Resident Evil 3: Nemesis – třetí návrat zla

„….Pokud tedy blíže zaostříme na ty jedince, kterým na zádech plane reklamní slogan Resident Evil 3, zjistíme, že přinášejí...uh? Lásku a mír? Aha, ty dva zdvihnuté prsty ve výmluvném V jsou ty poslední, co mu zbyly. Hm a teď mu ještě upadl i ten ukazováček...no ale fuj, co to na mě tím prostředníčkem ukazuje...? No nic…“

Žánr: 3D akční adventure (survival horror)
Minimum: P II 233, 64 MB RAM, 4X CD-ROM;
Doporučeno: P II 266, 64 MB RAM, 8x CD-ROM, 3D karta
3D: Ano
Multiplayer: Ne
Výrobce: Capcom
Distributor:
Eidos

Psal se rok 1996, kdy v lůně Playstationu poprvé světlo světa spatřila hra Resident Evil a o dva roky později se na svět dostal také její druhý díl. Nutno podotknout, že obě coverze na PC se sice nedočkaly od mas hráčské veřejnosti vavřínových věnců, ale přinejmenším zčeřily temné vody naturalistického hororu a vpily se do vašeho podvědomí aspoň do té míry, že při vyřknutí hesla Resident Evil, se vám na sítnici automaticky spustí rudá clona s pomyslným zaměřovacím křížem, přes níž přeběhne...ehm, „přeběhne“ pár dobře stavěných zombií. Pokud tedy blíže zaostříme na ty jedince, kterým na zádech plane reklamní slogan Resident Evil 3, zjistíme, že přinášejí...uh? Lásku a mír? Aha, ty dva zdvihnuté prsty ve výmluvném V jsou ty poslední, co mu zbyly. Hm a teď mu ještě upadl i ten ukazováček...no ale fuj, co to na mě tím prostředníčkem ukazuje...? No nic.

Resident Evil 3: NemesisResident Evil 3: Nemesis

Pokud byste se jim však podívali pod pláštík (nedoporučuje se!), zjistíte, že nejsou jak by našinec očekával Made in China, ale Made in Umbrella, což je společnost, která stojí na samém počátku trilogie a potažmo i zkázy, kdy náhodným smísením Pepsi a Coly vytvořila vražedný T-virus, který udělal z mírumilovných obyvatel Raccon City poněkud křečovitá stvoření s kanibalskými choutky. (Tak si říkám, u nás máme taky jedno takové Paraple... na jaképak účely asi plynou dárcovské příspěvky? No dobře, nemusíte se mi snažit protlačit tu hlaveň spánkem. Člověk přece nemusí vědět všechno, že?)

Příběh se začíná odvíjet v září (účinná to sabotáž školního systému?), měsíc a půl po předešlém incidentu v Arclay Mountains, kdy byla zničena tajná laboratoř organizace Umbrella na výrobu biologických zbraní a v momentě, kdy lidé ve jménu svého psychického zdraví začali zapomínat a přemnožení škůdců (dvoumetrových, 80 kg vážících) začali připisovat horkým letním měsícům, objeví se nákaza znovu a vy se ocitáte v kůži Jill Valentine (když už ne příběh, tak mít aspoň optimistické příjmení), která je členkou již notně prořídlého S. T. A. R. S. teamu a přišla s virem do styku už v prvním díle, a jak jinak je její jediný úkol velice prostý – přežít tj. všechny ty zombie, jedovaté pavouky, psy, červy, mozkodlabáky, vrány aj. zabít všemi těmi... však vy už víte - Magnum, puška, brokovnice, raketomet atd.

Resident Evil 3: NemesisResident Evil 3: Nemesis

Co se tedy změnilo oproti předcházejícímu dílu? Tak kupř. už nejsou vaše herní pokusy spravedlivě rozděleny mezi dvě osoby, ale (pokud nepočítám 10 minutovou misi s Carlosem Oliveirou, členem U. B. C. S. – team Umbrelly) tíha zodpovědnosti spočívá tentokráte jen na bedrech Jill. Jak jste si určitě povšimli, byla vylepšena grafika, která teď působí ještě více propracovaně, detailně a kromě skvělých interiérů jako policejní stanice, parkoviště, restaurace, pumpa atd. se budete také procházet po neméně dobrých exteriérech (park, ulice...), přičemž v obou případech si na nedostatek objektů a jejich kumulaci (česky řečeno bordel) nemůžete stěžovat (tak takhle nějak to vypadá v mém pokoji). Ve hře se vyskytují také aktivní předměty, které můžete posunovat, nebo které po zásahu explodují. Samotné herní postavy a hlavně monstra vypadají opravdu k nakousnutí (i když to samé by asi oni řekli o vás) a pohybují se dle očekávání. No prostě není nad zombii, která se k vám trhaně blíží se snahou mateřsky vás přivinout na svou hruď za doprovodu blíže neidentifikovatelných, neartikulovaných zvuků.

Resident Evil 3: NemesisResident Evil 3: Nemesis

Tím se dostávám ke zvukové stránce hry. Hudba je jak už to tak bývá skvěle podbarvuje atmosféru, přičemž při vypjatých scénách dokáže způsobit menší srdeční zástavu. Naplno ji však vychutnáte hlavně při skvělých FMV sekvencích. Zvuky jsou taktéž na velice dobré úrovni, dá se podle nich lehce identifikovat postavení nepřítele, i když občas vás nářek nějakého neexistujícího nebožáka dokáže lehce mystifikovat. Zvuky, které vydává Jill při chůzi respektují povrch, po kterém kráčí, až do detailu, což je poznat např. když přechází poklop od kanálu aj. Co se týká hratelnosti, je pravdou, že velice souvisí s atmosférou. Ta je skvělá hlavně se sluchátky na uších a v noci, kdy jediným světlem v místnosti je blikání vašeho monitoru (před čímž tedy důrazně varuje manuál... takže kdybyste náhodou ztratili vědomí, nezapomeňte hru okamžitě ukončit:) Lekacími scénami naštěstí autoři nešetřili, protože i poté co příslušnou lokaci vyčistíte, se může stát, že na vás z čista jasna odněkud vyskočí zombie nebo psi a to už nemluvím o samotné Nemesis, která je pojmem sama o sobě. Po Tyrantovi a Mistru X přichází biologická zbraň na likvidaci členů S. T. A. R. S. poněkud lidštějšího kalibru. Tedy aspoň zjevem. Nemesis vás s oblibou překvapuje svou přítomností, s oblibou drtí lebky vašim přátelům i nepřátelům, s oblibou vyslovuje slovo S. T. A. R. S. (mimochodem skvělý dabing – 1 řádek textu za 50 000?) a v její přítomnosti se také občas hra zastaví a dá vám na výběr (písemně), jakým směrem se má dále ubírat (WELCOME TO HELL). Doporučuji řídit se heslem „Kdo uteče, vyhraje.“ a pokud není jiná možnost vzít raketomet a střílet a střílet a uskakovat a zase střílet. A poté co se Nemesis začne dočasně modlit k matičce zemi, připravit se pro velký úspěch na opakování, protože kdo kdy slyšel, že by zlo bylo poraženo na první pokus. No tak u Nemesis to vynásobte ještě tak pěti. Na(ne)štěstí si před začátkem hry můžete zvolit mezi Easy a Hard módem, což je podstatné nejen proto, že v jednoduchém módu si po nějaké době můžete stěžovat na nedostatek podnětů, ale je to také důležité pro systém ukládání, které probíhá pomocí psacího stroje, do kterého musíte vždy vložit inkoustovou pásku, které nalézáte během hraní, zatímco v Easy mode ji budete mít již od počátku nekonečnou.

Resident Evil 3: NemesisResident Evil 3: Nemesis

Od minulého dílu se vylepšil také systém map a inventář, ale nepříjemné je v tomto směru to, že předměty nemůžete odkládat kdekoliv, ale jen do bedny také v místnosti s psacím strojem. Zlepšilo se i ovládání tj. Jill přibyly nové pohyby – otočení o 180 stupňů, odstrčení, odkopnutí nepřítele, což oceníte hlavně když vás bude držet nebo když se k vám nebohý zombík bude plazit s ideou orálního obdivu k Jillinu kotníku. Také je zábavné (variace na téma Malý chemik?) vytváření munice pomocí střelného prachu. Ještě dodám, že krom kombinací v manuálu se dá ještě dále kombinovat střelný prach C (A + B) s ostatními a po kombinaci s Reloading Tool můžete získat ještě mnohem účinnější střely do raketometu. Taktéž se dají kombinovat rostliny, kdy zelené + červené navrací vitalitu a modré slouží proti otravě. Jinak všechny logické úkony ve hře jsou opravdu logické, někdy by se daly označit pro svou obtížnost až za primitivní, jindy vás zas zavedou o mnoho lokací zpět, ale neměli byste narazit na větší zákys. No a pak snad už jen marnivé ženy může potěšit, že Jill má na výběr z několika svršků (policejní sexy uniforma, krátký top, bílý kostýmeček s takovým rozparkem a červenou blůzkou... co, já a marnivá? Jak vás taková hloupost mohla napadnout?:) Kromě hlavní linie, kterou když dohrajete, získáte přistup k epilogu nějaké postavy v trilogii, si ještě můžete zahrát minihru Mercenaries, v které můžete získat zbraně nebo munici použitelnou následně v hlavní hře. Závěrem snad už jen dodat, že tento díl je nejlepším z celé trilogie a přestože se do hry noříte tím více, čím více se dovídáte (zápisky, pohlednice, veselé momentky jako kupř. poslední minuta života, zombie z 30 cm atd.), neškodilo by být perfekcionalistickými a některé věci ještě dotáhnout, pokud je tedy toto opravdu last escape.

P. S. Věděli jste, že má hra ještě The End číslo 2? Takže pokud byste si chtěli před závěrečným BOOM! ještě užít alternativní konec, tak... (eh, asi došla páska v psacím stroji:)

Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 9/10
Důstojné zakončení série. Tečka.
Celkové hodnocení: 9/10
Diskuze (3) Další článek: Nintendo 64 – neprávem opomíjená konzole

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,