X06: Fable 2 - kouzelný svět ožívá

Pohádka pro děti, která oslovila mnohé dospělé: a jedna z mála her, které jsem si za poslední rok užil bez spěchu, z prosté radosti a chuti. Právě skončená X06 v Barceloně nám nabídla možnost shlédnout prezentaci Fable 2 v podání samotného Petera Molyneuxe. Kromě nejzábavnějšího vystoupení přinášíme i první konkrétní informace o RPG, které se chvástá zásadními novinkami v žánru.

Peter Molyneux stvořil v RPG Fable hru, kterou mnozí odsuzují pro přespříliš pohádkový charakter, druzí (a já mezi nimi) vyzdvihují jednoduchou hratelnost a příjemnou atmosféru, která protkála rychle uplývající hodiny hraní. "Když jsem před veřejností mluvil o původním Fable," přiznává Peter Molyneux, "slíbil jsem do té doby nevídanou inovaci - postupně rostoucí stromy a přírodu všude v herním světě. Nicméně když jsme inovaci do hry implementovali, zjistili jsme, že není v praxi využitelná. A to byl kámen úrazu". Možná si pamatujete na okamžiky, kdy se stal Peter terčem posměšků a byl obviňován z nesplnění slibů. V případě Fable 2 je ale situace odlišná. "Rozhodli jsme se, že v případě Fable 2 musíme naší chybu napravit. Nikoliv ale v případě rostoucích stromů, postupně se bude vyvíjet celý svět."

Ptáte se po příkladu? Představte si malou vesničku kdesi uprostřed hustého lesa, odříznutou od vzkvétajících měst a království. Bude růst, bobtnat a vyvíjet se bez vašeho zásahu, stejně snadno však můžete změnit její osud. Spálíte-li celou vesnici a vrátíte se na místo odporného zločinu po 50 letech, nenajdete zde domy, ani dýchající město - jen zarostlý palouk, který dávno vzpomíná na poslední dotyky člověka. Takový je klíč živoucího světa, který Fable 2 nabídne. A jeho ambicióznost zdaleka přečnívá tuto první (nikoliv) jedinou inovaci.

Poselství Fable 2 je až nezvykle ortodoxní: neponechat kámen na kameni, ani v případě věcí, jež v prvním dílu skvěle fungovaly. Téměř vše je dohnáno do krajností a rozšířeno do té míry, do jaké to technologie studiu Lionhead dovolí. Poprvé v herní historii nabídne Fable 2 skutečně živoucí model rodiny okolo hlavního hrdina, postavené nezávisle na herním dění. Budete-li v kůži mužského hrdiny (volba se odvíji pouze od vašeho rozhodnutí), můžete při sexuálních hrátkách oplodnit jednu z vesničanek, nebo si stejně dobře pohlídat podobnou nehodu použitím ochrany. Hrajete za ženskou hrdinku? Ano, můžete otěhotnět. Svatba, výchova dětí, to vše bude součástí hry, a vaše chování bude stejně jako dříve ovlivňovat vztah rodiny vůči vaší osobě. Dostatečně ambiciózní? Nesmysl. Zdaleka totiž nekončíme.

Molyneux dá hráčům to, po čem podle něj touží: možnost koupit a vlastnit vše, co v herním světě objeví, každý dům, každý předmět. Slibuje nám oživení bojového systému, který se zbaví známých neduhů. Už nikdy více tupé sekání a obrovské rozmachování v uzavřených prostorech: pokud kolem hráčova avatara není dostatek prostoru, místo prudkého seknutí se bude bránit jen pohybováním zápěstí (tedy něčím, co připomíná klasický šerm).

Peter Molyneux na X06 předvedl prezentaci, která kromě jeho slov a příslibů nenabídla nic hmatatelného - pohled na několik artworků můžeme jen ztěží pokládat za hodnotné podklady, ze kterých získá hráč (novinář) o hře byť jen sebemenší představu. Jistý je příslib dech beroucí grafiky (nemáme důvod studiu Lionhead nevěřit). Přesto se přinejmenším z části nabízí skeptický přístup: všichni si vzpomínáme na situaci z dob původní Fable, kterou jsem nastínil na počátku článku. Můžeme věřit tentokrát? Věřme, že podruhé by Peter stejnou chybu neudělal.

Důvod, proč se na Fable 2 těšit, má ale prosté základy: tvůrčí plány zní přinejmenším úchvatně. Doufejme, že kromě Xbox 360 se výsledku dočkají (byť s odstupem) také majitelé PC.

Videozáznam prezentace a další informace o Fable 2 hledejte v říjnovém čísle papírového časopisu Doupě - na stáncích od 17. října.

Diskuze (7) Další článek: Portal a Team Fortress 2 v obrazech

Témata článku: , , , , , , ,