Pozvání na kávu, sex nebo k Idea Games se neodmítá. Zvlášť pokud na vlastní oči spatříte samostatně spustitelný datadisk k ArmA 2.
Po celém dni stráveném pobíháním po oblasti pro novináře a vystavovatele, po několika popsaných listech papíru zkratkovitými hesly a nevyluštitelným písmem jsme se redakčně dopotáceli ke stánku Idea Games, kde nás uvítal Jan Pražák.
Slyšet prosté a krásné české „Čau“ bylo moc pěkné a povznášející. Domácí atmosféru rovněž utvrdil nabídnutý Pilsner Urqell a hromádka informačních pamfletů ke hře. Kdo by však očekával podobnou familiérnost prostředí i ve hře, byl by asi oproti původnímu titulu celkem překvapen.
Jak jsem psal už v dřívější novince, děj se přesouvá o tři roky dopředu a hlavně do úplně jiné země. Jmenuje se Tákistán a přínáší do enginu úplně nový typ oblasti – islámistický stát. Jak můžete vidět na okolních screenshotech, rozhodně nejde jen o přeskinování kopců a luk do pouštní podoby, ale o opravdu pečlivé převedení 160 km2 ze Střední Asie do hry. Těšit se tak můžete na hornatá území, v nichž si tanky ani neškrtnou a veškerou špinavou práci bude muset odedřít pěchota a letectvo.
Podobný klíč pak platí i pro městskou zástavbu. Dle dostupných informací by dokonce celou jednu mapu mělo tvořit město Zargabad, rozkládající se na ploše sedmdesáti kilometrů čtverečních. V tom se budou odehrávat hektické boje plné běhání po střechách, přepadávání konvojů v úzkých uličkách, pomalé čistění jednotlivých budov a jiných radovánek.
Malou epizodní roličku si střihne současná Armáda České Republiky
Pro lepší orientaci v bojích na krátkou vzdálenost má být dokonce přidáno několik nových vychytávek. Například se dočkáte laserových zaměřovačů, jež půjdou přimontovat ke zbraním a dojde i na vylepšení umělé inteligence.
Vidíš mě, nevidím tebe
Mezi největší lákadla pak bude jistě patřit zatím nejrealističtější zpracování termovize v historii her. Zakomponováno má být vše od chladnutí zhasnutého motoru, přes ohřívání plášťů pneumatik při jízdě až po chladnutí vojáka po zastřelení.
Samozřejmě ale ani taková super věc, jakou jsou tyto brýle, není zcela bez vady. Kupříkladu je vám úplně k ničemu, když brýle zapnete ve dne, kdy se poušť koupe v paprscích slunce. Zcela logicky se tepelné signatury vyhřátých domů a přihřátých nepřátel vyruší a vy tak s frajerským úsměvem nacvičeným z Top Gunu napochodujete přímo do tábora islamistů.
Sprška olova na sebe nenechá dlouho čekat, stejně jako na sebe nenechá dlouho čekat myšlenka, zda autoři náhodou nechtějí reflektovat příběhovou kampaní situaci v Iráku a Afghánistánu. Na stáncích jsme ale byli ujištěni, že příběh se sice bude volně inspirovat nedávno proběhlými vojenskými konflikty, ale ožehavou tématiku střetu dvou kultur taktně zamlčí. To by ale údajně nemělo bránit poutavému příběhu, jehož autoři prokázali své schopnosti již v původním titulu. Zaslouží se dodat, že tvůrci chtějí hráči poskytnout větší možnost ovlivnit celkové směřování děje.
V průběhu kampaně se pak vžijete střídavě do rolí vojáka, pilota a tankového velitele. To vše pod frčkami US Army, ale některé náznaky ukazují, že se dočkáme i malé poklony českým vojákům a fanouškům. Tento hold by měl být vzdán tím nejlepším způsobem – malou epizodní roličku si střihne současná Armáda České Republiky. O přesnějším způsobu není nic známo, ale není snad nutno dodávat, že se vlastenecké srdíčko doslova třese nedočkavostí. Stejně tak se třesou ruce i při samotném hraní – v raném stádiu vypadá náplň datadisku velmi dobře, teď jen zbývá doufat, že se jej podaří dotáhnout do zdárného konce.
- Svižná hratelnost
- Originální mise
- Příjemné tutoriály
- Zbavení se většiny bugů
- Složitější ovládání
- Relativně krátká kampaň
- Bug se stále občas ukáže