Xenus - exkluzivní návštěva kolumbijské džungle a mafiánských doupat!

Náš bludný trojúhelník akčních skvostů východní Evropy se pomalu uzavírá. Dnes se tak podíváme na zoubek poslední, netradiční a nápadem sršící akci Xenus, které dali tvůrci ukrajinského studia Deep Shadow do vínku také prvky několika dalších žánrů. Jaká hra skutečně je, jak vypadá a jaké jsou její vyhlídky, to se dozvíte z našich dojmů a 22 exkluzivních obrázků.

Hru zapůjčil US Action

Rusko, Ukrajina, ale i Slovensko a Česká republika. Kraje (lépe řečeno země), které v posledních letech zažívají neobvyklý boom kvalitních herních vývojářů a počítačových titulů. V posledních týdnech jste se mohli na Doupěti kochat exkluzivními obrázky a dojmy z hraní FPS Kreed a FireStarter, jejichž ambice sahají hodně vysoko. Naši návštěvu východní Evropy dnes zakončíme článkem o akci Xenus - hře ukrajinského studia Deep Shadow, kterou snad nejlépe charakterizuje netradiční kombinace FPS s RPG prvků, tvořící její samotný základ. Měli jsme jedinečnou čest ukousnout si z bohatého koláče pochutin této hry a naše dojmy z tohoto gurmánského požitku vám přinášíme v našich dnešních prvních dojmech.

 
V letních vedrech by delší pobyt u vody a vodopádu rozhodně nebyl k zahození

Neprostupná džungle a kolumbijská mafie

Kolumbie je jedinečné herní prostředí. Neprostupná džungle, vodopády, řeky a také pozůstatky pradávných kultur - to vše tvoří jedinečný celek, který je každoročně cílem mnoha turistických výprav. Tato jihoamerická země je však také centrem význačných ilegálních skupin a drogovým doupětem latinských států. A právě do těchto, kriminalitou překypujících končin, byl náš hrdina Kevin Myers zavlečen s jediným cílem - osvobodit svoji sestru a vyrovnat nevyřízené účty. Neví kde započít, co dělat a koho hledat.

Xenus staví na tak trochu prazvláštních principech. Pokud už samotné propojení FPS a RPG/adventure prvků vám připadá netradiční, pak následující informaci zařadíte spíše do škatulky těžko uvěřitelných. Ve hře se tak ocitáte bez jakýchkoliv informací, ba ani ponětí, co a kdo je vaším nadcházejícím cílem. Stejně jako v reálné situaci podobné osudům našeho hrdiny, i zde tak vše odstartuje prosté hledání informací, nepřátel i prvních cenných kontaktů. S jednotlivými postavami ve všech částech jedinečného uceleného světa můžete dle libosti komunikovat, vyměňovat si informace a mnohé další. Pokud vás zajímá, jak velký celek země budete objevovat, pak vězte, že celá herní mapa se má pyšnit rozlohou neuvěřitelných 25x25 kilometrů.

 
Návštěva zajímavého interiéru, third-person pohled

Pro oko diváka jistě velkolepými se zdají být také konkrétní příklady dostupných lokací. Krom měst, z nichž srší chudoba i sociální rozdíly mezi jednotlivými sortami obyvatel, navštívíte také zbytky starodávných kultur - zejména pak paláce a temné hrobky. Čeká však na vás také dobývání vily (zřejmě jednoho z představitelů mafie) či návštěva dolů a džunglí obklopených základen. Dle očekávání nebyla v dostupné verzi hry všechna herní prostředí vypilována - absence nepřátel, rozpracované exteriéry a další drobnosti jsou tak samozřejmosti, kterých se však v prodejní verzi titulu Xenus nedočkáme.

Přisluhovači mafie, boj a zranění

Kolumbijští mafiáni rozhodně do svých řad nenajímají žádné padavky a tak se blízké setkání s po zuby ozbrojeným nepřítelem rozhodně nerovná příjemnému čajovému dýchánku. Velký vliv na to má především prostý fakt slabé výdrže, kterou se hlavní hrdina pyšní. Předčasné by bylo vynášet verdikt v oblasti umělé inteligence - všichni vojáci i další postavy prozatím jen sporadicky reagují na blízké výstřely, spatření mrtvoly svého druha i jiné momenty, které by se na jejich chování tak jako tak měly projevit. Tyto drobnůstky, které však významně ovlivňují hratelnost, budou s postupujícím vývojem odstraněny. Právě umělá inteligence má totiž býti jednou z předností, která posune Xenus mezi špičku dnešních akcí.

   
 Prohlídka menší základny * Nepřátele můžete pozorovat odstřelovací puškou 

V příjemném slova smyslu mě překvapil také realistický model zranění hlavního hrdiny. Jste-li tak zasaženi do nohy, začnete okamžitě kulhat a další postup i přežití tak závisí spíše na štěstí a náhodě. Tělo postavy je konkrétně rozděleno na několik částí - všechny čtyři končetiny (odděleně), hlavu a hruď s břichem. Jak jsem již zmínil, v rámci přestřelek navíc hrdina nesymbolizuje nezničitelného terminátora a tak vás několik dobře mířených ran okamžitě pošle do věčných lovišť.

V průběhu hry je vám navíc umožněno v kůži hlavního hrdiny libovolně přepínat mezi first-person a third-person pohledem. Užitek tohoto doplňku je sice sporný, mohl by však ukonejšit notorické odpůrce pohledu z vlastních očí, kteří si zamilovali jedinečnost kamery umístěné za ovládanou postavou. Přepínat mezi oběma pohledy lze dokonce i při ovládání pojízdných prostředků. Ano, čtete správně - kromě neohroženého vojáka se z vás čas od času stane také řidič či pilot.

   
Likvidace protivníka * Tiché dobývání vesnice 

Pojízdné a bojové prostředky, RPG prvky

Co konkrétně budeme moci ovládat? Kromě základních džípů, vojenských náklaďáků a pravděpodobně i zbylých civilních vozů, budete moci okusit také let s vybranou helikoptérou! Kličkovat těsně nad zemí mezi neprostupnými stromy je rozhodně zajímavý zážitek, byť z pohledu znalce a fanatického fanouška leteckých simulací jistě zcela nepochopitelný a nereálný. Od akční hry typu Xenus je však bláhové očekávat dokonalý fyzikální model pojízdných prostředků - vše tak bude uzpůsobeno i pro nesmiřitelné odpůrce klasických leteckých či závodních simulací.

Přestože se autoři dušují tím, že celou hrou bude možno projít bez jediného výstřelu (tedy v tradičním mírumilovném stylu adventur), příznivci akčních her dají jisto jistě přednost bohatému arzenálu zbraní, které je uchrání před nebezpečnými nepřáteli. Na vlastní kůži jsem jich otestoval několik - klasický nůž, pistoli, ruční samopal, klasické granáty i odstřelovací pušku, která mi sama o sobě přirostla k srdci nejvíce. Plná verze hry se však má pyšnit téměř dvacítkou různorodých zbraní, kterými budeme moci ladně a v poklidu likvidovat nepřátele.

   
Ty to chlapče schytáš! * Pohled na vesnici v srdci džungle 

Naneštěstí jsem prakticky neměl možnost posoudit úroveň a rozsah tolik proklamovaných RPG/adventure prvků. Ty by se měly projevit na vývoji samotné postavy či schopnosti ovládat zbraně v závislosti na rostoucích zkušenostech - čím častěji tak budete užívat klasické odstřelovačky, tím klidnější a přesnější mušku postupem času získáte. Jisté také je, že na vás čekají desítky minut příjemných i únavných rozhovorů, které vám prozradí více o vašem dalším počínání. V závislosti na komunikaci a spolupráci s odlišnými skupinami obyvatelstva se bude také vyvíjet vztah lidí k vaší osobě - což se samo o sobě může projevit v mnoha rozmanitých ohledech. Důležitou roli v průběhu hry budou hrát také různé frakce a konec konců také klasické peníze, které znamenají moc.

Grafické hody, nekřesťanské nároky a vyvrcholení!

Neprostupná kolumbijská džungle je svébytným a bezpochyby zajímavým prostředím, jehož kvalitního grafického zpracování jsme se doposud nedočkali. Vizuální stránka titulu Xenus tak podle přání i předpokladů tvůrců rozhodně nezapadne mezi šedivý průměr dnešních her - autoři však stále mají v několika oblastech co dohánět. Více než zdatným grafickým konkurentem navíc bude akci Xenus také německá FPS Far Cry, jejíž exteriéry prozatím vypadají více než úchvatně.

 
Další záběr inkriminované základny * Detail jednoho z protivníků

A jak na tom bude nápaditý ukrajinský výtvor po stránce svého ozvučení? Zpěv ptáků, hučení vodopádů i zvuky ostatní zvířeny, stejně jako pečlivě zpracované efekty střelby a propracovaný dabing, to vše by měl titul Xenus ve své finální podobě nabídnout. Daní za dokonalost (alespoň doufejme, že se jí dočkáme) však zřejmě budou vyšší hardwarové nároky. Na mém domácím PC se hra velmi často (zejména ve složitějších lokacích) trhala, což jistě není příjemná zpráva. Jak ale uvádí zmínka v přiloženém readme, hra v současnosti prochází nezbytnými úpravami, které by minimální požadavky měly srazit někam k úrovní PC s procesorem o frekvenci 1 GHz.

A několik slovíček na samý závěr. V současné době se mi Xenus zdá být spíše čistokrevnou akční hrou, pro kterou jsou zmiňované RPG elementy jen příjemným a rozhodně vítaným zpestřením. Již základní principy a fakt, že je hráč zcela nepřipraven vrhnut se do rozsáhlého světa Kolumbie, navíc bez jakéhokoliv ponětí co dělat dále, to vše a mnohé další dělá s ukrajinského výtvoru Xenus vítaný cíl unuděných akčních fanoušků. Netradiční a originální prvky se totiž cení.

Ostatní obrázky:

 
Prostorná vila - a navíc i s bazénem 

 
Samopal v akci * Výbuch granátu

 
Nepřátelské doupě * Můžete se občerstvit také v baru

 
Je libo kulečník? * Několik diskutujících občanů 

 
Užívejte si pilotování vrtulníku či pojízdného džípu!

Testovací konfigurace: AMD Athlon XP 2000+, 512 MB DDR, 64 MB grafická karta (GeForce 4 Ti4200), Windows 2000

Homepage: (http://www.deep-shadows.com/en/xenus_overview.html)
Výrobce: Deep Shadows (
http://www.deep-shadows.com/)
Vydavatel: Russobit-M (
http://www.russobit-m.ru/)
Distributor v ČR: US Action (
http://www.topcd.cz/)

Diskuze (3) Další článek: Star Trek: Elite Force 2 je GOLD

Témata článku: , , , , , , , , , ,