Uncharted 4: A Thief's End - pohled do zákulisí next-genu

Zhruba 15 minut nového Uncharted ukazuje solidní posun v rámci série, který ale příliš staví na už viděném v The Last of Us.

Tak se nám na Playstation Experience ukázalo Uncharted 4: A Thief's End a ani se nezastavila Země, ani se neotřásl herní průmysl. Prostě další variance na Indiana Jonese, která už po třech dílech opravdu nepřekvapí a jako tahák nové generace konzolí tak úplně nezvedá ze židlí. Tedy minimálně co se herní náplně ukázaného dema týče. Zcela jiná písnička je to totiž stran technického zpracování, které budí pozornost už od poslední E3 a ukázkové demo spekulacím rozhodně neučinilo přítrž. Ale opravdu si to nové Uncharted zaslouží, nebo jde jen o trošku pěknější trojku?

direct-feed-screenshot-4.jpg

Ve stínu E3

Čtyřka je rozhodně skok, ale kdo čekal kvality E3 teaseru, ten se rovnou může zase posadit. Už na úvodním momentu prezentovaného teaseru je totiž jasné, že i čtvrté Uncharted se stalo obětí nemožných renderů a nadsazené grafiky. Jestliže tedy obličeje ještě s dřívějšími sliby jakž takž drží krok a jejich kvalita je skutečně oslnivá, se zbytkem Nathana Drakea a ostatních postav už je to horší. Autoři třeba rezignovali na fotorealističnost oblečení a skutečné zvýraznění povahy látek a stejně tak ani ty vlasy nebyly takhle umělé.

Díky lehkému downgradu ale zase zbyl výkon na vlasy a oblečení vlající ve větru a dynamicky reagující na Drakeovy pohyby. Nakonec tak vlastně jde ještě třeba na rozdíl od praktik Ubisoftu docela o výhru. Obzvláště oprostíme-li se od na první pohled viditelných prvků a věnujeme chvíli technologii samotné, která údajně v lecčem posouvá Playstation 4 výrazně dál. Pozornost přitahuje především řešení ani-aliasingu, které údajně s minimálním výkonem předvádí dosud nevidině a až na drobné předměty, jako je třeba spona na opasku, ani nemá problem s artefakty a rozmazáním.

Uncharted-4-Gameplay-Footage-Screencaps-9.png

Dědictví po The Last of Us

Někteří ale bezesporu namítnou, že to je tak všechno. Vedle oblečení vlajícího ve větru nám totiž autoři z Naughty Dog ukázali také oblečení pohybující se během lezení nebo dynamické stíny. Tedy věci, které jsme prostě všichni očekávali a nový set horolezeckých animací asi nikoho na zadek neposadí. Nové textury pro vodní povrchy nebo řešení světelných efektů jsou pak spíše pozlátka na efekt, která potěší, ale nepřesvědčí.

Zato otevřenejší lokace, které navazující na tradici The Last of Us už mohou. Samozřejmě se jedná pouze o demo a výsledek nakonec může vypadat úplně jinak, ale nepřátelé všude okolo a nebývala vertikalita a variabilita prostředí skutečně překvapují. Také však demonstrují sílu Playstationu 4, který očividně bez větších problemů zvládá mnoho malinkatých grafických detailů ve skutečně obřím měřítku.

Screen_Shot_2014-12-06_at_1.28.55_PM.0.png

Obzvláště detaily trávy jsou hodně působivé a její všemožné ohýbání ve větru a behem průchodů hráče či protivníků je příjemným efektem, který vás zase o něco vice vtahuje do hry. Škoda jen, že zpracování lezeckých pasáží a vypodobnění kamenů a skal už v tom nepokračuje a vyloženě na sílu přidané římsy pro lezení doslova bijí do očí ve stylu pár let starého Tomb Raidera. Jako náplast tady slouží snad jen jejich náhodné borcení a také fakt, že Drake by měl dostat nové lezecké vybavení. V demu už jsme ostatně mohli vidět třeba lano, které údajně využívá vlastní teselaci a mělo by realisticky reagovat na každou kolizi.

Pěkné, ale čekaji jsme více

Reagovat ostatně mají i stráže a to konečně jinak, než jen přihlouplým přikrčením se za bednou a občasným vystrčením hlavy. AI se nyní volně pohybuje po velkoryse roztaženém prostoru a minimálně na první pohled působí jako jeden spolupracující organismus, který umí zatopit. Problém vojákům nedělají ani skoky mezi propastmi a akrobatické kejkle vlastní až dosud jen Nathanu Drakeovi. I proto dostal Nathan do vínku nové schopnosti a vylepšené možnosti stealth postupu, které si opět něco berou z The Last of Us. My se však vůbec nezlobíme.

Uncharted 4- Gameplay-1.jpg

To všechno nicméně momentálně pouze ve 30 FPS. Sony sice dříve avizovalo, že cílem je mít rozlišení 1080p a rychlost 60 FPS, ale to je zatím očividně ještě v nedohlednu. Na rozdíl od Unity jde ale alespoň o stabilních 30 FPS., které jsou příslibem do budoucna. Příslibem je ostatně i samotné demo, které ukazuje evoluci grafiky a značnou snahu zaměřit se spíše na malé detaily, které ale ve výsledku dělají hodně. Nesmíme navíc zapomínat, že jde pouze o pre-alfa verzi a do vydání ještě uteče nejen hodně vody, ale také hodně grafického pokroku směrem vzhůru.

I na takových prkotinách, jako jsou hlasy a oblečení protivníků totiž záleží. Jestli to ale bude stačit ukáže až čas. Nyní to totiž sice vypadá v porovnní se třetím Uncharted na solidní posun i co se level designu týče, ale nesmíme zapomínat, že tady také ještě bylo The Last of Us. A k jeho překonání to bude chtít řádně utáhnout opasek.

Diskuze (2) Další článek: Steam zavádí nová pravidla, podojí peněženky zase o trochu víc

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,