Virtua Fighter 4 Evolution

Ač se to mnohým lidem nelíbí, pravdou zůstává, že po technické stránce je Virtua Fighter 4 nejlepší bojovkou současnosti. A protože světu vládne komerce, je jen logické, že každý úspěšný titul se dříve či později dočká pokračování. V tomto případě ale nejde o novou hru, nýbrž o tu starou, jen dotaženou k neuvěřitelné dokonalosti nápadem, který svět her ještě neviděl.

Výrobce: Sega, AM2
Platformy: Automaty (jsou již mezi námi), PS2, XBox
Datum evropské premiéry: 25.6. 2003

Slovo úvodem

Tohle preview bude mít poněkud… Nestandardní začátek. Jaký? Pokud opominu, že (na rozdíl ode mne v tomto okamžiku) si ho můžete přečíst o pár řádků níže, tak proto, že to, co přináší VF4E nemá obdoby nikde – na žádné platformě, v žádném žánru… Abyste mohli plně docenit, co vám tato hra přináší, je potřeba znát určité věci. A právě těm se budu nyní věnovat.

 

Mlátička v přímém přenosu

Korejci jsou blázni. To je jisté. Dokonce jsou blázny natolik, že některé hry (například Tekken nebo Virtua Fighter) jsou pro ně tím, čím pro nás fotbal nebo hokej. Tak, jako my máme EuroSport, kde můžeme 24 hodin denně 7 dní v týdnu sledovat přenosy a záznamy různých sportovních klání, tak v Koreji mají TV stanici, kde můžete sledovat střetnutí nejlepších hráčů těchto her, doplněná (samozřejmě) o profesionální komentáře. A tak, jako u nás po odehraném zápase na mistrovství světa v ledním hokeji můžeme sledovat opakované záznamy nejlepších a nejdůležitějších okamžiků střetnutí, vysílené zpomaleně a pečlivě, často sekundu po sekundě rozpitvané, tak stejné to mají i Korejci – tedy až na to, že jde „jen“ o hru. Tedy počítačovou, samozřejmě…

 

V souvislosti s tím v Koreji vznikají herny, sdružující nejrůznější více či méně profesionální hráče. A protože hraním mlátiček se tam dá docela slušně uživit (pokud tedy jste OPRAVDU dobří), je i hráčská základna obrovská. A v poslední době se tento trend začal šířit i do dalších Asijských zemí; konkrétně teď mám na mysli Japonsko. Jak vypadá taková herna? Asi jen stěží si lze představit obrovskou místnost přeplněnou stolky s televizemi a PS2. Ono to tam chodí trošku jinak. Mlátičky se nehrají na konzolích, ale na herních automatech. A věřte, že jsou více než vytížené…

Z trošku jiného soudku

Další věc, kterou byste měli vědět je, proč a v čem byl VF4 tak převratný. Nejde ani tak o nepopiratelnou propracovanost bojového systému, relativní realističnost předváděných pohybů a stylů nebo něco podobného – vždyť tím se může pyšnit i nejedna jiná hra. Jde o systém umělé inteligence. Ano, slyšíte dobře. Když začnete hrát VF4, vytvoříte si svůj profil (soubor o velikosti kolem 30 – 40 kB), kam se kromě postavy, se kterou hrajete, vašeho rozložení kláves a počtu vyhraných a prohraných zápasů zapisuje ještě jedna věc. Váš styl hry.

Opravdu – počítač sleduje, jakým způsobem hrajete, jaké tahy v jakých situacích používáte a jak na co reagujete a ukládá si tyto informace právě do vašeho profilu, což má za následek dvě věci: jednak je díky tomu schopen předvídat vaše chování, takže když vám desetkrát vyjde jedna finta, nepočítejte s tím, že po jedenácté vyjde taky; a pak také je z těchto souborů možno vcelku přesně rekonstruovat váš herní styl.

 

Kromě toho VF4 obsahuje ještě jednu vychytávku – možnost vychovat si vlastní AI postavu, kterou postupně naučíte všechno – od jednotlivých útoků přes jejich komba a mixy až po to, jak proti komu hrát. S těmito AI se v Japonsku a Koreji dokonce můžete přihlásit na všechny turnaje – a věřte nebo ne, nejeden z těchto „robotků“ dokázal být vyrovnaným soupeřem i těm nejlepším z nejlepších mezi živými.

A teď už konečně k věci

Takže situace vypadá takto: Jsme v Japonsku a máme tady rozmáhající se síť heren; tu s lepšími, tu s horšími hráči VF4. A každý z nich má svůj profil, který není vlastně ničím jiným, nežli záznamem jeho herních schopností v elektronické podobě. Už vám začíná svítat? Chlapcům ze Segy tedy svitlo určitě. Vytvořili si seznam těch nejlepších heren, kde se sdružovali ti nejlepší hráči – pak je objeli a postahovali si z nich jednotlivé profily a AI.

Co bylo dál už jistě netřeba vysvětlovat, takže jen zkratkou: kromě všech možných (ale především nepodstatných) vylepšení, které VF4E přináší a jejichž seznam najdete někde tady kolem, je tu jedna věc, která ale rozhodně stojí za to: nový mód, v němž můžete objíždět Japonsko, navštěvovat jednotlivé herny a vyzývat jejich hráče!

 

Čeká vás na 500 soupeřů, z nichž jeden každý je založen na hře a stylu skutečného hráče nebo jím vychované AI; a díky tomu, že záznam jejich hry je opravdu věrný, bude to jakoby jste hráli proti nim doopravdy. Čekají na vás mistři Japonska, Chibita (jehož hra s Lionem je mnohde citovaná jako Bible) a desítky dalších. Takže pokud si snad myslíte, že jste ti nejlepší, máte nyní ideální možnost nechat si to vyvrátit…

Závěrem

Výsledkem je hra, která (jak jsem již předeslal výše) nemá obdoby na žádné herní platformě ani v žádném žánru; čeká vás hra, kde hra proti počítači bude snad poprvé prakticky k nerozeznání od hry s živými lidmi – tedy až na to, že to nebudou lidé ledasjací, ale ti nejlepší z nejlepších.
Že nevěříte? Vaše chyba. Ale VF4E byste si rozhodně neměli nechat uniknout…

Novinky, které VF4E přináší:

  • dvě nové postavy – judista Goh a kickboxer Brad
  • vyváženější postavy
  • nové tahy a dokonce i „desetikomba“
  • vylepšená grafika, a to nejen oproti původní VF4, ale údajně i lepší, než je ta na automatech
  • nový mód, kterému se podrobně věnuji v článku
  • vylepšený Training mode, doplněný mimo jiné i o možnost trénovat juggly a jiná komba
  • nové věci pro vaše postavy – nyní můžete získávat i nové účesy, emblémy, loga - ve výsledku je prakticky nemožné, aby postavy dvou různých hráčů vypadaly stejně
  • kratší loading arén
  • replaye nejlepších zápasů hraných nejlepšími hráči
Diskuze (8) Další článek: Špionážní akce Splinter Cell: Pandora Tomorrow potvrzena!

Témata článku: , , , , , , ,