Serious Sam – druhý test, stále však ještě ne naostro

Opravdu geniální dílko. Nevídaná 3D akce se skvělými efekty, perfektní atmosférou, nezvyklým prostředím a kupou vážně skvělých zbraní je tu. Druhý test již podporuje multiplayer mód a jsou v něm odstraněny nějaké menší či větší chyby. Bez povšimnutí nezůstaly ani zbraně, které se změnily jak po stránce grafické, tak i zvukové.
Opravdu geniální dílko. Nevídaná 3D akce se skvělými efekty, perfektní atmosférou, nezvyklým prostředím a kupou vážně skvělých zbraní je tu. Druhý test již podporuje multiplayer mód a jsou v něm odstraněny nějaké menší či větší chyby. Bez povšimnutí nezůstaly ani zbraně, které se změnily jak po stránce grafické, tak i zvukové.

Demo je zasazeno do prostředí Egypta a je doopravdy velice rozmanité, začínáte v jakési kobce, ze které se za chviku vystřílíte a už vás čeká venkovní prostor, kde svítí slunce, (které je někdy v boji se vzdušnými potvorami opravdu velice nepříjemné), rostou (teda spíš už vyrostly) palmy nebo můžete vidět různé sochy, sfingy, je toho doopravdy hodně.

Serious SamSerious Sam

Level je docela velký, průměrná doba hraní je oficiálně 1 – 2 hodiny a záleží na typu obtížnosti. Na nejlehčí obtížnost máte nesmrtelnost a málo nepřátel, na nejtežší obtížnost zůstanete hned v té první komnatě tak 5 – 10 minut, kde bych tedy dohrání dema rozhodně netypoval na 2 hodiny…

A teď se podíváme na zbraně. Začínáte s nožem a jednoduchou jednoruční pistolí, kterou můžete přibrat ještě jednu do další ruky. Za chvíli se dopracujete k brokovnici, která už je o poznání účinnější, její bratříček je dvojitá brokovnice, která se sice nabíjí déle, ale velice jsem si ji oblíbil, už jen pro ten bezchybný zvuk a skutečnost, že můžu zlikvidovat víc nepřátel jednou ranou, prostě nádhera. Po čase dorazíte k raketometu, kterému taky není co vytknout a jeho funkce je stejná jako v ostatních hrách. Taky abych nezapomněl na rotační kulomet, kde munice mizne rychleji než nepřátelé před hlavní, ovšem tahle věcička se doopravdy hodí na houfy nepřátel a hlavně proti houfu létajících Harpií. Nakonec tu máme Tommygun, známý to kulomet ze starších dob, který používali převážne gangsteři. Je to prostě zbraň, která potřebuje k provozu tu samou munici jako rotační kulomet, akorát je nespotřebuje tak rychle.

Serious SamSerious Sam

Grafika hry je další opravdu velmi silnou stránkou hry. Jsou použity snad všechny známé efekty, co existují, už samotné nastavení renderování je velmi obsáhlé a nabízí kopu nastavení, dokonce k tomu někdo udělal scripter, který spustíte a zpřehlední vám to; anebo optimalizujete, jak chcete. Hra samozřejmě podporuje takové věci, jako kompresi textur, detailní textury, navíc pro rychlost hry si můžete nastavit i velikost textur, když se pohybujete nebo stojíte. Další nádhernou věcí jsou lens flares, které můžete zpozorovat hlavně u slunce nebo u letící rakety. Stíny jsou dotaženy k úplné dokonalosti. Navíc je tu něco, co jsem neviděl v žádné hře – voda; když se potopíte v SS, jste ve vodě, když se potopíte v Quake3 ARENA nebo Unreal Tournament, jste v jakési mistnosti se sníženou gravitací, která vám navíc přemění barvy. Serious Sam je však zajímavější – vše se leskne a vypadá reálně.

Serious SamSerious Sam

Nic ovšem není zadarmo, a tak je i hardwarová náročnost opravdu vysoko, jako minimum bych doporučil P2 350Mhz, TNT2 32MB a 64MB RAM, ovšem nepočítejte s tím, že si dobře zahrajete. Doporučená konfigurace je P3 500Mhz, 128MB RAM a Geforce. Pro bezchybné hraní je ale zapotřebý alespoň grafika Geforce2, ale nejlépe Geforce2 PRO nebo ULTRA, P3 800Mhz a 256MB RAM. Zdálo se mi to trošku přehnané, ale je tomu tak. Mám Celeron 566, přetaktovaný na 900Mhz, 128MB RAM a Geforce2 MX (hodně nataktovaná) a na dobré detaily při rozlišení 1024x768x16 bitů mi demo běželo rychlostí 40 snímků/s, což pro plynulo hru není dostatečné, ovšem při použití již zmíněného scripteru se rychlost vyšplhala až na 52 snímku/s. Navíc disk občas taky trochu zaswapuje, hlavně při multiplayeru, takže by to taky chtělo víc. Serious Sam v plné verzi oficiálně nebude podporovat 3D akcelerátory 1.generace, tedy Voodoo, riva128 a podobné už nejsou vítány.

Serious SamSerious Sam

Multiplayer hry je vynikající, dá se hrát po sériovém kabelu, modemu, po síti, po Internetu a na jednom počítači jako splitscreen 2 hráči a dokonce můžou na jednom počítači hrát až 4 hráči a nejen to. Můžete mít 2 počítače a na jednom počítače třeba 2 a na tom druhém třeba jeden a hrajete hru ve třech! To samé po Internetu!

S hraním na Internetu vždy bývá problém se spojením i při pingu 200… vidíte panáčka, máte odstřelovačku, stisknete spoušť a víte najisto že jste se trefili, jenže to je právě těch 200ms, za tu dobu panáček mohl v klidu uhnout. To se tady nestane, tady možná vidíte panáčka někdy trochu cukavého, ale když do něj střelíte, dostane to okamžitě a to je pak mnohem hratelnější.

Následně si popíšeme módy hry:

  • Cooperativa – Asi nejlepší mód, co je. V téhle hře dokonale sedne, hlavně když se obtížnost nastaví na nejtěžší, musí být spolupráce lidí na té nejvyšší úrovni, jinak by moc dlouho nepřežili, navíc každý má pár životů. Je dobré, aby neměli všichni stejnou zbraň, protože je zde hodně druhů nepřátel a na každého platí něco, tak si každý může vzít na starost někoho. Někdo z vás si řekne, že u nesehraného týmu to ale nemusí fungovat…co jsem měl ale možnost hraní po Internetu vyzkoušet… funguje to!
  • Fragmatch: Klasický deathmatch, kde se počítají fragy, je připravena jedna speciální mapa, taková skákací a hodně kvalitně zpracována
  • Scorematch: Tohle tady ještě nebylo (alespoň jsem to ještě neviděl), tady se nepočítají fragy za zabití, ale ubraná energie…. pak už nebudete muset mít zlost, že si někoho načnete a někdo vám ho dorazí a vyfoukne vám frag.
Ozvučení hry je opět další silnou stránkou. Hudba je taková nepatrná a pouze skvěle ladí s prostředím a a vytváří ještě lepší tmosféru než je. Navíc když se objeví nějací nepřátele, hudba se zastaví a změní se na takové rychlejší bubnování, které k tomu bezvýhradně sedne.

Serious SamSerious Sam

Ovládání hry není složité, avšak pohyb myši se mi zdá takový, hodně plynulý, ale zdá se mi, že jezdí tak trochu divně, když například chci rychle pohnout doprava, kurzor ne že se tam objeví hned, ale rychle tam přejede, což sice v některých momentech není úplně nejlepší, ale zato je to realistické!! Skákání není jenom to, že máčknete čudlík a obrazovka se vám posune nahoru a pak dolu, ale tady se jakoby kdybyste skákali doopravdy, proto je mnohem těžší se perfektně naučit ovládat celou hru a dá to mnohem víc tréninku než klasické střílečky typu Quake3. Navíc můžete si přepnout i na pohled á la Tomb Raider.

Serious SamSerious Sam

Pokud vše dopadne dobře a autoři hry ještě přidají pár vychytávek, pokud tohle nebude nejlepší First Person Shooter desetiletí, tak už nebudu věřit ničemu. Skok z Quake3 na Serious Sam se dá srovnat jako skok z Wolfensteina na Dooma.

Na obrázcích si můžete povšimnout velmi hnusné oblohy, to je zapříčiněno texturovou kompresí a je zapotřebí stáhnout opravný patch, který mimoto pomůže i v Quake3 a jiných hrách.

Diskuze (3) Další článek: Tony Hawk's Pro Skater 2 - Je libo masakr na prkně?

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,