Sniper Elite: Nazi Zombie Army – smraďoši na odstřel (recenze)

Pojďme společně nahlédnout pod pokličku jedné z alternativních realit, kde si strýček Hitler neprostřelil šišku, ale místo toho povolal nemrtvé posily z onoho světa.

Ještě předtím, než se pustíme klestit cestu skrz zástupy chodících mrtvol, je na místě drobné vysvětlení. Jak si z dostupného data vydání sami odvodíte, s recenzí tohoto titulu jdeme tak trochu s křížkem po funuse. Mojí PC sestavu zřejmě ovládlo Hitlerovo levé varle, protože jsem skoro celé tři týdny nebyl schopný hru rozehrát na déle než deset minut, pokaždé totiž následoval nekompromisní pád na plochu.

Až mocní mágové ze supportu samotného výrobce odhalili raritní příčinu a zaslali podrobný návod k vyřešení. Pak už mi tedy nic nebránilo v tom, abych zarazil invazi nahnilých nacistů v hořících ruinách německé říše a vám tak, milým čtenářům, poté naservíroval dnešní povídání.

Nevrlý Hitler se nevzdává

Příběh, jestli ho tak smím vůbec nazvat, začíná napodobeninou známé filmové scény v bunkru, kde Führer sedí za svým stolem a před ním nervózně přešlapují tři nejvyšší důstojníci. Po krátké chvíli se prostřední z nich odváží vůdci sdělit, že je válka ztracena a bohužel není jiná možnost, než se vzdát. Za to si však vyslouží káravý pohled a rychlou kulku rovnou do hlavy, načež Adolf ještě vydá rozkaz ke spuštění plánu Zet.

Tím úvodní animace končí a následně jste bez milosti hozeni do víru událostí, konkrétně na zablácenou cestu poblíž trosek malého městečka. Hra jako taková pracuje na podobném principu jako Left4Dead, lze ji tedy absolvovat samostatně nebo až se třemi dalšími parťáky v kooperaci. Pokud se ale rozhodnete jednat sami, budete procházet světem skutečně jen vy, kumpáni se totiž odpojí a nebudou tedy řízeni ani počítačem.

Hlavní hrdina tohoto zombie spin-offu přetrval z druhého dílu, nově mu navíc vypomáhají německý důstojník, podivný vědec a ruský soldát. Tato na první pohled nesourodá čtveřice postupně zdolává nástrahy celkem pěti nabízených kampaní rozdělených do několika menších sekvencí, přičemž si smíte vybrat ze tří druhů obtížností. Celková doba nutná k dohrání všech kampaní sice není zrovna zázračně dlouhá, což ale v tomto případě vůbec nevadí.

Hra jako taková pracuje na podobném principu jako Left4Dead, lze ji tedy absolvovat samostatně nebo až se třemi dalšími parťáky v kooperaci

Vše totiž záměrně stojí a padá na znovu hratelnosti. Když k tomu připočtu parádní lidovou cenu, za kterou se hra na Steamu či v krabicové verzi od Hypermaxu prodává, není si vlastně vůbec na co stěžovat. Herní dobu si ještě můžete natáhnout sbíráním zlatých cihliček či lahví dobrého vína, oblíbené achievementy tu pochopitelně také nechybí.

Takové to domácí stříleníčko

O co ve hře vlastně jde, ptáte se? Základním stavebním kamenem není nic jiného než prosté střílení rozkládajících se mrtvol všeho druhu. Stejně jako u klasického druhého dílu, i zde vidíte svou postavu z pohledu třetí osoby. Nepřítele lze odstřelit buď pomocí krátkého přiblížení (stále ze stejného pohledu), anebo s pomocí odstřelovací pušky zazoomujete až na fašistického holuba v jeho nose a rychlým kliknutím mu ho ustřelíte.

K dispozici máte slušný zbrojní arzenál, u sebe však smíte nosit jen jednu odstřelovačku (M1 Carabine, Lee Enfield, Springfield atd.), sekundární zbraň (samopal, brokovnici nebo Panzerfaust) a pistoli (oblíbil jsem si Colt1911). Navíc ještě sbíráte různé věci po padlých nebo z nalezených skladišť, jejichž použití se hodí zejména při bránění určitého místa. Mezi tyto udělátka patří třeba nášlapné miny, svazky dynamitu nebo uzemněné dráty s trhavinou, zapomenout také nesmím na explozivní barely, nádrže s benzínem či propan-butanové lahve, které jsou zpravidla rozseté po celé lokalitě.

Samotné hraní příjemné odsýpá a hlavně ze začátku vám přijde k chuti X-Ray kamera, neboli zpomalený záběr toho, jak přesně jste nebohé monstrum zasáhli a jakou paseku mu kulka v těle napáchala. Po několika hodinách hraní vás však tyto záběry začnou nudit, proto určitě s vděkem přijmete možnost omezit jejich četnost nebo je dokonce vypnout úplně, a to v menu nastavení hry.

Solidní akce je ve hře sice dostatek, ovšem po krátkém čase (hlavně během kampaně pro jednoho hráče) se dostaví silný pocit stereotypu, který ve finále nepřebijí ani bitvy s tuhými generály či jednotlivými bossy. Jediným lékem na tento nešvar se mi jevilo hraní v co-opu, kde o nové a legrační zážitky většinou není nouze.

Ať už ale upřednostníte jakýkoliv styl hraní, pokaždé se dočkáte slušivého grafického kabátku, ponuré atmosféry a rytmického hudebního doprovodu jako vystřiženého z béčkových hororů osmdesátých let, což třeba mě osobně velmi příjemně potěšilo.

Neotesaný klenot

Sniper Elite: Nazi Zombie Army se zpočátku tvářil jako narychlo splácaná slátanina vezoucí se na populárním zombie žánru, ve finále se ale jedná o solidní a zábavnou akci za rozumný peníz. Prvotní vydání se neobešlo bez početných bugů, které však za dva měsíce autoři stihli pomocí tří patchů opravit.

Momentálně pilně pracují na další aktualizaci, jež by měla do hry přinést možnost připojit se do aktuálně probíhajících dění. Současný stav totiž dovoluje pouze založit lobby a spustit hru, do finále kampaně se však většina hráčů odpojí a vy pak musíte kapitolu dojet sami nebo založit nové klání.

Žánr: Akce | Third person střílečka
Výrobce: Rebellion Developments | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 5. duben 2013
  • Slušivá grafika
  • Temná atmosféra
  • Stylová hudba
  • Zábavná akce
  • X-Ray kamera
  • Parádní cena
  • Nezáživný singleplayer
  • Po čase stereotypní
  • Řádně zabugované
  • Nedodělaný lobby systém
  • Nelze se připojit do hraní

Ostatně celý lobby systém by potřeboval ještě kapku dopilovat, na druhou stranu už nyní je vše plně funkční. Hru jako takovou tedy v současném stavu vřele doporučuji a upřímně oceňuji tvorbu těchto nízko-rozpočtových titulů (viz blížící se Far Cry 3: Blood Dragon). Jen doufám, že tento sympatický trend nakonec nezapadne ve změti F2P titulů nebo haldy DLC přídavků.

Diskuze (3) Další článek: GRID 2 - závody moderních sítí (dojmy)