Téma: Herní reinkarnace

Každý, kdo se pohybuje ve světě počítačových her, má své oblíbené hry, na které nedá dopustit. V tomto článku si povíme o tom, jak dnes vydavatelé využívají odkazy herních předků, občas i ke všeobecné spokojenosti.
Kapitoly článku

Vytvořit jednu z nejlepších her všech dob není jednoduché. I když se to povede, neznamená to automaticky přítomnost nových Ferrari v garážích vývojářů. Dnes možná více než na umění programátorů, grafiků a designérů závisí prodejnost hry na práci marketingu. Vydáním nějaké té herní klasiky po nákladné plastické operaci (remake), herní klasiky vytažené z hrobu jedniček a nul (reedice) nebo herní klasiky – juniora (pokračování), se nedá až tak moc zkazit. Nostalgii lze využít nejen v programu KSČM.

Plastická operace aneb remake – máme je rádi

Znovuoživování výjimečných herních počinů je mě osobně sympatičtější než každoroční vydávání hry XXX 200x, prodávané za plnou cenu. Taková znovuoživená hra si nehraje na nic geniálního, přesto dokáže výborně pobavit nejen fanoušky původní hry - a mnohdy mnohem lépe než klony stříleček nebo strategií z druhé světové války, u kterých marketingové oddělení neopomene hlásat, jak je daný produkt výborný a jak hned každému spadne čelist.

Bohužel není v silách jednoho člověka pokrýt celé spektrum her, které patří do výše jmenovaných kategorií, zaměřil jsem se tedy na desítku nejznámějších děl.

Plastická operace aneb remake – dílo se zdařilo

Remake počítačové hry je trochu jiná záležitost než třeba předělávka filmu. V herním průmyslu se technologie obměňují rychleji než ve filmovém, proto je možné udělat dobrý remake i ze hry staré méně než deset let. Podívejme se tedy na deset nejzajímavějších remaků, na chystané předělávky a nakonec si dovolím vyslovit i mé osobní přání, doufající v oprášení jedné výjimečné hry.

Metal Gear Solid
→ Metal Gear Solid: The Twin Snakes

Název hry: Metal Gear Solid
Platforma: PS
Výrobce: Konami Japan
Rok vydání: 1998

Název remaku: Metal Gear Solid: The Twin Snakes
Platforma: GC
Výrobce: Silicon Knights
Rok vydání: 2004

  

Metal Gear Solid: The Twin Snakes není klasický remake, protože jde sice o předělávku příběhu a prostředí z MGS1, ale našroubován na ni není herní systém ze Snakeova dobrodružství na PS, nýbrž z Metal Gear Solid 2. Někteří hráči to nepovažovali za příliš šťastné řešení, protože design lokací z původní hry nepočítal s možností mířit z pohledu vlastních očí, který je přítomen v MGS2, což někdy značně ulehčovalo hru. Jenže průměrné světové hodnocení činí 86%, čili rozhodně můžeme MGS: TTS zařadit do škatulky s názvem „povedený remake“.

Half-Life
→ Half-Life: Source

Název hry: Half-Life     
Platforma: PC (PS2)
Výrobce: Valve
Rok vydání: 1998

Název remaku: Half-Life: Source      
Platforma: PC
Výrobce: Valve
Rok vydání: 2004

  

Když už si lidé ve Valve dali tu práci a vytvořili kompletně nový engine Source, tak proč do něj nepředělat i první díl? Informace o převodu prvního dílu Half-Life do Source technologie se vyrojily někdy v říjnu 2004 a poměrně podezřelé bylo, že k vypuštění klasiky v novém hávu mezi lid mělo dojít chvíli po listopadovém vydání Half-life 2, přičemž do té doby byl venku jen jeden mírně dezinformační screenshot.

Podezření se potvrdilo, nejednalo se o předělávku v úplném slova smyslu (nová grafika, textury atd...), nýbrž o převedení hry do nového enginu. K původním texturám a modelům tak přibyly lepší stíny, velice pěkná voda a celkově „vymazlenější“ dojem, zčásti způsobený možností hrát ve vysokém rozlišení až s 6xAA a 16xAF. Já osobně nejsem nespokojen, i přes několik grafických vylepšení zůstal grafický styl původní hry zachován. Totální předělávku si vzali na starost fanoušci, o tom ale níže.

GTA
→ GTA 3, GTA: Vice City, GTA: San Andreas

Název hry: Grand Theft Auto     
Platforma: PC (PSX)
Výrobce: DMA Design Ltd.
Rok vydání: 1997

Názvy remaků: Grand Theft Auto 3, Grand Theft Auto: Vice City, Grand Theft Auto: San Andreas  
Platformy: PS2 (PC, Xbox)
Výrobci: Rockstar, Rockstar North, Rockstar North
Roky vydání: 2001, 2002, 2004

  

V tomto případě vše vypadá složitěji než ve skutečnosti je. Původní GTA byl, stejně jako další díly, simulátor života gangstera. Na panáčka jsme shlíželi z ptačí perspektivy a herní prostředí bylo složeno ze tří měst: Liberty City, Vice City a San Andreas. Nu a zaměstnanci Rockstar Games potom každé město předělali do 3D, přidali nový příběh, vylepšili hratelnost a prodejní trhák je na světě, přičemž všelijaké podivné bytosti brojící proti hernímu násilí měly o zábavu postaráno.

Myslím, že rozepisovat se nějak podrobněji o všech GTA 3D je zbytečné jako psát, proč jsou extrémistická hnutí špatná. Snad každý hráč má tušení o jedněch z nejlepších her co kdy vyšly. Ne nadarmo jsou mezi pěti nejprodávanějšími herními tituly všech dob tři díly série GTA...

Resident Evil
→ Resident Evil: Remake

Název hry: Resident Evil (v Japonsku Biohazard)     
Platforma: PSX (PC, Sega Saturn)
Výrobce: Capcom Entertainment, Inc.
Rok vydání: 1996

Název remaku: Resident Evil: Remake      
Platforma: GameCube
Výrobce: Capcom Entertainment, Inc.
Rok vydání: 2004

  

Série Resident Evil a Silent Hill dnes tvoří špičku videoherních hororů, přitom se od sebe mírně liší svým herním stylem. RE je spíš akčnějšího pojetí, zatímco SH hráčům slabší povahy ničí nervovou soustavu především depresivní atmosférou.

První díl série RE znamenal ve své době menší revoluci, jednak co se týče technického zpracování, jednak svou hratelností. Jeho remake z roku 2004 mohu s klidem označit adjektivem „poctivý“. Žádné kombinace žánrů, žádné pouhé přidání pár efektů. Místo toho kompletní překopání grafiky, hratelnost, příběh a lokace stejné. Výsledek? Skvělý remake skvělé hry.

Counter-Strike
→ Counter-Strike: Source

Název hry: Counter-Strike
Platforma: PC (Xbox)
Výrobce: Valve
Rok vydání: 2000

Název remaku: Counter-Strike: Source
Platforma: PC
Výrobce: Valve
Rok vydání: 2004

  

Multiplayerová akce Counter-Strike byla donedávna nejhranější on-line hrou na světě. Dobře vymyšlený herní systém doslova připoutal hráče k monitorům a CS se významně podílel na vzniku progamingu. Když měl vyjít HL2 a pracovalo se na převedení původního HL do Source enginu, tak by lidé ve Valve byli hloupí, kdyby neoprášili svůj diamant mezi on-line akcemi a nerozšířili tak počet potencionálních zákazníků. A tak jsme měli tu čest setkat se s po grafické stránce totálně překopaným (ne jako u Half-Life: Source) CS.

Nicméně u CS:S se kromě grafiky mírně změnily i vlastnosti některých zbraní. Hráči se tak rozdělili na dvě skupiny. Jedna brojí proti novému CS, že jde hratelnost na úkor grafiky, druhá si zas změny pochvaluje. Ale tak už to v životě bývá.

Ninja Gaiden
→ Ninja Gaiden

Název hry: Ninja Gaiden     
Platformy: DOS, NES, Sega Master System
Výrobce: Tecmo
Rok vydání: 1989

Název remaku: Ninja Gaiden      
Platforma: Xbox
Výrobce: Tecmo
Rok vydání: 2004

  

Ninja Gaiden pro Xbox můžeme s klidem v duši označit jako tzv. „killer titul“, který původní scrollovací akci z konce 80. let dodal víc, než jen třetí rozměr. Zřejmě nejlépe lze hru vystihnout slovy, že jde o perfektní esenci z Devil May Cry, Onimusha a částečně i z nových dílů Prince z Persie, která se však zároveň drží původní předlohy. O kvalitě Ninja Gaiden přesvědčivě vypovídá hodnocení 9/10 v prestižním bristském magazínu Edge.

Sid Meier’s Pirates!
→ Sid Meier’s Pirates!

Název hry: Sid Meier’s Pirates!     
Platformy: Amiga, Amstrad CPC, Apple II, Atari ST, Commodore 64, NES, PC Booter
Výrobce: MicroProse Software, Inc.
Rok vydání: 1987

Název remaku: Sid Meier’s Pirates!      
Platformy: PC (Xbox)
Výrobce: Firaxis Games
Rok vydání: 2004

  

Komplexní simulátor života pirátů si od releasu získal mnoho fanoušků. Zaujal rozsahem možností a na svou dobu velmi hezky grafikou. A mít za sebou širokou základnu fanoušků, to je velice cenné, jedno jestli jde o sport či počítačové hry. O 17 let později tedy Firaxis v čele se Sidem Meierem vydávají remake kultovních pirátů. Nestal se sice takovým hitem jako třeba Ninja Gaiden, ale své fandy nezklamal - a ostatní hráče také ne.

Super Mario 64
→ Super Mario 64 DS

Název hry: Super Mario 64     
Platforma: Nintendo 64
Výrobce: Nintendo
Rok vydání: 1996

Název remaku: Super Mario 64 DS      
Platforma: Nintendo DS
Výrobce: Nintendo
Rok vydání: 2005

  

Platforma od Nintenda bez Maria je jako státní rozpočet bez dluhů nebo HC Slávia Praha bez Vladimíra Růžičky... Prostě nesmysl. Ne že by to něčemu vadilo, hry s Mariem jsou většinou kvalitní. Super Mario 64 DS je port povedené 3D plošinovky z „velké“ konzole, navíc s bonusem v podobě miniher stvořených pro dotykový displej NDS. Prostě jedna z „must have“ her pro NDS.

Scorched Earth
→ Scorched 3D

Název hry: Scorched Earh    
Platforma: PC (MS-DOS)
Výrobce: Microstar
Rok vydání: 1991

Název remaku: Scorched 3D      
Platforma: PC
Výrobce: Gavin Camp, David Beleznay, Ben Phipps
Rok vydání: 2005

  

Původní Scorched Earth z počátků 90. let je dvourozměrná tahová akční hra, kde hráč ovládá tančík a při svém tahu nastavuje úhel a sílu střelby. Pokud se daří, nakupuje kvalitnější zbraně. Terén plně zničitelný. Možnost hrát ve více hráčích na jednom PC. Ano, zní to velice lákavě, jenže narozdíl do programů politických stran v této hře lákavé věci opravdu fungují.

Scorched 3D je tak výborné přepracování původní hry do 3D se vším všudy, včetně trochu nabobtnalého multiplayeru. 24 lidí hrajících na jednom PC proti sobě není problém. Pokud si hráč zvykne na zpočátku zvláštní ovládání, bude se opravdu skvěle bavit. Ještě lepší ale je, že hra vychází jako freeware a stáhnout si ji můžete ZDE. Redakce papírového Doupěte zvolila Scorched 3D nejlepší akční freehrou roku 2005, což už o něčem vypovídá.

Prince of Persia
→ Prince of Persia: The Sands of Time, Prince of Persa: Warrior Within, Prince of Persia: The Two Thrones

Název hry: Prince of Persia     
Platforma: PC (MS-DOS), Amiga, Apple II, ZX Spectrum, Atari ST, SNES, GameBoy, GameBoy Color
Výrobce: Brøderbund Software, Inc.
Rok vydání: 1989

Názvy remaků: Prince of Persia: The Sands of Time, Prince of Persia: Warrior Within, Prince of Persia: The Two Thrones      
Platformy: PC, PS2, Xbox, Gamecube, GameBoy Advance
Výrobce: Ubisoft
Roky vydání: 2003, 2004, 2005

  

Prince of Persia z roku 1989 je dnes klasikou herního průmyslu, protože nabízel výbornou kombinaci hratelnosti „ještě se zkusím dostat o kousek dál, teď už to hergot vyjde“ a na svou dobu ohromující technické zpracování, především co se týče rozhýbání hlavní postavičky. Kromě skákání a překonávání různých překážek hra obsahovala šermířské souboje. Mně osobně dělal velký problém hned první panák s mečem – jako ostatně nejednomu tehdejšímu hráči. Naštěstí „prince.exe megahit“ vše jistí:-)

Nu a perfektní animace, souboje a hratelnost, stylová grafika, pohádková atmosféra + bullet time (tehdy ještě nepůsobil omšele jak program nejmenovaného hnutí na Letenské pláni), to je životabudič, který u předělávek funguje naprosto dokonale.

Princův moderní příběh byl rozdělen do tří poměrně rozmanitých her. K první (The Sands of Time) se jako nejlepší synonymum hodí pohádka o zlém vezírovi, jenž zneužil písky času. Druhý díl novodobého Prince (Warrior Within) přinesl diametrálně odlišný zážitek - žádná pohádka, nýbrž pořádná nářezová akce, kde se krev počítala na hektolitry a doprovodem byla tvrdá muzika. Samozřejmě byl notně vylepšen soubojový systém. Princovi navíc nešlo o nic menšího než o vlastní život.

V poslední části příběhu perského prince (Twe Two Thrones) musel hlavní hrdina bojovat s nepřáteli v rodném Babylónu a zároveň sám se sebou. Schizofrenie není legrace. Novinkou v herním systému je „speed kill“ (rychlé zabití nepřítele po tichém přiblížení se k němu). Hra mi chvílemi připadala jako kombinace WW (souboje) se SoT (prostředí), ale já bych celkově hodnotil Princův návrat jako excelentní. 

Plastická operace aneb remake – čekající pacienti

Half-Life
→ Black Mesa: Source

Název hry: Half-Life
Platforma: PC (PS2)
Výrobce: Valve
Rok vydání: 1998

Název remaku: Black Mesa: Source      
Platforma: PC
Výrobce: Jon Dominski a spol.
Plánovaný rok vydání: 2006

  

Kde Valve nemůže, komunita pomůže. Tento článek se sice zabývá převážně komerčními tituly, ale zde musím udělat výjimku. Klenot jménem Half-Life by přece jen šel vyleštit důkladněji než jak vývojáři předvedli v HL: S. Proto skupina zhruba 30 lidí již přes rok pracuje na projektu Black Mesa: Source, totálním remaku Half-Life do Source enginu. Prostředí bude věrné původní hře, i když dle vyjádření autorů nemáme čekat na cihlu přesné ztvárnění.

Screenshoty naznačují vysokou vizuální kvalitu, pro více informací a obrázků doporučuji navštívit velmi pěkné www stránky projektu (http://www.blackmesasource.com/). Pro fanoušky hry to jsou velice lákavé informace, při jejichž prohlížení jsem málem musel mít po ruce bryndák. Ještě dodám, že tým plánuje předělat i speciální (vytvořeno jen a pouze jako ukázka, není to ohraničený kus plné hry) demo Half-Life: Uplink.

Pesimisty by mohlo znervózňovat jen datum vydání, protože autoři o něm říkají jen „When it’s done“ (to odněkud známe, ne?). Absence in-game videí naznačuje, že práce je ještě hodně.

Sensible Soccer
→ Sensible Soccer

Název hry: Sensible Soccer     
Platformy: Amiga, PC (MS-DOS), Atari ST, PC (Windows)
Výrobce: Sensible Software
Roky vydání: 1992, 1994, 1996, 1997

Název remaku: Sensible Soccer      
Platformy: PC, PS2, Xbox, mobilní telefony
Výrobce: Kuju Entertainment
Plánovaný rok vydání: léto 2006

  

V jednoduchosti je síla. Ne každý hráč chce superrealistický fotbalový simulátor, kde se musí starat o taktiku a o pravidelné připlouvání kapříků k určitým osobám. Sensible Soccer nabízel jednoduchou, ale o to intenzivnější (zejména ve 2 hráčích) hratelnost v osobitém zpracování. Na panáčky se schválně nereálným poměrem velikosti hlavy k tělu se hráči dívali zezhora.

Všechny tyto vlastnosti má přinést i nový díl, jen grafika bude samozřejmě o kus dál (s comicsovým nádechem pomocí cel-shaded technologie). Hodit se bude jistě i vestavěný editor hráčů a týmu, protože nový Sensible Soccer nebude mít licencované sestavy.

Vysněný remake

Já osobně bych si moc přál předělávku prvního Silent Hillu. Sice bych musel investovat také do balení plen pro dospělé, ale vyplatilo by se. SH jsem dohrál relativně pozdě (v roce 2004 – vyšel v roce 1999), přesto jsem měl při hraní husí kůži. Melancholicko-depresivní atmosféra Silent Hillů je prostě nenapodobitelná a některé lokace v prvním dílu (škola, nemocnice) jsou herní skvosty. V SH3 jsme díky příběhové provázanosti s jedničkou mohli narazit na dvě lokace z prvního dílu a musím říct, že to na mě velice zapůsobilo.

Kéž by Konami po dokončení SH5 pracovali na remaku SH, další generace konzolí k oprášení takového klenotu přímo vybízí.

V další kapitole se dočtete o reedicích starých klasik...

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,