Preview: Black Mesa: Source – modifikační přelom

Half-Life, podle mnohých nejlepší hra, pro jiné jen nejlepší střílečka. Mr. Freeman, look's like you're running late, znělo v uších tenkrát, a bude znovu.

Kdyby se na obaly her psala minimální trvanlivost, titul Half-Life by se s přehledem řadil k nejhouževnatějším. Nejenže se ho od vydáni prodalo dechberoucích 20 milionů kusů a vznikly stovky na něm postavených modifikací, občas si lze na Steamu všimnout malých updatů původní hry – tvůrci ve Valve vědí, jak udržet hru naživu. A aby se na něj nezapomnělo ani v roce 2009, skupinka nezávislých vývojářů den co den dělá na předělávce tohoto staříka do enginu Half-Life 2, potažmo jeho datadisku Episode Two (Orange Box engine). Pracují na ní šestým rokem a již hratelná verze se pomalu chýlí k dokončení.

Co to tam vzniká

Na začátku proti sobě stály dva týmy se stejným cílem, jak čas plynul, zjistily, že nejlepší bude se spojit a pracovat pod jednou střechou; 1. ledna 2005 byl mód oficiálně ohlášen a přesně o dva měsíce později už byl na světě první media update. Od začátku bylo jasné, že tento mód zastíní předělávku přímo od Valve, Half-Life: Source, která krom nové textury vody, mírně zlepšené fyziky a ostřejších textur nic nového nepřinesla.

blackmesasource_01.jpgblackmesasource_02.jpg
Rezonanční kaskáda v Half-Life: Source * A ta samá scéna v Black Mesa: Source
blackmesasource_13.jpgPreciznost je autorům asi vrozená, koukněte se na tento model takzvaného Loadera. Pokud máte Half-Life projetý odzadu dopředu, jistě víte, že svoji úlohu si ve hře odbude v prvních několika minutách, kdy kolem něj jen projíždíte vlakem a pak už se neukáže. Přesto mu vývojáři vdechli život v animacích a počet jeho polygonů se zastavil na 9000 (pro srovnání, v HL2 jich má Dog 5800 a Alyx 8300).

V dalších updatech odkrýval mód karty v podobě obrázků z dalších a dalších částí hry, a po listopadovém media updatu v roce 2006 se zatím vždy spokojená komunita poprvé vyjádřila proti novým modelům Glocku a SMG. Tým je bez váhání změnil. V lednu následujícího roku vydali vývojáři první video, minutu dlouhý teaser. V té době byl projekt značně populární a vyhrával jedno ocenění za druhým. Ale zatím největší humbuk si vyžádal vydáním dvouminutového traileru s in-game záběry, který během prvního dne shlédlo více než milion uživatelů, a zmínka o něm se dostala snad do všech časopisů a herních webů.

blackmesasource_03.jpgblackmesasource_04.jpg
Starý model MP5 * Přepracovaná MP5

Během vývoje se mód nevyhnul několika únikům nedodělané verze, útokům na web a nařknutím, že už šest měsíců nic nevydal, ale to jen dokazuje jeho kvalitu a popularitu. Ne nadarmo se o něm říká, že je to nejrozsáhlejší projekt tohoto druhu v historii. Datum vydání není zatím známo, tým ale jasně hovoří o tomto roce, spíše tedy jeho konci.

Všichni členové týmu museli podepsat Non-Disclosure Agreement, porušení znamená okamžitý vyhazov

V plánu je tučným písmem napsáno multiplayer (předělání většiny map z originálu), plné využití nového Source enginu (dynamické stíny, self-shadowing, cinematic physics), vylepšení AI (HECU vojáci, tentacle, vortiguanti), vlastní vylepšení (automatická detekce hran objektů pro ploštice, úpravy generování terénu), a dokonce autoři zvažují možnost demoverze.

blackmesasource_05.jpgblackmesasource_06.jpg

Ne, nic neřekneme

Je téměř jisté, že mnoho kapacit z týmu nakonec dostane nabídku práce od Valve, ostatně přesně takto vznikl Portal (od tvůrců nezávislé hry Narbacular Drop) a, především, lidé jako Adam Foster (autor single player módu Minerva Metastasis) teď v jejich řadách kutí třetí epizodu pro náš oblíbený druhý Half-Life.

blackmesasource_14.jpgPtáte-li se, zda bude modifikace přeložená do češtiny, tak mám dobrou zprávu, ano. Na titulcích pracuje HL problematiky znalý Polaris a dokonce některé části hry nepochází z úplně cizích krajin. Konkrétně Slovensko má jednoho zástupce, přezdívá si Jackar a plody jeho práce můžeme zastihnout v pasážích Office Complex a Residue Processing.

Profesionální přístup mají už teď, všichni členové týmu museli podepsat Non-Disclosure Agreement, prohlášení o zákazu vydávání jakýchkoli neoficiálních informací bez souhlasu vedení, přičemž porušení znamená okamžitý vyhazov.

VIDEO: 732 'Black Mesa Source - trailer'
Novější video

Pokud byste se o jejich práci chtěli dozvědět více, BMS tým druhým rokem píše vývojářský deníček a odkrývá tak vývoj projektu. Přičemž není bez zajímavosti, že si tvůrci nechávají pod pokličkou věci jako vizáž domovského světa většiny halflifovských kreatur, Xenu. Proč? Na tuto závěrečnou pasáž prvního dílu se snesla vlna kritiky a pouhé předělání by dopadlo hrozně, protože i tenkrát mu do atmosféry cosi chybělo, toto bude velmi nelehký úkol. Stejně jako animace zde žijících tvorů. U houndeyes a bullsquidů jim práci usnadnila beta HL2, kde se tito tvorové vyskytovali, u zbytku se budou muset spolehnout na svoje schopnosti.

blackmesasource_07.jpg blackmesasource_09.jpg

Time to choose

Další zajímavostí je, že na přání komunity bude při instalaci hráčům nabídnuto, zdali preferují zbraně z původního arzenálu HL1 (Glock 19, MP5 SMG) nebo z později vydaného High Definition packu (Beretta M9, M4A1 carbine). Mluvíc o komunitě je na místě doplnit, že i tato se aktivně zapojuje do vývoje v rámci vyhlašovaných projektů. Díky tomu vzniklo oficiální BMS logo, několik wallpaperů, concept artů, videí, ale i herních doplňků jako modely předmětů, obrazovky monitorů, namluvené dialogy, hudební stopy a spousta dalších věcí. Takže pokud máte talent a chuť mít něco svého v tomto módu, klidně se připojte.

VIDEO: 1076 'Black Mesa: Source - trailer'
Starší video

Valve dalo módu tichý souhlas, ačkoliv vlastní na příběh, postavy i prostředí autorská práva, stejně jako práva na zrušení projektu, když se jim nebude něco zdát. Nejeden mód podobně vyhořel – vzpomeňme si na 3D Realms, kteří zastavili projekt snažící se o předělávku Duke Nukem 3D do enginu Half-Life 2. Black Mesa: Source se striktně drží originálu, nebude si domýšlet příběh, souvislosti, ani postavy a dokonce i dialogy budou stejné.

Datum vydání není zatím známo, tým ale jasně hovoří o tomto roce, spíše tedy jeho konci

Stále hovoříme o módu, velmi, velmi rozsáhlém módu, který bude z podstaty věci šířitelný zdarma. O posledním aprílu si z nás hráčů tvůrci krutě vystřelili uveřejněním zprávy, že pod vlivem úspěšného Team Fortress 2 se Black Mesa: Source odteď stylizuje jako komiks a za distribuce od EA bude vydáváno po epizodách s měsíčním odstupem za 10 dolarů. Popravdě, i to by bylo celkem na místě, nemyslíte?

blackmesasource_08.jpg blackmesasource_10.jpg

Nejčerstvější zprávou o BMS je v současné době zmínka o skoro dvě a půl hodiny trvajícím developer podcastu s tvůrci na Moddb. Tento audio rozhovor najdete zde.

Podobných předělávkových projektů existuje řada, Barney's Tales, Operation Black Mesa, Guard Duty, Opposing Source, Decay, Project 9, GabeN, ale jen málokterý překročí svůj stín a přežije léta vývoje, aby mohl být zdárně vydán. V našem případě mohou jít obavy stranou, tým má dobrou organizaci, dostatek členů i entuziazmu a těžko se vzdá roků dřiny pro nic. Připravte si funkční Steam s libovolnou hrou na Source enginu a dostatek místa na disku, projekt BMS bude přistávat.

blackmesasource_11.jpg blackmesasource_12.jpg

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | Kompletní předělávka Half-Life
Výrobce: BMS Team | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 2009
Diskuze (16) Další článek: Galerie: Uncharted 2: Among Thieves

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,