Rise of the Tomb Raider: ideální mix (recenze)

Lara Croft patří k nejvýraznějším celebritám herního světa. Letos se vrátila, abychom s ní zažili její vzestup.

Sérii Tomb Raider poznamenal poměrně zajímavý vývoj. Poslední díl s názvem Rise of the Tomb Raider se také postaral o jeden velký rozruch v otázce konzolové exkluzivity. Vůbec první hra vyšla na Segu Saturn, PC a také Playstation, jemuž především dopomohla stát se jednou z nejúspěšnějších konzolí na světě. Platilo to ale i naopak – Playstation pomohl značce Tomb Raider tam, kde je dnes.

O více než deset let později se však idylická symbióza lehce rozpadá, a to když Crystal Dynamics na E3 oznamují, že pokračování Rise of the Tomb Raider nevyjde na Playstation, nýbrž exkluzivně na konzole Xbox. Později se ukazuje, že půjde pouze o časovou exkluzivitu, nicméně i tak se z ohlášení stala jedna z největších událostí herního světa minulého roku.

Po uklidnění situace a fanoušků z konkurenčních táborů je třeba si položit zcela racionální a důležitou otázku – projevila se nějak úzká spolupráce Crystal Dynamics s Microsoftem na hře? Pokud ano, pozitivně či negativně? I na to budeme v následující recenzi hledat odpověď.

Prorokovo tajemství nesmrtelnosti

Rise of the Tomb Raider podobně jako reboot z roku 2013 vypráví příběh o hledání ztracených a tajemných artefaktů našich předků. V aktuálním díle Lara Croft následuje šlépěje svého otce a hledá klíč k nesmrtelnosti, jehož podstatu postupně rozkrýval právě její otec. V ději tak sledujeme jednak flashbacky z Lařina dětství, jednak aktuální dění a pátrání po tajemství.

Pakliže jste hráli jedničku, asi zhruba víte, co vás v příběhu čeká – je zajímavý, a zcela koresponduje s dobrodružným charakterem hry. Nechybí v něm zrada, zadostiučinění, tajemství, úhlavní nepřátelská frakce Trinity ani spřízněné duše, které vám budou nápomocny. Máte-li dobrodružnou náturu, bude vás odkrývání polopravd a mýtů bavit. Oceňujeme i zajímavé filozofické narážky. Nejzajímavější je ale samozřejmě vývoj samotné Lary, která bude pochybovat, ale i věřit a doufat. Právě v jejím přerodu (a hekání) tkví kouzlo dějové linky.

Rise of the Tomb Raider je stejně tak jako její předchůdce akční adventurou z třetího pohledu

Rise of the Tomb Raider je stejně tak jako její předchůdce akční adventurou z třetího pohledu. Disponuje i podobnými herními mechanismy, to znamená otevřeným světem, v němž se v určitých pasážích můžete libovolně pohybovat, objevovat hrobky, skrýše, prolézat fantasticky vysoko umístěné konstrukce, prohledávat lesy a jeskyně, lovit zvěř, hledat cenné předměty, které vám osvětlí příběhové pozadí, anebo se prostě posouvat v příběhové linii, jež je značně lineárnější než objevování světa kolem, dál.

Hrobky, skrýše a tajemství na každém kroku

Hra vedle hlavní linie servíruje spoustou vedlejších úkolů. Mezi ně patří již zmiňované odkrývání hrobek, hledání pokladů, procházení tajných chodeb (většinou celých komplexů, ať už přírodních či vytvořených člověkem), řešení logických hádanek, ale rovněž potkávání dalších NPC postav, které vám můžou zadávat pro ně důležité mise. Za všechno tohle jste samozřejmě bohatě odměňováni v podobě zkušenostních bodů a nových artefaktů jako jsou zbraně, různá udělátka (jako třeba šperhák), informace, atd.

Když už jsme zmínili zkušenostní body, řekněme k nim něco více. Rise of the Tomb Raider má opět, již z předchozího dílu známý, systém upgradů – vylepšovat budete zbraně, dovednosti, ale i oblek či nástroje, které Lara pravidelně používá. V otevřeném světe si ale budete zbraně i další věci moci také vyrobit. Tak například na pořádně teplý kožich, který vás ochrání před tuhou zimou, budete muset ulovit vlka. Ten však vylézá jen na specifických místech a ve specifickou denní dobu (Rise of the Tomb Raider disponuje cyklem dne a noci a také proměnlivým počasím), takže to nebude zas taková hračka.

Zvěř tu však není přítomna jen k získávání materiálů, může vás kdykoliv napadnout. Důraz na survival, který spočívá i v přítomnosti nečekaných pastí, pasáží, kde doslova unikáte smrti (útěk před vybuchujícími mosty, plavání pod ledovou a zmrzlou hladinou, atd.) a ve sbírání materiálů k tomu, abyste si mohli vyrábět šípy, lékárničky, a další, funguje a rozhodně baví. Stejně tak jako dobrodružné pasáže, které zase mají tu správnou tajuplnou a mysteriózní atmosféru. Není nad to vydat se do úplné tmy v podzemí jen se světlicí v ruce a lukem na zádech nebo z vrcholu pozorovat sněhem zmítané pohoří a prodírat se zledovatělými tunely.

Rozmanitost boje

Vedle té adventurní části jsou tou druhou, majoritní částí hry samozřejmě akční pasáže. Ani v těch Rise of the Tomb Raider od předchozího dílu příliš principy neobměňuje, klade ale větší důraz na svobodu. Tentokráte je proto daleko snazší dostat se za nepřítele a zlikvidovat ho pěkně potichu, aniž by si vás kdokoliv všimnul. Zároveň přibylo spoustou možností, jak využívat prostředí, takže v téměř každé nové lokaci, ve které se ocitnete, vás okamžitě trkne, že můžete ke zneškodnění nepřátel využít nad hlavami visícího lustru, kolem stojících barelů s hořlavou tekutinou, nebo jen flašek, jejichž hozením odlákáte pozornost AI nepřátel.

Skrývat se můžete i v keřích či na stromech, a útočit – jako třeba v Batman: Arkham Knight – z výšky. Občas je ale třeba se na stealth vykašlat – budete muset do rukou vzít kalacha a prostřílet se přes hordy nepřátel na druhou stranu. K Laře, která je opět prezentovaná jako křehká a zranitelná, tento rambo styl sice moc nesedí, ale hratelnostně jsou přestřelky rozhodně zábavné.

Umělá inteligence jako taková není sice žádný zázrak, na vyšší úrovně však může být její likvidace poměrně slušným zadostiučiněním

A to i díky bojištím, která jsou zase detailně propracovaná (všude naleznete spoustu úkrytů, zároveň i překážek a nástrah), zároveň se od sebe liší, takže je třeba neustále měnit taktiku. A to zvlášť když vás nepřátelé překvapují různými strategiemi – jednou na vás půjdou v početní převaze napřímo, podruhé se vás budou snažit obejít. Umělá inteligence jako taková není sice žádný zázrak, na vyšší úrovně však může být její likvidace poměrně slušným zadostiučiněním.

Součástí boje jsou i možnosti pohybu. Lara opět umí šplhat, ručkovat, pomocí luku připevňovat lana a následně po nich cestovat. Vypíchnout musíme hikovací pasáže a také sekce, kde se leze po zasněžených hřebenech hor, jež jsou obzvláště promakané a plné adrenalinu. Adrenalin vám v krvi ale rozproudí i některé logické hříčky – často budete pracovat s fyzikálními zákony a chováním různých látek (voda či oheň). Hádanky nejsou nijak složité, a díky přítomnosti Surival Instinctu, který můžete kdykoliv aktivovat a zvýraznit si tak akční objekty, s nimi nebude mít problém nikdo.

Podmanivé zpracování

Řekněme si to na rovinu, Rise of the Tomb Raider není tou hrou, která by vás na první pohled uhranula svým technickým zpracováním. Zvláště po prezentaci titulu na Xbox One se vynořovaly názory, kteréžto technické zpracování zcela odsuzovaly. My jsme hru na Xbox One hráli a grafiku si nemůžeme vynachválit. A to především pro její propracovanost a smysl pro detail.

Kamkoliv se v Rise of the Tomb Raider podíváte, tam uvidíte svět plný života. Konstrukce jsou propracované do detailu, všude se válí nějaké objekty, vlají vlajky či plachty, padá sníh, lesem probíhají zvířata, když nepřátelé prosvítí kouřový granát červeným laserem nebo vám do očí zasvítí reflektor nepřátelské helikoptéry či sluneční paprsek, také to stojí za to.

Architektura a vůbec celý svět působí věrohodně, tajuplně a především monumentálně

Architektura a vůbec celý svět působí věrohodně, tajuplně a především monumentálně, takže na vás z každé strany neustále dýchá pocit velkoleposti a radosti z odkrývaného tajemství. To podporuje i naprosto fenomenální a podmanivá hudba a stále se proměňující prostředí – jednou se ocitnete na hřebenu zasněžených hor, podruhé v kaluži vody v jeskyni v podzemí, potřetí v tajuplném exotickém chrámu plném křesťanských soch. Výhrady z hlediska technického máme k občas velmi toporným animacím hlavní hrdinky i ostatních modelů postav, prolínání objektů a také mizejícím zbraním na Laře (když máte aktivovaný kalashnikov, luk s klidem zmizí a při vyvolání se pak náhle opět objeví).

Tomb Raider jak se patří!

Nejspíše vás zajímá, jak zní odpověď na otázku z úvodu recenze. Tady je: exkluzivita Rise of the Tomb Raider má jediný význam – a to sice podpoření prodejů Xbox One. Na hře samotné se totiž žádným způsobem neprojevuje. Crystal Dynamics neměli v ničem svázané ruce, a tak mohli na trh přinést přesně takovou hrou, jakou chtěli. Jediné potenciální pozitivum exkluzivity na Xbox tak pocítí majitelé konzole od Microsoftu. Na hru totiž už nemusí déle čekat – na druhou stranu, majitelé PS4 a PC si pravděpodobně zahrají kompletně vyladěnou a o DLC obohacenou verzi, takže...

Na Rise of the Tomb Raider nás dostala především nervydrásající atmosféra s parádním pocitem snahy o přežití. Syrová příroda Laře nic nedaruje, nepřátelé zas po ní jdou všemi možnými prostředky. Akce je výborná, dobrodružství epické, nechybí spoustu zapamatovatelných okamžiků, nádherné cut-scény či naskriptované efekty pro oko. Zkrátka žánrovka, která nás – přestože od předchozího dílu příliš nemění a neinovuje - rozhodně nezklamala.

Dostupné pro: PC, X360, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Akční adventura
Výrobce: Crystal Dynamics
Začátek prodeje: 13. listopadu 2015
  • Dobrodružný styl
  • Detailní svět
  • Dynamická hratelnost
  • Hutná atmosféra
  • Málo inovací
  • Technické chybky

Nová Lara je rozsáhlou hrou se spoustou zábavného a netradičního vedlejšího obsahu a stále skvělou dynamickou hratelností. Od předchozího dílu však absentuje výraznější inovace, což bude vedle menších chyb technického rázu asi největší negativum hry jako takové. Je pak otázkou vkusu každého, zda preferuje evoluci či revoluci. Rise of the Tomb Raider je evoluce, pomalejší, ale příjemná a po všech stránkách dobře fungující. My jsme se při hraní bavili výborně a věříme, že pokud vás bavil Tomb Raider z roku 2013, ten z 2015 vás dostane také!

Diskuze (4) Další článek: 6 tipů, jak přežít multiplayer CoD: Black Ops 3