Xbox, PS2, GameCube - boj na život a na smrt

Je na trhu dost místa pro tři různé konzolové herní platformy? Která z nich se může pyšnit nejširší podporou herních vývojářů, která naopak argumentuje kompatibilitou a která disponuje papírově nejvyšším výkonem? Právě těmito a dalšími otázkami jsme se zabývali při přípravě dnešní rozsáhlé analýzy.
Je na trhu dost místa pro tři různé konzolové herní platformy? Která z nich se může pyšnit nejširší podporou herních vývojářů, která naopak argumentuje kompatibilitou a která disponuje papírově nejvyšším výkonem? Právě těmito a dalšími otázkami jsme se zabývali při přípravě dnešní rozsáhlé analýzy.

Má nedávná úvaha o výhodnosti koupě, která ač napsána velice obezřetně a neutrálně, vyvolala bouři nevole v řadách umírněných i ortodoxních příznivců konzolí společnosti Sony - tj. PlayStationu a především pak jeho nové generace. Protože vaše četné podněty byly do jisté míry i částečně legitimní a vzhledem k tomu, že mezi širokou veřejností převládá správný názor, že není možné herní platformu posuzovat pouze podle jejích papírových a teoretických výkonů, jal jsem se jednoho dlouhého odpoledne pečlivého prohledávání dostupných Internetových zdrojů a sepsal ze získaných poznatků ta nejpodstatnější a nejrelevantnější fakta obohacená o mé skromné a snad i pokud možno objektivní názory.

Aréna první - výkon
Hardwarovými specifikacemi všech tří hlavních konzolových rivalů (Xbox, GameCube, PS2) jsme se už na Doupěti zabývali a tak přejdeme hned k samotnému souhrnu výhod či nevýhod jednotlivých technických řešení - především pak dvou nejvýznamnějších hráčů pro Evropský trh - konzole z dílen softwarového giganta Microsoft a druhé generace japonského kousku společnosti Sony.

Mnoho lidí si dnes a denně pokládá jednu základní otázku: Neubere Xboxu na výkonu fakt, že je v podstatě postaven na upravené architektuře PC? Jednoznačná odpověď na ni prakticky neexistuje. Je sice nezpochybnitelným faktem, že papírově jsou výkony Xboxu bohatě nad výkonnostním vrcholem PS2, ale prakticky může být, jak všichni moc dobře víme, všechno úplně jinak (zejména co se kvality zobrazení týče).

Xbox jako takový je postaven na mixu mezi pravověrnou konzolí a osekaným PCčkem. Po PCové architektuře podědil především Intelácký procesor (ovšem pozor, nejedná se ani o PIII ani o často zmiňovaný Celeron) a 8 GB harddisk, někde mezi konozlí a PCčkem pendluje jeho architektura a čistě konzolovou záležitostí u něj zůstávají herní ovladače (myšleno ve smyslu hardware) a 8MB paměťová karta. Jaktože je tedy Xbox prezentován jako konzole a nikoli jako PC zabalené do hezké černé krabice? Je to jednoduše proto, že kvůli potřebě vyššího výkonu byla u Xboxu použita implementace sdílené paměti, tj. paměti, kterou využívají všechny části počítače zároveň, aniž by musely být vybaveny pamětí vlastní a komunikovaly spolu pomalými sběrnicemi (PC). Mimoto v Xboxu tluše 733MHz procesor, který ač parametry spíše sedí do definice Celeronu, externě komunikuje 133MHz sběrnicí a nikoli 66MHz jak je tomu v případě Celeronu (výkonostně se tedy přibližuje spíše PIII).

PlayStation2 je naproti tomu typickým řešením all-in-one, tj. tím, co se běžně pokládá za "konzolovou architekturu" a čím její příznivci rádi argumentují v nekonečných diskusích a přích o přínosech konzolového resp. konzolově-PCčkového řešení reprezentovaného na jedné straně PS2 a na straně druhé Microsoftím Xboxem. Čísla bohužel (nebo bohudík) ale mluví jasně - co se hrubého výkonu týče nemá v současnosti Xbox v PS2 konkurenci a jeho prvenství může čistě teoreticky ohrozit maximálně Linuxová Indrema, jejíž potenciální masová výroba je ale ve hvězdách.

Aréna druhá - kompatibilita
Co se kompatibility týče, není objektivně možné vyhlásit jednoznačného vítěze. Zcela jasně v tomto porovnání ale Xbox, který naneštětí pro všechny PC hráče nakonec neobsahuje podporu PC her, a jeho zpětná i jakákoli jiná kompatibilita je tedy sečteno a podtrženo nulová. Konzole PlayStation2 naopak umožňuje hráčům spouštění her určených pro předchozí generaci Soňácké konzole, čímž v tomto ohledu nekompromisně drtí své rivaly a činí tak herní základnu své nové konzole dostatečně širokou k požadovanému kupnímu efektu. Ani GameCube se ale nemusí za svého producenta, společnost Nintendo, nijak stydět - dostalo totiž do vínku sympatickou podporu her určených pro nové Gameboye řady Advanced a vzhledem k tomu, že Gameboy je v současnosti nejrozšířenější herní platformou "do ruky", nemusí být taková forma kompatibility, především s ohledem na budoucnost, vůbec marná.

Aréna třetí - hry a jejich vývoj
Počet vývojářských studií, kterými se střídavě všichni tři hlavní výrobci konzolí ohánějí seč můžou, nemá prakticky žádnou informační hodnotu. Je především nutné přihlédnout k faktu, jakým způsobem ony tři společnosti k herním vývojářům přistupují a jakou politiku vůči nim zastávají.

Nintendo jakožto producent konzole GameCube, má rádo všechno pod kontrolou a tak většina her pro její konzole pochází z vlastních dílen. Počet externích vývojářů, kteří tvoří pro Nintenďácké platformy nějaké klíčové tituly, by se dal pravděpodobně spočítat na prstech jedné ruky.

Sony a Microsoft naproti tomu zastávají politiku volnější a valná část jejich herní nabídky je tedy výsledkem práce nemalého počtu externích smluvních partnerů. Faktem je, že Microsoft musí být v tomto ohledu značně průraznější než Sony, která má s developery dobré vztahy už od dob prvního PlayStationu a nemusí se tedy obávat žádné jejich hromadné migrace. Stejně jako v případě Nintenda ale i u Microsoftu je do jisté míry znát tendence, či spíše snaha přímo zastřešovat všechny hlavní blockbuster tituly.

Rozřešení aneb jednoznačného vítěze není
Pokud jste se těšili na poslední odstaveček této stručné analýzy, zřejmě vás budu muset zklamat. Je jen a jen na vás, kterému ze tří rivalů nakonec dáte v obchodě přednost a z jakého důvodu se tak stane. Mohou vás přesvědčit výkony, škála nabízených her nebo třeba jen fakt, že tu a tu konzoli vlastní váš kamarád, s nímž budete pravidelně a rádi pořádat herní seance. Na závěr si nicméně přeci jenom dovolím jednu možná trochu subjektivní faktickou poznámku - Xbox i PS2 stojí oba přesně $299, přičemž se tvrdí, že MS na každém prodaném Xboxu tratí odhadem 150 dolarů. Logicky se tedy ptám - která z dvojice konzolí Xbox a PS2 má asi lepší poměr cena/výkon? :)
Diskuze (43) Další článek: Co najdete v Gamestaru 35?

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,