V nové akční věci od Raven Software (Heretic, Hexen) budete jako nájemný voják poskytovat své zkušenosti americkým zaměstnavatelům a odměnou vám kromě uspokojivého pocitu z dobře vykonané práce bude třeba i bezplatné cestování po celém světě. V jakém jiném zaměstnání byste se podívali do Japonska, Iráku, Saudské Arábie, Ruska nebo na Sibiř? Na druhou stranu nezavítáte do žádných turisticky atraktivních lokalit, ale do velvyslaneckých rezidencí, vojenských základen nebo na obyčejné stanice metra.
Autoři si zřejmě chtěli dát pozor, aby je nikdo nemohl osočit z poškozování mravního vývoje mládeže, a tak ve hře fungují jakási základní morální pravidla. Žádoucí je pouze střelba do teroristů a jiných kriminálních živlů. Neodoláte-li a střelíte si do civilisty nebo nedej bože dokonce do uniformovaného příslušníka, vaše mise bude ukončena jako neúspěšná. Většina úkolů je postavena tak, aby bylo dostatečně jasné, kdo je černý a kdo bílý. Troufám si však říct, že to jsou příliš chabá opatření proti kritikům násilí v počítačových hrách a každému musí být jasné, že dojem z rozšklebené tělní dutiny lehce přebije myšlenku na to, že odtékající krev patřila do žil násilnického recidivisty. Kamenem úrazu je míra realističnosti událostí, které se odehrávají těsně poté, co zmáčknete spoušť své zbraně. To, že můžete ustřelit protivníkovi ruku i se zbraní, by ještě nebylo to nejhorší. I rána do žaludku z metrové vzdálenosti se dá s přimhouřenýma očima strávit, i když už ta vypadá dost nechutně. Ale kulka, kterou vyšlete směrem k obličeji vyhlédnuté oběti, vám předvede takovou podívanou, že se možná zamyslíte nad tím, jestli se za agresivní slupkou článku pana Holuba přece jen nenachází klubko podnětných myšlenek. Pohled na obnažené kosti a vnitřnosti mrtvých nepřátel by vás pak mohl katapultovat rovnou do řad zapřisáhlých odpůrců krvavých her.
Pravdou je, že SOF bude umožňovat i omezení “mládeži nepřístupných” scén. Míru krve si budete moci odstupňovat a máte-li násilí dost z TV, můžete všechny závadné věci úplně anihilovat. V některých zemích (třeba v Německu) se bude hra prodávat rovnou v té umírněnější verzi. Ti, kdo si to budou přát, si však snadno vrátí brutalitu na své obrazovky tím, že si obstarají patch, který bude možná na Internetu k dispozici ještě dřív, než půjde hra do distribuce :-).
Realističnost v SOF se týká hlavně smrti. Realistické jsou účinky výstřelů (rozuměj díry do lidí) a realistická je i míra zranění, kterou snesete, než svůj pobyt na tomto světě definitivně ukončíte. Namísto 100 % zdraví, z kterých vám po každé dobře zamířené ráně kousek ubyde, vydržíte tak jednu dvě kulky a pak přichází konec v podobě smrti. Totéž platí i pro vaše protivníky, není třeba na ně vyplýtvat polovičku zásobníku, stačí jeden nebo dva dobré zásahy. Díky tomuto chatrnému zdraví je část akce ve hře nahrazena strategií, protože zatímco v jiných 3D akcích můžete bezstarostně vrazit do místnosti a začít kolem sebe pálit jako pominutí (a pokud jste předtím měli 100 % zdraví, tak to pravděpodobně přežijete), tady po jednom zásahu do hrudníku skončíte. Je tedy třeba postupovat o něco opatrněji, snažit se omrknout terén ještě předtím, než se v něm vystavíte na odstřel, a k tomu se vám bude moc hodit možnost nakukování za roh. Prostě jen vystrčíte hlavu a potichu prozkoumáte, co na vás za nejbližším rohem čeká a co vás nemine.
Výše zmiňované legrácky s mířením na končetiny je možné provozovat díky systému, kde je každý model postavy rozdělen na 26 zásahových oblastí. Trefa do nohy neznamená pochopitelně totéž, co trefa do hlavy. Podle toho, kam se kulka zaryla, se postižené postavě zhorší pohyblivost, přesnost míření nebo rychlost reakcí. Koneckonců pokud chcete útočníka odzbrojit, není třeba ustřelit mu celou ruku, stačí zamířit na jeho zbraň, která je také samostatným objektem. Ohledně AI protivníků se autoři nechali slyšet, že půjde o tu nejsofistikovanější umělou inteligenci, jakou jste dosud měli možnost potkat (ach bože, pokolikáté už tohle chlubení čtu?). Pokud by jim ovšem vyšly jejich plány, ve kterých se mluvilo o tom, že vaši protivníci budou schopni brát do zajetí rukojmí, aby vyvázli z nepříjemných situací, pak by se snad o nějaké revoluci v AI dalo mluvit :-).
Všechny ty krvavé podrobnosti vypadají tak, jak vypadají, hlavně díky výborné grafice SOF. Autoři použili engine Quaka 2, který ale prošel razantními úpravami. Například textury se při bližším pohledu nerozpijí do ohavných barevných cákanců, ale zůstane pořád zřetelné, na co se to vlastně koukáte. Za většinu těch realistických efektů je však zodpovědný systém GHOUL. Za jeho přispění má prý výraz ve tváři postřeleného teroristy odpovídat skutečným prožitkům někoho, kdo právě schytal ránu do ramene. Pro animaci postav byl použit motion capturing.
A do posledního odstavce se pokusím nacpat všechno, co by vás ještě mohlo zajímat a co jsem doteď opomíjela. Perspektivy hry jste si sice mohli všimnout už z obrázků, ale pokud ne, vězte, že jde o first person pohled. Počet úrovní se zřejmě bude rovnat 26 (rozděleno do 10 misí). Multiplayer vypadá na tradiční deathmatch a capture the flag, novinkou bude mód Assassin, kde se ostatní pokoušejí vystopovat a zabít předem určeného hráče. V multiplayeru se budou moci hrát všechny singleplayerové mise plus některé další, které budou vytvořeny speciálně pro síťovou hru. S vydáním se v žádném případě nedá počítat dříve než někdy začátkem roku 2000.