Týden s ArmA 2 - zvídavé otázky na zástupce BI

Vyzpovídali jsme Jana Pražáka, PR manažera Bohemia Interactive, abychom zjistili i poslední detaily o ArmA 2.
Kapitoly článku

Týden s ArmA 2

Pondělí 20. dubna první dojmy – výstřely z lesa
Úterý 21. dubna úvaha - trochu jiná střílečka
Středa 22. dubna reportáž z návštěvy Bohemia Interactive
Čtvrtek 23. dubna zvídavé otázky na zástupce Bohemia Interactive
Čtvrtek 23. dubna video z motion capture studia
Pátek 24. dubna profil Bohemia Interactive

Doupě.cz: „Na rozjezd bych ocenil několik informací o stylu boje v ArmA2 – chystáte spíše komornější konflikty několika skupinek, nebo skutečně masivní taktické bitvy?“

Jennik-quitar-hero3.jpgJan Pražák, Bohemia Interactive: Obojí. Zpočátku půjde, jak říkáš, spíše o komornější boje. Hráč nebude hned velet skupině a bude mít čas se seznámit s ovládáním a vžít se do příběhu. Později dostane možnost velet celému týmu speciálních jednotek US Marine Corps Force Reconnaissance, týmu Razor. V další části hry se zpřístupní i oblíbený Warfare MOD s modulem High Command, který umožňuje v reálném čase velet hned celým skupinám jednotek, na mapě i v okolí jim dávat příkazy a plánovat celou masivní bitvu podle svého rozhodnutí. Říkáme tomu interně First Person Strategy a ARMA 2 tak získává zcela nový rozměr, který těžko najdete v jakékoliv jiné hře.

VIDEO: 1109 'ArmA 2 - trailer'

Doupě.cz: „Podle dostupných informací se bude hra odehrávat na fiktivním ostrově Chernarus. Čím bude tato oblast typická? Jaký bude profil krajiny?“

Jan Pražák, Bohemia Interactive: Na prvním místě je potřeba říci, že nejde o ostrov, jak tomu bylo v našich předchozích hrách. Jde o pevninu, která je jen částečně obklopena mořem a ze dvou stran mapy pokračuje dále do vnitrozemí. I když rozměry samotné mapy jsou trošku menší oproti souostroví Sahrani v ARMA: Armed Assault. Ve výsledku je herní prostor a pevnina mnohem rozsáhlejší, protože vyplňuje prakticky celou oblast.

Černarus je fiktivní post-sovětská zem ležící na východě Evropy. Jako vzor krajiny jsme nakonec použili část České Republiky ve skutečném měřítku. Doslova tak odpovídá skutečnosti včetně silnic, lesů, polí a jen charakter zástavby a architekturu jsme pozměnili aby více odpovídala našemu záměru. Není tajemstvím, že tento náš herní svět si můžete na vlastní nohy či osu projít nedaleko Ústí nad Labem...

arma2otazky_01.jpgarma2otazky_02.jpg

Doupě.cz: „Už vaše předchozí hry ukázaly, že jsou na dobu svého vydání až nebývale náročné – jak to vypadá s optimalizací a očekávanými HW nároky ArmA2?“

Jan Pražák, Bohemia Interactive: Naše hry jsou velmi specifické v tom, že se snaží o reprezentaci skutečného světa bez všech omezení, obvyklých v ostatních hrách, jako jsou například načítání prostředí po "levelech", umělé koridory zabraňující hráči opustit nachystané situace a tak podobně. Dále, všechny naše tituly simulují neuvěřitelnou škálu dopravních a bojových prostředků včetně vrtulníků, letadel, lodí či kol, přičemž VŠECHNY jsou zároveň ovladatelné hráčem. Jakoby to nestačilo, simulujeme i reálný čas a denní dobu, počasí s odpovídajícím efektem na herní prostředí a grafiku (směr a kvalita osvětlení, stíny, obloha apod).

No a když si k tomu všemu dosadíte AI, které se v tom všem umí smysluplně pohybovat a dokonce taktizovat v osobním i skupinovém měřítku, sotva věříte, že to na současných počítačích lze zvládnout. Lze. Koneckonců i ARMA: Armed Assault dnes běží na plné detaily na průměrných hracích sestavách. A ARMA 2? Minimální systémové požadavky už byly prezentovány, ale prozradím, že všechna poslední herní videa jsem natáčel v maximálním detailu s dohledností až 10 km na stroji se dvoujádrem 3Ghz a grafickou kartou Nvidia GeForce GTX260. Osvědčily se nám i starší karty jako jsou Radeon 4850 a GeForce 8800. Nejdůležitější pro běh hry je ovšem vícejádrový procesor.

arma2otazky_03.jpgarma2otazky_04.jpg

Doupě.cz: „Velkou část výpočetní kapacity zabírá zcela určitě umělá inteligence. Doznala od ArmA výrazných pokroků? Ptám se především na koordinovaný postup ve formaci, zvládání městských zástaveb, reakční dobu, nabíhání spolubojovníků před hlaveň a v ArmA problematické řízení dopravních prostředků.“

Jan Pražák, Bohemia Interactive: Není těžké naučit AI, aby umělo všechno, opravdu. Ale pak se přestane chovat přirozeně a hráč proti němu prakticky nemá šanci. Proto je potřeba herní AI naopak učit chybovat. Zní to zvláštně, ale je to tak. Naučit ho nevidět přes překážky, neslyšet vzdálené zvuky, nevidět přes kouř, bát se vystrčit nos. To všechno AI v ARMA 2 umí. A nejen to. Novinkou je tzv. Micro AI: jednotky si soukromě přeplánují cestu a pohyb tak, aby se vyhnuly zbytečné expozici a nevybíhaly na otevřené prostranství. Naši vojáci nyní ví, odkud jde střelba a která místa jsou zvlášť nebezpečná, a tak tam prostě nejdou.

Používá i palebnou podporu a střílí naslepo. Nahlíží za rohy a umí se orientovat s mnohem větší přesností: jestliže v OFP měly jednotky problém s 10m mezerou mezi domy, v ARMA to bylo o dost lepší a v ARMA 2 jsou schopní doslova prolézt světlíkem, když se jim to hodí. To je velmi působivé. Pořád ještě vylepšujeme pohyb ve formaci nebo v konvoji a reakce na různé typy ohrožení, ale troufám si říct, že naše AI je v tomto ohledu naprosto jedinečné a komplexností a uvěřitelností chování se mu těžko může jiná hra rovnat.

Přimyslete si k tomu ještě systém dialogů s libovolnými NPC, civilní život a zvířata s vlastní AI a je vám jasné, že ARMA2 v tomto udělala obrovský krok dopředu a skutečně přináší úplně nové herní prvky.

arma2otazky_05.jpgarma2otazky_06.jpg

Doupě.cz: Přejděme ale k pro většinu hráčů nejdůležitější části hry – jaká bude kampaň a jaký příběh vůbec hráče požene dál v konfliktu na Chernarusi? Jaký druh misí hráče čeká?“

Jan Pražák, Bohemia Interactive: Spousta lidí si dodnes stěžuje, že příběh a herní kampaň v předhozí hře ARMA: Armed Assault za moc nestály. A tak i když je kampaň jen malou součástí celé hry a jejích možností, něchtěli jsme je tentokrát zklamat. Před dvěma lety, kdy Marek s Ivanem vymýšleli příběh pro novou hru, zazněl nápad, že tentokrát opustíme čirou fantazii a budeme se snažit o sice fiktivní, ale co nejpravděpodobnější a nejuvěřitelnější zápletku.

A tak bylo určeno, že se bude hra odehrávat někde na Kavkaze a půjde o komplikovanou situaci v zemi bývalého Sovětského Svazu, kde se snaží mladá a nezkušená demokracie udržet proti domácím separatistickým skupinám a vlivům okolních zemí včetně Ruska a NATO. Konflikt je nejostřejší v severní části země, zvané Jižní Zagorje, kde se etabluje separatistická organizace ČDarma2otazky_art1.jpgKZ (Černaruské hnutí rudé hvězdy) a situace se stává velmi napjatou. Hráč se pak do děje dostává jako voják Americké námořní pěchoty, která vstupuje na území na žádost Černaruské vlády, aby pomohla situaci stabilizovat. Že se vše trošku zamotá, a do hry vstoupí další aktéři, je snad nad slunce jasné.

Doupě.cz: „Mohl bys prozradit něco o jednotlivých frakcích? Z oficiálních stránek lze dekódovat, že některé frakce mluví rusky atd. – bude s sebou muset mít hráč tlumočníka, když bude chtít mluvit s jejich představiteli?“

Jan Pražák, Bohemia Interactive: Skutečně. Místní obyvatelé většinou nemluví anglicky a tak se s nimi Američan nedomluví snadno. Kromě ruštiny pak ve hře zazní další jazyk: Černoruština. S tou by ale našinec nemusel mít takový problém...

V herní kampani se tedy hráč bude potkávat nejen s ozbrojenými protivníky několika různých stran, ale také s civilisty, kteří tentokrát nebudou jen hloupými statisti, ale budou s ním komunikovat. Záleží také na tom, jak bude hráč postupovat hrou a jaká rozhodnutí učiní. Může si totiž mnohokrát vybrat z několika možných řešení. Není ovšem snadné se vždy rozhodnout nejlépe. Dost často si asi budete musel zvolit jen menší zlo, válka není legrace ale skutečná tragédie.

arma2otazky_07.jpgarma2otazky_08.jpg

Doupě.cz: Můžeš se rovněž trošku rozpovídat o systému dialogů? Podle čeho budou obyvatelé a další jednotky reagovat na otázky?“

Jan Pražák, Bohemia Interactive: Kromě příběhových rozhovorů s různými unikátními charaktery se může hráč pustit do řeči prakticky s kýmkoli a může mu to být velmi užitečné. Nejde o nějaké univerzální "Ahoj, dej mi pokoj", ale podle prostředí a vztahu s postavou lze zjistit užitečné informace, například jestli se na místě objevily nějaké ozbrojené jednotky, nebo kde se to vlastně momentálně hráč nachází, a tak dále. Záleží právě i na tom, jak se hráč ke které skupině chová. Bude-li vraždit civilisty a ničit jejich majetek, asi ho nebudou mít v lásce. A pravděpodobně se nespokojí jen s tím, že ho při prosbě o pomoc pošlou k šípku...

Díky rozhovorům s NPC a s důležitými postavami ve hře se pak hráč posouvá v příběhu a v určitých okamžicích musí učinit rozhodnutí, které zásadně ovlivňuje následující děj. Kromě toho se mění i chování okolních postav a celých frakcí k hráči podle toho, jak se chová, komu pomáhá, proti komu bojuje. Nejde o nic bezvýznamného, vždyť herní kampaň Harvest Red má hned několik diametrálně odlišných ukončení a záleží opravdu jen na hráči, ke kterému se dopracuje.

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | simulátor války
Výrobce: Bohemia Interactive Studio | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 19. června 2009
  • Kampaň, kde se pořád něco děje
  • Výborné singleplayerové mise
  • Multiplayer
  • Nekonečná zábava s editorem
  • České rádiové hlášky
  • Bugy
  • HW náročnost
  • Bugy
  • Občas zvláštní reakce AI
  • Zmínil jsem bugy?
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,