Uncharted: Golden Abyss – prostě kapesní Uncharted (recenze)

Dobrodružství lovce pokladů Nathana Draka platí za nejdražší rodinné stříbro konzole PS3. Nový díl pro handheld Vitu ostudu rozhodně nedělá.

Hlavním lákadlem nové platformy jsou vždy hry a v Sony si toho jsou vědomi, protože start Playstation Vita doprovází jeden z nejlepších line-upů všech dob. Nintendu trvalo půl roku, než přineslo na 3DS Maria, jejich nejsilnější značku, Vitu si můžete rovnou pořídit s novým dílem nejsilnější série Sony – Uncharted.

Uncharted Golden Abyss 01.jpg

A i když na Golden Abyss nepracovali přímo Naughty Dog, jejich náhradnici mají vzorovou látku mají prostudovanou detailně. Handheldový díl se tak věrně podobá svým konzolovým bratříčkům. Možná až moc věrně, protože tvůrci nechtěli (nebo nemohli) inovovat a Golden Abyss až na naprosté drobnosti přináší známou a osvědčenou zábavu.

Vzhůru za pokladem

Dějově se Golden Abyss vměstnal před první díl série. Nate byl pozván svým slizce působícím kamarádem Dantem do Střední Ameriky, aby mu pomohl najít dávno ztracený poklad a odhalit starověké tajemství.

Hra je tradičně prošpikována výborně vypadajícími příběhovými animacemi

Jenže nic nejde tak lehce, protože se svojí aktivitou cpou na území lokálního rebelujícího generála a do hry se zapojuje i Marisa Chase, vnučka archeologa, který na vykopávkách pracoval dřív. Postavy jsou představeny, kulisy též, klasická zápletka dobrodružného filmu ve stylu Indiana Jonese může začít.

Uncharted Golden Abyss 03.jpg

Hra je tradičně prošpikována výborně vypadajícími příběhovými animacemi, kde je patrná trochu menší scenáristická zdatnost nových tvůrců – chybí jim ta lehkost a smysl pro humor Naughty Dog.  Příběh příliš nečekaných okamžiků nenabízí, ale tempo dokáže udržet slušné a postavy, ač klasické archetypy, jsou sympatické. A to je dostatečné. Důležitějším faktorem se stejně stává samotná hratelnost.

Golden Abyss naprosto věrně napodobuje tradiční mix akčních přestřelek a překonávání překážek, kterým je série proslulá. Po předchozích dvou dílech trochu zamrzí, že je celá hra zasazena do Centrální Ameriky a tentokrát se už necestuje po celém světě, nicméně prostředí i herní náplň se pestře střídá. Jednou bloudíte potemnělým chrámem a řešíte jednoduché hádanky, jindy se snažíte utéct z hořícího skladiště, či vesničky plné rebelů. Pochopitelně nechybí ani pasáže, kdy stojíte za kulometem a drtíte přívaly protivníků, znáte to. Až na jednu pasáž, kterou považuji za naprosto brilantní, ale jiní ji mohou odsoudit jako neskutečně nudnou, toho moc originálního ve hře nenajdete. Prostě známá porce povědomé, ale skvěle fungující zábavy.

Volba je na vás

Odlišností se pochopitelně stává zakomponování ovládacích možností PS Vity. Jistě, díky dvojici analogových páček tuhle third person akční adventuru můžete hrát stejně dobře jako na PS3, ovšem jsou i alternativní volby a tvůrci využili naprosto všech možností handheldu. Například při šplhání si lze prstem na displeji načrtnout cestu přes římsy a Drake šplhá bez další nutnosti mačkat tlačítka. Po laně jde šplhat pohybem prstů po zadním touch padu, rozkývat se můžete nakláněním Vity. Senzory náklonu se skvěle využívají pro jemnější korekci míření, otravnější je minihra, kdy se snažíte udržet rovnováhu při pohybu přes kládu a tak podobně. Obvykle záleží čistě na vás, pro jaký styl ovládání se rozhodnete, ale nevyhnete nutnosti črtat na displej čáry při pěstních soubojích.

Uncharted Golden Abyss 02.jpg

Ostatně i hádanky využívají zhusta dotykového displeje – najdete tu klasiku v podobě přenesení podkladu na papír uhlem, skládání roztrhaných listin, posouvání dlaždic a tak dále. Opět se nejedná o nic objevného, ovšem hru to dokáže velmi hezky zpestřit a podobné pasáže jsem si užíval – v Uncharted na PS3 je prostě nenajdete. Jen škoda, že hádanky jsou až zbytečně jednoduché.

Uncharted Golden Abyss 06.jpg

Golden Abyss se dělí na 34 kapitol, jejich projití vám zabere něco kolem 10 hodin zábavy. Multiplayer tu bohužel nenajdete, důvodem pro další hraní se může stát jedině sbírání ukrytých pokladů.

Důvodem pro další hraní se může stát sbírání ukrytých pokladů

Je jich obrovská spousta a dělí se na různé typy, například musíte vyfotit určitá místa podle předlohy. Docela zákeřně se některé bonusy skrývají i v animacích, kdy musíte ťuknout na svítící bod prstem. Poklady se dají vyměňovat s kamarády přes sociální službu Near, ale to je vše, kdy přátelé zapojíte. Škoda.

Prostě krása

Samozřejmě velkým lákadlem se stává samotná vizuální podoba hry. S „dospělou“ verzí se pochopitelně úplně srovnávat nemůže, ale na přenosných zařízeních je to naprostá špička a docela jsem zvědav na to, kam se grafika na Vitě posune v průběhu následujících pár let. Některá scenérie vás donutí na chvíli přestat hrát a kochat se jen krajinou, výborně vypadají i postavy a animace. Horší je to u efektů, jako je třeba oheň a hře by určitě slušel lepší antialiasing.

Uncharted Golden Abyss 04.jpg

Obrázky típané přímo ze hry najdete přímo v recenzi, protože Vita umí nativně pořizovat screenshoty, nicméně v pohybu na skvělém OLED displeji je to razantně lepší. Ale opravdu razantně. Vytknout nic nelze zvukové stránce, známé postavy mluví původní herci a nové hlasy jsou kvalitní, po stránce výpravy tak Uncharted: The Golden Abyss je výborně odvedenou prací. Ostatně to platí pro celou hru, pokud chcete prostě Uncharted na cesty, máte ho tu.

Žánr: Adventury, Akce | akční adventura
Výrobce: Bend Studio
Začátek prodeje: 22. února 2012