Vox Populi: Je progaming hudbou budoucnosti?

Je progaming zábavou několika šílenců nebo seriózním herním odvětvím? Opravdu ho čeká taková zářná budoucnost, jak mu někteří předpovídají? Nebo je to jenom nafouknutá bublina, která dříve nebo později splaskne? Zeptali jsme se odborníků, herních novinářů i vývojářů. Co si o virtuálním sportování myslí? Dozvíte se v dnešním Vox Populi.

Otázka týdne:

 Co říkáte progamingu? Jakou má podle Vás budoucnost? 

 

Michael Lekovski, Plastic Reality Technologies (Korea)

Můj názor je, že první věcí, kterou je třeba si uvědomit, je skutečnost, že progaming nemá nic společného s normálním hraním. Osobně mám tak trochu "opatrný postoj" ke všem sportům provozovaným na profesionální úrovni a progaming je rozhodně sportem, ať si říká kdo chce co chce. Profesionální hráč pak, dle mého soudu, opravdu vyniká v jedné, v tom lepším případě v několika hrách, které musí neustále trénovat a pilovat a to je něco, co už nemá tak moc společného s tím, že "si hraje". Je to profík, který musí v dané hře dosáhnout dokonalosti, a aby to někam dotáhl, tak musí trávit hodiny a desítky a stovky hodin "u CSka nebo W3".

Je to jako, že si každý zahraje fotbal, ale za národňák hrají jenom ti, kteří na sobě makají. Je dobré vidět, že i přes finanční, časovou a fyzickou náročnost se progamingu u nás věnuje takové množství hráčů. Ve své podstatě mi to připomíná balet. Je skvělé se dívat na ty nejlepší, kteří dosahují dokonalosti. A je smutné, že končí tak mladí s podlomeným zdravím :-)

Budoucnost? Bude rozhodně skvělá.

Přímé přenosy z mistrovství a vývojářské týmy specializované na progamingové hry s kompletní podporou. Další kteří budou profíkům prodávat nové verze botů a virtuální trenéry a vůbec :-) Výrobci cheatů už zásobují své zákazníky, ale to je málo. Myslím, že si tohoto sportu brzy všimnou farmaceutické společnosti a "pilulky" na zrychlení reakcí nedají na sebe dlouho čekat. Určitě se dočkáme toho, že progameři budou čurat do kelímků před nástupem do arény :-) Pak se objeví první profík, který si nechá zavést do hlavy kabel a do toho se ohlásí kyberteroristé, kteří budou vyhrožovat virovým atentátem na 24. mistrovství světa v CS FOREVER 3. Už se na to všechno těším :-)


Jiří Sládek, GameStar

Progaming je super věc, hlavně proto, že se díky němu začíná o hraní počítačových her mluvit i mezi lidmi, kteří až doposud téměř ani nevěděli, že takováhle zábava existuje. V budoucnosti se určitě bude progaming čím dál více přibližovat sportovnímu odvětví - ne snad tím, že by se hráči více fyzicky namáhali, ale větším přílivem peněz od sponzorů, větší popularitou, větší diváckou základnou. Je ovšem pravda, že se tím zároveň bude progaming stále více odcizovat normálním hráčům, kteří si prostě chtějí jen tak něco zapařit s kamarády. V budoucnu bude progaming podle mého názoru přísně komerční záležitostí.


Jan Šimek, Necroraisers

Myslím si, že hrát svou oblíbenou počítačovou hru, být za to placen a podívat se na turnaje po celém světě, je snem nejednoho hráče. Nepřehlédnutelným důkazem toho, že progaming funguje, mohou být první měsíčně placení profesionálové z klanu NecroRaisers, nebo otevření nové velké herny ve Village Cinemas vybavené padesáti počítači s procesory AMD Athlon FX. ProGaming je věcí zcela novou a tryskem se rozvíjející a je velmi těžké mu předpovídat budoucnost - je však nad slunce jasné, že nás čeká ještě další významný nárůst a rozvoj, minimálně díky zlepšujícím se podmínkám připojení na internet.

Důležité bude také konkurenční prostředí mezi organizátory turnajů a samozřejmě i mezi klany - obojí zajistí hráčům ještě lepší podmínky. Dalším faktorem bude věk lidí s "herní gramotností". Mnohým starším lidem dnes počítačové hry nic neříkají - to se však bude s nástupem dalších generací měnit a společnost bude mít pro počítačovou zábavu větší pochopení. Nahlédnout tak do budoucnosti vzdálené 10 let, myslím, že bych se hodně divil...
 

Jan Horčík, Doupě DVD

Progaming ještě čeká velká sláva . Už dneska je to regulérní sportovní odvětví a není daleko doba, kdy se budou davy lidí chodit dívat na utkání, stejně jako dneska chodí třeba na hokej.

Daniel Mikšovský, ProGamers

Progaming všude ve světě zaznamenává nárůst - hovoříme-li o progamingu jako o hraní počítačových her soutěžním způsobem. Hráči nacházejí v soutěžím možnost ukázat svůj skill a vyhrávat. Zábava se stává mentálním sportem - přirovnáme-li progaming k šachovým turnajům. Vznikají kluby hráčů počítačových her a řetězce klubů které pořádají velké jednodenní turnaje s účastí stovek hráčů.

ProGaming má podle mne velké předpoklady pro růst obliby a akcelerátorem růstu je nejen kvalitní vybavení hráčů, ale i kvalitní multiplayer kvalitní hry. V Čechách má progaming veliký potenciál zatím je však uměle zpomalovaný nízkou penetrací domácností kvalitním internetovým připojením. Předpovídám proto světlou budoucnost telekomunikačním firmám přicházejícím na trh s dobrou nabídkou zaměřenou na hrající domácnosti.

Ondřej Škoch, Blesk

Pro mě osobně je to dobrá relaxační zábava, stejně jako kdysi offline 3D akce, ale nic víc. Ve hrách mě zajímají příběhy, vždy dám přednost titulům jako Forbidden Siren, Silent Hill nebo Final Fantasy 7, než hře bez děje. Budoucnost má progaming samozřejmě velikou, ostatně jako online svět obecně. Bohužel to jde mimo mě....


Jarek Kolář, Pterodon (Vietcong)

Myslím, že progaming má velmi slibnou budoucnost, protože nabízí v rámci hraní počítačových her to, co už nyní dokonale funguje ve sportu - soutěže pro jednotlivce, teamy, turnaje, výsledky, žebříčky, sázky, sponzory, .... Pokud to půjde takhle dál, budeme myslím o progamingu slýchávat stále častěji.
Nemám moc přehled o fungování progamingu v zahraničí, ale progaming v Čechách mě připadá na profesionální, stále se zvyšující úrovni.

Z pohledu naší firmy Pterodon, která má v českém progamingu jednoho zástupce - hru Vietcong - musím říct, že se snažíme, aby naše hra nabízela i profi hráčům a klanům co nejlepší herní podmínky. To jestli se nám to daří nebo ne nemůžu já dost dobře posoudit - ale profi hráči o tom  diskutují například fórech české ligy Vietcongu.


Kateřina Bínová, reportérka Doupěte

Myslím, že si už konečně spousta lidí uvědomila, že svět počítačových her dávno není zábavou pro teenagery, ale právě naopak. Je to možná i tím, že se v této branži točí neuvěřitelné peníze a to i v progamingu, kde výhry dosahují velice zajímavých částek. No a v dnešní společnosti to funguje tak, že kde jsou peníze, tam je budoucnost. Třeba se jednou dočkáme i zařazení mezi olympijské sporty :-)

Milan Czarnowski, CD Projekt

O progaming se vůbec nezajímám. Podle mne to v dané chvíli na obživu určitě nestačí, v budoucnu možná jen u těch pár nejlepších. Hráčům, kteří jsou v daných hrách dobří, přeji úspěch, ať se podívají po světě. Hlavně bacha na různé pijavice, které se na tom budou přiživovat, asi jako na každém sportu - vždy mne pobaví, když k několika hráčům jede několikanásobně větší doprovod "naprosto nezbytných funkcionářů": manažer, několik jeho poradců, trenér, poradce trenéra, masér, zdravotník, tlumočník, tiskový servis, kosmetička, vizážista, holič, nosič a hromada dalších...

Viktor Wanli (Moon), e-Sports

Progaming je sportem vyvolených. Přes e-Sports.cz a veškeré naše další aktivity (WCG2004, Electronic Sports League atd.) se snažíme propagovat více myšlenku elektronických sportů (e-sports), která je otevřena pro všechny příznivce elektronické zábavy. Lidově řečeno: nejdříve musíme vytvořit solidní základnu "e-sportovců - masové základny", ze které následně vzejdou "progameři - profíci živeni čistě z této činnosti".
 
Budoucnost? Podívejte se na dnešní fotbal, NBA, NHL a pdoobné soutěže. Tam to celé směřuje.


Martin Zavřel, Doupě

Je zcela nepochybné, že jde o progresivně rostoucí samostatnou oblast herního průmyslu, která nezasvěcené dokáže pořádně překvapit. Ať už se podíváme na národní turnaje s účastí všech médií v Koreji, šokující návštěvnost progamingové scény na loňském Invexu v Brně nebo slušnou úroveň prvního televizního pořadu o progamingu u nás. Ze zasvěcených zdrojů vím, že dnes už dokonce každý vývojář při výrobě nově hry klade velký důraz na možnost multiplayerového využití svého titulu, protože většinou jde ruku v ruce s větším prodejem originálek (a jejich kódů pro hraní online).

Vzhledem k prudkému růstu této oblasti lze bez nadsázky očekávat další, početnější a větší veřejné akce, postupné dobývání předních pozic v médiích a obecný nárůst prostředků i lidí do progamingu u nás (i ve světě) zapojených. Vzhledem k tomu, že jde o jeden z obecně uznávaných aspektů herního světa mi to připadá jako slibný způsob, jak nadále pracovat na zviditelňování her jako takových a na jejich začlenění do každodenního života i moderního kulturního vyžití.

Diskuze (7) Další článek: Adventura Death by Degrees v přípravě

Témata článku: , , , , , , , , ,