Retro: Driver - začátek městských honiček

Když se v roce 1999 objevil první díl slavné herní série Driver, všem hráčům tehdy zaplesalo srdce. Driver tehdy položil malý základní 3D kámen dnešních městských závodních akcí. Pojďme se podívat na jednu z her, kterou by si měl pamatovat každý, kdo se považuje za hráče.

První díl Drivera (nebo také Driver: You Are The Wheelman) mělo na svědomí studio Reflection Interactive, které založil Martin Edmondson. Po několika prvních hrách, mezi které patřily tituly jako Shadow of the Beast nebo skvělé Destruction Derby, se studio pustilo do vývoje hry, která se zapsala do paměti všem hráčům.

Driver je (jak už název napovídá) hodně inspirovaný filmovou předlohou. Vývojáři se inspirovali hlavně u televizní minisérie The Driver.

1.png

Na scénu nastupujete jako policista v utajení jménem John Tanner. Ten je díky svým skvělým řidičským schopnostem bývalého závodníka vybrán, aby se infiltroval do sítě organizovaného zločinu. Vaše infiltrace začíná zkouškou v podzemních garážích, kde musíte svým nadřízeným ukázat, že na to opravdu máte. Mise, ve které musíte udělat pár veselých kousků s autem, jako je slalom, otočka o 360 stupňů nebo rychlá jízda, se stala noční můrou spousty hráčů. Její obtížnost byla trošku nad míru a spousta lidí se zde trápilo podobně jako u řízení formule v Mafii. Postupně pak navštívíte velkoměsta jako Miami, San Francisco, Los Angeles a New York.

Aut není ve hře ani moc ani málo. Řekněme, že vývojáři přidali právě tolik aut, kolik bylo zapotřebí a hlavně kolik jim dovolila špatná licenční politika velkých automobilek. Reflection Interactive totiž nedostali povolení interpretovat ve hře žádné reálné vozidlo. Museli tak dělat jen napodobeniny reálných aut. Ve hře se ale objeví i prezidentský Cadillac, který budete moct řídit.

849046-800px_driver_2_rio.jpg

Celou hru pak jezdíte z místa A na místo B, pro někoho, kvůli něčemu nebo třeba odevzdat auto. Sami z auta ale nikdy nevystoupíte a celou hru děláte jen… no řidiče. Nicméně na tehdejší dobu, kdy nebylo nutné ve hře takové typu dělat tolik věcí jako v dnešním GTAčku, se jednalo o opravdu skvělou hru, kterou si většina hráčů jen chválila především díky bravurně zvládnutým honičkám a jízdnímu modelu obecně.

Nutno zmínit, že vývojáři opravdu uvažovali o tom, že se bude dát vystoupit z auta. Nicméně nakonec tuto vychytávku zavrhli a soustředili se na hlavní mechaniky hry. Možnost vystoupit z auta byla přesunuta až do druhého dílu.

Ovšem technická stránka hry opravdu stála za to. Na svou dobu hra nabízela povedený soundtrack a technické detaily, které nejednomu hráči udělaly radost. Pokud například prudce zatočíte nebo nešikovně najedete na patník či jiný hrbolek, z kol vám upadnou poklice.

maxresdefault (1).jpg

Také model poškození auta byl na svou dobu více než povedený. Ve hře se také střídá den a noc a můžete tak spatřit, jak se na ulici rozsvěcují lampy, či jak ostatní řidiči začínají svítit. A to bylo na svou dobu opravdu nadstandartem.

Nakonec, hra nabízela opravdu reálnou fyziku aut a hráč tak měl opravdu pocit, že řídí proslulé velké, těžké americké auto, jak je známe z filmů. Jen doplníme, že ve hře je možné použít tlačítko pro prudké zatáčení či prudký start (neboli plyn až na zem!), což není u dnešních her zvykem.

Hra měla původně vyjít na Playstation 1 a PC. V poslední chvíli se ale rozhodlo, že bude upřednostněna pouze konzole PSX a ze hry tak musela zmizet spousta textur a několik herních mechanismů, aby hra běžela na slabém hardwaru konzole. Později pak vyšla i verze na PC, jak se říká v plné kráse. Na Playstationu vás například honily maximálně dvě policejní auta, na víc nezbylo místo v paměti. Stejně tak dohlednost ve hře je na minimu a vidíte tak maximálně na další křižovatku. V PC verzi všechny tyto nešvary zmizely díky výkonnému hardwaru.

maxresdefault.jpg

Nakonec jen doplníme, že je hra stále hratelná, a to bez nutnosti emulátoru a všechna nastavení grafiky fungují jak mají dokonce i pod Windows 10. Navíc už je hotová verze pro iOS a můžete si tak zahrát starého dobrého Drivera na iPhonu nebo iPadu.

Celá hra se pak dá dohrát za bezmála 15 hodin. Vývoj hry trval 9 měsíců a po vydání se prodalo přes 3 miliony kusů. Což je opravdu velký úspěch!

Diskuze (8) Další článek: Hudební video vám ukáže všechny hrůzy Dark Souls 3

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,