Téma: Hry podle filmů, filmy podle her

Filmy a hry, zdají se jako spojené nádoby. Ale dříve tomu tak nebylo, pojďte se projít historií předělávek, častých propadáků a výjimečných trháků. Zjistěte si, co vše filmy a hry snesou.

V současné době když odcházíte z kina, kde jste zhlédli očekávaný kasovní trhák, tak je velice často možné si zážitek z díla umocnit ještě koupím počítačové hry, inspirované filmem. Bohužel, většinou dokáže akorát taková hra pořádně naštvat svou nekvalitou. Bylo tomu tak vždy?

Jak se nám ten herní průmysl rozrůstá, tak logicky nárůstá i objem chechtáků točících se v něm (zhruba kolem 20 miliard dolarů ročně, a toto číslo bude stoupat). Není divu, když hrají i široké masy lidí, které nějakým zázrakem mají plné peněženky, takže kupují i sotva průměrné hry. Však proč toho nevyužít, jistě si řekli mnozí mazaní človíčci. Tak uděláme hru s licencí očekávaného filmu. Hlavní je licence a datum vydání podobné, ne-li stejné jako u premiéry filmu. Na kvalitu kašlem, aspoň ušetříme. Vždycky se z té masy diváků najde spoustu lidí, kteří si ten zmetek koupí v naivní víře, že dosahuje aspoň přibližné kvality předlohy.

Ano, ve spoustě případů platí řečené, ale najdou se výjimky potvrzující pravidlo. Docela by mě zajímalo, kdy a s jakým úspěchem, jak po stránce finanční, tak kvalitativní, někdo vyzkoušel myšlenku dělat hry podle filmů. Funguje to i v opačném gardu na stejném principu, ale to spíše až poslední dobou. Podíváme se na nejznámější převody směrem plátno -> monitor (a naopak) minulosti až po současnost a ještě k tomu přidám neodolatelný bonus v podobě názoru, jak bych si ony převody představoval. Wow, to zní neuvěřitelně skvěle, nebo snad ne?

Hele, mám nápad jak vydělat prachy, kámo (1979-1982)

Zřejmě první produkt, u kterého bylo teoreticky možné se takto obohatit, byl Superman od Atari pro Atari 2600. Vydán byl už v roce 1979. O tři roky později přichází jeden z největších průšvihů videoherní historie - E.T. The Extra-Terrestrial, vytvořená firmou Atari pro platformu Atari 2600. ,,Menší" problém byl však v tom, že výsledek práce vývojářů se měl dostavit za čtyři týdny. Holt vánoční období je příliš lákavé i za cenu poněkud snížené kvality. Ale ,,poněkud snížená kvalita" je příliš slabé slovo, šlo o odpad první kategorie, který nikdo nekupoval, a zároveň i finanční propadák.

Ten samý rok byl zajímavý pro tento článek i jinou událostí - uvedením na trh první hry na motivy série Star Wars, v současnosti existuje něco kolem stovky Star Wars her (pokud počítáme např. SW: XY pro platformy A, B, C jako tři produkty). Jmenovala se Star Wars: The Empire Strikes Back a šlo o scrollovací střílečku. Naštěstí to nebyl titul kanálové kvality, ale celkem dobře hratelná věc. Na svědomí ji měli Parker Brothers. Opět to byl titul pro Atari 2600. A nebo hra podle skvělého filmu Alien pro Atari 2600, vytvořená 20th Century Fox Video Games. Sice šlo o pouhý klon Pac-mana a Alien ve hře se podobal předloze asi jako čtvernohá a dvouhlavá slepice orlovi, ale hlavně že máme licenci, že? Každopádně to byl relativně povedený klon.

   
Je to divné, ale to zubaté jsou fakt alieni * SW: The Empire Strikes Back aneb Co znamená ten čtvereček? * E.T. byl moc velký průšvih.

A po třesku pokračujeme (1983)

Tak předně období  konce roku 1983 a začátek roku následujícího je známé jako tzv. "video game crash" (videoherní třesk). V té době náhle zkrachovaly společnosti, které v Severní Americe vyráběly počítače i herní konzole kvůli slabé ekonomice a nadbytku opravdu špatných her (jako již zmiňovaný E.T. nebo i předělávka Pac-Mana pro Atari) a následoval velký ústup herních konzolí a nástup levných počítačů, především Commodore 64. Ale i přesto se na Atari se dostavil i jistý James Bondů díky již zmiňovaným Parker Brothers ve hře s prostým názvem "James Bond 007". Autoři se nechali při tvorbě misí inspirovat bondovkami Diamanty jsou věčné; Špion, který mě miloval; Moonraker a Jen pro tvé oči.

Další hra na inspirovaná Star Wars od Atari pro herní automat Arcade zaujala především svým technickým zpracováním - na svou dobu úžasnou vektorovou grafikou a také hudbou, zvuky a dialogy. V roli Luka Skywalkera jste bojovali ve svém X-wingu proti nepřátelským Tie fighterům.

   
Simulátor letu X-wingem * Obal od Supermana z roku 1979* Už potřetí si musela Ripleyová pořádně máknout


Nepřehnali jste to s tím Martini, pánové? (1984-1989)

Všude samý Bond. Nevím, co se stalo, ale vývojáři v "pětiletce" od roku 1984 do 1989 dělali hodně herních bondovek. Což o to, námět pro hru je to dobrý, ba dokonce výborný. Koho by nelákalo používání všelijakých hi-tech hraček, ale všeho moc škodí. Rok 1984 přinesl James Bond 007 od Parker Brothers i pro Atari 5200, o rok později se náš starý známý přesunul i na levné počítače s operačním systémem DOS a samozřejmě i pro Commodore 64 v 007: A View to a Kill a držel se své filmové předlohy se stejným názvem, v překladu znějícím "Vyhlídky na vraždu." Díky tvůrci Angelsoft Interactive a vydavateli Mindscape Inc. se hrami s licencí infikovaly i další platformy než jen konzole od Atari a automaty. A na konec pětiletky, ve které pan Bond pracoval na 120 procent, tu máme tři hry od Domarku: 1987 - 007: The Living Daylights (Spectrum) ;  1988- James Bond 007: Live and Let Die (Atari ST, C64) ; 1989 - James Bond 007: Licence to Kill (Atari ST, DOS, Amiga OCS)

Suchá fakta pokračují (ale stručně!) a pokračují až jednou skončí (1990-2005)

Následující období si projdeme jen tak zlehka, těch her je prostě už příliš mnoho na nějaké blizší ohledání. Takže pokračujeme čím jsme skončili, další Bond od Domarku, 007: The Spy Who Loved Me (C64, Atari ST, Amstrad CPC). Poměrně zajímavý je Alien 3 z roku 1992, vyšel na všechny možné platformy. Na Commodore 64 / 128 díky Probe Software, v tom samém roce pod hlavičkou Acclaimu, ale pro Sega Master System. V následujícím kalendářním roce se třetí vetřelec rozlezl všude. Na SNES, Segu Genesis Segu Game Gear, Nintendo Entertainment System - to vše díky Probe Software a také na Game Boy ve hře od BITS Studios.

A hele, konečně film podle hry. 1993 - slátanina Super Mario Bros režirovaná Annabelem Jankelem. Otázkou je, jestli lze vůbec nějak uspokojivě zfilmovat hopsání jednoho instalatéra. Píše se rok 1994 a máme tu další podobný počin, Street fighter. Snímek podle skvělé rubačky z konzolí. Režisér a scénarista v jednom, Steven E. de Souza, obsadil do hlavní role J.C. van Damma. Oscara (to je překvapivé, že?) nezískal, co čekat, když za předlohu je bojovka, ale také nešlo o kousek takové (ne)úrovně, jakou je pověstný pan Boll.

Tak se nám Joel Schumacher v tom devadésátém pátém odhodlal natočit Batman Forever a ejhle, zase kupa doprovodných her od Acclaimu. Batman Forever na SNES, Sega Megadrive, Gameboy, DOS a Arcade. Stejný název plus podtitul "The Arcade Game" si vysloužila verze pro PSX, vydaná v roce 1996. Ještě se vrátíme o rok zpět: díky Paulu Andersonovi jsme si mohli zajít do kina na film Mortal Kombat, stejně jako Street Fighter inspirovaný oblíbenou bojovkou. Konečně slušný výsledek. O dva roky později, v devadésátém sedmém, pokračování s podtitulem Annihilation režírované Johnem Leonettim již tak dobré nebylo, jak to tak u filmů a někdy i u her bývá.

1999 - 007: Tomorrow Never Dies, znovu známé číslo 007, čistě průměrná záležitost od EA pro PSX, Star Wars: Phantom Menace, slušná hra z dílen LucasArts. Není nad stručnost, že ano? 2000 - X-Men: Mutant Academy, vyvinul Activision pro PSX. A stvořil průměrnou šedou myš. Uplynul rok a další myš, tentokrát jako hra Shrek. Film byl skvělý, ale tu hru snad měli dávat k lístkům zadarmo. V roce 2002 byla poměrně zajímavá hra s všeříkajícím názvem Spiderman: The Movie (Activision). Pro PS2, Xbox a GameCube šlo o poměrně slušně hratelný kousek, ale o tom slušně hratelném kousku si hráči na PC mohli nechat jen zdát, protože se jim dostalo úplně jiné hry. Důvod neznám, ale bylo to tak.

Také se konečně hráči na Xboxu a PC dočkali herního zpracování Pána Prstenů. Ale mělo to dva problémy. Universal Interactive měli práva jen na knihy, takže o podobnosti s filmovými hrdiny nemohla být řeč. Druhý problém byl prostě v tom, že ta hra byla nudná. Naštěstí zasáhli EA a pro PS2 vydali solidní bojovku podle filmu Lord of the Rings: The Two Towers. 2003 - Star Wars: Knights of the Old Republic od Bioware. Sice to není inspirované nějakým konkrétním filmem, ale licenci to má a jelikož jde o jednu z nejlepšéch SW her vůbec, byla by škoda ji opomenout stranou. Ve stejném roce vyšel i The Hulk, mlátička v hlavní roli s přerostlým zeleným panákem a také další hra na motivy Pána Prstenů , tentokrát Lord of the Rings: The Return of the King (EA), kterou si mohli užít kromě majitelů PS2 také xboxáci, gamecubáci a PCčkáři. Koncept mlátičky zůstal zachován, byl jen mírně vylepšen.

Ta samá firma, ta samá licence, nová hra, o rok později. Místo mlátičky mají hráči na PC setkat se s velice dobrou strategií, Pán Prstenů: Bitva o Středozem. A abych dokončil jakýsi takýsi seznam, tak sem ještě napíšu o Fantastic Four, multiplatformní mlátičce (jak jinak), která vyšla letos. Ale to nejhorší na konec, film Alone in the Dark od Uwe Bolla. Barbarské pošlapání předlohy, jinak to nazvat nejde.

   
Riddick - výjimka potvrzující pravidlo * Kvalitu nabídl i SW: KOTOR *  Héj, Remedy, já si chci zahrát Sin City!

Připravované filmy podle her: Blíží se apokalypsa?

Těžko říct, ale osobně jsem raději skeptický a poté třeba budu rád mile překvapen. Nikdo totiž nedodal důkaz, že pasivní sledování obrázků, které má za předlohu aktivní mačkání čudlíků, dokáže býti kvalitní pasivní sledování obrázků. Nejdřív se na nás z podzimního letošního listí vrhne Doom, trailery vyšly dva, informací je také dost, tak si snad každý jedinec udělal názor sám. Jinak se již aktivně pracuje na filmu podle mé milované herní série - Silent Hill. Jsem zvědavý, jak autoři navodí atmosféru té všudypřítomné deprese a ponurosti. Stačí totiž pár rychlých střihů, nějaká akční likvidace zombie navíc a máme akční nudu ala Resident Evil film.

Uvidíme v roce 2006, již teď se modlím k všemocnému mimozemšťanovi, ať to není propadák. Ví se, že v roce 2007 bude film Hitman (s Vinem Dieselem v roli vlasů prostého vraha), šílenec Boll chystá Bloodrayne již brzo, Kristianna Loken si zahraje Rayne. Stejný rok jako Hitman by se měl na plátnech kin objevit i Max Payne. Pan Payne je opravdu výborný jako hra, skvělý mix chytlavé hratelnosti, vizuální přitažlivosti, zajímavého příběhu a hutné noir atmosféry. Proč mám takový pocit, že z toho ve filmu bude jen jakýsi odvar a výsledek rovná se tuctový bum bác akční film? Kéž by se má skepse nevyplnila, nezbývá, než počkat, potom budeme moudřejší.

Ideální počítačová hra podle licence?

Vytvořit výbornou herní předělávku slavného filmu vůbec není jednoduché (vlastně co jednoduché je, možná jen kliknout na tento článek) a je to tak trochu alchymie. Předně to chce dobrou předlohu. Asi každý uzná, že produkt inspirující se jiným produktem nevalné až žaludek a střeva dráždící kvality, moc šancí na úspěch nemá. Možná na slabší komerční, protože vždy se najde dost lidí s nějakou úchylkou, jako například v podobě špehování cizích lidí, což dává dobré startovní podmínky pro šmírácké reality show, ale téměř určitě by nešlo o produkt hodný zapsáním zlatým písmem do herní historie.

Dobře, předlohu máme. Pokud ji představuje ještě nenatočený film, bylo by dobré stihnout trefit se s vydáním do období kolem vydání snímku, ale ne za každou cenu. E.T. z roku 1982 a Enter the Matrix (2003) jsou ukázkové odstrašující příklady uspěchaných her. Neobjevil jsem Ameriku, to je jasné. Ale přidám možná pro někoho zajímavý názor. Myslím, že není dobré inspirovat se vždy za každou cenu předlohou přesně na 100% a jen okopírovat děj.

Samozřejmě, ne vždy to jde. Nicméně skvělými příklady jsou Star Wars hry z nedávné doby, jako například Jedi Knight: Jedi Academy, Knights of the Old Republic, Battlefront, Republic Commando. Skvěle využily svou licenci na svět Hvězdných válek, protože přináší vlastní příběh a nápady, zasazené do známého světa, který tím tak vlastně obohacují. A na své si přijdou všichni. To samé platí i pro The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay. Titulu velice pomohla kvalitní spolupráce představitele hlavního filmového hrdiny, Vina Diesela, jenž propůjčil ústřední postavě ve hře jak hlas, tak tvář.

Co si přímo říká o návštěvu harddisků či mechanik konzolí?

Já osobně bych velice rád viděl počítačovou hru inspirovanou příběhy z Basin City, známého též jako Sin City. Tři příběhy z výborných komiksů Franka Millera už byly velice dobře zfilmovány, dokonce s neobyčejným puntičkářstvím vůči komiksům. Proč neudělat to samé se stejnou kvalitou směrem film / komiks - PC / konzole, táži se. Temná noir atmosféra Maxe Payna 2 se mi opravdu hodně líbila. Navíc graficky jedinečných titulů, nemyslím tím teď po stránce technologické, také není nadbytek.

A hratelnost? Troufám si tvrdit, že Marvova krvavá cesta za pomstou by rozhodně nebyla špatná, Kevin jako boss (pro ty s horší pamětí - mlčenlivý kanibal s brýlemi), následuje animace jeho drastické smrti do toho cynický Marvův hlas (samozřejmě nadabovaný Mickey Rourkem), rozhodně mi to nezní špatně, a to dokonce nejsem žádný deviant. Nějaké ty chechtáky by si vývojáři určitě vydělali a pokud by hra byla opravdu dobrá, úspěch by byl velký. Ale co není, může být. To, že se nic na motivy Sin City nechystá pro současná PC a generaci konzolí nechystá, neznamené, že se dočkáme v generaci příští.

Hry podle filmů mají v sobě ohromný potenciál - hlavně finanční, prostě fanoušek nějakého filmu si aspoň všimne hry podle jeho oblíbeného snímku, čili potenciálních zákazníků je dost. Proto nejsou nezanedbatelné a proto jsem jim věnoval tento snad ne tak nudný článek. Filmy podle her poslední dobou nabobtnávají jako Čína po stránce ekonomického růstu. Ani jedno není dobré. Čínu tady rozebírat nebudu, to první ano.Momentálně platí, že co snímek podle hry, to béčková až céčková kvalita. Na tomto stavu se podílí mírou větší než malou především Uwe Boll, takže doufám, že chystané snímky uvedené výše rozšlapou současný trend. Časem by potom někdo mohl napsat článek jen o filmech podle hrách a v něm by i přes většinovou průměrnou kvalitu byly kousky hodné chvály. Nezlobil bych se, pokud by tomu tak bylo.

Zdroje: Uvlist; Allgame; IMDB

Diskuze (20) Další článek: RPG Lost Odyssey bude na Unreal enginu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,