Shogun 2: Fall of the Samurai - výbušná směs (recenze)

Modernizaci se člověk nevyhne a nejinak tomu bylo v devatenáctém století v Japonsku. A teď se při tom můžeme i bavit.

Samostatné datadisky jsou většinou poměrně kladně přijímány širokou veřejností - není potřeba kupovat původní titul, dostanete všechna vylepšení a případně základní hru pořídíte za příjemnou cenu. Nejinak tomu je i v případě Total War: Shogun 2 a datadisku Fall of the Samurai. Bez přehnaných nároků na vaši peněženku si užijete povedenou kampaň s hromadou zajímavých jednotek a vylepšení.

Fall of the Samurai se odehrává tři století po původní hře a to už se musí nějak projevit. Píše se rok 1868 a v Japonsku zuří občanská válka. Po nevýhodných obchodech se západními mocnostmi se ostrovní říše dělí na příznivce Císaře a zbytky šogunátu Tokugawa roztroušené do různých klanů. Zatímco Císař se snaží vyhrát za pomoci Britů, tak šogunát podporují Francouzi a do všeho se motají ještě Američané.

Tradice proti pokroku

V hlavní kampani je pak vaším úkolem postavit se na v jednom ze šesti klanů (sedmi v případě Steam edice) buď na vlastní nohy proti všem, nebo na jednu ze stran konfliktu. Zajímavé přitom je, že každý klan může změnit své přesvědčení, což vyvolává veselé chvilky zvláště pokud máte na konci jako strana držet určitý počet provincií. Je ale potřeba říct, že hlavní cíl není nutno nijak výrazně řešit, spíš si budete užívat nových jednotek a jejich postupného odkrývání.

shogun 2 fall of the samurai 01.jpgshogun 2 fall of the samurai 03.jpg

Výhoda kampaně v datadisku je mimo jiné i v roztahanějších ročních obdobích do více herních kol. Nejen že vám tak budou generálové umírat tak možná na zákrok shinobi, ale hlavě se dá výrazně lépe počítat se zimou a jejími nevýhodami mimo města. Na druhou stranu je zase výrazně dynamičtější zbytek hry, zejména díky možnosti postavit železnici a bleskově se přesouvat.

V bitvách uplatníte systém kámen-nůžky-papír

Bylo by nemyslitelné vynalézat již dávno objevené i v devatenáctém století, a tak tvůrci přidali do hry možnosti modernizace. Ta sice vyvolává nepokoje u obyvatelstva, zatímco tradičními budovami je uklidňujete, ale brzdíte svůj rozvoj. Můžete sice zkusit bojovat pouze klasickými jednotkami samurajů, ale právě jejich kombinace se střelným prachem přináší kýžené strategické ovoce.

shogun 2 fall of the samurai 04.jpgshogun 2 fall of the samurai 05.jpg

Jen je trochu smutné, že s moderními jednotkami končí obě strany díky stejnému vývojovému stromu, takže tradiční armády jsou nejen podle historie na ústupu.

Návyková směs

K většině novinek se budete muset propracovat, ale hned zpočátku máte přístup k jedné z nich - dělostřelectvu na lodích. A díky tomu, že japonské ostrovy jsou roztažené do nudle, se najde jen málo míst dost daleko od moře, kam by děla nedostřelila.

"Ještě jedno kolo a jdu spát."

Můžete tak nejen přímo ostřelovat nepřátelské jednotky, budovy a města, ale hlavně podpory využijete přímo v bitvách. Jednou za čas ji můžete povolat a za chvilku už do vámi vymezeného prostoru dopadají náboje. Efektní podívaná má naštěstí dostatečné zpoždění a rozptyl na to, aby neničila protivníka dokonale sama o sobě, ale dobré využití se pozná.

shogun 2 fall of the samurai 06.jpg shogun 2 fall of the samurai 07.jpg

I přes hromadu novinek je hra stále starý dobrý Total War se všemi výhodami z toho plynoucími - v bitvách uplatníte skvěle systém kámen-nůžky-papír, na strategické mapě pobíhají desítky agentů a bez diplomacie se v podstatě nikam nedostanete. Přišlo mi, že se o něco zlepšila umělá inteligence, dokonce mi párkrát i spřátelené klany poslaly lodě s dělostřeleckou podporou do bitvy, zatímco nepřátelé spolu také pěkně spolupracovali.

shogun 2 fall of the samurai 02.jpg

Stále budete narážet také na návykovou hratelnost, kdy i po dlouhých hodinách hraní bude následovat obvyklá větička: "Ještě jedno kolo a jdu spát." Po každé bitvě je přeci potřeba se postarat o armádu, nově získanou provincii, agenty, vylepšení staveb, diplomacii, dalšího protivníka a hle, je tady další bitva a po ní už určitě budete pro dnešek končit. Fall of the Samurai prostě chytí a nepustí.

shogun 2 fall of the samurai 08.jpgshogun 2 fall of the samurai 09.jpg

A to je jen dobře. Pokud vás aspoň trochu zajímá Japonsko a strategie, pak je Fall of the Samurai jasnou volbou. Navíc, díky skvělé encyklopedii, získáte hromadu informací jen tak během hraní a v restauraci si namísto wasabi nebudete objednávat wakizashi. A to se vyplatí.

Žánr: Strategie | Mix tahové a real-time strategie
Výrobce: Creative Assembly | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 23. března 2012