The Elder Scrolls Online: epický krok vedle (day-one recenze)

Dlouho očekávané MMORPG The Elder Scrolls Online konečně vyšlo a my jsme se rozhodli ponořit se do světa Tamriel, abychom vymýtili veškeré zlo a užili si desítky hodin zábavy. A nebo také ne.

Pro začátek se sluší říci, že samotnou hru nevyvíjelo studio Bethesda. Za hrou totiž stojí studio ZeniMax Online, které bylo založeno v roce 2007. Jedná se o jejich první projekt vůbec, mě tedy nezbývá nic jiného, než říci, že je to hodně znát.

Milujme naše postavy

Ale nepředbíhejme. Po stáhnutí ohromných 30 GB a následném spuštění na nás čeká jedno z mála pozitivních překvapení. Tvorba postavy. Ta je velice různorodá a podrobná. Můžeme si vybrat frakci, rasu a povolání. Nechybí ani podrobná úprava vzhledu podle libosti. Ovšem pozor! Každá frakce začíná na jiné části mapy. Pokud tedy chcete hrát se svým kamarádem od začátku, musíte si vybrat stejnou frakci. Ty jsou ve hře tři. Aldmerijské dominium, Ebonheartský pakt a Daggerfallská dohoda.

eso 2014-04-03 13-48-38-74.bmp

Pod každou z nich pak spadají ještě tři rasy, u Aldmeri to jsou Vznešení elfové, lesní elfové a Khajiitové; u Ebonheartu můžeme hrát za Nordy, Temné elfy a Argoniany, a nakonec Daggerfallu můžeme dělat čest s orky, Bretony nebo Redguardy. Po zvolení frakce a rasy s ní spojené si můžete zvolit jedno ze čtyř povolání. Je zde bojovník, čaroděj, zloděj a templář. Výsledná volba se promítne nejen na vzhledu vaší postavy, ale zejména na schopnostech, které můžete používat. Následuje volba vzhledu, kde si můžete upravit prakticky cokoliv. Chcete mít svaly jako Arnold? Není problém. Chcete být bílý jako sníh? Proč ne. A pokud chcete mít lokny až na zadek, tak víte co? Do toho.

eso 2014-04-03 13-49-47-23.bmp eso 2014-04-03 15-57-06-57.bmp eso 2014-04-03 17-17-32-99.bmp

S vytvořenou postavou se můžeme plně ponořit do příběhu. Ten se odehrává 800 let před událostmi, které se staly v Morrowindu a Oblivionu. Temné síly začaly ovládat téměř celý Tamriel, včetně legendárního města Imperial City a White-Gold Tower. Každá ze tří znepřátelených frakcí má jen jeden cíl. Vyhnat z Tamrielu veškeré zlo a ujmout se vlády nad celou zemí. Je tedy jen otázkou času, kdy se potkáte s jinou frakcí v oblasti zvané Cyrodiil. Právě zde totiž probíhají bitvy s ostatními hráči, tzv. PvP.

Každá ze tří znepřátelených frakcí má jen jeden cíl. Vyhnat z Tamrielu veškeré zlo a ujmout se vlády nad celou zemí

To je druhým a vlastně posledním velkým pozitivem této hry. Kromě obyčejných soubojů tu je totiž možnost dobývání. Stovky hráčů v jedné bitvě s trebuchety, katapulty a balistami? Proč ne. Nebo se rozhodnete hrad, popř. vesnici či jeskyni bránit? Nebude vám do toho nikdo kecat. Rozhodně lze říci, že se jedná o epickou, i když místy nepřehlednou podívanou, kterou ještě umocňuje perfektní hudba. Ta je ostatně na velmi vysoké úrovni a rozhodně patří ke kladům hry, což je ostatně u série zvykem.

eso 2014-04-03 14-23-09-88.bmp

Tím však pozitiva končí a přichází "Temné síly". Síly, které mě nejednou donutili k naprosté frustraci. Síly, které mi znemožnili další posunutí v příběhu. Síly, kvůli kterým jsem hru vypnul a nejspíše již nikdy nezapnu.

Frustrace a zase frustrace

Začnu frustrací. Ta přišla velmi brzo a trvala velmi dlouho. Řeč je o nahrávacích časech, které klidně přesahují i několik minut, zejména po prvním spuštění. Řekl jsem si, že to lze vydržet, jaké však bylo moje překvapení, když jsem zjistil, že po změně jedné kolonky v nastavení grafiky se hra musí načítat opět znova!

eso 2014-04-03 14-34-48-68.bmp eso 2014-04-03 16-24-41-92.bmp eso 2014-04-03 17-18-27-59.bmp

Bláhově jsem si však myslel, že je to jediný malý nedostatek. Hned ve druhé místnosti však přišla frustrace znovu. Řeč je o ovládání. Na hře je totiž šeredně vidět, že je dělána primárně na konzole. Lootování neprobíhá klasickým způsobem, kdy otevřete truhlu, kouknete se, co za věci obsahuje, a pokud se vám nějaká líbí, kliknete na ní jednou levým tlačítkem myši a šup do vašeho batohu. Tady musíte kliknout dvakrát. Marně jsem přemýšlel, proč tomu tak je. Naštěstí vývojáři alespoň přidali možnost vzít věc pomocí zmáčknutí specifické klávesy (naštěstí jen jednou).

Model zbraně je ve skutečnosti truhla, ve které je teprve ta kýžená zbraň

Pokud jste hráli předešlé díly, tak jistě víte, že šlo sebrat téměř vše. Tady ani omylem. Viděl jsem na stole krásný luk a meč. Šel jsem tedy ke stolu a jako vůl jezdím myší kolem luku, aby se konečně ukázala možnost sebrání. A ono nic. Skoro jsem se styděl za neustálé mačkání klávesy E, abych něco vzal, bohužel marně.

eso 2014-04-03 14-45-46-58.bmp

Brečet smíchy nebo smutkem budete při každém sebrání zbraně. Ono bylo asi pro vývojáře těžké udělat jednoduchý systém, kdy by se zbraň automaticky přidala po sebrání do batohu. Tady totiž na zbraň, kterou lze sebrat, kliknete a objeví se vám tabulka, která je stejná, jako když otevřete například truhlu. A v té tabulce je co? Ta zbraň, kterou chcete vzít. Takže ten model zbraně je ve skutečnosti truhla, ve které je teprve ta kýžená zbraň. Chytré.

Stůj a ani se nehni!

Rozhodl jsem se tedy nechat lootování lootováním a plnit příběhové úkoly. Ty jsou z větší části typu: Přines toto, zabij tamto, promluv s tímhle. Občas vás čeká i nějaký ten rozmanitější úkol. Když už ale přijde, tak ho pro změnu ani nesplníte. Řeč je o umělé (ne)inteligenci a chybách všeobecně. Já bohužel skončil s mnoha úkoly hned ze začátku.

eso 2014-04-03 09-33-49-45.bmp eso 2014-04-03 14-53-45-71.bmp eso 2014-04-03 15-28-07-57.bmp

To, že mám někoho následovat, mi nevadí. To, že se zastaví ještě předtím, než se objeví nepřátelé, je k pousmání. To, že s nepřáteli chvilku bojuje, pak se sekne a stojí jako velké tvrdé "i" s tím, že veškerá likvidace je pak na vás, je k smíchu. Ale to, že po zabití jednoho bosse se postava sekla a nebyl spuštěn rituál, bez něhož nelze pokračovat v úkolu, je k pláči. Nepomohl ani restart hry, ani nabrání úkolu znovu, bohužel.

Sám jsem byl na chatu svědkem desítek nářků, kdy si hráči stěžovali na nezábavné „expení“, a to již na levelu 8

Mou jedinou šancí, jak pořádně získávat zkušenosti, bylo plnění vedlejších úkolů a zabíjení nepřátel. To však přináší hned dvě nepříjemnosti. Tou první je fakt, že za zabíjení nepřátel žádné zkušenosti nezískáváte. Nevím, koho to napadlo, ale je to tak. Díky tomu se brzy dostaví chvíle, kdy jen projíždíte všemožně po mapě a hledáte jakékoliv NPC s úkolem. Sám jsem byl na chatu svědkem desítek nářků, kdy si hráči stěžovali na nezábavné „expení“, a to již na levelu 8.

eso 2014-04-03 15-54-36-49.bmp

Tou druhou je pak krátký respawn nepřátel. To, že je to kvůli tomu, aby hráči nemuseli dlouhou čekat, chápu, ale tak krátký? Pokud někoho zabijete, objeví se tam po několika desítkách sekund zase. V mém případě jsem pracně zabíjel jednoho ze dvou bossů, po úspěšném zdolání jednoho jsem se vrhl na druhého. Těsně před jeho smrtí mě však stačil zabít, no hádejte. Ten první.

Peníze, peníze a zase jenom peníze

Je nanejvýš sympatické, že se vám statistiky, ability a kouzla vylepšují podle toho, jak je používáte. Nehrozí tedy, že byste dávali za trénování nějaké ohromné sumy. Nicméně, peněz nebudete mít moc, a to hlavně na začátku. Pokud za jeden úkol dostanete sto zlatých mincí, budete rádi. Jen tak pro představu, trochu lepší zbraň stojí klidně 10 000 zlatých. Jako podraz mi pak od vývojářů přijde účtování si za rychlý přesun mezi místy. Došel vám lektvar a chcete zpátky do města? Můžete rychle, ale připravte si klidně 200 zlatých. Uf.

eso 2014-04-03 13-49-17-88.bmp eso 2014-04-03 13-52-38-07.bmp eso 2014-04-03 16-03-19-71.bmp

Můžete samozřejmě jako hlupák koukat do mapy a čekat, až vám cena spadne na únosnou částku. Pomoci by vám mohl kůň, který však stojí "jenom" 17 200 zlatých. Ten nejlevnější. Koně navíc můžete krmit, čímž mu vylepšujete jeho statistiky. Má rád jablíčka, po kterých běhá jako blesk, po senu zase vydrží běhat déle a když mu dáte oves, tak toho pašák více unese. Ale žádné přežírání, krmit se dá jen jednou za 20 hodin.

Boj bude, neboj

Ti z vás, kteří očekávají alespoň nějakou dynamiku od soubojů, musím zklamat. Boje jsou špatné jak z hlediska animace, tak z hlediska taktiky. Po rozmlsání ze Skyrimu tak nastupují těžkopádné a vtipně vyhlížející souboje, kdy mačkáte pouze tlačítka v rozmezí 1 až 5. Díky malému počtu kolonek pro kouzla/ability tak přichází vniveč i taktizování. V tomto směru je lepší i stařičký WoW, který nabízí nespočet kombinací a možností, jak souboj vyhrát. Tady bohužel ne. A je to rozhodně škoda. Osobně nechápu, proč vývojáři nepřevzali systém dynamického boje ze Skyrimu, který by tu pasoval jako zadek na hrnec. Takhle budete jen v pravidelných intervalech mlátit a mačkat jedno z několika čísel.

eso 2014-04-03 16-08-59-35.bmp

To samé platí i v PvP. Bitvy jsou sice obří a rozhodně nepostrádají nádech epičnosti, ale vyznat se v nich, to je úkol hodný Sherlocka Holmese. V bitvě se totiž honí spousta hráčů. Nepřátelé jsou navíc označeni jen červenou šipečkou, což je docela obtížné zpozorovat ve chvíli, kde se všude léčí, střílí, kouzlí a bombarduje. Také mi chybí nějaké srovnání sebe a nepřítele, kdy člověk nemá šanci poznat, jak je daný protivník vybaven. Stačil by např. číselný počet životů, aby měl hráč alespoň malou představu, zda-li se může s protivníkem utkat. Takto si musíme vystačit pouze s ukazatelem levelu.

Grafiko, grafiko, ty se mi nějak nezdáš

Grafika je kapitola sama o sobě. Na nejvyšší detaily hra vypadá sakra dobře, to bez diskuze. Budete mít radost z toho, jak to vypadá v hospodě, v ruinách, na pláži, dokonce i na obyčejné pláni. Pokud ale nemáte výkonnou sestavu a snížíte detaily, hra vypadá přinejmenším ošklivě. Vypadá dokonce hůře než Oblivion, což rozhodně nepotěší. Nelíbila se mi také instantní změna počasí, kdy se z bouřky stal slunečný den v rámci pár sekund. Příjemně detailní je naopak mapa, která ukazuje i jednotlivé obchodníky, stavby, zóny, chrámy a tak dále. Suma sumárum? Chce to pořádný stroj.

Další nepříjemné drobnosti

Hráč sám má k dispozici několik profesí, ať už rybaření, vaření, výrobu zbraní a zbroje, těžbu, alchymii či jiné. Ke každé potřebuje suroviny, které lze získat různým způsobem. Chcete jít rybařit? Musíte mít prut, háček a návnadu. Chcete těžit? Najděte rudu a můžete se do toho dát. Krumpáč sice v inventáři nemáte, ale hrdina ho nějakým zvláštním způsobem "vyloví" z oblečení a dá se do těžby. Navíc, rudy se respawnují po pár minutách, takže stačí čekat na místě.

Nemáte neomezený inventář, takže máte dvě možnosti. Buď se profesím moc nevěnovat, nebo si dodatečně kupovat místa v inventáři

To by ale nebylo TESO, aby to bylo zadarmo. Nemáte totiž neomezený inventář, takže máte dvě možnosti. Buď se profesím moc nevěnovat, nebo si dodatečně kupovat místa v inventáři. Ano, za prvních 10 míst navíc dáte 400 zlatých. To není moc, že? Jenže za dalších 10 to už je 2000 zlatých, dále 4900 zlatých a tak dále. A přitom stačilo přidat možnost koupení batohu s 50 místy, ne?

eso 2014-04-03 16-36-40-73.bmp

Chybí dokonce i aukce. Našel jste pro vás nepoužitelné, ale kvalitní brnění či zbraň a chcete ji prodat někomu jinému? Měli byste co nejrychleji vstoupit do guildy. Pokud jste totiž jejím členem, můžete dát zbraně do obchodu, který si vede sama guilda. Ten je však určen jen a pouze pro její členy. Pokud jste radši samotář, tak nemáte šanci někomu jinému věc prodat, leda byste spamovali kanál svojí nabídkou a pak pracně posílali pozvánku k obchodu.

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: Zenimax Online Studios
Začátek prodeje: 4. dubna 2014
  • Hudba
  • Příběh
  • Originální úkoly
  • Výtvarný styl
  • Profese
  • Měsíční poplatky
  • Častá nepřehlednost v PvP
  • Přetrvávající bugy a chybky

Jak je z recenze patrné, můj postoj k této hře je víceméně negativní. O to více mě to mrzí jako fanouška série TES. Určitě si to své hráče najde, možná budu zlynčován a zapálen na hranici v Imperial City, ale nemohu jinak. Osobně jsem bohužel nenašel ve hře žádnou motivaci, proč pokračovat dále. Ani mi to nebylo dovoleno díky chybám AI. Poslední kapkou jsou pak měsíční poplatky. Pokud vám nevadí, klidně si přidejte 1 hvězdičku. Rád bych dal více, ale na poli MMORPG se vyskytuje mnohem více kvalitnějších her, které jsou navíc bez poplatků. Je mi to líto, TES. Moc líto…

PS: Právě jste si přečetli Day-One recenzi, která hodnotí hru k jejímu vydání. V následujících týdnech a měsících pro vás připravujeme dodatečné články, které se vrátí ke hře a jejím aktualizacím a zhodnotí změny a inovace v případě, že ve hře budou.

Diskuze (132) Další článek: Nový trailer na horor SOMA odhaluje podvodní lokace