Timesplitters 2: největší konzolová akce - recenze

Mnoho PC hráčů nebude ochotno v existenci této hry uvěřit. Alespoň ne v té podobě, v jaké ji budu popisovat já a kolega Honza Spáčil. Jde o akci z vlastního pohledu, která vesele překonává nejlepší single i multiplayerové krále žánru – zároveň! Gigantické nabídce herních režimů, zbraní a cestování v čase nelze odolat.

Multiplayer: ano, 1 – 2 hráči (až 4 s Multitapem)
Paměťová karta: minimálně 246 kB
Analogové ovládání: pouze páčky
Externí podpora: PS2 Multitap 2x, i.Link (max. 4 konzole. Až 16 hráčů)
Výrobce: Free Radical
Homepage: timesplitters2.eidos.com

„Bum bum bum ratatata prásk vžum křach aaaargh bum bum“
(záznam agresivního vyjednávání v TimeSplitters 2)

Akční hry a konzole

Hra, o které si dnes budeme povídat, je zřejmě nejsilnějším současným zástupcem konzolových akčních her vůbec. Je to akce nádherně vypadající a jako sen se hrající – rychle, jednoduše a nekonečně zábavně. Navíc je to ale FPS akce, což není tak docela žánr zaslíbený konzolím. Každý opravdový maniak do akčních her „viděných z vlastního pohledu“ vám řekne, že tyhle hry byly vždy nejlepší, největší a nejsnáze ovladatelné na PC. Tomu je však konec. TimeSplitters 2 (dále jen T2) je tak nádherná, rychlá, hratelná a zábavná v single i multiplayeru, že vůbec nemá cenu snažit se to vysvětlit PC fanouškům, potažmo svátečním konzolovým hráčům. Takový Unreal Tournament 2003 je nepochybně geniální multiplayerová akce, ale originálností hracích módů (!) na T2 nestačí a hra jednoho hráče je proti T2 směšnou nudou. Snad jediný titul v rámci žánru se může T2 rovnat po stránce péče, věnované zábavnosti a propracovanosti režimů pro jednoho i víc hráčů – jde samozřejmě o Half-Life. Připravte se tedy na konzolovou FPS, jaká tady ještě nebyla – a vůbec: připravte se na hru, s jakou jste se ještě nesetkali.

Timesplitters 2 Timesplitters 2

Timesplitters 2 Timesplitters 2

Atmosféra(-y)

T2 má velmi výrazný design a styl, který jí dodává onu zvláštní chuť, co se tak špatně zapomíná. Jelikož náplní singleplayeru je cestování v čase, odehrávají se jednotlivé pasáže hry na divokém západě, ve středověku, v současnosti i v budoucnosti, ale všechny jsou přitom provázány komiksovým stylem grafiky, který je někdy méně a někdy více směšný, přitom je ale vždy jedinečný a nezapomenutelný (nejlepší asi bude mrknout na okolní screenshoty). Zatímco design balancuje mezi komiksovým a komediálním, atmosféra jednotlivých časových epoch je až nepopsatelně intenzivní a věrohodná. Už enginové animace na začátku každé z nich evokují oblíbené filmy, samotné úrovně pak skutečně dýchají atmosférou středověké katedrály plné zombií a zapovězených rituálů, prokletým prastarým chrámem ztraceným v džungli, více než dokonalou klasickou přestřelkou ve westernovém městečku, mafiánskou gangsterskou na ulicích velkoměsta, průzkumem polární stanice zamořené příšerami, cyberpunkově laděným dobýváním základny budoucnosti nebo přímo válečnou výpravou na planetu mimozemšťanů či do továrny na výrobu robotů. Tahle různorodost a nápaditost prostředí je hlavním esem v rukávě T2 pro jednoho hráče, které zajišťuje, že se singleplayer nemůže stát stereotypním nebo nudným (každá epocha chce jiný přístup – na divokém západě se střílí jako o život, hacker v budoucnosti se spíš plíží a zneužívá počítačů). Když k tomu připočteme několik originálních druhů zbraní pro každou epochu, vyjde nám skutečně monstrózní balík zábavy, který si během jediného projití hrou vůbec nebudete mít šanci pořádně užít (proto jsou tu další obtížnosti, ve kterých se mění složitost úrovní i úkoly!). Druhým důvodem pro neodtrhnutí se od T2 je pak vynikající ovladatelnost a hratelnost, které platí i ve hře více hráčů.

Timesplitters 2 Timesplitters 2

Timesplitters 2 Timesplitters 2

H R A telnost (!!!)

Nepochybně nejvýraznějším rysem T2 je dokonalost (také bohatost na herní režimy, zbraně a zábavu). Především technická dokonalost způsobuje, že T2 je mezi akčními hrami totéž co Gran Turismo 3 mezi hrami závodními. T2 je neuvěřitelně rychlá, plynulá (50 fps bez kolísání) a především revolučně ovladatelná. Rozebírat zde konkrétní funkce tlačítek nebo ovládací systém by bylo zbytečné – stejně je potřeba to vyzkoušet na vlastní kůži, abyste to pochopili – nicméně můžete dát na moje slovo, že ovládání T2 je na takové úrovni, s jakou jsem se na konzolích u FPS titulů ještě nesetkal. Citlivost a hladkost, s jakou je možné pomocí analogových páček mířit, je neuvěřitelná. I lidé, kteří hry obecně moc nehrají, mi dali zapravdu, že T2 se tak nějak „hraje a ovládá sama“. Na rozdíl od všech ostatních her, ve kterých si musíte na systém ovládání nějakou chvilku zvykat (někdy se vám to nepovede až do jejího konce), T2 vám padne do ruky jako dlouho postrádaná hračka… o to hůř se potom pouští. S tímhle samozřejmě souvisí i dokonale vyvážená obtížnost, která se mění od pohodové až po nervy-vraždící podle toho, jak si ji nastavíte. Každopádně žádné z nesčetných hodin, co jsem s T2 strávil, nelze přisoudit přívlastek nudná nebo frustrující.

Timesplitters 2 Timesplitters 2

Timesplitters 2 Timesplitters 2

• 16 herních módů
  • architektura úrovní
  • různorodost prostředí a zbraní
  • nastavitelnost všeho
  • kooperativní story mód
  • vzhled, kouzlo, atmosféra
  • technicky dokonalá
  • filmový soundtrack dokonale ladí s prostředím
  • revolučně propracované ovládání
  • multiplayer až v 16-ti lidech
  • spoustu zbraní můžete mít po dvou kusech (do každé ruky jednu)
  • obrovský výběr arén
  • absence pořádného příběhu
  • komiksovost kazí vážnost atmosféry
  • v multiplayeru může dojít ke snížení framerate

Největší hra aneb království akce

S tolika odlišnými herními prostředími, monstrózní nabídkou různorodých zbraní (ty nejlepší najdete popsané ve speciálně zaměřeném článku Honzy Spáčila, který vyjde zítra) – od cihel přes kuše či pistole až po laserové a plazmové konóny, slušnou knihovnou protivníků v čele se záludně se teleportujícími TimeSplittery (mimozemšťané, kteří napadli Zemi a zneužívají posouvání se v čase), editorem pro výrobu vlastních úrovní a mnoha dalšími herními režimy kromě hlavní „story-line“ (opravdový příběh ale od T2 nečekejte, jde tu skutečně „jen“ o akci, podobně jako třeba v Quake 2) je T2 výbornou hrou. S největším, nejbohatším a nejpropracovanějším multiplayerem, jaký kdy konzolová hra měla, jde o něco mnohem víc. Multiplayer v T2 vám umožní nastavit si úplně cokoliv a nabízí toho tolik, že by to vydalo na vlastní článek, na který to taky vydalo a Doupě ho vydá zítra. Nepochybujte ani na vteřinu, že z pera (nebo spíš klávesnice) Honzy Spáčila se na vás přiřítí stejně nadšená slova jako na této stránce a věřte nám: T2 je hrou, jaká na konzolích ještě nebyla a v jejíž existenci mnoho PC hráčů prostě nebude ochotno uvěřit. Dobře jim tak!

Timesplitters 2 Timesplitters 2

Zvuky: 9/10
Hratelnost: 10/10