Vandal Hearts II – ztracená naděje?

Přiznávám, že Vandal Hearts II jsou poněkud starší záležitostí, nicméně já jsem po této hře dlouze pátral, protože jsou zástupcem ohroženého druhu na konzolích. Strategie. PSOne má Warcrafta II, Command & Conquer, C&C: Red Alert, Final Fantasy Tactics a pár dalších. Seznam by rozhodně nebyl dlouhý jako například akční hry nebo sporty. Takže se pustím do hry od které jsem vcelku hodně čekal.
Hru k recenzi zapůjčila firma:
Žánr: strategie
Paměťové karty: 1 blok
DualShock: Ne
Multiplayer: Ne
Výrobce: Konami Europe
Distributor: Konami

Nápad

Do které kategorie Vandal Hearts patří? Tahová strategie. Jednou táhnu já, potom zase ty. Ale druhý díl této hry se této koncepce zas až tak nedrží. To Vám vysvětlím později. Vandal Hearts II je tedy pokračováním prvního dílu. Nejde o prosté, přímé pokračování. VHII je zasazena do stejného světa a má podobný design. Dál je VHII úplně nová hra, dokonce s velmi přepracovaným bojovým systémem. Například úroveň postav určuje pouze maximální meze jednotlivých vlastností (resp. životy a mana + jakási úroveň morálky). Výšku těchto vlastností pak určují pouze zbraně, brnění a ostatní "přívěšky". To není špatný nápad, protože to hráče nutí vracet se na bojiště, pátrat po předmětech v truhlách, získávat peníze a hlavně zvyšovat si úroveň zkušenosti. K čemu je Vám například postava, která má nabouchané brnění, když polovinu životů tohoto brnění nemůže použít, protože na to nemá úroveň. To je vcelku originální nápad. Druhá originalita spočívá v pojetí času. Jestliže táhnu já s jednou z postav, táhne ve stejnou chvíli také protivník. V praxi to znamená, že často dochází k situacím, kdy na sebe naběhnou dva ozbrojenci a pak máchnou do prázdna. Ale i naopak se toho dá vtipně využít. Můžete poměrně snadno odhadnout, na kterou postavu a jak nepřítel zaútočí. Zpravidla je to ta nejslabší (nebo s nejméně životy) a útok je veden zezadu nebo zboku. Takže vy zadáte útok na prázdné pole například za kouzelníkem a doufáte, že Vám vlček vleze do pastičky. To je další plus pro Vandal Hearts II. Už jsem mluvil o tom, že ve hře mají největší váhu zbraně a zbroj. Těch jsou ve hře stovky, navíc je má každá zbraň nebo zbroj odraz na grafice postaviček. To je vcelku překvapující u jinak dost symbolických postav ostatních japonských strategií. Zbraní je ve hře na 150, což je dalším odrazem pracovitosti programátorů (i když přes zbraně je bezkonkurenčně nejnápaditější Vagrant Story).

Vandal Hearts 2Vandal Hearts 2

Příběh

Příběh je počátek problému s VH II. Já jsem bohužel hrál o čtyři roky starší Final Fantasy Tactics. Ty měly jednu velkou slabinu: hratelnost. Systém boje, povolání, zbraně, odbočky od hl. příběhu, všechno tvořilo dokonalý celek, ale hra byla až nechutně obtížná. Nicméně příběh, dámy a pánové, ten byl perlou. A jeho námět: rozpadající se království, zmítané občanskou válkou, se stal základem nosného děje Vandal Hearts II. Nehorázná krádež. Do puntíku. Dvě království, ani jednou záporné či kladné a na pozadí románek dvou hlavních postav. Opsané, ale FFT mělo nedostižnou eleganci scénáře člověka od Squaru. Ten stejný, který napsal ponuře temné pozadí k Vagrant Story. Navíc se mi některé okamžiky zdáli až kýčovité. Staroušek hledající ztraceného krále, který je vygumován omamujícím kouzlem. Hlavní hrdina osm let truchlí nad rozlitým mlékem v podobě opuštěné dívky… Nemusím doufám pokračovat. Ale abych nebyl jen kritický, zalíbila se mi možnost určit si na začátku hry největší hodnotu našeho hrdiny. Pokud jste si vybral svobodu, hrdina prahne po svobodě a nechce být nikým a ničím omezován. Byli tam další možnosti jako: láska, dobro a také "nevím" ! Nevím jestli se při různých možnostech příběh podstatně mění, ale pokud ano je to významné plus. Zjistit to by bylo neuvěřitelně náročné na čas. Dohrát hru trvá asi čtyřicet hodin čistého času.

Grafika + zvuk

Dalším velkým nedostatkem VH II je jejich grafika. Já na technické stránce hry zas až tak nelpím (jinak bych to asi PSOne už nevydržel :-)), ale jestliže VH II nevypadá ani o chlup lépe (postavy dokonce hůře) než jeho předchůdce FFT, tak je to smutné. Ani kouzla a speciální útoky moc efektů nepobraly. Postavičku jsou dvojrozměrné spritíky, a pixelů moc nepobraly. Dokonce portréty v dialogovém okně mluvící postavy vypadají tak 32 barev. Škoda, třeba to příště vyjde. Právě ta barevnost, to je běžně používaný trik, jak hru udělat technicky zajímavou a 24bitová paleta snad stačí. Ozvučení je naopak na vyšší úrovni. Každá zbraň má vlastní zvuk a dopad na různé zbroje zní odlišně. Kouzla taky nezní špatně. I když vlastně víc zvuků hra skoro nezná. Jen v příběhových akcích, kdy se dovídáte další skvělou teorii, jak zachránit svět. To je slyšet třeba otevření dveří. Hudba není nijak ochromující, ale střídavě pochodové nebo melancholické melodie hru jakžtakž podbarvují. Škoda, že chybí animace. Žádná prezentace ani doprovodné animace mě neprovázely, leda bych je úspěšně "odmáčkl".

Vandal Hearts 2Vandal Hearts 2

Konečná patálie

Jak to mám teď zachránit. Chci Vandal Hearts II oddělit od špatných her. VH II není tak špatná hra jako pátý Tomb Raider nebo Syphon Filter II. Princip Vandal Hearts je v pořádku. I když jde o pokračování, jsou k vidění nové nápady a inovace. Ale múza zřejmě autory opustila, když šlo o příběh a grafiku. Mohla to být vynikající hra, která by dostala tak 8/10, nebýt odbyté technicky. Takže pokud Vás baví hrát strategie a je Vám jedno, jak vypadají tak berte. Pokud dáte na design a styl, pak váhejte a přemýšlejte. 1500,- za hru nebo 1500,- na PS2? U mně by to bylo jednoznačně PS2.

Grafika: 4/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 8/10
Rozhodně ne propadák, ale také žádná velká sláva.
Celkové hodnocení: 7/10
Diskuze (1) Další článek: Game and Watch Gallery 3 – nostalgie ala Nintendo

Témata článku: , , , ,