Tom Clancy`s Splinter Cell: Chaos Theory – protřepat, nemíchat

Jsou to již dva roky, co jsme se poprvé setkali s dobrodružstvími tajného agenta Sama Fishera. Kdo by tehdy tušil, že tato série si získá takovou oblibu? Vskutku málokdo; ovšem o obrovské popularitě svědčí i to, že se připravuje již třetí díl Splinter Cell, jemuž se podrobně věnuje dnešní preview.

Výrobce: UbiSoft
Distributor: UbiSoft
Datum vydání: březen 2005

Snad jen málokdo ví, že poslední dobrodružství Sama Fishera nazvané Pandora Tomorow nebylo dle slov autorů plnohodnotným pokračováním série. Jednalo se totiž o verzi 1.5, tedy vlastně stand-alone datadisk. Nakonec však vše nabralo zcela jiných obrátek a s klidným svědomým můžeme považovat Pandora Tomorow za plnohodnotné pokračování. Nově chystaný díl, honosící se podtitulem Chaos Theory, bude již ovšem verzí 2.0.

   

Chytře umístěná kamera vám často pomůže * Rychlá likvidace strážných * Už vás zpozorovali

Asi si říkáte, jak je možné vydávat v tak malých časových intervalech tak kvalitní tituly. Odpověď je vskutku jednoduchá, na Pandora Tomorrow totiž dělala šanghajská pobočka francouzského UbiSoftu, zatímco se samotní kanadští autoři prvního dílu soustředili na třetí pokračování, které bude právě hlavní náplní dnešního článku.

Tvoříme na přání

Asijský smysl pro detail jistě přinesl do série mnoho nového, hlavně pak zcela netradiční pohled na věc. Já osobně k atmosféře druhého dílu nemám námitek, ale přeci jen chyběla ta napjatá, ale přesto ne tak stresující atmosféra z prvního dílu. Autoři nám dokonce vzali i časté gagy, což mnoho hráčů nepotěšilo; mou maličkost nevyjímaje. Vězte však, že v trojce se dočkáme jejich velkého návratu, a to nepřeháním – nebudete se jen bát, ale dojde i na notnou dávku smíchu. Nejinak to bude s obtížností, ta by se též měla vrátit k původnímu Splinter Cellu, tj. všechny úkoly nabudou na obtížnosti a jejich řešení bude vyžadovat více důvtipu a i cviku.

Za rozhodně nejpodstatnější změnu můžeme považovat nový engine, na němž montrealské studio tak usilovně a hlavně nepozorovaně pracovalo v době, kdy my hráli druhý díl. Nový engine by se měl údajně honosit těmi nejmodernějšími výstřelky a být vhodným konkurentem dnešní špičce, za kterou momentálně můžeme považovat například Doom 3 engine. Nejlépe vystihuje přechod na novou technologii producent Mathieu Ferland, který v jednom z rozhovorů uvádí, že „hlavním vodítkem byl hráčský ohlas a všech novinek se dočkáme až po konzultaci s hráčskou veřejností.“

   

Ta správná chvilka pro nepozorované proplížení se…

Pro nás znamená výše popsané asi to, že se konečně dočkáme pořádných soubojů z blízka a nelineárního příběhu s několika konci a postupy řešení. Nejpoužívanější zbraní se stane jistojistě nůž a to, jak dále Ferland uvádí, znamenalo pro UbiSoft pořádnou výzvu; museli překopat defacto celý herní koncept a zakomponovat do něj používání nože.

V hlavní roli opět Sam Fisher

V obsazení hlavní „role“ se žádné překvapení nekoná. Opět se shledáme s tajným agentem Samem Fisherem, který bude za pomoci vaší i svých důmyslných hračiček zachraňovat svět. Příběh se tentokrát bude pozvolna točit kolem Samovi minulosti a dojde i na filozofické řeči a uvažování nad tím, jestli má jeho práce smysl a proč ji vůbec dělá. Největší změnou bude dozajista nelinearita příběhu, což znamená hlavně to, že v jednotlivých misích nebudete plnit pouze jediný úkol, ale mnoho dalších, vedlejších, neméně důležitých.

Váš agent by toto vše ale samozřejmě nezvládl, a tak mu bude pomáhat celý tým – velitel Lambert a jeho půvabná asistentka. To ale zdaleka není vše – na délce by hře měl přidat i to, že ke splnění úkolu nepovede pouze jedna cesta, ale bude jich hned několikero. Co se týče příběhu, pokusím se být konkrétnější. Opět se poveze v trendu předchozích dílů – děj SC1 začínal v roce 2004, Pandora Tomorrow dva roky na to, a tak nás Chaos Theory zavede do roku 2008, kdy v Severní Koreji vládnou obavy z války způsobené politickými konflikty. Zajímavé je, že o něčem velmi podobném pojednává i ústřední děj hry honosící se rovněž jménem Toma Clancyho ve jméně – Ghost Recon 2. Pěkná náhoda, že? :-)

   

Vzhůru dolů! * Infračervené brýle pro noční pohyb * Ke slovu se často dostanou i pěsti

Hlavním tahákem nového příběhu by ale měly být jakési thrillerové vložky, které by měly děj dělat ještě napínavějším. Stejně tak autoři nemohli počítat se stoprocentní volností. Ačkoli se děj odehrává „až“ za čtyři roky, přece se jedná o budoucnost velmi blízkou a byli tak do značné míry limitováni děním v dnešním světě. Hlavním zdrojem sporu zájmů tak bude tentokráte informační válka na asijském kontinentě, protože kdo vládne médiím, vládně i lidu. Celý konflikt začne docela nevině, jedním uneseným Američanem kdesi na hranicích v Peru…

Konečně i exteriéry

Vítanou změnou je dále i přítomnost venkovních misí, přičemž jednou z nich je hned ta první, odehrávající se na japonském venkově. Kromě toho prozkoumáme i jihoamerické Peru, kam zavítáme do malebné indiánské vesničky, nebo budeme svádět líté boje na vrcholcích New Yorských mrakodrapů. S rozmanitostí herních prostředí souvisí samo sebou i interakce s okolím. I ta dozná obrovských změn a neměla by nyní konečně spočívat v pouhém přemýšlení „jak nepozorovaně zabít nepřítele“. Jak dodává Ferland „hráč by se měl u hraní bavit, o to nám šlo hlavně“, a tak se vám postupně budou odkrývat další a další netušené možnosti a zanedlouho vám nebude činit problém několikanásobná přesila.

   

Nový Sam se rád pere…

Fisherovo nové pojetí (inter)akce doslova vybízí k přirovnání k nejznámějšímu agentovi Jamesovi „007“ Bondovi, a nebyli bychom vůbec daleko od pravdy. Nejlépe si to ukážeme na příkladu z jedné mise: stan, v něm dva strážní. Noc, tma, v širokém okolí ani živáčka – zdánlivě jednoduchá situace, jenže vy potřebujete získat ve stanu střežené dokumenty, jenž vojáci střeží jako oko v hlavě. Starý Sam by asi nepřítele na něco vylákal ven a tam ho zneškodnil, jenže nový gentlemanský duch to Fisherovi nedovolí vykonat tak prostě… Možností je hned několik. Můžete udělat ze zadu díru do stanu, nepozorovaně do něj vlézt a dokumenty si v klidu odnést. Případně ještě „zadní vchod“ využít k zabití vojáků za pomoci nože. A nebo tu je ještě možnost třetí – ve stylu ala Rambo vletět do stanu a rozstřílet vše, co se hne… Výběr už ale záleží jen na vás, vzhledem k tomu, že se jednotky nebudou vždy chovat totožně, ale rozhodně nejlépe uděláte, vsadíte-li na spontánní rozhodnutí a instinkt.

Širší hranice

Dále by měla hra přibrat i na flexibilitě a metoda pokus-omyl, která se dosud tak hojně používala, by se tentokráte ke slovu dostat neměla. Hranice mezi smrtí a přežitím jsou nyní mnohem širší, a tak se můžete dopustit i nějaké té menší chybičky. Na videu prezentovaném na letošním E3 se kupříkladu v hned první japonské misi dopustil Sam zdánlivě neodpustitelné chyby a potom, co zabil jednoho ze strážných, odkutálelo se směrem k dalším strážím několik jenů. Jenže strážní jen s nadhledem okomentovali situaci slovy, že „v roce 2008 je již jen tak devalvován, že se ho ani nevyplatí sbírat“. Na prezentaci další se strážní vydali směrem, odkud se mince rozkutálely a chudáka Sama zabili….

Klasicky neklasický

Základní hodnoty Splinter Cellu zůstanou neštěstí zachovány. Sam Fisher nikdy nebyl ten typ, který by nutně musel všechny bezhlavě pozabíjet, ale spíše se schovával za každičkým rohem a pak nepozorovaně vystoupil ze stínu a udeřil. Nový Sam Fisher je podobný, ale autoři nám slibují i změny, které se budou odehrávat paralelně s tím, jak budete (ne)plnit dané úkoly. Do puntíku plněné rozkazy vám napomohou k lehčí cestě za vítězstvím a budete-li pozorně naslouchat, můžete se dozvědět mnoho zajímavého. Obzvláště v případě stráží to platí minimálně dvojnásob – takový řadový strážník toho ví hodně a v společnosti kolegy a někdy k tomu ještě v lehkém opojení rád podlehne a prozradí vám, i kdy nechtěně, nějaké tajemství, které se vám v důsledku bude v některých souvislostech hodit.

   

Krásně zpracovaný déšť * Nenápadnost sama 

Tiše, rychle a účelně

Zbraně ale přesto zůstávají nejpoužívanějším komunikačním prostředkem. Chybět nesmí minule nejpoužívanější víceúčelová puška SC2000, která umí nejen klasicky rychle a relativně tiše střílet, ale nyní přibyla i možnost vyměnit náboje za gumové projektily či plynové granáty. Jinak zůstává arzenál zachován, v tomto ohledu autoři zatím moc sdílní nebyli…

Když jsem před chvíli zmiňoval Jamese Bonda, jeho podobnost s SC spočívá hlavně ve vynálezech. Například možnost připevnit na strážného microkameru zní opravdu lákavě a neotřele. Stejně jako je tomu v případě grafiky. O novém enginu již řeč byla, ale jak to prozatím vypadá, máme se vskutku na co těšit. Jedním slovem ÚŽASNÉ! Každičký stín, každý krok v trávě, všechno precizně zpracováno s typickým kanadským puntičkářstvím. Co jsme ale ještě nikde jinde vidět nemohli je to, že na stav oblečení má vliv i počasí – jak ukazuje jedno z videí, kdy v deští Samův plášť realisticky zvlhl a lehce se začal lesknout.

Multiplayer

Multiplayer předchozího dílu byl vskutku revoluční a u Chaos Theory by tomu nemělo býti jinak. Základ z minula by měl zůstat zachován, ale stejně jako singleplyer doznala i hra více hráčů hlubšího propracování a v neposlední řady i jednoho malého překvapení – kooperativní multiplayer. Budeme si tak moci zahrát ve dvou na každé straně a prozatím tato spolupráce vypadá opravdu slibně. Strategicky dobře umístěný kolega může spoluhráče kupříkladu informovat, kudy a kam má jít a nebo mu pomáhat. Multiplayer by se navíc měl dočkat vlastní kampaně. Uvidíme…

Na co se těšíme
  • Realistická grafika
  • Kooperativní multiplayer
  • Nové „007“ prvky
  • … a všechno ostatní!
Čeho se bojíme
  • Ničeho! Chaos Theory vypadá jedním slovem SKVĚLE!

Posunu vpřed se samozřejmě dočká i umělá inteligence a fyzikální model. Nezapomeňte se ještě podívat na tabulku, v níž se dozvíte mnohé o Tomu Clancym. Tím se již náš čas vyhrazený pro třetí díl Splinter Cell pomalu, ale jistě vypršel, takže na závěr připomeňme ještě jeden důležitý údaj. Březen!!!  

Index očekávání: 90%


Tom Clancy

Světově uznávaný spisovatel a autor desítek knih, které se prodávají v mnohamilionových nákladech po celém světě. Clancy bývá často označován za mistra technothrilleru. Přestože nikdy nesloužil v žádné ze složek ozbrojených sil USA nebo ve zpravodajských nebo státních službách, jsou jeho knihy plné neuvěřitelně přesných popisů právě z těchto prostředí. Svých výborných znalostí vojenské techniky využil v pěti unikátních knihách provázejících čtenáře všemi složkami amerických ozbrojených sil. Na románových sériích Operační centrum a Net Force spolupracoval se Stevem Pieczenikem. Několik jeho knih bylo také zfilmováno.

Thomas L. Clancy se narodil 12. dubna 1947 v Marylandu. Po studiích na Loyola College v Baltimoru (MD), kde se zaměřil na anglický jazyk, pracoval jako pojišťovací agent a založil si vlastní nezávislou pojišťovací společnost. Již na škole vždy snil o tom, že jednou napíše svůj vlastní román. Když jednou četl článek o sovětské fregatě, která se pokusila emigrovat do Švédska, inspirovalo ho to k sepsání asi jeho nejznámější knihy Hon na ponorku. Kniha vyšla poprvé v roce 1984 a stala se světovým bestsellerem. Vzbudila takový ohlas, že si Clancyho pozval sám americký prezident Ronald Reagan a prohlásil se za Clancyho nadšeného čtenáře. 

V roce 1971 se Clancy oženil se svou první ženou Wandou. V roce 1996 se manželé rozhodli rozejít, důvodem mohl být Clancyho vztah s Katherine Huang, asistentkou NY okresního návladního. Po 27 letech manželství se v roce 1998 Tom a Wanda rozvedli. 26. června 1999 se Clancy podruhé oženil. Jeho druhou ženou se stala 32letá Alexandra Marie Llewellyn. Je otec čtyř dětí, jejichž jména však odmítá prozradit. Pečlivě chrání svůj soukromý život.

Zdroj: http://sweb.cz/JRut/clancy.htm

Dostupné pro: PC, 3DS, iPhone
Žánr: Akce | Stealth akce
Výrobce: UbiSoft | Webové stránky hry
  • # Hratelnost
  • Bohatý zbraňový arzenál
  • Design misí
  • Zvuky
  • Ovládání
  • Realistické stíny
  • Kooperativní multiplayer
  • Příběh bez zápletky
  • Grafika
  • Několik bugů
  • Kolísavý fyzikální model
Diskuze (3) Další článek: Goldeneye: Rogue Agent vyšel na konzole

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,