System Rush - rychlejší než vítr

O závodních hrách už slyšel každý. Ale co kyberzávody? Hry, ve kterých nemůžete sundat střechu a nechat vlasy vlát, protože byste se udusili nebo vám vybuchla hlava? Tento druh rozhodně nevymřel, naopak rozrostl se o zbrusu nového zástupce.

Žánr: závody
Multiplayer: ano (Bluetooth / Arena)
Platforma: N-Gage
Výrobce: Ideaworks3D
Vydavatel: Nokia

Jako má každý Oskar svou Kláru, Aschenbach svého Tadzia a uživatel Windows svého psychiatra, má i každá herní platforma svoje kyberzávody. Po SNESovém F-Zero, Playstationovém Wipeoutu nebo PCčkovém Cyberspeedu se svého reprezentanta dočkala i N-Gage. Hozenou rukavici totiž nejrychleji zvedli Ideaworks3D a limity tohoto přístroje ukazují v cyberpunkové hříčce System Rush.

  
Ikko a Vert, seznamte se * a jedem * ne vždycky se zadaří

Kyberzávody znamenají závody pro lidi, které nebaví courat se po prašných cestách v plechovkách, kterým upadávají blatníky při třech stech kilácích za hodinu, a před řvaním vytuněných motorů preferují bzukot pulsních pohonů. Samosebou aby vozům nemohly padat blatníky, je lepší žádné nemít, a pro dosažení optimální rychlosti je lepší vyměnit kola za magnetický polštář, takže vlastně nejde ani tak o vůz jako o raketku. Tyto raketky se pak prohánějí v různě pojatých světech a dráhách, podle toho, na kolik se cítili designéři úrovní a taky podle toho, kolik si cílové herní zařízení může dovolit. Protože v kyberzávodech jde především o pocit výjimečné rychlosti za stabilního vysokého frameratu, odehrávají se v typicky úzkých dráhách s minimálním manévrovacím prostorem. Oponentům jde ovšem o vítězství zrovna tak jako každému jinému, a pokud by se konzola při počítání hromadných kolizí ještě zadýchávala, nezbývá, než nahradit textury barvou a mnohapolygonové modely stylizovanými kostrami. A kde jinde jsou rychlost a plynulost znamením komfortu než právě v počítačových sítích, kde se System Rush odehrává.

  
s evropským Sosecure není žádná legrace * jihoamerické sítě vynikají graficky i hudebně * vnější podsíť KGBX

Užitečné tipy pro hackery začátečníky

Nenaklánějte co-vec více než do 45°, jinak ztratíte příliš mnoho rychlosti
První nabízený co-vec v každé síti je rychlejší než druhý
Pokud se octnete v těsné blízkosti oponentova co-vecu, vysáváte z něj energii
Bonusové body za úspěšný hack rozdělujte v pořadí SPEED - GRIP - DRIFT - AERO
Padající kamení vás nezpomalí, pokud jím proskočíte. Během Air Mode ale co-vec nemůže nabírat rychlost.
Pokud máte během závodu na výběr, sbírejte pick-upy v pořadí BOOST - FREEZE - ENERGY - SHIELD

Skutečně, raketky System Rushe závodí v prostředí sítí různých mezinárodních společností. Pro tuto příležitost byly z raketek přejmenovány na code-vehicly, zkráceně tedy Co-Vecy, a místo plazmových střel a trekovacích raket překonávají laserové ploty a strážní brány, nasazené lokálními administrátory. Zápletka Story modu, nezbytného pro odemknutí všech sítí, zasvětí hráče do Netovo - Ghost in the Shellovského příběhu o získání kontroly nad bezpečnostním systémem Kiyomeru, jehož zadní vrátka umožňují spravovat sítě, na nichž běží, tak trochu po svém. Tomu chtějí zabránit dvě nezávislé hackerské osobnosti, Ikko a Vert, a tak jim nezbývá, než se v závodech osobně angažovat. Úspěšné hacknutí znamená dorazit z posledního místa, z něhož vždy startujete, do cíle jako první. Pro tuto příležitost je nachystáno pět hlavních sítí, které běží na severoamerických, jihoamerických, evropských, ruských a japonských serverech. Každý network je samozřejmě výtvarně i hudebně (stereo)typický pro danou zeměpisnou oblast - severoamerický Heavenly Dollar ilustrují strýčkové Samové, mrakodrapy a značky dolarů, ruský KGBX azbukové nápisy "milicija" s kostrami jaderných raket a jihoamerický Highlife modely exotických dřevin a masek bohů Slunce dávných civilizací. Hudební stránka je zastoupena klasickými technařskými kousky, z nichž naštěstí vyčnívá aspoň jedna zajímavá melodie z Highlifu.

  
Za každý hacknutý web získáte body k vylepšení co-vecu * a další je můj * jedeme do Ruska

Každá síť je složena ze tří podsítí fungujících ve třech bezpečnostních režimech, což znamená, že se jede na jedno až tři kola s nulovou až vysokou mírou pastí a překážek. Tyto slouží jednak ke ztrátě rychlosti a jednak k ubírání energie co-vecu, žádné jiné nástrahy nebo zbraně typu instantní gumovátko ve hře nečekejte. Ztráta rychlosti je během hry běžným jevem, bez nějž nelze bez úhony zvládnout klikaté úseky tratě. Může se dít i sundáním nohy z plynu, respektive palce z pětky, a má efekt zatáhnutí ruční brzdy při předjíždění kombajnové kolony v zatáčce přes plnou čáru. Energii co-vec ztrácí veškerými kolizemi se stěnami nebo vznášedly soupeřů a pokud ztratí veškerou energii, závod pro něj skončil, protože se rozpadne na kousky, které pak vesele poskakují po dráze. Na druhou stranu tratě obsahují čtyři druhy nedestruktivních pick-upů a bonusových udělátek, které umožňují překonávat některé obtížné situace.

  
stíhačka na gravity linech * elegantní plachtění Aero modu * páté místo je taky hezké

Pick-upy jsou buď uskladnitelné a dají se v tu pravou chvíli použít sedmičkou (boost rychlosti, bullet time nebo protikolizní štít), nebo jsou určeny k okamžité spotřebě (doplnění energie). Pokud chcete projet šílenou serpentinu nebo soustavu pravoúhlých zatáček v plné rychlosti, hledejte na dráze transportní bonusy. Některé fungují jako trampolína, díky níž dosáhnete na jinak nedosažitelný pick-up, jiné vás přitáhnou a jako koleje provedou maximální rychlostí celou svou dráhou nebo vás vystřelí do prostoru tak, abyste minuli nejbližší bezpečnostní bránu. Tyto bonusy jsou v některých podsítích rozestavěny tak, že můžete zažít situace, kdy v plné rychlosti za sebou postřehnete předek předposledního oponenta, zatímco mizíte v transportním kombu teleport cannon - gravity line, a po cestě ještě můžete úspěšně zrušit soupeře přeskokem na sousední linku, protože kolize s vámi byla poslední kapka, kterou jeho co-vec mohl unést. Herní dynamika System Rushe je opravdu balada a kombinace tří modů, v kterých co-vecy fungují - klasický Grip, strajfující Drift a plachtivý Aero - spolu s unikátní fyzikou a reakcemi deseti základních vznášedel zaručují opravdovou možnost projet každou dráhu i na tři kola s minimálním počtem kolizí a poškozením, což byl bod, v němž pokulhával například Extreme-G.

Světlé stránky hry
  • Originální přepracování nouze v ctnost
  • Framerate většinou kolem 50fps
  • Systém modů co-veců umožňuje jet každou trať na nespočet způsobů
  • Fyzika co-veců + kombinace se síťovými bonusy = gejzír invence
Temné stránky hry
  • Systém podsítí je po čase monotónní
  • Absence mapy v HUDu
  • Vyústění příběhu Story Modu

Po dohrání Story modu je k dispozici plný Free Hack Mode, neboli libovolný výběr tratě, a klasický GP Mode, jak ho známe z F-Zero. Multiplayerové mody  pak nabízí bluetoothový Multiplayer GP a Shadow Race, v němž jsou k dispozici i nové co-vecy odemknuté během hraní Story Modu, a možnost uploadovat a stahovat osobní rekordy nejlepších závodů z Areny.

Grafika: 7/10
Zvuk: 7/10
Hudba: 7/10
Originalita: 8/10
Atmosféra: 8/10
Hratelnost: 9/10

System Rush neohromuje grafikou, příběhem ani zvukovou složkou, ale po vzoru F-Zero nabízí poctivou a komplexní závodní hru, která ždíme možnosti N-Gage nadoraz. I když framerate ve vyhrocenějších momentech zakolísá, lepší mobilní závody zatím nenajdete.

Celkové hodnocení 8.5/10

Diskuze (1) Další článek: Tvůrce Killer 7 chystá RPG na DS

Témata článku: , , , , , , , , , ,