Tokyo Game Show 07 – hry v zemi vycházejícího slunce

Čím více začíná společnost akceptovat hry jako konvenční zábavné médium, tím více prosperují výstavy jemu zasvěcené. Po E3, Games Convention a chystané E for All je zde Tokyo Game Show, která byla vždy jiná. Jak vypadá běžný den mezi fanatickým fandomem asijských her vám popíše naše reportérka, jež se hrdinně vydala do říše katan a velkých mechů.

Tokio Game Show – japonská velkolepá herní show, po které se vždy vyrojí kupa nových a překvapivých informací. Vždy jsem na ni netrpělivě čekala a po jejím začátku netrpělivě hltala nové informace a trailery. Letos jsem se dostala přímo do samotného středu dění, za což bych všem, kteří mi to umožnili, chtěla moc poděkovat. S vámi ostatními se ráda podělím o dojmy a zážitky, jež mi tyto dva nevšední dny v Tokiu přinesly.

  
Dav novinářů a podobných míří na TGS * Zvenku vypadá výstaviště prázdné, ale zdání klame… * Uzavřené promítání je již tradiční součástí Square-Enix stánku

Nekonečné čekání

Již při cestě jsem byla vyvedena z omylu – tokijská herní show se totiž nenachází v Tokiu, ale v sousedním městě Chiba. Po hodince strávené ve více či méně přeplněných vlacích jsem konečně dorazila na zastávku s výstavištěm. Moje obavy z hledání vstupu byly zbytečné – stačilo volně plynout s davem novinářů, který mě bezpečně dovedl až k frontám na propustky.

Bohužel z důvodů prapodivného značení jsem napoprvé zvolila špatnou frontu a po čtyřiceti minutách čekání byla poslána do druhé, kde jsem strávila další půlhodinu, ovšem nebýt dobře zorganizované vlastní registrace, stála bych tam díky vysokému počtu návštěvníků ještě nyní. Vybavena mapkou, visačkou a foťákem na krku jsem se konečně dostala dovnitř a objevování mohlo začít! Výstava se konala v několika rozlehlých, propojených halách řazených za sebou – ve všech se něco dělo. Světla blikala a směsice zvuků z pódií se linula ze všech stran.

Jako velkého fanouška série Final Fantasy mě nejprve samozřejmě zajímal stánek Square-Enix s uzavřeným promítacím sálem. Po dlouhém stání ve frontě jsem měla mapku výstaviště v malíčku, takže jsem šla najisto, okukujíc všemožné hostesky (obzvláště parta služtiček kousek od vchodu na mě udělala dojem) a sbírajíc všemožné pamflety, jaké kde nabízeli (moje zavazadlo mělo kvůli tomu menší problémy dostat se do letadla).

  
Final Fantasy IV přitahovala mnoho účastníků * Trailer na Dissidii ukázal i Squalla Leonharta * Nové tituly Kingdom Hearts příliš nezaujaly, ale propagace byla velká

Konečně FF XIII trailery!

Po doražení k uzavřenému promítacímu sálu jsem zjistila, že je zrovna po začátku pětačtyřicetiminutové projekce. Čekat tak dlouho se mi nechtělo (jak naivní jsem byla!), tak jsem si šla zkrátit chvíli hraním Final Fantasy IV pro NDS. Tým kolem Final Fantasy III nezklamal a FF IV vypadá skvěle a také se dobře hraje. K dispozici byla speciálně upravená část hry přímo pro TGS s mnoha postavami na vysoké úrovni – je na co se těšit.

Na promítání dalších nejnovějších trailerů z dílny Square-Enix jsem se také nemohla dočkat, a proto jsem se šla rychle zařadit zpět do fronty. Jaké bylo překvapení, když jsem zjistila, že ten samý nápad mělo přede mnou již větší množství návštěvníků. Při dalším vpouštění jsem se do sálu prostě nevešla. Nezbylo mi než tedy počkat další hodinu, po které jsem se tam konečně dostala. A to byl novinářský den, nechtěla bych vědět, jak by situace vypadala v otevíracích hodinách pro veřejnost.

Po několikanásobném upozornění, že veškeré pořizování záznamů je opravdu a zcela vážně zakázáno (až jsem dostala chuť něco natruc natočit), promítání konečně začalo. Hned na začátku diváky ohromil prodloužený trailer na Final Fantasy XIII. Představena v něm byla nová postava – sympatická dívka s červenými vlasy a nová přírodní lokace. Ze hry bohužel nic vidět nebylo, takže si na FF XIII ještě dlouho počkáme. Stejně tak v traileru na FF versus XIII jsme dostali pouze další dávku úžasných animaček. U obou her pak na konci traileru svítilo výrazné „Pouze pro Playstation 3“.

  
FF versus XIII – příběh z trošku jiné současnosti * FF XIII – morfující Shiva * Nová edice Advent children na Blu-ray vypadá skvěle

Ze zbytku promítaných her převládaly tituly pro japonské mobilní telefony, které si bohužel my v Evropě nemáme moc šancí zahrát. Představena byla také trojce nových Kingdom Hearts titulů (pro PSP, NDS a mobily), ale musím říct, že mne příliš nezaujala ani jedna a reakce celého publika byla spíše rozporuplná. Celkově lze říci, že publikum během promítání sice koukalo s otevřenou pusou, ale po dodatečné rekapitulaci zjistilo, že zas tak moc toho Square-Enix nepředvedl. I přesto jsem se ale druhý den vrátila a kvůli FF XIII titulům si tu frontu vystála ještě jednou.

Tolik věcí k vidění, tak málo času

Na Square-Enix stánku toho sice bylo k vidění a zahrání ještě dost (nové předělávky série Star Ocean, nové FF Tactics, otevřený promítací sál s mnoha dalšími trailery, spousty mobilních her apod.), ale čas kvapil a já toho chtěla vidět co nejvíce. Hostesky lákaly ze všech stran a nabízely drobné dárky za zahrání toho či onoho titulu, nicméně já měla jasno – již od ohlášení sleduji RPG pro Playstation 3 od firmy Level 5, White Knight Chronicles. Hratelné demo jsem si prostě nemohla nechat ujít.

S mladíkem se schopností transformace do obrovského rytíře jsem se výtečně bavila a vůbec se mi nechtělo zabíjet obrovského bose, po kterém demo končilo. Co ale zamrzí je absence data (nebo alespoň přibližného data) vydání. Po RPG náloži jsem zamířila ke stánku Konami, který zabíral velkou část jedné z hal. Ať už ale šlo o Metal Gear Solid 4 nebo o nově ohlášený titul Time Hollow, čekací doby kolem hodiny odradily. Nakonec jsem skončila u efektní akce Devil May Cry 4 a po zahrání dostala bonus v podobě přívěšku na mobil.

   
Square nezapomněl ani na ostatní – Chocobo, Star ocean a Tactics

Večer se pomalu blížil a s ním i zavírací doba v pět. Uchozená a smrtelně unavená jsem se pomalu blížila k východu. Nedalo mi to a zastavila jsem se v poslední hale plné obchodů jak s jídlem, tak s figurkami a ostatními herními blbůstkami. Mezi nimi byly mimo jiné i stánky Square-Enix a Capcom. Po nějaké době jsem odcházela s ještě těžšími taškami a mnohem lehčí peněženkou. Plyšovým chocobům a kartám Phoenixe Wrighta prostě nešlo odolat. Ještěže některé figurky, jrž tam vystavovali, zatím nebyly v prodeji.

Druhý den opět do boje!

Následující svítání jsem si přivstala a doufala, že problémy se vstupem již nebudou. Také že ne, ale šokoval mě dav, který se u vchodu evidentně srocoval již od mnohem časnější doby, než byl můj příchod. Po otevření se ale všichni nahrnuli dovnitř až překvapivě rychle, takže žádné drasticky dlouhé čekání se tentokrát nekonalo, což bylo dobře vzhledem k tomu, že v počasí hlásili neuvěřitelných třiatřicet stupňů a už ráno bylo venku k nevydržení (obzvláště v davu).

Poučená předchozím dnem jsem si přinesla své NDS a fronty ubíhaly mnohem rychleji. Po ranním promítání Square-Enix trailerů jsem se vydala ke stánku Konami. Tentokrát pevně rozhodnutá vidět co se dá. Popularita série Metal Gear v Japonsku se nezapře a čekací doba se opět pohybovala přes hodinu. Když jsem ale procházela kolem hlavního podia, hostesky snaživě všechny kolemjdoucí informovali o chystané události ke dvacátému výročí, jež začínala za chvíli. Nechala jsem tedy frontu frontou a šla se podívat, co se bude dít.

  
Tak tenhle nápoj bych si koupila hned, kdyby byl již na prodej... * ...ale i tak bylo co nakupovat * Microsoft sousedil se Square-Enix, ale na návštěvníky prohrál

Metal Gear Solid výročí

Nejprve bylo promítnuto video o historii série Metal Gear a jejím postupném vývoji, které obsahovalo mnoho zajímavých informací – například o tom, jak vývojářský tým vždy cestuje do budoucích lokací hry. Největší šok ale přišel až po něm – na podium totiž přišel samotný Hideo Kojima, tvůrce série! Seděla jsem v jedné z prvních řad a měla jej opravdu na dosah ruky. Kojima vyprávěl o chystaných projektech – anglické novele Metal Gear, kolekci všech Metal Gearů v ceně jedné nové hry a mimo jiné také mobilní verzi Metal Gearu s originálním příběhem.

Hodně času také věnoval MGS: Portable Ops+ na PSP, které všem doporučoval jako bonus k Final Fantasy: Crysis Core, jež se v Japonsku prodává jako divá. O všech titulech MGS vyprávěl zaníceně a s humorem – bylo vidět, že má k sérii vybudovaný silný vztah. Na závěr všem popřál zábavu při hraní svých her a doporučil vyzkoušet MGS4, doprovázený nějakou speciální událostí. Na Kojimovo doporučení jsem se tam vydala, ale po cestě jsem se zastavila u zbrusu nově ohlášené NDS hře od Konami – Time Hollow.

Po krátkém zahrání mohu říct, že je důvod k očekávání. Hlavní hrdina se jednoho dne probudí a zjistí, že s jeho současností není něco v pořádku. Po objevení kouzelného pera schopného měnit minulost se to snaží napravit, ale změny, kterých se v minulosti dopustí mají větší následky než si dokázal představit. Hra probíhá jako klasická klikací adventura – hrdina mluví s různými charaktery, sbírá předměty a snaží se vypátrat, kde v minulosti došlo k chybě a tu pak napravit. Herní čas uběhl jako voda, a tak jsem konečně došla až k frontě na MGS4, stylově obehnané ostnatým drátem.

   
Time Hollow – udělejte díru do minulosti * Kojima propagující nový MGS mobil * I když starý je Snake stále ve formě

This is Snake!

Čekání na Snakea všem zpříjemňovaly sympatické hostesky s PSP, na kterých nabízely k vyzkoušení nové Portable Ops a také sousední pódium mobilních her, kde zrovna probíhal koncert jedné z mnoha japonských mladičkých dívčích skupin. Všude kolem také promítaly MGS trailery, které jsem po víc jak hodině opakování už pomalu nemohla vystát. Nakonec se ale přece jen ostražitě hlídané dveře otevřely a další skupina nedočkavých fanoušků byla vpuštěna dovnitř.

  
Co by to bylo za Japonsko bez učednice na gejšu * Ke konci se našel i čas na Cooking Mama 2 * Narazila jsem i na nevysvětlitelný jev

Měla jsem štěstí a ve vojenském bunkru, kde jsme se objevili, zabrala místo hned v první řadě. Po chvíli přišli vojáci, přičemž jejich velitel, pokud se nepletu, mluví Snakea v japonské verzi. Ze všech novinářů se rázem stali vojáci a byli postaveni před životně důležitou misi. Skvěle udělaná a zábavná prezentace MGS4 byla ve skutečnosti tutoriálem ovládání. Po vysvětlení se rozezněly pro MGS sérii tolik typické sirény, rozsvítila červená světla a všichni museli utéct ke konzolím.

Samotná hra byla skvělá stejně jako show, ačkoliv jsem měla problémy s kamerou. Jsem totiž zvyklá na invertovanou a nastavení samotné hry byla omezená. I tak jsem si ale starého Snakea pořádně vyzkoušela (ať již jde o nové krytí – octo camo, či nové vychytávky při pohybu) a již se nemohu dočkat začátku příštího roku, kdy nás čeká celosvětové vydání. Na památku všichni dostali jeden z malých MGS vějířů s hláškami z japonské verze. Dokonce jsem měla štěstí na ten Snakeúv.

  
Čtyři krásky proměněné ve zvíře * Hostesky před branami MGS oblasti * Prezentace MGS 4 patří k nejlepším zážitkům

Čas se opět začal chýlit ke konci a tak jsem ještě jednou prošla všechny haly a naposled se pořádně rozhlédla po výstavě. Moc se mi na ní líbilo, a přestože jsem ani zdaleka nestihla vidět a okusit všechno, odnášela jsem si kromě mnoha krásných pamfletů a upomínkových předmětů i spoustu skvělých herních zážitků. V budoucnu je opět na co se těšit!

TGS v číslech

Datum konání: 20 – 23.9. 2007
Celkový počet návštěvníků: 193 040
Celkový počet stánků: 1735
Počet vystavujících: 217 z 19 zemí
 

 

Diskuze (5) Další článek: Richard Garriot poletí do vesmíru

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,