Warcraft – desková hra

Warcraft zná dnes každý. nejdříve se prosadil jako série real-time strategií, potom jako knižní série, jako online RPG... A nyní se pokouší prorazit i na poli deskových her. Jak se mu asi povede tentokrát? Jestli bude úspěšný či nikoli se pokusíme zjistit v následujícím článku.

Slovo Warcraft je jistě povědomé většině z vás. Je to název trojice realtimových strategií, které si postupem času podmanili velké množství hráčů a jejich poslední díl se stal jednou z nejúspěšnějších realtimových strategií vůbec. Tisíce hráčů se denně znovu pouštějí do fantastických bitev a posílají své hordy vojáků na nepřítele, z Warcraftu se stal fenomén a jeho propracovaný svět vybízel a vybízí k dalšímu použití. A tak mimo veleúspěšného World of Warcraft, který nyní slaví jeden úspěch za druhým na poli online her, vyšlo i několik knih z tohoto světa - a v neposlední řadě také stolní hra, kterou se teď budu zaobírat podrobněji.

  

Detail městského centra aliance. Jsou na něm vidět již postavené budovy a to žluté dole jsou dvě budovy, které se právě staví. * Situace na samém začátku hry pro 3 hráče. Tam doprostřed ještě zbývá umístit jednotky temných elfů, které je v tomto scénáři třeba zničit a dobýt jejich bránu. * A takto už vypadá průběh hry samotné. Hrací plán se plní jednotkami a městská pokladnice natěženými zdroji.

Stolní Warcraft se snaží věrně převést vír bitev z monitorů přímo do našich pokojů. Hra je určena pro 2-4 hráče a nabízí ke hraní čtyři různé rasy; podobně, jako tomu je i v počítačové hře. Konkrétně se jedná o lidskou Alianci, sdružující lidi, trpaslíky a elfy, dále pak orkskou Hordu, nemrtvé a temné elfy. A podobně jak se lišili rasy v počítačové hře, jsou různé i v její stolní verzi. Při hraní si tak každý může zvolit to, co je mu nejbližší. Všechny bojové jednotky jsou zpracovány jako dřevěné figurky - ve čtyřech barvách (každá pro jednu rasu) a třech druzích, odpovídajících třem druhům jednotek, které ve hře existují.

Je sice fajn že tu nějaké figurky jsou, nicméně když už jsem se o nich zmínil, neodpustím si menší rýpnutí. Jejich zpracování není žádný zázrak - kupříkladu figurka pro letecké jednotky má zobrazovat draka, ale vypadá spíš jako veverka. S některými novými stolními hrami (za jiné jmenujme Age of Mythology, Civilizace nebo Axis & Allies) se figurkové zpracování Warcraftu nedá vůbec srovnávat. Jistě, na hru samotnou to žádný vliv nemá a normálně bych nad tím mávl rukou, ale člověka to tak nějak samo napadne, když tyhle hry vidí vedle.

Aby bylo na čem hrát a po čem tyto dřevěné figurky posouvat, je tu samozřejmě herní plán. V tomto případě jím ale není žádná celistvá mapa, jak by člověk mohl očekávat. Hrací plocha je tvořena několika samostatnými kusy, které můžete před hrou libovolně seskládat tak, abyste vytvořili unikátní bojiště, jiné, než na kterém jste bojovali před chvílí. A pro lenochy je připraveno i několik scénářů s předkreslenými vzory, jak má mapa vypadat. Mapa je tvořena hexovými poli a na nich jsou různé přírodní útvary, případně budovy a podobně. Najdeme tu doly, lesy, hory a domy. A za chvíli na nich budou i vaše dřevěné figurky zuřivě se vrhající do víru války.

  

Ale než se dostanete k tomu, abyste své jednotky mohli obětovat vyšším ideálům a vašemu vítězství, je potřeba je vyrobit, respektive vytrénovat – stejně, jako v počítačové hře. K tomu slouží vaše městské centrum, které je sice na mapě přítomno, nicméně jeho případná rozšíření v podobě nových budov se skládají mimo herní plán. Budovy tak stavíte v podstatě v takovém malém bočním plánku. Těch budov naštěstí zase tolik není, takže se nemusíte bát nějakého rozlehlého budování. V podstatě se dají stavět tři druhy - pro každou z jednotek jednu. A čím víc máte baráků od  stejného druhu, tím víc těchto jednotek můžete v jediném tahu vytrénovat. No a tím se dostáváme zase na začátek. Budujete své armády, které pak vychrlíte na své nepřátele.

Hra samotná probíhá na tahy a hráči se v nich pěkně férově střídají. Nejdřív se všichni postupně pohnou a pokud se střetnou s nepřítelem, tak se i povraždí. Boje jsou rychlé a jednoduché. Prostě házíte kostkou a podhazujete sílu svých jednotek. První se spolu pobijí střelci, pak přiletí letectvo a jako poslední zaútočí pěchota. Právě tyhle tři typy jednotek jsou těmi třemi druhy, o kterých tu celou dobu mluvím. Navíc bitva samotná se netýká jen přímo jednotek na políčku, kde došlo ke střetu, ale i jednotek na políčcích sousedních. Samotný boj trvá tak dlouho, dokud je na místě střetu někdo naživu a provádí se prostým opakováním výše zmíněného postupu stále dokola. Střelci - letci - pěchota. Střelci - letci - pěchota. Střelci – letci... Okolních políček se toto netýká a díky tomu, že vlastní ztráty si každý odstraňuje sám, máte možnost trochu taktizovat. Můžete boj rychle ukončit odebráním svých jednotek z místa střetu, nebo v něm můžete tvrdošíjně pokračovat odebíráním jednotek z okolí. Až dobojujete a nasytíte zemi krví, je čas přejít k dalšímu boji někde jinde na herním plánu. Pokud k němu tedy došlo.

  

World of Warcraft

Poté, co se všichni dopohybují a dobojují své bitvy, nadchází fáze těžení zlata z dolů a dřeva z lesů. Z něčeho přece musíte budovat svou armádu – ale to znáte z počítačové předlohy sami, ne? Tím vstupují do hry rolníci a vesele se pustí do těžby. I zde přichází ke slovu prvek náhody. Za každého rolníka na nalezišti si totiž hodíte kostkou a obdržíte buď 1, 2 nebo 3 kusy daného zdroje. Když však kostka ukáže, že jste vytěžili 3, tak nejenže budete mít radost z toho, kolik vám přibude na kontě, ale navíc i dané naleziště částečně vytěžíte. Pak stačí aby se vám to samé povedlo ještě jednou a máte po zdroji. Nezbude vám nic jiného než se přesunout dál a urvat něco ze zdrojů ze zdrojů svých soupeřů.

Až všichni nahromadí své zlatodřevěné bohatství. přichází na řadu část nasazení do hry nových jednotek, případně dobudování budov. No a poté, jako poslední fáze, stavění a trénování. Jak je z posloupnosti fází zřejmé, vaše budovy a jednotky vstupují do hry vždy až další kolo.

Hru pak oživují některé další prvky. Každá rasa má svůj balíček zvláštních karet, v nichž se nacházejí různá kouzla a efekty a jsou ve většině pro tu či onu rasu jiné. Tyto karty získáváte za boje a vítězství v nich a jsou zde věci jako možnost opakování neúspěšných útoků a podobné.

Dalším zajímavým prvkem je možnost zlepšovat své jednotky, čímž se začnou projevovat rozdíly mezi rasami i u nich. Na to, abyste své jednotky zlepšili, nepotřebujete nějaké zkušenosti nebo něco podobného, ale prostě stačí zaplatit určitou sumu a máte to. Například orkové mohou nejlépe vylepšovat pěchotu, elfové střelce, nemrtví a aliance to mají vyvážené. Poslední verze jednotek mívají nějakou tu zvláštní schopnost, jako je třeba léčení u aliančních střelců. Oni jsou to tedy elfí léčitelé, takže říkat jim střelci je trochu divné - ale spadají do střeleckých jednotek.

Warcraft 3 Warcraft 3 Warcraft 3

Warcraft 3

Cíle hry jsou různé. Můžete hrát klasicky na to, kdo získá jako první určitý počet vítězných bodů. Ty se získávají například držením určitých míst na mapě nebo tím, že se ve vylepšování jednotek dostanete až na jejich poslední stupeň. Také můžete své protivníky zničit tím, že obsadíte jejich městské centrum. Vzhledem k tomu, že každý hráč může mít jen jedno, tak toho sice nemusíte obsazovat tolik, o to zuřivěji si ho ale budou všichni střežit.

Nicméně můžete si zvolit také nějaký jiný cíl. Třeba se snažit dobýt určité místo na mapě, někoho někam dovést nebo někoho odněkud přivést. Prostě fantazii se meze nekladou a ti, kdo ji nechtějí používat, mají několik scénářů se vším všudy připravených nejen přímo v pravidlech, ale další se dají najít i na internetu. Tedy ne že by vymyšlení vlastního scénáře byl až takový problém, ale hodit se mohou vždycky.

Pokud hrajete ve čtyřech, je hra připravena tak, že hrají vždy dva a dva hráči. Ale dá se hrát i všichni proti všem, jen pak vznikne pořádný chaos. Ten tedy někdy vzniká i normálně, protože se vždy kolo po kole posouvá pozice začínajícího hráče, což vás někdy může mást a v rychlosti na to kolikrát zapomenete. Udávaná délka hry je mezi 60 a 90 minutami, ale pokud hrají vyrovnaní hráči scénář s neomezenými zdroji, může být hra teoreticky nekonečná.

Dalším faktorem, na který je potřeba případné hráče upozornit, jsou určité problémy v pravidlech. Ke hře je kompletní český překlad ale jsou v ní i pravidla v angličtině. Problém spočívá v tom, že u překladu schopností některých jednotek a efektů na kartách se obě verze pravidel rozcházejí a nikde není uvedeno, která verze je aktuálnější - takže pokud ovládáte i angličtinu, můžete si vybrat.

 

Warcraf 2 * a ještě jednou W2 * Warcraft 1

O hře se říká, že jednotlivé rasy nejsou příliš vyvážené a nutno dát těmto hlasům za pravdu. Některé jednotky - zejména u lidí a elfů - mají ultimátní schopnosti, čímž jsou jejich hráči ve hře poněkud zvýhodněni. Přesto se dá vyhrát za každou stranu, a to i díky tomu, že nezanedbatelný prvek hraje náhoda v podobě hodů kostkou. Hra jako celek není svým konceptem nějak originální nebo zajímavá. V podstatě se jedná o velmi věrné převedení strategie z počítače, ale tak moc věrné, že to je skoro až na škodu.

Budete šoupat dřevěnými figurkami sem a tam, pořád ovšem se vcelku jednoduchými pravidly, která nabízí jen málo strategických možností. Hra tak stojí někde na pomezí mezi klasickými deskovými hrami (jako jsou třeba Osadníci) a strategickými hrami s figurkami ve stylu Warhammeru. A když se do Warcraftu pustíte, nakonec se spousta hráčů zase vrátí k jednomu nebo druhému. Proč zůstávat někde ve středu, který v podstatě nenabízí pořádné vyžití ani na jednu stranu?

Warcraft rozhodně není špatná hra. Pro fanoušky tohoto světa to bude určitě příjemné rozptýlení, kterému se budou moci věnovat i když nebudou sedět u počítače. Na druhou stranu nejde ní říci nic víc než že je prostě fajn. Párkrát si ji zahrajete, ale pravidelnou zábavou na dlouhé večery se stane asi těžko. Nakonec nutno podotknout, že ke hře už vyšlo první rozšíření, které vnáší do hry hrdiny, vyvažuje strany, přidává další zvláštní karty a upravuje mnoho starých směrem k větší vyváženosti.

Takže fanoušci vzhůru do světa Warcraftu, vaše oblíbené národy už čekají až se ujmete jejich velení!

Grafické provedení: 5/10
Znovuhratelnost: 6/10
Zpracování předlohy: 9/10
Zábavnost: 7/10

Celkové hodnocení: 7/10

Diskuze (3) Další článek: Žhavý lineup titulů pro evropské PSP

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,