South Park Rally

Tak mi zase jednou zkazili večer, parchanti! Tahle věta je to jediné, co mě napadlo po první hodince hraní South Park Rally. Acclaim, vlastník licence na sérii South Park, si asi skutečně naivně myslí, že prodat je dneska možné úplně všechno, co se dá nějakým způsobem vměstnat na kompaktní disk.

Žánr: Závodní hry
Minimum: P200, 32MB RAM
3D: ano
Multiplayer: ano
Výrobce: Tantalus Interactive
Distributor:
Acclaim

Tak mi zase jednou zkazili večer, parchanti! Tahle věta je to jediné, co mě napadlo po první hodince hraní South Park Rally (SPR). Acclaim, vlastník licence na sérii South Park, si asi skutečně naivně myslí, že prodat je dneska možné úplně všechno, co se dá nějakým způsobem vměstnat na kompaktní disk. Ono to tak asi ve skutečnosti opravdu bude a vydavatelé se nás v tom snaží utvrdit svými novými produkty téměř denně. Přece by ale pořád mělo platit pravidlo, že ze špatné hry se neudělá dobrá zakoupením nálepky oblíbeného seriálu nebo filmu.

Jak už jste asi z úvodu pochopili, SPR špatná hra je. Od autostartu instalačního programu až po nezbytný uninstall jsem neviděl nic, co by mě přinutilo ponechat hru na disku jen o minutu déle. Možná mám na tento typ her přehnané nároky, ale od SPR jsem očekával závodní hru ve stylu geniálně jednoduchých Wacky Wheels a Mario Kart okořeněnou účastí kultovních postaviček ze seriálu South Park. Od prvního pohledu na CD jsem se těšil na postavičku Erica Cartmana na policejní tříkolce a ani ve snu mě nenapadlo, jak dlouhou a nudnou cestu budu muset kvůli této jedné drobnosti absolvovat.

Začátek hry je přitom tak slibný. Úvod je také vlastně tím jediným, na čem se autorům nedá nic podstatného vytknout. Hra vás přivítá stylovou hláškou o škodlivosti hry přesně podle vzoru seriálu, znělka South Parku, která ihned následuje je pak už jen nutnou součástí, bez které by z dalšího průběhu hry nikdo neuvěřil, že zbytek není jen hloupým vtipem autorů.

Nebýt existence řady nesmyslných vylepšení, byla by SPR klasickou závodní hrou. Chyběla by jí sice sebemenší kapka originality, ale hra by si i tak udržovala alespoň elementární úroveň hratelnosti. Všechno, co je ve hře okopírované od podobných starších her jsou až na výjimky výborné nápady, které se jen marně snaží vyvážit ubohost originálních nápadů autorů. Ty nemilosrdně strhávají pod hladinu podprůměrnosti vše včetně nepotopitelného Erica Cartmana.

Na začátku každého závodu máte možnost výběru své oblíbené postavičky a závodního okruhu. Na tomto místě je nutno poznamenat, že zpočátku je výběr omezen na osm postav a jednu závodní trať. Přesně v tom se skrývá jeden z hlavních zabijáků hratelnosti. Nové okruhy a postavy získáte až po vítězství na všech (!) již otevřených okruzích. To je vcelku rozumný požadavek nebýt přítomnosti drobného slůvka „všech“. Pokud se nad tím pozorně zamyslíte, uvědomíte si, že otevření nového okruhu neznamená pouze dokázat porazit soupeře na starších tratích, ale tyto tratě absolutně ovládat a vítězit opakovaně na požádání. Budete tak stále znova a znova projíždět postupem času nudně známé okruhy, na kterých se sebemenší zaváhání trestá pádem na poslední pozici. Obtížnost hry je totiž posazena pořádně vysoko a začátečníci tak nemají absolutně žádnou šanci. Připočítáme-li k tomu všemu nemožnost ukládat pozici s průběhem šampionátu, stává se z hraní peklo, které dříve nebo později vyvrcholí vylétnutím CD se SPR z okna.

Aby vám ježdění nepřipadalo tak nudné a jednoduché, máte možnost v průběhu hry sbírat zbraně a ty pak chytře zneužívat na odstřelování soupeřů. Southparkovsky zpracované zbraně (zvratky, pes Sparky, speciální řízené střely atd.) jsou tou poslední radostí, která vás ve hře čeká. Autorům tohle všechno zřejmě přišlo ještě příliš hratelné, proto nám přichystali řadu svých super nápadů. Jeden příklad za všechny. Některé závody neprobíhají podle standardních zvyklostí, podle kterých je vítězem první závodník v cíli, ale podle nového systému, ve kterém musíte projíždět trať se speciální trofejí v kabině. Vítězem se stane pouze hráč s touto trofejí na palubě. Možná mi nebudete věřit, ale něco podobně hloupě nudného na obrazovce monitoru nepamatuji.

Grafika hry je zpracována podle zvyklostí někdy kolem roku 1997. Dnes už ale žijeme v roce začínající jinou číslicí a počítače jsou zase o pořádný krok dále! Absencí sebemenších detailů se snad autoři snažili navodit atmosféry skutečného South Parku. Hmmm. I přesto však v grafice není nic, co by stálo za stisknutí klávesy.

Zvuková stránka hry se od doznění úvodní skladby omezuje na stále se opakující výkřiky závodníků. Po chvíli hraní se tak i Erikovo sladké "Sweeet" zprotiví tak, že vypnutí zvukových efektu je to nejlepší, co můžete pro své uši v danou chvíli udělat.

Já vlastně ani netuším, pro koho je tato hra určena. Snad jen nezlomní příznivci South Parku shromažďující všechno, co se kolem seriálu točí, překousnou hromadu nedokonalostí a hru si zahrají. Vy ostatní raději dál hrajte Rollcage - je to rychlejší, barevnější, hratelnější - no prostě mnohem lepší hra.

Grafika: 4/10
Zvuky: 3/10
Hudba: 5/10
Hratelnost: 2/10
Nevím, o co šlo při tvorbě hry.. i když, vlastně vím – šlo o prodej značky seriálu South Park... ale takhle nemastně a neslaně? Ostuda...
Celkové hodnocení: 3/10
Diskuze (16) Další článek: Star Trek Voyager: Elite Force

Témata článku: , , , , , ,