Téma: World of Warcraft – jak vyrobit legendu

Mohli jsme pro vás napsat exkluzivní recenzi na Burning Crusade. A krásnou. Umělé slovní obraty, falešné screeny z bety a nakonec nějaká ta vábnička na nové čtenáře. Ale my jsme řekli ne. Čekání na důkladnou recenzi nejrychleji se prodávající hry si zkraťte čtením o tom, jak se Blizzardu povedlo vyrobit fenomén, jemuž propadlo 8 milionů hráčů.

World of Warcraft má něco ke dvěma letům a už je legendou. Je jedno, jestli jste zarytí odpůrci měsíčního placení her, máte pupínky, jen někdo řekne RPG, nebo vám lezou krkem pastelové barvy – nic na onom faktu nezměníte. Nabízí se otázka, jak to Blizz dokázal: jak sakra zvládl na zelené louce vyrobit nejúspěšnější západní MMORPG? No dobře, nebylo to na zelené louce, ale to už předbíhám. Rozhodl jsem se najít 5 věcí, díky nimž WoW hravě a drtivě převálcoval konkurenci.

Svět. Tedy, SVĚT

Warcraft: Orcs and Humans, Warcraft 2: Tides of Darkness, Warcraft 3: Reign of Chaos, Warcraft 3: Frozen Throne. Jestli jste žádnou z těchto her aspoň chvíli nehráli, spletli jste si článek – Abeceda zahrady je web kolegů a v sobotu je Loskuták, je to tak. Zbytek si nachystá buffy a může dál. Blizzard od dob prvního Warcraftu dělal věci opravdu pořádně – zúročilo se to ve třetím díle, jež byl asi nejvýpravnější strategií, jakou jsme mohli hrát.

  
Vypadá drsně, má paradního mounta, jinak je to ale lamka :-) * Stavby blood elfů působí impozantně * Prosluněné náměstí vybízí k odpočinku

A to není jen tak: s příběhem se pojí spousta postav, lokací, jednotek a dalších věcí, které přímo křičí po tom, abyste si je prohlédli pěkně zblízka. Blizzard se proto kdysi dávno (když ještě byly hry malované a 2D) rozhodl nadělit hráčům dar z nebes: point-and-click adventuru z oblíbeného světa, měla se jmenovat... World of Warcraft. Jenže už v té době adventury frčely asi jako dneska diskety, a tak byl celý projekt zrušen. Ale název zněl dobře – World of Warcraft. WoW. WOW.

Po zkušenostech s doteď hojně hraným RPG Diablo 2, začleněním hrdinů a RPG prvků do Warcraft 3 a vytvořením bonusové „RPG kampaně“ ve Frozen Throne narostla Blizzardu ramena a ambiciózní vývojáři si začali troufat ještě víc. Nemá smysl vás zatěžovat celou historií vývoje hry, o tom bylo napsáno více textu, než stihne napovídat warlockův imp v průměrně dlouho trvajícím raidu. Důležité je, že Blizz nápad dotáhl do konce a hráčům naservíroval celý Azeroth včetně Kalimdoru, ve 3D a s větší než malou mírou volnosti v prozkoumávání. Drums of war thunder once again...

  
Skupinové číhání na respawn bosse * Path of Glory - dlážděná draenejskými kostmi * Les Terokkar jako na dlani

WoW vycházel současně s pokračováním do té doby nepřekonatelného Everquestu. Hodnocení na koncích recenzí sice místy lehce favorizovalo barevňoučký WoW, nicméně nijak výrazně. Obě hry měly takřka shodné startovní podmínky: EQ2 komunitu hráčů z původní hry, WoW bandu lidí toužících po možnosti proběhnout se po Azerothu. Věřím, že důvěrně známé prostředí války Hordy s Aliancí bylo prvním popošťouchnutím, které dostalo WoW do čela.

iRPG – i jako intuitivní

R0xx0rz Pwn! (RP)

Leze vám krkem rádobykúl leetspeak? Pořvávání dětí v main channel o tom, která class „pwns“ (horde ftw, l2p nub, gief mony plx NOW...)? Možná jste jedni z podivných existencí, které třeba pod vlivem hodin strávených nad pen-and-paper RPGs, nebo prostě jen tak podlehly kouzlu roleplayingu (RP). Právě pro vás (vlastně nás) jsou RP a RPPvP servery. Ne, nejedná se o všelék, ovšem pravděpodobnost, že narazíte na individuum podobně zvláštních vlastností, jako jsou ty vaše, je větší, než na Normal nebo PvP realmech. Znamená-li pro vás vaše postava víc než soubor čísel, jež je potřeba co nejrychleji zvětšit na maximum, zavítejte mezi hráče, co si skutečně hrají. Třeba až na Moonglade, kde se z malinkých lamiček pomalu formuje příjemné horďácké společenství. A možná přijdou i redaktoři Doupěte :o).

Věci s „i“ na začátku jsou teď vcelku v módě, označím tedy WoW jako iRPG. Blizzardí legenda přišla v nejintuitivnějším provedení, v jakém jen mohla. Ano, máte ke hře manuál o... hodně stranách (no dobře, je jich skoro 200), nicméně na něj nemusíte ani sáhnout. Přesto ještě Blizz pro jistotu vyrobil na stránkách detailního průvodce všemi aspekty hry.

Ale zapomeňte na to. Hra se má hrát. Postavu vyrobíte pár kliknutími myši, shlédnete krátkou animaci a jste ve hře. Vezmete první (do detailu popsaný) quest, mrknete na panel v dolní části obrazovky a už jen mačkáte čísla, písmenka a šolicháte myší. V první PvP bitce sice dostanete šílený klepec, ale skill časem přijde. Důležité je, že WoW zvládne hrát každý – dokonce není problém uhealovat (utankovat) instanci jednou rukou (vyzkoušeno).

Na první pohled dokonce celé Blizzardí dítko působí právě až neskutečně dětinsky. Atributy se zvyšují samy, skilly si koupíte všechny... A najednou přijdou talenty a spousta výpočtů nad talent kalkulátory, přepočítávání bonusů z vybavení k maximalizaci vašich dovedností a hromady dalších věcí. WoW se před vámi odhaluje jako zkušená striptérka vystrašenému klukovi, co utratil první výplatu za vstup do klubu pro dospělé. Navštívíte aukci a zjistíte, že jde i vydělávat. Zajdete do battlegrounds a dostanete pořádnou pifku na všiváky z druhé frakce (čti: na Alianci :o)). Nebo jen přejdete do jiné zóny, aby se před vámi otevřel zcela nový svět.

End-gaming

A jednoho krásného dne se to stane (tedy v případě autora tohoto článku o tom lze pochybovat...), ding a udeří level 60, teď už vlastně 70. Jenže MMORPG nesmí skončit – to je základní předpoklad; pořád musíte mít co dělat, jakmile ne, hra je konečná a to zde rozhodně není na místě.

  
Staré epické vybavení chvíli vydrží, ale ne dlouho * Bossové jsou poměrně originální * Takhle to bude za chvíli vypadat kolem Temelína

Blizzard na to jde po svém. Nachystal různě kvalitní end-game sety (vybavení pro hraní na maximální úrovni) pro každé povolání a umístil je do kapes bossů v nejnáročnějších dungeonech. Chcete konečně pro svoji svůdnou priestku ten mňamózní obleček s čepečkem, co dělá svatozář? Vezměte si k sobě dalších devětatřicet lidí a předveďte, zda umíte obstát proti nejmocnějším zrůdám, jaké chodí po (pod) Azerothu (Azerothem).

Navíc to Blizz bere pěkně z gruntu a s neutuchající energií přidělává další a další dungeony a vyhrávky pro hráče na maximálním levelu. Jen ty startovní lokace jsou pořád stejné... Ale klidně se můžete třeba vydat plnit úkoly pro některou z mnoha NPC frakcí existující v herním světě: exkluzivní zvířátko na ježdění, epické vybavení a další odměny za to stojí. Anebo se pusťte do věcí, o nichž pojednávají další body.

Prašť vejtahu Pohlavě (PvP)

Jasně, sebrat se třeba s celou třídou a jít si to vyříkat s Kel’Thuzadem je bezva, nicméně pořád proti sobě máte jen „obyčejné“ počítačem řízené moby, tupé ovce (zdravím mágy :o)), které při troše štěstí i naučíte, na koho útočit a na koho ne. Ale ten pravý adrenalin se skrývá až v soubojích s jinými hráči, kde proti sobě teprve máte živého člověka (i když se na vás řítí upocený tauren), u něhož nikdy nevíte, co můžete čekat.

  
Doky už jsou v rukou nepřátel * Kam že jsem to měl jít? * Murloci mi truhlu nenechali zadarmo

Masochisté (a sadisté vlastně taky) zvolili PvP server, kde se ve většině lokací dá volně útočit na členy druhé frakce (čti: ty ošklivé Aliančáky), my ostatní zapneme PvP podle nálady, nebo o to hojněji využijeme battlegrounds a areny. PvP umí být naprostý chaos, zvlášť zmatek ve Warsong Gulch je občas mimo chápání – ale kouzlo týmového klání s využitím všech schopností vaší postavy a vás samotných je podmanivé.

DDDx2 – Doporučená Denní Dávka Dostatku Dokonalých Detailů

Avšak sebelepší herní koncept potřebuje něco navíc, aby mohl mít aspirace nesmazatelně se zapsat do hráčských srdcí a harddisků. Pořádný kus steaku potřebuje dobré koření, pořádná hra zase množství detailů, jimiž vám dá najevo, že to vývojáři mysleli opravdu vážně. WoW tohle zvládl přímo ukázkově.

Hra vás vtáhne do svého světa stejně, jako vás utopí studánky očí krásné dívky (nezapomeňte ale nakonec dát přednost těm studánkám ;o)). Založíte si guildu, nebo se do některé přidáte, a rázem máte vždy po ruce někoho, s kým si popovídáte, někam vyrazíte... Zajedete si lodí na sluncem prohřátý jih si zarybařit, rozděláte si v kruté zimě ohýnek a upečete vlka, ze zatuchlých jeskyní vylovíte drahé kameny, abyste je zasadili do prstýnku pro svoji lepší polovičku. Je jedno, jestli máte zrovna půl hodiny nebo půl dne – v Azerothu máte pořád co dělat.

  
Jeden redaktor oslavil hraním WoW i Silvestr, ale vymlouval se na čtyřicítky horečky

Pokračovat bych mohl ještě dlouho. Nesmí chybět pravidelné i nepravidelné eventy, ať již ovlivněné reálnými svátky naší šedivé reality, nebo vytvořené čistě pro účely virtuálního světa. A je jedno, zda navštívíte pravidelný Darkmoon Faire plný radovánek či se prostě nezřízeně zboříte v hosp... hostinci z nejlepšího trpasličího dryáku. World of Warcraft dokázal věc pro MMORPG nejdůležitější – stal se alternativním domovem, jemuž podlehly miliony hráčů. A jestli máte něco proti, tak mi to přijďte říct do očí.

Blood elf mage Jiskrra, Silvermoon City, Moonglade Realm (RP)

Diskuze (12) Další článek: Jak hospodařil Eidos?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,