Rome: Total War – první výstřel na poli nových strategií

Chystá se monstrózní bitva. Na jedné straně Gandalf, Aragorn a Legolas a naproti nim Julius Caesar, Hannibal a Kleopatra. Za nimi stovky, tisíce, desetitisíce bojovníků. Oba početně vyrovnané šiky se k sobě pomalu přibližují, když tu ze starověkého tábora vyletí první salva. Demoverze Rome: Total War je tady, mají se fanoušci Středozemě čeho bát?

Homepage: http://www.totalwar.com/
Výrobce: Creative Assembly (www.creative-assembly.co.uk/)
Vydavatel: Activision (
www.activison.com)
Předpokládané datum vydání: 4. čtvrtletí 2004


Je zajímavé, jak se v poslední době přeměňuje žánr klasických real-time strategií. I když základní principy zůstávají stejné, přeci jen se čím dál více objevuje jistý posun směrem od standardů, jaké kdysi vytyčila Dune 2. Zvláště problémy spojené s přechodem do moderního 3D kabátku udělaly z jednotvárného pelotonu zajímavou směsici různých stylů a nápadů. Zatímco loni ještě vládla RTS v klasické podobě (C&C: Generals, Rise of Nations), hitem letošní sezóny jsou ekonomicko-válečné tituly ve stylu série Total War – Rome: Total War a LOTR: Battle for Middle-Earth. Právě ty si to podle mínění většiny hráčů rozdají o pomyslnou, v současné době tak aktuální, zlatou medaili.

Akce a ekonomika

V čem se tyto hry od ostatních liší? Především důležitosti nebojových aktivit. Základem obou je mapa světa, na níž se v kolovém režimu odehrávají veškeré vaše politicko-ekonomické aktivity (stavění, vyrábění, budování). Pokud se ale něco pokazí a diplomatickou cestou není možná náprava, ke slovu se dostane real-time a mocné armády. Od většiny vedlejších aktivit oproštěný boj (v Middle-Earth se základnami/ v Total War bez nich) pak probíhá na zvětšenině původní mapy, k níž se po konci bitvy s příslušnými úpravami vrátíte.

  

Obrázky z PR materiálů * Briefing bitvy * a vizáž samotného střetu

Do boje!

Ačkoli Rome: Total War se bude držet přesně tohoto scénáře, nedávno zveřejněná hratelná ukázka se zaměřovala pouze na bojovou složku hry. Ta byla už od počátku hlavním tahounem všech marketingových a PR aktivit vydavatele. Koho by ostatně zaujal pohled byť na přebytkový rozpočet, když se může kochat mnohem zajímavější ukázkou vřavy starověké bitvy, kde lučištníci nemilosrdně masakrují přibíhající těžkooděnce, které z boku podporuje sloní četa vyhazující do vzduchu neopatrné nepřátele, jež se ocitli v dosahu smrtonosných chobotů osedlaných zvířat? Ne, pokud nejste český ministr či pracovník finančního úřadu, jednoznačně zvolíte druhou možnost.

A po stejné cestě se vydali i tvůrci římského pokračování ságy Total War, soudě dle prvních dojmů z hry. Nelze samozřejmě nyní po několika potyčkách vynášet finální rozsudky, nicméně určitě se nespletu, když uvedu, že silnou stránkou hry bude určitě grafika.

  

Místo krásných detailů budete většinou sledovat jen malé tečky s praporem * Sloní masakr * Mizení mrtvých po vzoru DOOMu se tu nekoná

Fasáda na jedničku

Ta už od prvních obrázků dávala tušit jistou výjimečnost. Monstrózní bitvy, dobývání měst, pro každou jednotku unikátní systém boje, toho všeho jsme se měli v Rome: Total War dočkat a podle všeho také dočkáme. Pozornost se soustředí zejména na detaily. Ať už je to realisticky vypadající pochod armád, které při přesunu nepochodují jak složené ze sériově vyráběných robotů nebo třeba střetnutí dvou oddílů, v nichž se ona třecí plocha rozloží na boj muže proti muži. Oceníte i sílu, s níž těžká kavalérie „přejede“ nic netušící pěšáky. No a samozřejmě zlatý hřeb večera – Jeho Veličenstvo slon, který způsobně nabírá na chobot a kly protivníky a rozhazuje je na všechny strany kolem, zatímco zbylé „šťastlivce“ zadupává nohama.

Demoverze neobsahuje žádnou dobývací misi, nicméně trailery ukázaly, že ani v tomto ohledu autoři v ničem nezaostávají za pozemními střety. Obří katapulty, dobývací věže, beranidla, to vše bude ve hře k dispozici. Jak jinak než s příslušným grafickým pozlátkem.

Detailům vzdálený život

Celá tato nádhera má jeden dosti podstatný háček. Ve hře ji prakticky nebudete vnímat. Ono něco jiného je v televizi či ve filmu sledovat detailní záběry obří bitvy a něco jiného tuto bitvu vést k vítěznému konci. Většinu velitelského času totiž prožijete ve velkých výškách ve snaze zkoordinovat postupy svých armád a na nějaké kochání drtivým postupem své sloní gardy nebudete mít vůbec čas.  Po pravdě řečeno v první bitvě bych si vůbec nějakých efektů nevšiml, kdybych je nezačal záměrně hledat. Ale to jen tak okraj.

  

Na zdrhající římské legie si troufne každý * Červená zkáza se blíží *Takto prý budou vypadat souboje ve městech

Pod omítkou

Grafika se stejně dřív nebo později okouká a o výsledku hry chtě nechtě rozhodne hratelnost. Díky módnímu plně nastavitelnému přístupu ke kameře není ovládání bitev z nejintuitivnějších. K dispozici je sice minimapa, ale ta spíš dezorientuje, než aby pomáhala a totéž se dá říci o nastavování kamery. Posun myši na okraj obrazovky totiž poněkud nečekaně neposune obraz příslušným směrem, nýbrž jej pootočí. Jistě, je to hlavně o zvyku, nicméně hra vám při učení těmito drobnými detaily příliš vstříc nevychází.

Po taktické stránce nabízí hra strategický standard, z nějž se sluší upozornit zejména na milosrdnou pauzu, ve které můžete rozdávat jednotkám pokyny. K lepšímu rozhodování slouží i lišta, díky níž máte v každém okamžiku přehled o stavu všech svých jednotek, a to včetně jejich morálky, únavy, zkušenosti či momentálním rozpoložení (od „moment šéfe, jen to tady dokončíme“ po „pomóóc, zdrháme“). Pomáhat se vám snaží i speciální poradce, který dokazuje, že tvůrci se snaží hru přiblížit jak zarytým fanouškům, tak začátečníkům. Pokud jej v demoverzi necháte vypovídat, v podstatě vám přesně načrtne, jak rozmístit své jednotky, a kam zaútočit tak, aby jste dovedli svou armádu k vítězství.

  

Deset tisíc jednotek je deset tisíc * Ten prach se zpod kopyt zvířat opravdu zvedá * CzechTek 2005 - zasáhne Gross i tentokrát?

Vzhledem k monstróznosti bitev (až 10000 jednotek) ovládáte jen jednotlivé oddíly, nikoli jednotky samotné. Důležitým faktorem je už zmiňovaná morálka. Klíčem není pobít nepřítele do posledního muže, ale překvapit ho natolik, že se jeho jednotky rozprchnou do všech koutů. Stačí pár šikovných výpadů jako likvidace protivníkova generála či nenadálý útok zezadu a i početně silnější vojsko značně znejistí, pokud se rovnou zděšeně nerozpadne. I poté není nic rozhodnuté. Daná jednotka se pak stáhne a snaží se v ústraní opět zformovat k novému ataku.

Dýka či meč, každého věc

V bojích budete velet značně různorodým armádám. Autoři se chlubí, že každá z více než deseti je svým způsobem neopakovatelná a jedinečná. Pravdou je, že minimálně Kartaginci a Římané se od sebe liší dost podstatně. Tradiční římské těžké legie prakticky v představené bitvě neměli rovnocenného soupeře na opačné straně. To stejné by se ale dalo říct o těch několika málo slonech, které Hanibal dostal přes Alpy – jejich síla je až nezdravě veliká. Při dobrém rozběhu dokáží zdecimovat nepřátelskou jednotku (a občas i tu svoji, jestliže se připlete do cesty) v několika sekundách.

  

Vizuálně za jedna, co hratelnost? * To bude omyl, Kleopatro! Ti hoši jsou archeologové * Na bojišti se objeví i bitevní psi

Ve finální verzi se můžeme těšit i na germánské barbary, Brity, ale i Egypťany, Řeky či Makedonce. Každý národ se svým vlastním stylem, jednotkami a pochopitelně budovami. Ani Římané nebudou zcela jednotní. O své místo na slunci se budou prát tři hlavní frakce a nemalým vlivem bude disponovat i Senát.

Parlament 25 BC, jó ten byl fajn

Právě ten bude do značné míry limitovat váš kariérní postup. Senát vám bude přidělovat úkoly, za které vás posléze odmění a zároveň také držet zpátky v případě, když budou vaše mocenské choutky ohrožovat rovnováhu Říma. V takovém případě nebudete čelit jen druhým dvěma konkurenčním rodům, ale také vojskům zákonodárného sboru. Z toho důvodů budete muset vaše plány na ovládnutí Středomoří zakrýt pod slupku diplomatických intrik a účelových spojenectví anebo si vybudovat tak silnou pozici, že už vám varování Senátu nepřijdou nebezpečná.

  

Nový engine kolového režimu tak trochu připomíná Civilizaci... ve 3D

1D – 2D – 3D

Řím v televizi

Důkazem ocenění technických kvalit hry je smlouva vývojářů s americkou stanicí History Channel. Ta totiž od jara využívá engine Rome: Total War ve své sérii Decisive Battles, která divákům představuje významné bitvy starověku právě prostřednictvím vypůjčeného enginu z hry.

Diplomacii i ekonomice bude jako v předchozích dílech věnována kolová část hry. Ta se ovšem tentokrát bude odehrávat na plně trojrozměrné mapě zobrazující veškeré dění v příslušných provinciích. Uvidíte na ní armády připravené k boji, pochodující karavany anebo třeba i samotná města.

Narozdíl od předchozích her, kde byl tento pohled pouze ilustrační, v Rome: Total War vzhled provincie plně koresponduje s jejím stavem v real-timové bitvě. Čerstvě postavená věž se v bitvě objeví přesně na tom místě, kde je na „velké mapě“, stejně jako cesty, řeky, hory... Před bojem tak můžete mnohem lépe nachystat svou strategii. Obsadit strategicky důležitý kopec využitím rychlejšího přesunu po cestách nebo třeba zaútočit z jiné strany (každý není Hanibal, aby si k boji s nepřítelem přidával dobrovolně horskou turistiku navíc:-).

Pochod na Řím

O Rome: Total War se toho dá říci mnoho a mnoho. Autoři naslibovali hory, doly i vysočiny mezi nimi, což se hráčskému uchu poslouchá velice dobře. Nicméně je docela symbolické, čím tento článek začal i skončil – grafikou. Tvůrci hodlají vytvořit hru zábavnou pro staré pardály i vyjukané zelenáče, což s sebou přináší i jistou hrozbu přílišných líbivých zjednodušení na úkor komplexnosti série. Je sice pěkné, že se člověk bude moci soustředit třeba jen na jednu část hry a ty ostatní zautomatizovat, neznamená to ale, že pak bude třeba starost o hospodářství zbytečná? Bude někoho bavit dělat ručně něco, na co půjde zapnout automatika?

Možná ano, možná ne. Nemá cenu nyní dopředu hru odsuzovat ani ji škrtat ze svých kalendářů, stejně jako nadšeně oslavovat elefantí eskapády na bojišti. Zveřejněná demoverze ukázala, že s grafickou stránkou tvůrci nelhali, a ač má několik nedostatků, věřme, že podobně pravdomluvní budou i ve vztahu s ostatními složkami hry. Tyto přání či domněnky však může potvrdit nebo vyvrátit pouze plná verze.


Verdikt: Grafika parádní, ostatní faktory nepředstavené nebo nejisté. Sliby tvůrců zní úžasně, tak věřme, že to koncem roku dopadne tak, jak si všichni stratégové přejí. Očekávání jsou vysoká.

Jak se těšíme:  85%

Diskuze (7) Další článek: Připravuje se Enemy Territory Battlezone Cup

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,