Ridge Racer Unbounded – mix Flatoutu a Trackmanie (recenze)

Ani tradiční závodní série Ridge Racer se nevyhnula módnímu rebootu. Nový díl od tvůrců Flatoutu je hodně jiný, takový výbušný.

Ridge Racer Unbounded se řadí mezi ty hry, co mají se staršími díly série společné tak akorát jméno. Místo tradičního čistého driftovacího festivalu, jak ho mají hlavně Japonci rádi, tu máme zajímavý mix závodních her, které se vyžívají v jednom – v destrukci. V Unbounded tak snadno detekujete stopy pecek jako Flatout (však jeho tvůrci mají nový díl RR taky na svědomí), Burnout, či Split/Second. Ach ano, výtečný editor tratí a občasné kaskadérské tratě dají vzpomenout i na Trackmanii.

Ridge Racer Unbounded 01.jpg Ridge Racer Unbounded 02.jpg

Podařený jízdní model a vyšší obtížnost také jen prospívají a i když se nedá zapřít, že Unbounded prostě není Rigde Racer ve své klasické podobě, je to zatraceně zábavná závodní hra. A to by mělo být hlavní.

Ovládněte Shatter Bay

Intro Unbounded sice naznačuje jakousi dějovou linku, když tajemný ženský hlas mumlá cosi o ovládnutí Shatter Bay, nicméně v samotné hře žádné příběhové prvky nečekejte. V módu pro jednoho hráče prostě máte před sebou město rozdělené do devíti tematických čtvrtí, každá nabízí sedm různých závodů a na vás je pokořit všechny.

Máte před sebou město rozdělené do devíti tematických čtvrtí, každá nabízí sedm různých závodů a na vás je pokořit všechny

Jednotlivé závody můžete splnit na jednu až tři hvězdičky, ovšem důležité jsou hlavně sbírané body zkušeností, které odemykají další závody i vozidla. I když závod nesplníte, o body nepřijdete a postupně si lze nastřádat na nové auto, které vám bude jízdními vlastnostmi třeba vyhovovat víc (což pro mě platilo). Systém odemykání nových čtvrtí a tratí je dobře vyvážen, vždy máte možnost zkusit něco jiného, když se vám v tomhle typu jízdy zrovna nedaří.

Ridge Racer Unbounded 05.jpg Ridge Racer Unbounded 06.jpg

Širokým oslím mostem rovnou předupeme k typům závodů, kterých je pět. Ridge Raceru se nejvíc blíží Shindo racing, což jsou klasické závody. Driftováním a jízdou v závěsu nabíjíte nitro, první v cíli vyhrává (na jednu hvězdičku vám stačí být třetí). Jak prosté. Drift attack vás nutí nasbírat daný počet bodů řetězením smyků, Time attack je jízda na čas. Ovšem sbíráním modrých emblémů si pauzujete časomíru a nabíjíte nitro, navíc při jízdě na čas tratě zpestřují různé skokánky a rampy, což v jiných módech moc nenajdete. Poslední dva módy staví na destrukci. Ve Frag attack sednete za volant kamiónu a v časovém limitu musíte rozmlátit daný počet policejních aut, v Domination race se snažíte dojet na prvních třech místech, k čemuž vám kromě jízdních schopností musí dopomoci i destrukční choutky.

Tohle není pro zelenáče

Hlavní roli opět hraje dobíjení nitra, to ovšem slouží kromě krátkodobého zrychlení i jako zbraň hromadného ničení. Napálením do protivníka z něj v průběhu efektní animace (naštěstí se dají přeskočit, či v menu rovnou vypnout) uděláte hromadu šrotu, dokonce lze ve stylu Split/Second projíždět stěnami vybraných domů a vytvářet si tak záplavě výbuchů a odlétajících trosek efektní zkratky. Chraňte se o něco takového snažit bez nitra – skončíte na vrakovišti sami. Každá podobná destruktivní scénka vám nasype pěkných pár bodíků, čímž se dostáváme už k jednou zmíněnému: má smysl dojet závod, i když neskončíte na stupních vítězů.

Zábavná destrukce se skvěle snoubí s jízdním modelem, který lehce osciluje mezi náznaky simulace a čirou arkádou. Driftování představuje zásadní techniku, ovšem na rozdíl od předchozích dílů Ridge Racera už není tak snadné stylově smykovat zatáčkami. Tlačítko pro driftování nefunguje úplně jako ruční brzda, místo lehkého zmáčknutí se hodí jej držet déle i v průběhu samotného smyku. Sice to trochu popírá klasické zvyky arkádových závodů, ale odměnou za mistrné zvládnutí je naprosto úžasný zážitek z jízdy.

Ridge Racer Unbounded 03.jpg Ridge Racer Unbounded 04.jpg

Ten ještě umocňuje vyšší obtížnost, která občas brousí hrany frustrace, kdy i drobná chybka znamená propadnutí se na chvost závodního pole. Navíc mám pocit, že AI občas podvádí. Ovšem o to sladší je následné vítězství. Nicméně nakonec stejně nevidím důvod, proč tvůrci nemohli přidat několik úrovní obtížnosti.

Tvořte a závoďte

Ridge Racer Unbounded nabízí místo pro vyřádění nejen virtuálním závodníkům, ale i tvůrcům. Zdejší editor tratí sice není tak komplexní jako v Trackmanii, ale přesto se jeho pomocí dají vytvářet nápadité tratě. O čemž se dá přesvědčit online.

Ridge Racer Unbounded nabízí místo pro vyřádění nejen virtuálním závodníkům, ale i tvůrcům

Práce v editoru je jednoduchá a intuitivní – prvně na čtvercové síti pomocí různých typů dlaždic (odemykají se sbíráním zkušeností stejně jako tratě a auta) vytvoříte základní tvar okruhu, na který následně můžete umisťovat další objekty: překážky, skokánky, zdi a tak podobně. Svůj výsledek následně lze nechat vyzkoušet ostatní hráče online. Co se týče samotného multiplayeru, v nabídce je v zásadě jen Domination race a to jak na tratích ze Shatter Bay, tak na hráčských.

Ridge Racer Unbounded 07.jpg Ridge Racer Unbounded 08.jpg

Unbounded se od Ridge Raceru odpoutal i grafikou, respektive stylizací. Městské zasazení spíš připomíná Need for Speed a na temnější barvy fanoušci též nejsou úplně zvyklí. Nicméně nablýskané sporťáky s futuristickým nádechem svůj vzor připomínají. Technicky se jedná o slušnou práci, testoval jsem Playstation 3 verzi, kde hra běží bez problému a vypadá solidně. Gran Turismo 5 je o stupeň výš, nicméně rozhodně nenabízí takový model destrukce. Vytknout by se dala recyklace stejného prostředí v jednotlivých čtvrtích. Design tratí má v zásobě pár opravdu zajímavých kousků, ale jinak jde spíš o standard. Asi nejblíž má hra k RR hudbou, klasický techno/dubstep soundtrack nabízí celou řádku skladeb ze starších dílů série.

Ridge Racer Unbounded 09.jpg Ridge Racer Unbounded 10.jpg

Bugbear dokázali odklonit klasickou závodní sérii na trochu jinou trať, ale ve výsledku to rozhodně není na škodu. Naopak. Destruktivní  jízda je velmi zábavná, editor tratí podařený doplněk, a pokud přistoupíte na trochu jiný styl driftování a hlavně vyšší obtížnost, získáte arkádové závody, které rozhodně stojí za pozornost.

Žánr: Závodní | Arkádové závody
Výrobce: Bugbear Entertainment | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 30. března 2012