Total War: Rome II - impérium čeká (recenze)

Druhá návštěva Říma přidává i ubírá zároveň. Někdy ale přicházejí totální blbosti a odcházejí oblíbené prvky. Jak je to s nejnovějším počinem Creative Assembly?

Žánru tahovek už od pradávna vládne Civilizace. Tato samozvaná královna ale není jediná, která si chce pro sebe uzmout trůn. Za zmínku stojí třeba série Heroes of Might and Magic a moc pozadu nezůstávají ani dnes propírané eposy totální války. A zatímco veleznámá fantasy značka už spíše upadá, Total War zažívá svá nejlepší léta. Značka už dávno obrazila většinu historických epoch a dokonce se nyní pouští do jakýchsi znovuzrození starších her. Po hodně povedeném druhém Shogunovi tak nyní přichází na řadu už v pořadí druhá návštěva Říma, a opět je to rachot!

 

K významnému nabobtnání sice došlo, ale zatímco někde se velkoryse přidávalo, jinde v Creative Assembly provedli dosti patrnou liposukci

 

Tedy, on to měl být rachot. Mohutná reklamní kampaň a velkohubá prohlášení autorů nenechávali nikoho na pochybách, že Total War zase o pořádný kus naroste, a to opravdu do všech směrů. Realita výsledného produktu je ale trošku někde jinde. K významnému nabobtnání sice došlo, ale zatímco někde se velkoryse přidávalo, jinde v Creative Assembly provedli dosti patrnou liposukci.

2013-08-29_00001.jpg 2013-08-29_00002.jpg 2013-08-29_00003.jpg

Caesar a všichni ostatní umřeli

Ano, je to trošku k nevíře, ale Total War se snad vůbec poprvé topí v moři kompromisů a snaze zavděčit se všem. Zdaleka nejvíce to pocítí vlci samotáři, kteří si Rome II pořídí jako zábavu na dlouhé podzimní večery. Obzvláště pak ti z vás, co mají rádi příběhové filmečky a strukturovanou kampaň s postupně se objevujícími mechanismy.

Letos totiž nic takového nedostanete, a na to, že s Caesarem vrhnete kostky nebo se s Hanibalem zastavíte před branami můžete rovnou zapomenout. Druhý Řím totiž žádnou kampaň neobsahuje a vaši chuť po dobývání tak musí ukojit pouze různorodé scénáře za každý z desítky národů.

2013-08-29_00004.jpg

Asi jsem už moc zmlsaný od konkurence, která se o epickou a výpravnou kampaň minimálně snaží, ale zkrátka mně tato absence vyloženě irituje. Doslova jsem chvíli jen zklamaně zíral na monitor a marně hledal příslušnou položku v menu. Hodně to zamrzí obzvláště ve světle faktu, že tutoriál je přesně takovouto formou zpracován a dává jasně tušit ohromný potenciál, který mohl tento prvek mít.

 

Je rozhodně na co koukat a místy vám doslova polezou oči z důlků

 

Total War je totiž sakra pohledná hra, která uchvacuje nejen kvalitou textur a mamutím herním světem, ale pozadu nezůstávají ani filmečky v enginu hry. Škoda, že jsou ovšem jen dva. I tak je ale na co koukat a místy vám doslova polezou oči z důlků.

2013-08-31_00001.jpg 2013-08-31_00002.jpg 2013-08-31_00003.jpg

To všechno ale pouze v rámci sandboxových map na 300 tahů. Někomu to asi bude stačit, já hledal něco trošku jiného. Takzvanou volnou hru si totiž chci zahrát hlavně v multiplayeru, který to jediný v tomto ohledu zachraňuje. Takto velkou a na možnosti bohatou multiplayerovou hru totiž budete hledat jen těžko. Jediným soupeřem je tady zkrátka pouze Civilizace, ale ta přeci jen postrádá parádní bitvy.

Širý svět

Jak jsme v úvodu naznačili, každý odchod pro druhý Řím znamená také zisk. Za příběhovou kampaň jsme v tomto případě dostali opravdu nekonečný svět tak, jak ho starověcí myslitelé znali. Svět, který se směle může měřit s tím z Empire: Total War. Herní mapa totiž sahá od Anglie po Pobaltí a od samého severu Evropy až k branám starého Egypta. Když si to tak uvědomíte, můžete dobývat celou Evropu a docela velkou část severní Afriky. A to už je pořádně velké hřiště.

2013-08-31_00004.jpg

Vzhledem k velikosti herního světa je to pak také hřiště opravdu vizuálně opulentní. Obzvláště na silnějších strojích si můžete užívat širý svět v kvalitě odpovídající dnešní době a oproti předchozím dílům série druhý Řím překvapí i sympatickými detaily, jako jsou třeba rozrůstající se města. Není nic lepšího, než kdy se vám před očima pomalu z ospalé díry rodí prosperující velkoměsto. Tedy, pochopitelně vesnice, ale když tehdy to bylo všechno trošku jinak.

Nešikovný management

Všechno jinak je ale vlastně v celé hře. Zprvu jsem si myslel, že se obejdu i bez tutoriálu, ale změn ve fungování tahové části je skutečně dost a i zkušený harcovník se docela snadno ztratí. Hned na první pohled vás do oka například praští nový systém provincií.

2013-08-31_00005.jpg 2013-08-31_00006.jpg 2013-08-31_00007.jpg

Ty sdružují vždy zhruba pět měst, a pokud nedobudete všechny, tak se musíte o provincii vždy dělit s nepřítelem. A to už samozřejmě není dobré pro růst populace, příjmy a hromadu dalších věcí. Ve výsledku tak stejně většinou syslíte do zásoby rovnou celé provincie abyste pak v budoucnu nemuseli řešit problémy. Mnohdy vás tak autoři až příliš násilně nutí do kroků, které byste jinak ani neudělali.

 

Spolu s novými ikonkami pro jednotlivé budovy a titěrnými fonty se jedná o nepřehlednou a dle mého ani ne moc účelnou změť

 

Daleko větším problémem je ale nové menu pro zprávu jednotlivých oblastí. To je zbytečně malé a na to, kolik má obsáhnout informací zcela nevhodně navržené. Spolu s novými ikonkami pro jednotlivé budovy a titěrnými fonty se jedná o nepřehlednou a dle mého ani ne moc účelnou změť, na kterou si jen tak nezvyknete. Tady se snad dá jen s povzdychem zavzpomínat na Napoleona a s trochou snahy rozpačitou správu a výstavbu měst přetrpět.

2013-09-02_00001.jpg

Ne všechny novinky jsou ale jen k vzteku. Vzhledem ke sloučené výstavbě v městech skrze provincie už nemáte kde nabírat vojáky. Nově je tak rekrutujete přímo v poli přes ikonku u generála. Jedná se poměrně o dobrý nápad a vzhledem k podivné správě měst o skvělou pomůcku.

 

Bohužel pořád nelze posouvat jednotkami bez velitele

 

Myslelo se navíc i na detaily a nelze rekrutovat na nepřátelském území. Stejně tak potěší nutnost hlídat si vzdálenost, na jakou armádu posíláte a náklady na její udržování. Na to všechno se nabalilo hned vícero možností a jedná se o velmi příjemné prvky, které dodávají hře na autenticitě. Bohužel ale pořád nelze posouvat jednotkami bez velitele.

Atmosférické dobývání

To už zase tak realistické není, ale nejedná se o nic významného. Generál se navíc vždycky hodí. Nikdy nevíte, kdy vás nepřítel překvapí v poli a dojde k bitvě. Ty se už tradičně odehrávají v reálném čase a na rozdíl od tahové části se takřka striktně drží zaběhlých tradic. Za zmínku stojí snad jen možnost nechat ovládat konkrétní jednotku umělou inteligencí. A leč se to zdá jako prkotina, někdy se v bojové vřavě opravdu ztrácíte. Není totiž problém do pole nahnat až čtyřicet tisíc individualit a rozdat si to jak na vyprahlé pevnině, tak i na moři.

1375363244-twrii-naval-macedon.jpg 1375363246-twrii-battle-hollowsquare.jpg 1375363249-twrii-battle-battleline.jpg

Právě kombinace námořních a klasických bitev při obléhání příměstských měst jsou největším tahákem propracovaného a co mohu říci, tak i realitě věrného soubojového systému. Nemohu si pomoct, ale bez pušek a se starými dobrými meči má Total War mnohem větší šmrnc. A kombinování ostřelování pobřeží, vyloďování armády a spojeneckého útoku z pevniny nejen dobře vypadá, ale díky povedenému a hlavně přehlednému ovládacímu rozhraní se tak i hraje. Vyzdvihnout pak opět zaslouží grafika a skvělé ozvučení. Atmosféru mají v Creative Assembly zmáknutou na jedničku!

 

AI už umí trošku ovládat vlastní jednotky a neposílá je do nesmyslných míst nebo se jen tak zběsile nepouští do šílených útoků

 

Soubojová část si tak kritiku zaslouží pouze za umělou inteligenci. Ta opět není nic moc a o pokroku můžeme mluvit pouze hodně rezervovaně. Ano, AI už umí trošku ovládat vlastní jednotky a neposílá je do nesmyslných míst nebo se jen tak zběsile nepouští do šílených útoků. I tak je ale pořád co zlepšovat.

2013-09-02_00003.jpg

Třeba pathfinding vašich jednotek tady prakticky nefunguje a samotná městská zástavba je mnohdy nebezpečnější než protivníkovy meče. To vše ale jde na vrub především zvětšení bojové plochy. Oproti minulým dílům totiž musí počítač brát v úvahu zase mnohem více prvků a není tedy divu, že je někdy vyloženě zmatený.

S češtinou vpřed

Pokud opravdu o pokroku umělé inteligence musíme mluvit, bude to rozhodně ve spojení s diplomacií. Ta doznala významných změn a funguje podobně jako u páté Civilizace. Jen možností je stále trošku méně. Za to ale AI umí mnohem lépe vyhodnotit situaci a pracuje s ohromujícím množstvím proměnných. Jen počítejte se mnou - dvacítka jednotek, desítka národů, téměř nekonečná herní mapa a doslova telenovela diplomatických vztahů.

1375363253-twrii-campaign-technologies.jpg 1375363254-twrii-campaign-fortify-stance.jpg 1375363255-twrii-battle-formations.jpg

O to více pak zaslouží uznání český distributor, který hry u nás vydává v české lokalizaci s titulky, a to včetně skutečně megalomanské encyklopedie, která obsahuje dokonce i otitulkovaná videa. Nejen, že je za tím vidět hora práce, ale kvalita samotného překladu je také více než ucházející. Bravo.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Historická strategie
Výrobce: The Creative Assembly
Začátek prodeje: 3. září 2013
  • Velká mapa
  • Parádní boje
  • Audiovizuální zpracování
  • Multiplayer
  • Umělá inteligence
  • Správa měst
  • Chybějící kampaň

Nejen kvůli tomu tak ve výsledku Total War pořád bojuje v ranku hodně nadprůměrných her. O perfektním zážitku ale mluvit nelze. Mnohá zjednodušení a nelogické předělávky tady totiž zápasí s nádherným a obrovským herní světem a zábavnými bitvami. Absentuje však větší počet historických scénářů a hlavně příběhová kampaň, která mohla být parádním tahákem. Kdyby ale v závěru bitvy nepřispěchal multiplayer, mohlo to být ještě o kapánek horší. Jinak vřele doporučujeme.

Diskuze (22) Další článek: Total War: Rome II zve do války ve startovním traileru

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,