Téma: Herní série Nintenda – 1. díl: maskot Mario

Firma Nintendo specializující se čistě na herní průmysl je na světě už nějaký ten pátek. Za tu řadu let své existence vzniklo v jejích útrobách mnoho sérií a postaviček. V následujících článcích si přiblížíme ty nejdůležitější a podíváme se na jejich historii a budoucnost. A začínáme ikonou největší - legendárním Mariem.

Nintendo si již vytvořilo takový počet světů a charakterů v nich, že by to vystačilo na vlastní Disneyland - v tomto případě vlastně Nintendoland. A že se nejedná o zanedbatelné kousky dokazují i prodejní čísla po celém světě. Tyto hry mnohokrát nastolily nový žánr či dokonce směr, jakým se dnešní herní sféra ubírá, proto je určitě na místě podívat se na ně pěkně zblízka a prozkoumat je ze všech stran. Ale čím začít? Je toho hodně, myslím ale, že je hned jasné, kdo bude vítězem; co vám probleskne hlavou jako první, když slyšíte název firmy (možná někomu sprosté nadávky a vraždící nástroje)?

Super Mario

Samozřejmě, náš dobře známý obezitou obehnaný Mário. Většina z vás se s ním setkala v jeho 8-bit podobě na vietnamských videohrách, což jsou vlastně okopírované systémy NES. Tuto hru s názvem Super Mario Bros. drtivá většina hráčů pokládá za instalatérův debut, není to ale pravda. V trochu hlubší historii nalezneme více her, kde Mário zahrál hlavní úlohu.

  
Donkey Kong

Úplně první hrou je Donkey Kong (1981), kde neznámý hrdina s knírkem zachraňuje neznámou dívku ze spárů neznámé opice. Je to jeden z prvních pokusů o vytvoření žánru plošinovek, kdy hlavní postava poskakuje po plošinách, zatímco se vyhýbá překážkám.Tehdy se hrdina ale ještě nejmenoval tak jak ho známe, byl to jednoduše Jumpman, který zachraňoval svou milovanou Lady; později byli oba přejmenováni, ze slečny se stala Pauline. Zajímavostí taky je, že se jedná o vůbec první hru s vyprávěním příběhu pomocí cutscén. Hra se stala obrovským hitem a byla portována na mnoho jiných systémů, jako třeba Atari či Coleco. Je to úplně první výtvor herního guru Shigeru Miyamota, díky které si odstartoval svou pestrou kariéru a který později stojí u zrodu dalších velkých sérií.

  
Mario Bros

Následují kousky na Game & Watch systém, nejedná se ale o nic důležitého, snad jen stojí za zmínku Máriovo povolání; ten zde totiž vystupuje jako zedník (tím byl i v DK). Důležitou hrou je Mario Bros. (1983), která opět vychází na automaty a později na různé domácí systémy. Jde o duchovní pokračování DK, silně ovlivněné arkádovkou Joust. MB je první hrou, která nese tlouštíkovo jméno v titulu, navíc jak sám název napovídá, poprvé se nám představuje i jeho bratr Luigi (také i slavné želvy Koopa). Oba jsou zde instalatéry, tak jak je známe dnes. Hra neměla žádný příběh, hlavní pointou bylo zneškodnit všechny nepřátele v úrovni a nasbírat co nejvíce bodů – bylo to ale zábavné a hra oslavila velký úspěch, což dalo zelenou jeho dalšímu dobrodružství.

Revoluce

Super Mario Bros. (1985) na NES je první plošinovka na domácí konzole, která využívá plynulého scrollingu. Pestré a obrovské levely změnily všechen tehdejší pohled na hry a jejich vývoj, což se nezdaří jen tak někomu. Ve hře je cílem projít úroveň z bodu A do bodu B, vyhýbat se překážkám a nakonec porazit hlavního záporáka. Poprvé se setkáváme s princeznou Peach (ze začátku jako princezna Toadstool) a padouchem Bowserem,  který se tak stane Máriovým ultimátním protivníkem ve skoro každém následujícím díle. Díky této hře, která se stala obrovským hitem a dodnes je se svými 40 milióny prodaných kopií nejprodávanější hrou všech dob, mohl vzniknout fenomén Mária, doprovázený seriály, hračkami a hordami fanoušků. NES dostává zelenou po celém světě a jeho prodeje jdou do astronomických číslic.

  
Super Mario Bros. 1 - 2 - 3

Na další díly se muselo čekat až do roku 1988, to hlavně kvůli komplikacím s druhým dílem. Ten totiž vyšel nejprve v Japonsku jako sbírka nových levelů vycházejících z jedničky. Reakce a prodeje ale nebyly zrovna nejzářivější, proto Nintendo sebralo rozpracovanou hru Doki Doki Panic a předělalo její grafiku do Máriova universa (šlo převážně o úpravu spritů, herní část zůstala neporušena). A tak vzniknul Super Mario Bros. 2, který je herním systémem úplně někde jinde, než jednička a proto se nedočkal takové obliby, i když úspěšný byl dostatečně. Naopak třetí díl, který vyšel stejný rok jako dvojka, vyvolal obrovský povyk – návrat k herním mechanizmům jedničky, jejich vylepšení, nové power-upy, mapa či rozmanitější levely udělaly své. Představeny jsou děti Bowsera, Koopalings, kteří samozřejmě dělají neplechu a jsou hlavní pointou příběhu. Prodeje byly velmi uspokojivé, i když s prodeji originálu se meřit nedaly – číslo se vyšplhalo na asi 17 miliónů.

  
Super Mario World * Super Mario Land 2 * Super Mario World 2

V roce 1989 spolu s Gameboyem vychází i hra Super Mario Land, která je první Máriovou plošinovou vytvořenou někým jiným, než Shigeru Miyamotem. I tak se ze hry stává hit s 18 milióny prodaných kusů. Mário zde zachraňuje princeznu Daisy, což není sestra Peach, jak si mnozí myslí, ale vládkyně jiného království, Sarasalandu. Hra výborně využívá principu série, jediný problém tkví v délce, která dosahuje přibližně jedné jediné hodiny (což ovšem u handheldu není zase až tak hrozivé).

Nástup nové mašiny

V roce 1990 se nastal konec éry pro 8-bit systém NES, technika šla kupředu a s ní i Nintendo. Vzniknul výkonný 16-bit systém SNES, se kterým jako launchová hra přiklusalo i nové Máriovo dobrodružství. Super Mario World představil nové veledůležité postavičky Yoshi, což jsou dinosauři žijící na svém mírumilovném a jinak opuštěném ostrově, který je samozřejmě napadnut Bowserem. Jejich dlouhý jazyk a obrovský apetit se stal neodlučitelnou součástí Máriova světa, stejně jako Mário sám. SMW nastolil nové definice v žánru, za zmínku kupříkladu stojí možnost navštívit již hrané levely a hledat v nich skryté bonusy.

  
Paper Mario * Paper Mario GC * Super Paper Mario

Gameboy nezůstal dlouho zanedbán, svou pozornost si získal hrou Super Mario Land 2: 6 Golden Coins (1992). Svou podstatou se spíše podobal pozdějším hrám, byl více variabilnější než jeho předchůdce, například díky mapě. Sice opět není pan Miyamoto přítomen, i tak se ale jedna o kvalitní titul, který sebou navíc přinesl velmi důležitou věc – představil nám další slavnou postavičku Máriova vesmíru, Wária. Se svými 4 megabity se jednalo o jednu z největších GB her té doby.

Dlouho, předlouho trvalo, než se nedočkaví hráči dočkali a do svých spáru získali další regulérní díl. I když i tak není regulérní na 100%. Super Mario World 2: Yoshi`s Island (1995) zachycuje Mária i Luigiho ještě jako škvrňata, hlavní úlohu tedy přebírají dinosauři Yoshi, čímž se hra po herní stránce velmi diferencuje. Vedení Nintenda požadovalo, aby grafický styl odpovídal hře Donkey Kong Country, která používala předrenderované postavičky. Shigeru Miyamoto ale nesouhlasil a přišel s jiným konceptem, který se nakonec uchytil více. Tak vznikla hra, která jakoby celá byla namalována pastelkami - výsledný dojem byl ohromující, což nakonec uznalo i vedení. Zajímavostí je taky využití Super FX chipu pro zvýšení vizuálních kvalit – hra pracuje s 3D objekty a mění velikost spritů v reálném čase; jednalo se o jednu z nejhezčích her pro SNES.

64 bitů je 64 bitů

Na další pokračovaní se už nečekalo tak dlouho jako předtím; vedle zajímavého RPG pokusu Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars (1996 – vývoj obstaral Squaresoft) se k nenasytným hráčům dostává nová konzole Nintendo64 spolu se hrou Super Mario 64 (1996). SM64 je velmi důležitým článkem ve sféře videoher, pomohl totiž definovat žánr 3D plošinovém stejně jako to udělal SMB ve 2D sféře. Nastoupila absolutní nelinearita, navíc s novým systémem získávání hvězdiček za plnění úkolů (což později napodobilo mnoho jiných her). Vše velmi dobře pracovalo, jednalo se herní revoluci v pravém slova smyslu, proto je hra dodnes často označována jako jedna z nejlepších her všech dob. Celkové prodeje byly více než uspokojivé, číslo se vyšplhalo na zajímavou cifru 11 miliónů.

  
Super Mario 64

Poté vychází jeden titul s Máriem za druhým, jedná se ale o sportovní hry jako motokáry a tenis, nebo párty hry. Ani jeden tento počin, ačkoli je sebevíce zábavný, se ale nedá nazvat plnohodnotným pokračováním. Roku 2001 vychází Paper Mario jako jedna z posledních her na N64. Paper Mario vychází z Máriového RPG ze SNES, vizuálně jde ale úplně jiným směrem – jde o kombinaci 2D a 3D grafiky, kdy postavičky jako z vystřihovánky pobíhají po trojrozměrném prostředí.

Řečeno v kostce

Gamecube se stal aktuálním systémem Nintenda a bylo jasné, že lze očekávat i nového Mária. Nestalo se, aspoň tedy částečně. Jako launchová hra přiběhl Luigi’s Mansion(2001), výborná komická duchařina ála Ghostbusters s Luigim v hlavní roli. S plnohodnotnou plošinovkou měl ale málo společného - ta přišla až v roce 2002 pod názvem Super Mario Sunshine. Pro některé mírné zklamání (díky absenci Mushroom Kingdom), pro ostatní, včetně mě, vynikající hra plná neotřelých nápadů a skvělé atmosféry. SMS se odehrává na sluncem přeplněném ostrově plném pláží, kolotočů, hotelů apod., který zaneřádil tajemný vandal podezřele připomínající Mária. Ten je chudák zatčen s nařízením, aby ostrov očistil a vrátil jej do původní podoby. Hlavním motorem hry je mluvící vodní pumpa FLUDD, která slouží pro mytí špíny rozeseté po celém místě dění a taky pro různé šílené pohyby, které by jinak instalatér nedokázal. Celkově si hra odnesla velmi kladné přijetí a není divu, byl to svěží vítr do série.

  
Super Mario Sunshine

O novém Paper Mario: The Thousand-Year Door (2004) se moc zmiňovat nebudu, jedná se vlastně o graficky vylepšeného předchůdce z N64 s novým příběhem a páru novinkami. Zmiňovat se nebudu ani o jiných hrách z GBA či NDS, to bych se potom nedopsal. Je jasné, že Nintendo se svou nejslavnější postavičkou vůbec nešetří a cpe ji kam může. Důležité ale je, že nezanevře nad plnohodnotnými pokračováními, jak jde vidět u připravovaných titulech Super Mario Galaxy (preview najdete zde) a Super Paper Mario pro Wii. Mário si s námi ještě dlooouho pobude a pánbůh nás ochraň od jeho budoucích inkarnací všeho druhu (nemyšleno vážně, samozřejmě vždy Mária vítáme s otevřenou náručí).

Příště se podíváme na jinou slavnou Nintendí sérii, a to The Legend of Zelda.

Diskuze (5) Další článek: Galerie: Armored Core 4

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,