DirectX 9 a dokonce nám byl představen systém Longhorn, který se však potýkal s menšími problémy.

  

Vítěz 3D Contest… * …a část jeho traileru posloužila jako slušivý ohňostroj * na konci byli všichni unaveni

Z nedaleké FI MUNI přišel o změně detailnosti geometrie poreferovat doc. Ing. Jiří Sochor a zanedlouho se na pódiu opět ukázal Martin Klíma s povídáním o tom, jak udělat „rychlou“ grafiku, čímž ukončil bohatý sobotní cyklus přednášek. Jenomže pořadatelé měli ještě jedno eso v rukávu, a sice vyhlášení výsledků soutěže 3D Contest, díky čemuž jsme shlédli dva pohledné trailery.

Neděle - překvapivě pohodové dílny

Jelikož byla neděle posledním dnem, byl spíše v duchu odpočinkového rozjímání z umu profesionálních vývojářů, neboť právě oni a mnozí další usedli za připravené počítače, aby ukázali přihlížejícím, jak se to právě u nich dělá. Nutno dodat, že se tyto tzv. dílny povedly. Nebylo to jako ve škole, že učitel povídá a žáci poslouchají. Vše se neslo na takové lidské, až přátelské úrovni, kdy se spontánně debatovalo o daných tématech, což jistě morálně podpoří ony amatérské vývojáře, jejichž počet převýšil veškerá očekávání.

  

Martin Zavřel a Kateřina Bínová z Doupěte testují jednu ze slibných her * Jídlo i pití bylo dobré - a zadarmo * Sál nebyl nijak nepříjemně přeplněný

Dle neoficiálních statistik přišlo třikrát více lidí než na loňský ročník, přičemž na GDS 2004 se dostavily se vším všudy tři stovky lidí. Kolem čtvrté hodiny byl druhý ročník Game Developers Session stroze ukončen a davy spokojených vývojářů se vrhly do přátelských diskusí při posezení v některém z přilehlých podniků. Pokud bych měl mluvit za sebe, akce se navýsost povedla, možná až na ten závěr, kdy byl konečný proslov trochu více odfláknut. Byla připravená, profesionální, bez větších chyb či technických problémů a hlavně - co je důležité - účastníci se dozajista příjemně bavili. Už se těšíme na příští ročník, čímž organizátorům držíme pevně palce v jeho realizaci.

Tomáš Vrána

...

V tomto kratičkém rozhovoru jsme narychlo vyzpovídali Martina “Kajisca” Kadlčíka, který se jakožto výkonný člen serveru ČeskéHry.cz spolupodílel na přípravě a provozu celé této akce.

Tomáš Vrána, Doupě: Jak jsi prozatím spokojený s touto akcí?

Kajisco: Letošní ročník je o dost lepší než ten minulý. Překvapil nás počet účastníků, který se v podstatě víc než zdvojnásobil. Už v pátek se zde sešlo hodně profesionálních vývojářů, kteří se baví s těmi amatérskými naprosto normálně a přirozeně, vládne tady skvělá atmosféra, je tu spousta jídla a pití, prostě si vůbec nestěžujeme (smích).

D: Jakým nedostatkům nejvíce čelíte?

K: Bylo tady pár technických problémů a menší časový skluz v programu, ale nemyslím si, že by tady bylo něco, co by snad bylo až tak strašné.

D: Co považuješ za zlatý hřeb celého GDS?

K: Mně se nejvíce líbila včerejší panelová diskuse, kde se mluvilo o spoustě témat, o kterých se vlastně amatérský vývojář či hráč běžně nedoví. Jsou tady samozřejmě přednášky, které jsou na různé úrovni, ale dle mého názoru byla ta panelová diskuse nejlepší.

D: Kolik je zde letos lidí?

K: Dle všech registrací je tu zhruba 300 lidí.

D: A na loňském GDS?

K: Na loňském GDS bylo kolem 100 lidí, to znamená, že je zde letos víc jak dvakrát tolik návštěvníků, což považuji za úspěch a pokud to půjde takovým tempem dál, tak nevím, kde to budeme konat za dva roky (smích)

...

Co se také dalo objevit na GDS 2004

GDS – událost, o které jsem si původně myslela, že není určena zrovna pro mé relativně laické ucho. O to příjemnější bylo zjištění, že tomu tak zdaleka být nemusí. Byla jsem upřímně překvapená, jak zajímavé a mnohdy i zábavné bylo vyprávění jednotlivých vývojářů o radostech a starostech, spojených s přiváděním hry na svět.

Těhotenství trvá poněkud déle než lidských devět měsíců a porod je často mnohem bolestnější – tak na co si ty ženské pořád stěžují, že? Ale na druhou stranu málokteré lidské dítě vydělává svým rodičům tolik peněz, jako to herní:-).

Mým zřejmě největším zážitkem bylo nicméně seznámení s pro mne dosud nedotčeným herním žánrem – adventurou. Měla jsem tu čest vyzkoušet demoverzi hry Ron Loo od vývojářů z firmy Peregrius (hra bude zastřešena vydavateli Posla smrti, společností Future Games:-)) a musím přiznat, že mne neskutečně naštvalo, že jsem demo dohrála a nemohla jsem si zahrát víc.

Nikdy bych neřekla, že mě tento herní žánr může zaujmout, ale postava hlavního hrdiny, prostředí, jednotlivé hádanky a puzzle – to všechno mi tak nějak nenápadně a překvapivě rychle přirostlo k srdci, takže mi je už teď jasné, že budu nedočkavě vyhlížet datum, kdy vyjde plná verze a já budu moci konečně hrát dál:-).

Kateřina Bínová

Diskuze (17) Další článek: MMORPG City of Heroes - tři nové schopnosti hrdinů

Témata článku: , , , , , , , , , ,